Berta Sándor
Kemény dió a Yandexnek az európai piac
A 48 éves Ilja Szegalovics, a Yandex technológiai igazgatója és egyik társalapítója. A cégnek jelenleg 60 százalékos részesedése van az orosz keresőpiacon és globális viszonylatban tavaly decemberben már a Binget is megelőzte.
"Mindig azon a véleményem voltunk, hogyha egy piacon csupán egy nagy szereplő van, akkor az embereknek előbb vagy utóbb elegük lesz belőle és arra vágynak, hogy legyen konkurenciája. Másfél évvel ezelőtt ezért léptünk be a török piacra. Az ottani dolgok nem olyan jól alakultak, ahogy elterveztük, jelenleg 2 százalékos a piaci részesedésünk. Azt reméljük, hogy elérhetjük a 10-15 százalékot. Sikerült néhány promóciós üzletet és együttműködési megállapodást kötnünk, ezenkívül megpróbálunk olyan termékeket piacra dobni Törökországban, amiket a Google nem kínál. A közlekedési dugókat mutató alkalmazásunk például Isztambulban nagyon népszerű és ezzel a szolgáltatással az első helyen vagyunk. Nem tudunk egyből egy akkora piacra betörni, mint Németország, sokkal ügyesebben kell végrehajtanunk ezt. Ezért is keresünk partnereket, továbbá azért, mert meggyőződésünk, hogy a felhasználóknak valami minőségi dolgot kell kínálnunk" - közölte Ilja Szegalovics.
A Yandex technológiai vezetője hozzátette: "Oroszországban 6 éve stabil a piaci részesedésünk. A Google a Firefoxszal kötött megállapodása miatt azonban növelni tudta a részesedését. A Mozilla két évvel ezelőtt még velünk kooperált, a Google adománya után viszont váltottak, de a Google ettől függetlenül is jobb lett. Nekünk versenyképesnek kell maradnunk, állandóan új nyelvi technológiákat kell kifejlesztenünk. Ilyen lehet például a szinonimák, a fordítások, illetve a szemantikai kapcsolatok felkutatására szolgáló kereső. Megpróbálunk egyrészt az alkalmazásaink segítségével jelen lenni a piacon, másrészt különböző megállapodásokat kötünk."
"A Microsoft beleegyezett, hogy a Yandex a Windows 7 és a Windows 8 operációs rendszereken is megjelenhessen. Néhány készülék esetében a Nokia is hasonló engedményt tett. Az Apple, illetve az iOS viszont továbbra is egy zárt világ. folyamatosan próbálunk kapcsolatba lépni az Apple vezetőivel, pontosabbá tettük oroszországi térképszolgáltatásuk keresési találatait is. A felhasználóink egy százaléka kíváncsi a többi kereső eredményeire és ez teljesen rendben van így."
A menedzser végül elmondta, hogy a jelenlegi orosz internetellenőrzési törvény nem a legjobb a világon, de - ami fontosabb - a hatalom még nem élt vissza vele. Igyekeznek annyira semlegesek lenni, amennyire lehet, nem akarnak politizálni, ők ugyanis egy keresőt fejlesztő cég. Ha a jogszabály korlátozná, hogy milyen tartalmakat jelentethetnek meg és például a Google megjeleníthetné ezeket a tiltott anyagokat, akkor ez természetesen üzleti szempontból hátrányos lenne a számukra, ezt pedig azonnal világossá is tennék a Kreml számára.
A Yandex 2010-ben 65 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett és 2011-ben sikertörténetté vált, részvényei bekerültek a Nasdaq amerikai technológiai részvényeket tömörítő tőzsde rendszerébe. Szegalovics tavaly ősszel azt nyilatkozta, hogy Németország meghódítására készülnek, majd a cég saját böngészővel rukkolt elő. A Yandex a negyedik legnépszerűbb kereső a Google, a Baidu és a Yahoo mögött, mivel a havi keresési lekérdezések tekintetében megelőzte a Binget.
"Mindig azon a véleményem voltunk, hogyha egy piacon csupán egy nagy szereplő van, akkor az embereknek előbb vagy utóbb elegük lesz belőle és arra vágynak, hogy legyen konkurenciája. Másfél évvel ezelőtt ezért léptünk be a török piacra. Az ottani dolgok nem olyan jól alakultak, ahogy elterveztük, jelenleg 2 százalékos a piaci részesedésünk. Azt reméljük, hogy elérhetjük a 10-15 százalékot. Sikerült néhány promóciós üzletet és együttműködési megállapodást kötnünk, ezenkívül megpróbálunk olyan termékeket piacra dobni Törökországban, amiket a Google nem kínál. A közlekedési dugókat mutató alkalmazásunk például Isztambulban nagyon népszerű és ezzel a szolgáltatással az első helyen vagyunk. Nem tudunk egyből egy akkora piacra betörni, mint Németország, sokkal ügyesebben kell végrehajtanunk ezt. Ezért is keresünk partnereket, továbbá azért, mert meggyőződésünk, hogy a felhasználóknak valami minőségi dolgot kell kínálnunk" - közölte Ilja Szegalovics.
A Yandex technológiai vezetője hozzátette: "Oroszországban 6 éve stabil a piaci részesedésünk. A Google a Firefoxszal kötött megállapodása miatt azonban növelni tudta a részesedését. A Mozilla két évvel ezelőtt még velünk kooperált, a Google adománya után viszont váltottak, de a Google ettől függetlenül is jobb lett. Nekünk versenyképesnek kell maradnunk, állandóan új nyelvi technológiákat kell kifejlesztenünk. Ilyen lehet például a szinonimák, a fordítások, illetve a szemantikai kapcsolatok felkutatására szolgáló kereső. Megpróbálunk egyrészt az alkalmazásaink segítségével jelen lenni a piacon, másrészt különböző megállapodásokat kötünk."
"A Microsoft beleegyezett, hogy a Yandex a Windows 7 és a Windows 8 operációs rendszereken is megjelenhessen. Néhány készülék esetében a Nokia is hasonló engedményt tett. Az Apple, illetve az iOS viszont továbbra is egy zárt világ. folyamatosan próbálunk kapcsolatba lépni az Apple vezetőivel, pontosabbá tettük oroszországi térképszolgáltatásuk keresési találatait is. A felhasználóink egy százaléka kíváncsi a többi kereső eredményeire és ez teljesen rendben van így."
A menedzser végül elmondta, hogy a jelenlegi orosz internetellenőrzési törvény nem a legjobb a világon, de - ami fontosabb - a hatalom még nem élt vissza vele. Igyekeznek annyira semlegesek lenni, amennyire lehet, nem akarnak politizálni, ők ugyanis egy keresőt fejlesztő cég. Ha a jogszabály korlátozná, hogy milyen tartalmakat jelentethetnek meg és például a Google megjeleníthetné ezeket a tiltott anyagokat, akkor ez természetesen üzleti szempontból hátrányos lenne a számukra, ezt pedig azonnal világossá is tennék a Kreml számára.
A Yandex 2010-ben 65 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett és 2011-ben sikertörténetté vált, részvényei bekerültek a Nasdaq amerikai technológiai részvényeket tömörítő tőzsde rendszerébe. Szegalovics tavaly ősszel azt nyilatkozta, hogy Németország meghódítására készülnek, majd a cég saját böngészővel rukkolt elő. A Yandex a negyedik legnépszerűbb kereső a Google, a Baidu és a Yahoo mögött, mivel a havi keresési lekérdezések tekintetében megelőzte a Binget.