SG.hu
Jogi zűrzavart okoz, hogy az EU felfüggeszti az MI-törvény egy részét
Visszafelé sült el és szabályozási káoszt okoz az a lépés, amelynek Európa mesterségesintelligencia-versenyben való győzelmét kellett volna segítenie. Jogi zűrzavar körvonalazódhat azután, hogy az EU beleegyezett abba, hogy felfüggeszti az MI-törvény egy részét.
Az Európai Unió egy fejfájást megoldott a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek számára, csakhogy közben egy még nagyobbat teremtett. Miután az Európai Bizottság meghátrált az iparági nyomás előtt, és beleegyezett abba, hogy szüneteltesse a mérföldkőnek számító MI-törvényének egyik fontos elemét, a vállalatok és a tanácsadóik szerint az, ahogyan ezt a döntést kezelték, jogi káoszt idézhet elő. Miközben a lépést úgy állították be, mint amely segít Európának felzárkózni a világban zajló versenyhez, hogy úttörő mesterséges intelligencia technológiát hozzon létre, mostanra kialakult az a félelem, hogy ez az erőfeszítés vissza fog ütni, és hogy a szabályok körüli bizonytalanság miatt a kontinens cégei még jobban lemaradnak. "Ebben a pillanatban ez tiszta szabályozási káosz” - mondta Patrick Van Eecke, a Cooley ügyvédi iroda partnere, amely technológiai óriáscégeknek, befektetőknek és startupoknak ad tanácsokat.
Az MI-törvény 2024-ben került az EU jogszabálygyűjteményébe, de rendelkezései fokozatosan léptek életbe. Az elmúlt év során Brüsszelre egyre nagyobb nyomás nehezedett, hogy halassza el a szabályok utolsó csomagját, amely azokra az MI-rendszerekre irányul, amelyek kockázatot jelenthetnek az emberek egészségére, biztonságára és alapvető jogaira, és amelyek 2026-ban lépnének hatályba. A Bizottság döntését követően, amely a szabályok késleltetéséről szól, a törvényt módosítani kell, és ezt át kell vezetni az EU két jogalkotó intézményén, az Európai Parlamenten és az Európai Unió Tanácsán. Amíg ez nem történik meg, a 2026. augusztus 2-i dátum érvényben marad.
Sokan attól tartanak, hogy a jogalkotási javítás nem fog időben átjutni az EU jogalkotási gépezetén, és ennek következménye rendkívül zavaros, működést akadályozó helyzet lesz. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Bizottság szerint a késleltetés akár 16 hónap is lehet, de lerövidíthetik a szünetet, ha a technikai szabványok a vártnál gyorsabban elkészülnek. „Nagyon is valós a veszélye egy szabályozási szakadéknak az MI-törvény esetében” – mondta Cecilia Bonefeld-Dahl, a brüsszeli székhelyű Digital Europe tech-lobbi főigazgatója, amely cégeket képvisel. „Tekintve a módosító javaslatok mennyiségét, egyszerűen lehetetlen, hogy a teljes omnibusz csomagot időben megtárgyalják és elfogadják” - tette hozzá.
„Ha az átfogó egyszerűsítési javaslatot nem fogadják el 2026. augusztus 2-ig, fennáll a veszély, hogy olyan helyzet alakul ki, amelyben életbe lépnek az eredeti szabályok, de csak néhány hónapra, még nagyobb problémát okozva a jogbiztonság szempontjából” - írta Laura Caroli, független MI-kutató egy blogbejegyzésben. Caroli korábban Brando Benifei olasz szociáldemokrata EP-képviselő asszisztenseként dolgozott, aki az MI-törvény parlamenti főtárgyalója volt annak kidolgozásakor. Megjegyezte, hogy egy hasonló, fenntarthatósági témájú egyszerűsítési törvényjavaslaton végzett munka már kilenc hónapja tart, és még nem ért véget. Az EU-nak pedig csak nyolc hónapja maradt a 2026. augusztusi határidőig. „Bízunk abban, hogy a társjogalkotók gyorsan megegyezésre jutnak, hogy ez a változás még 2026. augusztus 2. előtt hatályba léphessen” - mondta Thomas Regnier, az Európai Bizottság szóvivője.
Az a kockázat, hogy az uniós törvényhozók lecsúsznak az augusztusi határidőről, a cégvezetőket bizonytalanságban hagyja a tervezést illetően. „Sok vállalat csak vakarja a fejét, és azt kérdezi: Most akkor mit kell tennünk?” - mondta Van Eecke. A cégeknek korlátozott erőforrásaik vannak, amelyeket megfelelőségre fordíthatnak. "Ilyenkor már le kell tenni a tollat” - mondta Van Eecke. „Bármit csinálsz most, lehet, hogy már nem lesz értelme, vagy túl korai lesz.”
Más vállalatok viszont úgy dönthetnek, hogy biztonsági okokból folytatják a megfelelőségi munkát. „A tanács az lenne, hogy folytassák azt, amit eddig is tettek” - mondta Barry Scannell, a William Fry ügyvédi iroda tech részlegének partnere, aki amerikai cégeknek ad tanácsokat az EU-s követelmények teljesítéséről. „Már javában a magas kockázatú MI-megfelelőségi programok közepén járunk az ügyfelekkel” - mondta. A továbblépés egy módja a „most előidézett káosz” kezelésének.
A második változó - hogy a Bizottság később esetleg előrehozza a szabályok alkalmazását - szintén ellenállást vált ki. A Bizottság azt javasolta, hogy a szabályokat legkésőbb 2027 decemberéig függesszék fel, de hozzátette, bármikor dönthet úgy, hogy a megfeleléshez szükséges támogató eszközök elkészültek. 2026 augusztusa és 2027 decembere között a vállalatokkal bármikor közölhetik, hogy hat hónapjuk van a megfelelésre. „Hat hónap nem elég” - mondta a Cooley ügyvédi iroda részéről Van Eecke.
Még egyes törvényhozók is elismerik, hogy ez a megközelítés katasztrofális abból a szempontból, hogy a vállalkozások számára biztosítsa a működéshez szükséges jogi stabilitást. A szabályok felfüggesztése „érthető” - mondta Sergey Lagodinsky, a Zöldek EP-képviselője ezen a héten egy plenáris vitában –, „de ha bármelyik pillanatban véget érhet, az lehetetlenné teszi a tervezést. Ez bizonytalanságot okoz, nem pedig egyértelműséget.”
Az Európai Unió egy fejfájást megoldott a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek számára, csakhogy közben egy még nagyobbat teremtett. Miután az Európai Bizottság meghátrált az iparági nyomás előtt, és beleegyezett abba, hogy szüneteltesse a mérföldkőnek számító MI-törvényének egyik fontos elemét, a vállalatok és a tanácsadóik szerint az, ahogyan ezt a döntést kezelték, jogi káoszt idézhet elő. Miközben a lépést úgy állították be, mint amely segít Európának felzárkózni a világban zajló versenyhez, hogy úttörő mesterséges intelligencia technológiát hozzon létre, mostanra kialakult az a félelem, hogy ez az erőfeszítés vissza fog ütni, és hogy a szabályok körüli bizonytalanság miatt a kontinens cégei még jobban lemaradnak. "Ebben a pillanatban ez tiszta szabályozási káosz” - mondta Patrick Van Eecke, a Cooley ügyvédi iroda partnere, amely technológiai óriáscégeknek, befektetőknek és startupoknak ad tanácsokat.
Az MI-törvény 2024-ben került az EU jogszabálygyűjteményébe, de rendelkezései fokozatosan léptek életbe. Az elmúlt év során Brüsszelre egyre nagyobb nyomás nehezedett, hogy halassza el a szabályok utolsó csomagját, amely azokra az MI-rendszerekre irányul, amelyek kockázatot jelenthetnek az emberek egészségére, biztonságára és alapvető jogaira, és amelyek 2026-ban lépnének hatályba. A Bizottság döntését követően, amely a szabályok késleltetéséről szól, a törvényt módosítani kell, és ezt át kell vezetni az EU két jogalkotó intézményén, az Európai Parlamenten és az Európai Unió Tanácsán. Amíg ez nem történik meg, a 2026. augusztus 2-i dátum érvényben marad.
Sokan attól tartanak, hogy a jogalkotási javítás nem fog időben átjutni az EU jogalkotási gépezetén, és ennek következménye rendkívül zavaros, működést akadályozó helyzet lesz. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Bizottság szerint a késleltetés akár 16 hónap is lehet, de lerövidíthetik a szünetet, ha a technikai szabványok a vártnál gyorsabban elkészülnek. „Nagyon is valós a veszélye egy szabályozási szakadéknak az MI-törvény esetében” – mondta Cecilia Bonefeld-Dahl, a brüsszeli székhelyű Digital Europe tech-lobbi főigazgatója, amely cégeket képvisel. „Tekintve a módosító javaslatok mennyiségét, egyszerűen lehetetlen, hogy a teljes omnibusz csomagot időben megtárgyalják és elfogadják” - tette hozzá.
„Ha az átfogó egyszerűsítési javaslatot nem fogadják el 2026. augusztus 2-ig, fennáll a veszély, hogy olyan helyzet alakul ki, amelyben életbe lépnek az eredeti szabályok, de csak néhány hónapra, még nagyobb problémát okozva a jogbiztonság szempontjából” - írta Laura Caroli, független MI-kutató egy blogbejegyzésben. Caroli korábban Brando Benifei olasz szociáldemokrata EP-képviselő asszisztenseként dolgozott, aki az MI-törvény parlamenti főtárgyalója volt annak kidolgozásakor. Megjegyezte, hogy egy hasonló, fenntarthatósági témájú egyszerűsítési törvényjavaslaton végzett munka már kilenc hónapja tart, és még nem ért véget. Az EU-nak pedig csak nyolc hónapja maradt a 2026. augusztusi határidőig. „Bízunk abban, hogy a társjogalkotók gyorsan megegyezésre jutnak, hogy ez a változás még 2026. augusztus 2. előtt hatályba léphessen” - mondta Thomas Regnier, az Európai Bizottság szóvivője.
Az a kockázat, hogy az uniós törvényhozók lecsúsznak az augusztusi határidőről, a cégvezetőket bizonytalanságban hagyja a tervezést illetően. „Sok vállalat csak vakarja a fejét, és azt kérdezi: Most akkor mit kell tennünk?” - mondta Van Eecke. A cégeknek korlátozott erőforrásaik vannak, amelyeket megfelelőségre fordíthatnak. "Ilyenkor már le kell tenni a tollat” - mondta Van Eecke. „Bármit csinálsz most, lehet, hogy már nem lesz értelme, vagy túl korai lesz.”
Más vállalatok viszont úgy dönthetnek, hogy biztonsági okokból folytatják a megfelelőségi munkát. „A tanács az lenne, hogy folytassák azt, amit eddig is tettek” - mondta Barry Scannell, a William Fry ügyvédi iroda tech részlegének partnere, aki amerikai cégeknek ad tanácsokat az EU-s követelmények teljesítéséről. „Már javában a magas kockázatú MI-megfelelőségi programok közepén járunk az ügyfelekkel” - mondta. A továbblépés egy módja a „most előidézett káosz” kezelésének.
A második változó - hogy a Bizottság később esetleg előrehozza a szabályok alkalmazását - szintén ellenállást vált ki. A Bizottság azt javasolta, hogy a szabályokat legkésőbb 2027 decemberéig függesszék fel, de hozzátette, bármikor dönthet úgy, hogy a megfeleléshez szükséges támogató eszközök elkészültek. 2026 augusztusa és 2027 decembere között a vállalatokkal bármikor közölhetik, hogy hat hónapjuk van a megfelelésre. „Hat hónap nem elég” - mondta a Cooley ügyvédi iroda részéről Van Eecke.
Még egyes törvényhozók is elismerik, hogy ez a megközelítés katasztrofális abból a szempontból, hogy a vállalkozások számára biztosítsa a működéshez szükséges jogi stabilitást. A szabályok felfüggesztése „érthető” - mondta Sergey Lagodinsky, a Zöldek EP-képviselője ezen a héten egy plenáris vitában –, „de ha bármelyik pillanatban véget érhet, az lehetetlenné teszi a tervezést. Ez bizonytalanságot okoz, nem pedig egyértelműséget.”