Berta Sándor
Az Apple és a Facebook korszaka is leáldozhat
Az Apple és a Facebook számára már véget értek a legjobb esztendők, mindkét cég a csúcson van, és ugyanúgy eltűnhetnek pár év alatt, mint például a Nokia. Ezt az álláspontot képviseli John Naughton, a The Guardian szakértője.
Az újságíró azzal indokolta az álláspontját, hogy a történelem megtanította nekünk, hogy semmi sem tart örökké. Mindez ugyanúgy igaz volt az ókori Rómára, mint Napóleon korabeli Franciaországra, s a technológiai konszernek is ugyanígy elbukhatnak. Példaként elég csak megemlíteni a Nokia elmúlt pár évét: a finn gyártó nemrég még a világ legnagyobb telefongyártója volt, most pedig a létéért küzd. De ugyanez elmondható a Microsofttal és a nagy PC-gyártókkal (Dell, Hewlett-Packard) kapcsolatban is, amelyek elkeseredetten harcolnak az asztali számítógépek megmaradásáért és késve reagáltak arra a kihívásra, amit a táblagépek megjelenése és elterjedése jelentett.
Naughton ugyanakkor nincs elájulva az Apple és a Facebook teljesítményétől sem. A közösségi platform által nemrég elindított Graph Search egy további lépés abba az irányba, hogy a cég legyen a 21. századi AOL és a felhasználókat arany ketrecbe zárja. De az internet összességében túlzottan különböző dolgokból tevődik össze, innovatív és érdekes, így ez az ötlet emiatt szerinte eleve bukásra van ítélve. A szerkesztő szerint nem az a kérdés, hogy a Facebook vagy az Apple számára kezdődik-e lejtmenet, hanem az, hogy mikor.
Mindkét cég jelenleg olyan termékeket készít, amikre az ügyfeleik vágynak és amik nagy nyereséget hoznak. A hardverpiac logikája ugyanakkor azt mondja, hogy azok a márkák fognak először veszíteni az értékükből, amelyeknek egyre több vetélytárssal kell szembenézniük. Az Apple hosszú távon sokkal kevésbé lesz nyereséges és új piacokat kell szereznie éppúgy, ahogy egykor az iPod, az iPhone és az iPad esetében is tette. A Facebook viszont nehezebb helyzetben van, különösen a rossz tőzsdei szereplés okán. Egyre sürgetőbbé válhat, hogy pénzt szerezzen a felhasználói információk értékesítéséből, ezért előbb vagy utóbb egyre jobban fog követelőzni és manipulálni akarja a felhasználókat. Mindezt azért, hogy elégedetté tegye a részvényeseit. Ez a folyamat spirált indíthat el és végül a Facebook eltűnhet.
Az újságíró azzal indokolta az álláspontját, hogy a történelem megtanította nekünk, hogy semmi sem tart örökké. Mindez ugyanúgy igaz volt az ókori Rómára, mint Napóleon korabeli Franciaországra, s a technológiai konszernek is ugyanígy elbukhatnak. Példaként elég csak megemlíteni a Nokia elmúlt pár évét: a finn gyártó nemrég még a világ legnagyobb telefongyártója volt, most pedig a létéért küzd. De ugyanez elmondható a Microsofttal és a nagy PC-gyártókkal (Dell, Hewlett-Packard) kapcsolatban is, amelyek elkeseredetten harcolnak az asztali számítógépek megmaradásáért és késve reagáltak arra a kihívásra, amit a táblagépek megjelenése és elterjedése jelentett.
Naughton ugyanakkor nincs elájulva az Apple és a Facebook teljesítményétől sem. A közösségi platform által nemrég elindított Graph Search egy további lépés abba az irányba, hogy a cég legyen a 21. századi AOL és a felhasználókat arany ketrecbe zárja. De az internet összességében túlzottan különböző dolgokból tevődik össze, innovatív és érdekes, így ez az ötlet emiatt szerinte eleve bukásra van ítélve. A szerkesztő szerint nem az a kérdés, hogy a Facebook vagy az Apple számára kezdődik-e lejtmenet, hanem az, hogy mikor.
Mindkét cég jelenleg olyan termékeket készít, amikre az ügyfeleik vágynak és amik nagy nyereséget hoznak. A hardverpiac logikája ugyanakkor azt mondja, hogy azok a márkák fognak először veszíteni az értékükből, amelyeknek egyre több vetélytárssal kell szembenézniük. Az Apple hosszú távon sokkal kevésbé lesz nyereséges és új piacokat kell szereznie éppúgy, ahogy egykor az iPod, az iPhone és az iPad esetében is tette. A Facebook viszont nehezebb helyzetben van, különösen a rossz tőzsdei szereplés okán. Egyre sürgetőbbé válhat, hogy pénzt szerezzen a felhasználói információk értékesítéséből, ezért előbb vagy utóbb egyre jobban fog követelőzni és manipulálni akarja a felhasználókat. Mindezt azért, hogy elégedetté tegye a részvényeseit. Ez a folyamat spirált indíthat el és végül a Facebook eltűnhet.