Berta Sándor
Negatív érzéseket hív elő az emberekben a Facebook
Mivel mindenki kicsit kiszínezi bejegyzéseiben élete történéseit, és a negatív dolgokat elhagyja, ezért a felhasználók irigykednek egymás sikerére, baráti kapcsolataira, különösen a keveset kommunikáló tagok.
A berlini Humboldt Egyetem és a Darmstadti Műszaki Egyetem közös tanulmányából kiderült, hogy bármennyire népszerű is a közösségi platform, érdekes érzéseket hoz elő a felhasználókból. A kutatók az Envy on Facebook: A Hidden Threat to Users’ Life Satisfaction című anyagban megállapították, hogy a Facebook és más közösségi oldalak látogatása erősen negatív érzéseket hívhat elő az emberekben, ami miatt sokan elégedetlenek az életükkel. Dr. Hanna Krasnova, a Humboldt Egyetem és prof. dr. Peter Buxmann, a Darmstadti Műszaki Egyetem munkatársa a Facebook 600 regisztrált tagját kérdezte meg a közösségi portál használata alatt és után tapasztalt érzéseikről. A válaszolók egyharmada közölte, hogy a portál látogatása során gyakran érez frusztrációt, és szomorúságról, fáradtságról, kudarcérzetről, magányosságról számoltak be. Ennek fő oka az irigység.
Dr. Hanna Krasnova projektvezető elmondta, hogy ha valakinek az ismerőse túl sok pozitív üzenetet kap a portálon és számos sikeres barátja van, akkor ez könnyen irigységet és ebből fakadó elégedetlenséget szülhet. A közösségi honlapok rendkívül sok információval árasztják el az internetezőket és ezáltal sokkal nehezebb ennek a mennyiségnek a feldolgozása, illetve az információk és a személyek társítása. A kép azonban torzít, mert a felhasználók elsősorban kellemes élményeket osztanak meg és sokszor túloznak, az életük negatív fejleményeit pedig nem nagyon részletezik. A saját helyzet és a látszólag sikert sikerre halmozó barátok helyzetének összevetése - a társas összehasonlítás folyamata - pedig irigységet és elégedetlenséget szül.
A negatív érzések elsősorban azoknál jönnek elő, akik nem igazán kommunikálnak aktívan a Facebookon és más közösségi platformokon, hanem inkább tartalomfogyasztók, csak olvassák a megosztott bejegyzéseket és fényképeket. A szakemberek kimutatták ugyanakkor azt is, hogy az irigységhez kapcsolódó online és offline események egyötöde a Facebookhoz kötődik.
Érdekes módon egyébként az irigység nem vezet vitákhoz, inkább az irigykedő személy az érzés kialakulása után sokkal aktívabban kommunikál, bátrabban osztja meg az élete eseményeit. Ez "az irigység spiráljához" is vezethet, mert az irigység miatt a felhasználó még inkább a saját életének pozitív, örömteli vonásainak bemutatására koncentrálhat, ami éppen ugyanezt a hatást válthatja ki a barátainál, ismerőseinél - vélik a német kutatók. Az irigység erősödése összefügg ugyanakkor azzal is, hogy valaki mennyire elégedett az életével, de a passzívitás mindenképpen erősíti az érzés kialakulását és felerősödését.
A berlini Humboldt Egyetem és a Darmstadti Műszaki Egyetem közös tanulmányából kiderült, hogy bármennyire népszerű is a közösségi platform, érdekes érzéseket hoz elő a felhasználókból. A kutatók az Envy on Facebook: A Hidden Threat to Users’ Life Satisfaction című anyagban megállapították, hogy a Facebook és más közösségi oldalak látogatása erősen negatív érzéseket hívhat elő az emberekben, ami miatt sokan elégedetlenek az életükkel. Dr. Hanna Krasnova, a Humboldt Egyetem és prof. dr. Peter Buxmann, a Darmstadti Műszaki Egyetem munkatársa a Facebook 600 regisztrált tagját kérdezte meg a közösségi portál használata alatt és után tapasztalt érzéseikről. A válaszolók egyharmada közölte, hogy a portál látogatása során gyakran érez frusztrációt, és szomorúságról, fáradtságról, kudarcérzetről, magányosságról számoltak be. Ennek fő oka az irigység.
Dr. Hanna Krasnova projektvezető elmondta, hogy ha valakinek az ismerőse túl sok pozitív üzenetet kap a portálon és számos sikeres barátja van, akkor ez könnyen irigységet és ebből fakadó elégedetlenséget szülhet. A közösségi honlapok rendkívül sok információval árasztják el az internetezőket és ezáltal sokkal nehezebb ennek a mennyiségnek a feldolgozása, illetve az információk és a személyek társítása. A kép azonban torzít, mert a felhasználók elsősorban kellemes élményeket osztanak meg és sokszor túloznak, az életük negatív fejleményeit pedig nem nagyon részletezik. A saját helyzet és a látszólag sikert sikerre halmozó barátok helyzetének összevetése - a társas összehasonlítás folyamata - pedig irigységet és elégedetlenséget szül.
A negatív érzések elsősorban azoknál jönnek elő, akik nem igazán kommunikálnak aktívan a Facebookon és más közösségi platformokon, hanem inkább tartalomfogyasztók, csak olvassák a megosztott bejegyzéseket és fényképeket. A szakemberek kimutatták ugyanakkor azt is, hogy az irigységhez kapcsolódó online és offline események egyötöde a Facebookhoz kötődik.
Érdekes módon egyébként az irigység nem vezet vitákhoz, inkább az irigykedő személy az érzés kialakulása után sokkal aktívabban kommunikál, bátrabban osztja meg az élete eseményeit. Ez "az irigység spiráljához" is vezethet, mert az irigység miatt a felhasználó még inkább a saját életének pozitív, örömteli vonásainak bemutatására koncentrálhat, ami éppen ugyanezt a hatást válthatja ki a barátainál, ismerőseinél - vélik a német kutatók. Az irigység erősödése összefügg ugyanakkor azzal is, hogy valaki mennyire elégedett az életével, de a passzívitás mindenképpen erősíti az érzés kialakulását és felerősödését.