Berta Sándor

A kreativitásnak nincs szüksége szerzői jogra

A lobbisták, a fogyasztóvédők, a pártok és a felhasználók évek óta vitatkoznak egymással a szerzői jogi szabályozásokon. Az elmúlt időszakban azonban egyre gyakrabban hallatják hangjukat a tudósok is.

Tolvajok, kalózok, tartalommaffia, kulturális átalánydíj, szerzői jogvédelem, szerzői jogdíj. Ilyen és ezekhez hasonló szavak rendszeresen felbukkannak a fájlcseréléssel és a zeneiparral kapcsolatos cikkekben. Az elkeseredett vita meglehetősen unalmas lehet a tudósoknak. Ezek egyike Christian Handke, aki a rotterdami Erasmus Egyetem munkatársa, korábban pedig Berlinben, Stockholmban és Londonban tanult. Szakterülete a szerzői jog.

"Napjainkban sajnos mindig pusztán ideológiai indokokkal érvelnek az emberek" - összegezte véleményét a szakember, akit legutóbb az Amerikai Tudományos Akadémia bízott meg azzal, hogy foglalja össze a szerzői joggal kapcsolatos jelenlegi információkat és ismereteket. Handke több száz tanulmányt, cikket gyűjtött össze a világ minden tájáról. Megállapítása szerint "sokan intuitív módon azt gondolják, hogy a mai szerzői jog nélkül nem létezne kreativitás, de jelenleg nincs bizonyíték ennek az összefüggésnek az alátámasztására." A szerzői jog nélkül is van kreativitás és a rugalmatlan törvények egyértelműen akadályozzák az új üzleti modellek kidolgozását és elterjedését.

Természetesen különböző tanulmányokból nincs hiány. Az International Chamber of Commerce korábban azt prognosztizálta, hogy a kalózkodás miatt Európában 2015-ig 1,2 millió munkahely szűnik majd meg. Ezzel szemben a független kutatók úgy vélik, hogy az illegális másolatok a forgalomcsökkenés legfeljebb 20 százalékáért tehetők felelőssé, és a fájlcserélés hatásait nem lehet mindenkire vonatkoztatni. A 25 évesnél fiatalabb felhasználók általában kevésbé szeretnek tartalmakat vásárolni, míg a 25 évesnél idősebbeknél attól függ, hogy mennyi időt töltenek az interneten.

A következő meglepetés: Felix Oberholzer-Gee, a Harvard Egyetem munkatársa megállapította, hogy a fájlcserélés pozitív hatással van a zenei kiadványok megvásárlására, mivel segít abban, hogy az emberek új dalokat fedezhessenek fel. David Blackburn, a New York-i Nera tanácsadó intézet szakértője ugyanakkor rámutatott, hogy ebből a jelenségből elsősorban a kisebb kiadók profitálnak.

A további megállapítások között szerepel, hogy az aránytalanul magas büntetéseknek csak rövid ideig van elrettentő hatásuk; a Napster, a Kazaa és más hasonló ajánlatokra a legjobb választ az iTunes, a Soundcloud és a Spotify jelentik, valamint az is, hogy a 70 éves szerzői jogvédelem túl hosszú, az ésszerű időtartam 15 év lenne. A helyzetet súlyosbítja továbbá, hogy nemzetközi viszonylatban nem egységes a szabályozás, a szerzői jogi piac túl bonyolult és töredezett.

2007-ben a kanadai kormány megbízásából készült egy tanulmány, amely megállapította, hogy a fájlcserélő hálózatok jelentős mértékben elősegítik a zeneszámok és a zenei albumok értékesítését. A fő megállapítás az volt, hogy a fájlcserélők több zenei CD-t vesznek, mint a P2P-rendszereket nem, vagy csak ritkán használó emberek. Ezt követően Robert Hammond, az Észak-karolinai Állami Egyetem professzora állapította meg, hogy a fájlcsere nagyon is hasznos az új albumok szempontjából.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Pycur #5
    Jozsó: te csak a zenét fizeted meg és a gyártási költséget. Utána saját használatra azt csinálsz vele amit akarsz. Pl a cdex csinál neked frankó gyorsan mp3 fájlokat, amit máris rá tudsz másolni a telefonodra :) és még hekkelni se kell :P
  • Jozsó #4
    Ezerszer le lett írva, de egy triviális kérdésben össze is foglalnám ennek az egész dolognak a lényegét.

    Tegyük fel megveszem a CD-t. Hogy fogom én ezt "bedugni" a telefonomba? Mertha pénzt adok ki vmiért, azt nem fogom hekkelgetni.
  • culas25hc #3
    Szerintem teljesen korrekt dolog, hogy nem a CD eladásokból élnek meg a zenészek, hanem a koncertezésből. Ezen kívül a fanatikusok úgy is vásárolna CD-ket, (igaz pl én főleg használtakat szoktam, mert azt engedhetem magamnak meg) az meg egy állandó pénzügyi hátteret nyújt nekik, ha nem is lesz belőle extra profit.

    Az összes mai kedvencemet úgy ismertem meg, hogy letöltöttem a zenéjüket (vagy még régebben lemásoltam a CD-t) aztán pár év múlva azon kaptam magam, hogy ez kell nekem eredetiben is, annyira jók.
    Annyira viszont nincs jó anyagi helyzetben a világ nagy része, hogy csak úgy ismeretlenül megvegyen egy CD-t, aztán vagy jó vagy nem. Ezt még a pofátlan Ákos sem várhatja el, neki is voltak már szar zenéi, diákként nem fogok 5000-ért szerencsejátékot játszani, hogy vagy jó vagy nem. Akkor sem, ha amúgy 80%-ban viszont rettentően jó, amit zeneileg csinál.

    A koncerteknek meg sosem lesz más alternatívájuk, tessék koncerteket adni, és lesz bevétel.
    Az más kérdés, hogy sokan 1500-at sajnálnak egy underground koncertért... azok meg b..sszák meg
  • caius marius #2
    Teljesen egyetértek, leszámítva a tv híradós részt. "Normális",(vagyis nem droid) ember nem néz híradót sem. Sőt ha teheti a televíziós műsorokat nagyívben elkerüli!
  • Pycur #1
    Az nyilvánvaló tény, hogy a filmek azért készülnek, hogy a moziban és a TV-ben leadják és megnézzük. A TV erre egy kicsit rákontráz amikor sorozatokat ad ezzel is arra ösztönözve minket, hogy nézzük a tv-t minden nap.
    A film/sorozat gyártókat kifizetik azzal, hogy a moziban/tvben megnézzük ezeket, és slussz passz. Ennyi. Az utólagos dvd kiadás már csak egy kis extra nyerészkedés, semmi egyéb. Nem vagyunk kötelesek dvdt vásárolni, egy darabot sem. És aki letölt egy filmet és megnézi, az kb azzal egyenértékű hogy megnézte a tvben. Ettól senki se lett kevesebb. A tvben mennek a reklámok, azért kapják a pénzt, abból vesznek filmet/sorozatot. Az egy más világ hogy a tv nálunk jelenleg annyira lezüllött a sok 'válságshow' és tehetségtelenkutatók miatt, hogy értelmes ember ma már nem néz a tvben csak hiradót, de lehet hogy még azt sem, mert azt se tudjuk már eldönteni hogy mennyire hiteles amit ott mondanak, de ez most nem is lényeg. Hanem a modell amit leírtam.

    A zenére pedig csak annyit tudok mondani, hogy ma már túl sokan próbálnak ebből nyerészkedni. Az nem nagy eresztés hogy dance ejaybe összedob egy zenét, haknizik rá valamit és ezért pénzt kér. Az ilyen egynyári zenéket mindig is letölteni fogjuk mert nem találjuk arra alkalmasnak hogy bármennyi pénzt is megérdemelne.
    Példának okáért aki minőséget csinál, az valamilyem furcsa okból meg tud élni a zenéből, és nem 1 albumja van (vegyük pl Ákos-t) és nagy közönségek előtt turnézik mert sokan kíváncsiak rá, ez az ami a zenészt élteti. Nem a cd, meg a letöltés... És arra a grafikonra biztos mindenki emlékszik ami a mahasznál ki van téve: egy 3000 FT-os cdből kb 500 FT-ot kap az előadó, a többi elmegy mindenféle munkálatok és álltevékenységekre