Berta Sándor
Hasznos az új albumok szempontjából a fájlcsere
Újabb tanulmány támasztja alá azt az elképzelést, hogy a fájlcserélés nem kártékony, hanem nagyon is hasznos az új zenei albumok szempontjából, mivel felkeltik a művek iránt az érdeklődést.
Robert Hammond, az Észak-karolinai Állami Egyetem professzora 2010 májusa és 2011 januárja között összesen 1075 művész 1095 zenei kiadványát vizsgálta meg. Ezek egy része már a hivatalos megjelenésük előtt elérhető volt az interneten. A Profit Leak? Pre-Release File Sharing and the Music Industry című tanulmány szerint a fájlcserélés népszerűbbé tette az alkotásokat és a művek a vártnál nagyobb forgalmat generáltak.
A szakember többek között figyelembe vette a zenei albumok kiadási dátumát és a letöltési adatokat, az utóbbiakat a BitTorrent-hálózatok üzemeltetőitől szerezte be. Ezeket az információkat összehasonlította a kiadók eladási adataival. Megállapította, hogy a fájlcserélés alapvetően pozitívan hat a kreatív gazdaságra és még ismertebbé teszi az amúgy is ismert művészek alkotásait. A hivatalos megjelenés előtti illegális elérhetőség nem hatott negatívan a forgalomra. Hammond szerint a fájlcserélésből ugyanakkor a kevésbé ismert vagy teljesen ismeretlen együtteseknek gyakorlatilag semmi hasznuk sem származik. A BitTorrent-hálózatok önmagukban senkit sem tesznek sikeressé vagy ismertté. Mindez ellentmond a zeneipar és a szerzői jogvédők által éveken át hangoztatott érveknek.
2007-ben a kanadai kormány megbízásából készült egy tanulmány, amely megállapította, hogy a fájlcserélő hálózatok jelentős mértékben elősegítik a zeneszámok és a zenei albumok értékesítését. A fő megállapítás az volt, hogy a fájlcserélők több zenei CD-t vesznek, mint a P2P-rendszereket nem, vagy csak ritkán használó emberek. A kutatók akkor úgy vélték, hogy 12 fájlcserélő hálózatból letöltött zeneszámra átlagosan 0,44 eladott album jut. A fájlcserélő rendszerekből megszerzett dalok felébe kizárólag csak belehallgatnak a felhasználók, hogy így döntsék el, megvásárolják-e az adott albumot vagy sem. Egy másik érdekesség, hogy sokan annak ellenére töltenek le teljes albumokat, hogy csak egyetlen dal érdekli őket, de ahhoz más módon nem juthatnak hozzá.
Robert Hammond, az Észak-karolinai Állami Egyetem professzora 2010 májusa és 2011 januárja között összesen 1075 művész 1095 zenei kiadványát vizsgálta meg. Ezek egy része már a hivatalos megjelenésük előtt elérhető volt az interneten. A Profit Leak? Pre-Release File Sharing and the Music Industry című tanulmány szerint a fájlcserélés népszerűbbé tette az alkotásokat és a művek a vártnál nagyobb forgalmat generáltak.
A szakember többek között figyelembe vette a zenei albumok kiadási dátumát és a letöltési adatokat, az utóbbiakat a BitTorrent-hálózatok üzemeltetőitől szerezte be. Ezeket az információkat összehasonlította a kiadók eladási adataival. Megállapította, hogy a fájlcserélés alapvetően pozitívan hat a kreatív gazdaságra és még ismertebbé teszi az amúgy is ismert művészek alkotásait. A hivatalos megjelenés előtti illegális elérhetőség nem hatott negatívan a forgalomra. Hammond szerint a fájlcserélésből ugyanakkor a kevésbé ismert vagy teljesen ismeretlen együtteseknek gyakorlatilag semmi hasznuk sem származik. A BitTorrent-hálózatok önmagukban senkit sem tesznek sikeressé vagy ismertté. Mindez ellentmond a zeneipar és a szerzői jogvédők által éveken át hangoztatott érveknek.
2007-ben a kanadai kormány megbízásából készült egy tanulmány, amely megállapította, hogy a fájlcserélő hálózatok jelentős mértékben elősegítik a zeneszámok és a zenei albumok értékesítését. A fő megállapítás az volt, hogy a fájlcserélők több zenei CD-t vesznek, mint a P2P-rendszereket nem, vagy csak ritkán használó emberek. A kutatók akkor úgy vélték, hogy 12 fájlcserélő hálózatból letöltött zeneszámra átlagosan 0,44 eladott album jut. A fájlcserélő rendszerekből megszerzett dalok felébe kizárólag csak belehallgatnak a felhasználók, hogy így döntsék el, megvásárolják-e az adott albumot vagy sem. Egy másik érdekesség, hogy sokan annak ellenére töltenek le teljes albumokat, hogy csak egyetlen dal érdekli őket, de ahhoz más módon nem juthatnak hozzá.