Gyurkity Péter
Új stratégiát ígér a webOS mellett kitartó HP
A hardveres üzletágát eladni kívánó óriás bejelentése alaposan meglepte mind az üzleti köröket, mind pedig a felhasználókat. A döntést máris sokan támadják, kiemelve, hogy nem adtak elegendő időt a webOS platform és az arra építő új termékek életképességének igazolására, a kapkodás pedig könnyen oda vezethet, hogy örökre eltűnnek a mobilos szegmensből, miközben éppen megszabadulnak hagyományosan erős PC-s részlegüktől.
A cég ugyan a stratégia újragondolását és kitartást ígér a webOS mellett, a befektetők már kimondták ítéletüket, a vásárlók pedig eközben gyorsan felszipkázzák a jókora kedvezménnyel árult maradék táblákat. Az esély ugyan megvan egy sikeres váltásra és a webOS megmaradására, ám a riválisok máris megpróbálják kihasználni a lépés kínálta lehetőséget.
Az elmúlt napokban mi is beszámoltunk arról, hogy a HP talán eddig története legnagyobb váltását tervezi, amelynek eredményeként eladnák, illetve felszámolnák meglévő hardveres részlegüket, a fogyasztói szegmensre koncentráló termékek a jövőben pedig egyáltalán nem jelennének meg a gyártó háza táján, így kizárólag a szoftveres fejlesztésre koncentrálnának. A döntés már csak azért is meglepő, mert a cég a PC-piac ötödét uralja, ezzel abszolút elsőnek számít, a Palm tavalyi felvásárlását követően pedig éppen megkezdték a webOS platform komolyabb fejlesztését, az ehhez kapcsolódó termékek piacra dobását. A TouchPad például alig 6 hete jelent meg, ezt óriási csinnadratta előzte meg, hogy azután a vásárlói és elemzői visszajelzések, majd pedig az eladási mutatók alapos csalódást keltsenek.
A cég illetékesei ekkor még arról beszéltek, hogy a webOS nemcsak a megszokott eszközökben, hanem akár autókban, sütőkben, vagy akár hűtőgépekben is otthonra találhat, két napra rá pedig bejelentették, hogy felhagynak minden hardveres fejlesztéssel, mivel a vezérigazgató véleménye szerint az IBM és az Oracle ellen több esélyük van a megújulásra, ezzel egy időben pedig jóval nagyobb profitra tehetnek szert, mint a hardveres téren.
A döntést nyilván megkönnyítette a TouchPad gyászos szereplése, amire jellemző, hogy a megjelenést követő első héten egész Európában mindössze 700 példány talált gazdára, és bár a hazai pályának számító Egyesült Államokban azért nem volt ekkora a kudarc, mégis az eredeti számítások alig 10 százalékát tudták csak produkálni az üzletekben, főként a magas ár és a teljesítménnyel kapcsolatos panaszok miatt.
Az eredeti bejelentést követően több elemző arra az álláspontra helyezkedett, hogy mindez gyakorlatilag a webOS feladását jelenti, hiszen kizárólag a szoftveres fejlesztésre támaszkodva, a végeredményt licencelve, nem sok esélyük van a megmaradásra az ingyenes, illetve mára a pozíciójukat bebetonozó riválisokkal szemben. Ezt azonban határozottan cáfolta egy interjúban a platform fejlesztéséért felelős alelnök, aki elmondta, hogy a táblák és okostelefonok feladása után még számos egyéb lehetőségük van a folytatásra, példaként pedig éppen a licencelést, illetve az OEM-gyártókkal folytatott együttműködést említette.
Kiemelte, hogy a Microsofttal különösen szoros kapcsolatot ápolnak, itt pedig rögtön felmerült a Windows 8-ra épülő táblák gyártása (hiszen bejelentésükben csak a webOS-t használó mobil eszközök gyártásának leállítása szerepelt). Az alelnök elmondása szerint már rendelkezésükre áll egy ilyen készülék, ezt azonban nem kifejezetten az üzletek polcaira szánják, hiszen az iPad ellenében továbbra sincs sok esélyük - vagyis inkább vállalati, üzleti célra készülő változatról lehet szó.
Érdekes módon éppen a Microsoft lehet azon riválisok egyike, aki megpróbálja majd felszipkázni a webOS-re fejlesztő külsősöket, netán a HP-nél dolgozó hivatalos fejlesztők egy részét. Egy Twitter-bejegyzés erre enged következtetni, ebben ugyanis arról olvashatunk, hogy a platformváltásra hajlandók számára ingyen telefonokat, fejlesztői eszközöket, illetve szemináriumokat kínál a szoftvercég, ezzel is megkönnyítve a lépést. Az ajánlatra máris több száz válasz érkezett, elsősorban külsősök részéről, de még egy webOS-en dolgozó mérnök is jelezte érdeklődését, aki nyilván csalódott a HP döntése miatt. A Windows Phone 7-re pedig szintén ráférne az erősítés, hiszen eddig nem sikerült meghódítaniuk a piacot, nyilván ezért is próbálkoznak egy ilyen ajánlattal.
A ma még PC-gyártó cég eközben levélben fordult a meglévő fejlesztőkhöz, hangsúlyozva, hogy nem hagyják magára a platformot, itt a stratégia újragondolását, a támogatás folytatását ígérik, ezzel egy időben pedig nem mondanak le a már korábban meghirdetett találkozókról és konferenciákról, legfeljebb ezek jellegét módosítják némileg, hogy jobban illeszkedjenek az új célkitűzésekhez. TouchPad tábláik eközben az érdeklődés középpontjába kerültek, hiszen ezek 100, illetve 150 dolláros kedvezményes áron kaphatók a legtöbb észak-amerikai forgalmazónál, akik igyekeznek megszabadulni a megmaradt készletektől - bár a Best Buy például egyenesen leállította az értékesítést, visszavonta a megmaradt példányokat a polcokról, a vásárlók számára pedig 60 napos visszatérítési- és csereakciót hirdettek meg az eredeti 14 napos helyett. A jelek szerint azonban 150 dollárért sokan hajlandók beruházni egy ilyen készülékre, dacára annak, hogy a terméktámogatás valószínűleg elmarad majd.
Kétségtelen tény azonban, hogy a piaci elemzők és a befektetők egyértelműen negatív véleménnyel vannak a cégről és annak vezetéséről, szapulják a legújabb pálfordulást (amelyet egyébként Carly Fiorina korábbi vezérigazgató csaknem 10 évvel ezelőtti lépéséhez hasonlítanak, amely a befektetők ellenkezése ellenére vezetett a Compaq felvásárlásához, majd pedig a PC-részleg felfuttatásához).
Leo Apotheker egyébként eddig háromszor jelentette be az eladási előrejelzések csökkentését, ami már önmagában csalódást okozott, a mostani lépést pedig kapkodásnak tekintik, hiszen nem adtak elegendő időt a mobil termékek kifutásának, a még mindig nagyon jól szereplő PC-részleget pedig gyakorlatilag a szemétre dobják. A cég a részvényárfolyam 20 százalékos esése nyomán 16 milliárd dollárt vesztett piaci értékéből, ami jól mutatja a bizalom megrendülését, bár megtaláljuk azon véleményeket is, miszerint mindenképpen lépniük kellett, hiszen éppen a Fiorina-éra óta meglévő belső ellentéteket csak ily módon hagyhatják maguk mögött, amihez azonban az eladások és a profit növekedése kell majd.
Az esély tehát megvan a sikerre a mobilos szegmensben egy kizárólag szoftveres fejlesztésre alapozó stratégiával, ám ehhez nagyon komoly munka és némi szerencse is szükségeltetik majd. A bizakodók szerint az Android oldalán a Motorola felvásárlásának megemésztése adhat időt ehhez, ez ugyanis alternatíva keresésére ösztönözheti a Google meglévő partnereit, akik ezen alternatívát többek között a webOS-ben találhatják meg - kérdés, hogy ez mennyiben lesz így.
A cég ugyan a stratégia újragondolását és kitartást ígér a webOS mellett, a befektetők már kimondták ítéletüket, a vásárlók pedig eközben gyorsan felszipkázzák a jókora kedvezménnyel árult maradék táblákat. Az esély ugyan megvan egy sikeres váltásra és a webOS megmaradására, ám a riválisok máris megpróbálják kihasználni a lépés kínálta lehetőséget.
Leo Apotheker, a HP vezérigazgatója |
A cég illetékesei ekkor még arról beszéltek, hogy a webOS nemcsak a megszokott eszközökben, hanem akár autókban, sütőkben, vagy akár hűtőgépekben is otthonra találhat, két napra rá pedig bejelentették, hogy felhagynak minden hardveres fejlesztéssel, mivel a vezérigazgató véleménye szerint az IBM és az Oracle ellen több esélyük van a megújulásra, ezzel egy időben pedig jóval nagyobb profitra tehetnek szert, mint a hardveres téren.
A döntést nyilván megkönnyítette a TouchPad gyászos szereplése, amire jellemző, hogy a megjelenést követő első héten egész Európában mindössze 700 példány talált gazdára, és bár a hazai pályának számító Egyesült Államokban azért nem volt ekkora a kudarc, mégis az eredeti számítások alig 10 százalékát tudták csak produkálni az üzletekben, főként a magas ár és a teljesítménnyel kapcsolatos panaszok miatt.
Az eredeti bejelentést követően több elemző arra az álláspontra helyezkedett, hogy mindez gyakorlatilag a webOS feladását jelenti, hiszen kizárólag a szoftveres fejlesztésre támaszkodva, a végeredményt licencelve, nem sok esélyük van a megmaradásra az ingyenes, illetve mára a pozíciójukat bebetonozó riválisokkal szemben. Ezt azonban határozottan cáfolta egy interjúban a platform fejlesztéséért felelős alelnök, aki elmondta, hogy a táblák és okostelefonok feladása után még számos egyéb lehetőségük van a folytatásra, példaként pedig éppen a licencelést, illetve az OEM-gyártókkal folytatott együttműködést említette.
Kiemelte, hogy a Microsofttal különösen szoros kapcsolatot ápolnak, itt pedig rögtön felmerült a Windows 8-ra épülő táblák gyártása (hiszen bejelentésükben csak a webOS-t használó mobil eszközök gyártásának leállítása szerepelt). Az alelnök elmondása szerint már rendelkezésükre áll egy ilyen készülék, ezt azonban nem kifejezetten az üzletek polcaira szánják, hiszen az iPad ellenében továbbra sincs sok esélyük - vagyis inkább vállalati, üzleti célra készülő változatról lehet szó.
Érdekes módon éppen a Microsoft lehet azon riválisok egyike, aki megpróbálja majd felszipkázni a webOS-re fejlesztő külsősöket, netán a HP-nél dolgozó hivatalos fejlesztők egy részét. Egy Twitter-bejegyzés erre enged következtetni, ebben ugyanis arról olvashatunk, hogy a platformváltásra hajlandók számára ingyen telefonokat, fejlesztői eszközöket, illetve szemináriumokat kínál a szoftvercég, ezzel is megkönnyítve a lépést. Az ajánlatra máris több száz válasz érkezett, elsősorban külsősök részéről, de még egy webOS-en dolgozó mérnök is jelezte érdeklődését, aki nyilván csalódott a HP döntése miatt. A Windows Phone 7-re pedig szintén ráférne az erősítés, hiszen eddig nem sikerült meghódítaniuk a piacot, nyilván ezért is próbálkoznak egy ilyen ajánlattal.
A ma még PC-gyártó cég eközben levélben fordult a meglévő fejlesztőkhöz, hangsúlyozva, hogy nem hagyják magára a platformot, itt a stratégia újragondolását, a támogatás folytatását ígérik, ezzel egy időben pedig nem mondanak le a már korábban meghirdetett találkozókról és konferenciákról, legfeljebb ezek jellegét módosítják némileg, hogy jobban illeszkedjenek az új célkitűzésekhez. TouchPad tábláik eközben az érdeklődés középpontjába kerültek, hiszen ezek 100, illetve 150 dolláros kedvezményes áron kaphatók a legtöbb észak-amerikai forgalmazónál, akik igyekeznek megszabadulni a megmaradt készletektől - bár a Best Buy például egyenesen leállította az értékesítést, visszavonta a megmaradt példányokat a polcokról, a vásárlók számára pedig 60 napos visszatérítési- és csereakciót hirdettek meg az eredeti 14 napos helyett. A jelek szerint azonban 150 dollárért sokan hajlandók beruházni egy ilyen készülékre, dacára annak, hogy a terméktámogatás valószínűleg elmarad majd.
Kétségtelen tény azonban, hogy a piaci elemzők és a befektetők egyértelműen negatív véleménnyel vannak a cégről és annak vezetéséről, szapulják a legújabb pálfordulást (amelyet egyébként Carly Fiorina korábbi vezérigazgató csaknem 10 évvel ezelőtti lépéséhez hasonlítanak, amely a befektetők ellenkezése ellenére vezetett a Compaq felvásárlásához, majd pedig a PC-részleg felfuttatásához).
Leo Apotheker egyébként eddig háromszor jelentette be az eladási előrejelzések csökkentését, ami már önmagában csalódást okozott, a mostani lépést pedig kapkodásnak tekintik, hiszen nem adtak elegendő időt a mobil termékek kifutásának, a még mindig nagyon jól szereplő PC-részleget pedig gyakorlatilag a szemétre dobják. A cég a részvényárfolyam 20 százalékos esése nyomán 16 milliárd dollárt vesztett piaci értékéből, ami jól mutatja a bizalom megrendülését, bár megtaláljuk azon véleményeket is, miszerint mindenképpen lépniük kellett, hiszen éppen a Fiorina-éra óta meglévő belső ellentéteket csak ily módon hagyhatják maguk mögött, amihez azonban az eladások és a profit növekedése kell majd.
Az esély tehát megvan a sikerre a mobilos szegmensben egy kizárólag szoftveres fejlesztésre alapozó stratégiával, ám ehhez nagyon komoly munka és némi szerencse is szükségeltetik majd. A bizakodók szerint az Android oldalán a Motorola felvásárlásának megemésztése adhat időt ehhez, ez ugyanis alternatíva keresésére ösztönözheti a Google meglévő partnereit, akik ezen alternatívát többek között a webOS-ben találhatják meg - kérdés, hogy ez mennyiben lesz így.