Gyurkity Péter
Új korszakot nyitnak az e-tankönyvek
Miközben a digitális könyvek és magazinok gyors terjedéséről, a piac folyamatos bővüléséről szinte minden héten hallunk újabb részleteket, az e-tankönyvek a legtöbbször kimaradnak ezen híradásokból, pedig itt is akadnak új kezdeményezések, amelyek egyenesen a jelenlegi, hagyományos üzleti modell végleges lecserélését, magunk mögött hagyását célozzák. A tengerentúlon immár az egyetemek részéről is szaporodnak a jelentkezők, akik a kiadókkal összefogva szeretnék csökkenteni az árakat, racionalizálni a felhasználást, hogy mindkét terület képviselői (és természetesen a diákok maguk) is jól járjanak. Mindez alapvető változásokat hozhat magával, amelyeknek nyilván meglesznek az ellenzői.
Az Egyesült Államokban viszonylag nagy visszhangot váltott ki a Nature Publishing és a California State University (CSU) között májusban létrejött megállapodás, amelynek eredményeként előbbi szeptembertől megkezdheti az első e-tankönyv széleskörű forgalmazását. A kiadványban a biológia alapjaival ismerkedhetnek meg az ezen a területen magukat képezni kívánó diákok, ezúttal interaktív módon, digitális formátumban, amely egyben az egyénire szabás megkönnyítését és a költségek leszorítását is lehetővé teszi számukra. A cég elsősorban ezen tulajdonságokra hívja fel a figyelmet, partnerei között pedig immár újabb két intézmény, a texasi és a floridai állami egyetem is megtalálható, ezzel pedig precedenst teremthetnek a többiek számára.
A Nature Publishing részéről nyilatkozó illetékes cégvezető kiemelte, hogy még odaát is több súlyos problémát eredményez a tankönyvek piacának jelenlegi helyzete, a kialakult status quo, amely elsősorban a kiadók azon próbálkozását jelenti, amely a bevételek legalább szinten tartását, netán azok növelését célozza. Az iparág szereplőinek ugyanis meglehetősen nagy gondot jelent a kiadványok többszöri újrafelhasználása, csereberélése, a használt példányok újbóli értékesítése. Indoklásuk szerint ez vezetett az átlagárak jelentős mértékű növekedéséhez, a nagyobb nevek ugyanis mind egyetértenek abban, hogy egy átlag tankönyv minimum három különböző gazdán megy keresztül.
Ez egyben nyilván azt is jelenti, hogy egy-egy tankönyvet három éven keresztül használnak a diákok, az eredeti tulajdonos ugyanis az első év után továbbadja azt, ezt pedig még egy év múlva újabb tranzakció követi. Nem véletlen, hogy a legtöbb felmérés szerint az átlag tankönyv árát úgy szabják meg, hogy az három korábbi vásárlótól befolyó bevételnek feleljen meg, vagyis a kiadók (érthető módon) igyekeznek eliminálni az ő oldalukon kieső profitot. Erre keres könnyebben emészthető megoldást a Nature, amely nemrég indította útnak saját oktatási részlegét, a digitális e-tankönyvek pedig véleményük szerint választ kínálnak mindezen problémákra.
A kezdeményezés lényege, hogy az oktatási intézmények és a kiadók nem egymással szemben állva, hanem közösen dolgozva, egymás érdekeit szem előtt tartva alakítanák ki az új alapállást, amelyet az olcsóbb, többnyire szabadon változtatható és egyénire szabható digitális kiadványok fémjeleznének. Az előnyök között sorolják fel, hogy a nyomtatási költségek kiiktatásával leszorítható az ár, itt az újrafelhasználás is kisebb problémát jelent a kiadói oldalon, a tartalmat magát pedig sokkal egyszerűbben lehetne módosítani - itt nem jelentene jogi gondokat és esetleges megtorlást a tankönyvek anyagának megváltoztatása, lecsökkentése (amennyiben az érintett intézmény nem tervezi ezen részletek felhasználását az órákon), miközben az oktatóknak és diákoknak interaktív lehetőségeket is kínál a digitális formátum.
Interaktív biológiakönyv
Még a tankönyvek megírása is félig-meddig új formát öntene, hiszen a megszokott, 4-5 fős csapatra épülő modell helyett a Nature Publishing első ilyen e-tankönyvénél több mint 50 különböző oktatót, kutatót, illetve a terület egyéb szakértőit bízta meg az egyes témák kialakításával, a szöveget pedig egy jóval szűkebb szerkesztői gárda fésüli át, hogy egységes keretet adjanak a kiadványnak - ez utóbbi nem változik, itt nyilván nem is lenne értelme felrúgni a hagyományos módszert. A szeptemberben megjelenő alkotás 49 dollárt kóstál, amely kedvezőnek tűnik a hagyományos tankönyvekhez képest, hiszen ezek esetében a 200 dolláros ár sem ritka.
Az egyelőre még kérdés, hogy a rivális kiadók mennyire lesznek hajlandók új korszakot kezdeni az e-tankönyvekkel, a piac még meglehetősen korai állapotban van, egyértelműen gyerekcipőben jár. A kompatibilis készülékek elérhetősége mindenesetre nem jelent majd problémát, hiszen a meglévő gyártók mellett újabb és újabb cégek szállnak be, hogy ezen a területen is nagyot alkossanak - elég csak a Google-ra gondolni, amely a saját online platformjával kompatibilis első készülék leszállításáról kötött megállapodást egy dél-koreai céggel, ennek eredményeként pedig nem lesz szükség az USB-kábellel, valamint az Adobe szoftverével történő macerára, az eBooks oldalán beszerezhető digitális példányok könnyű és egyszerű módon jelenhetnek meg az olvasón.
Ami az e-könyvek tágabb értelemben vett szegmensét illeti, itt a növekedés kétségtelen, az Amazon májusban például arról számolt be, hogy náluk már vezetnek a digitális kiadványok, április óta minden 100 hagyományos műre 105 ilyen alkotás jutott, ami már csak azért is jelentős eredmény, mert e-könyvekkel alig négy évvel ezelőtt kezdtek el foglalkozni. A Kindle nyilván nagy előnyöket kínál számukra, de számos egyéb próbálkozó is megtalálható a piacon, akik igyekeznek minél nagyobb szeletet kiharapni maguknak, színes kijelzővel érkező változatokkal, amelyek egyéb kényelmi funkciókat is kínálnak a vásárlóknak.
Dél-Korea szokás szerint elöl jár ezen a téren, ők már minden egyes tanuló kezében e-olvasót szeretnének látni, természetesen nem azonnal, hanem az évtized közepétől, valamikor 2015-ben. Kézenfekvő, logikus lépés lenne ez részükről, hiszen az ország vezet a szélessávú internet penetrációjában, az olvasókkal pedig együtt járna az e-tankönyvek gyors elterjedése, amelytől ők is alapvető változásokat remélnek.
Itthon sajnos ettől még picit messze vagyunk, legfeljebb a "lesz-e tankönyv" kezdetű beszámolókkal találkozunk, és az a fránya kötőjel nem éppen ott szerepel, ahol azt szívesen látnánk - pedig az árak és a beszerzési nehézségek (az önkormányzatok által felhalmozott tartozások, stb.) miatt hazánkban is komoly előnyöket kínálna egy ilyen megoldás, persze ehhez nem ártana a szükséges infrastruktúra kialakítása, megléte. Próbálkozók akadnak, de azt senki nem tudja, hogy ebből mikor lesz szélesebb körben elterjedő, a kényelmes e-olvasóktól kísért új korszak az oktatás bármelyik szintjén.
Az Egyesült Államokban viszonylag nagy visszhangot váltott ki a Nature Publishing és a California State University (CSU) között májusban létrejött megállapodás, amelynek eredményeként előbbi szeptembertől megkezdheti az első e-tankönyv széleskörű forgalmazását. A kiadványban a biológia alapjaival ismerkedhetnek meg az ezen a területen magukat képezni kívánó diákok, ezúttal interaktív módon, digitális formátumban, amely egyben az egyénire szabás megkönnyítését és a költségek leszorítását is lehetővé teszi számukra. A cég elsősorban ezen tulajdonságokra hívja fel a figyelmet, partnerei között pedig immár újabb két intézmény, a texasi és a floridai állami egyetem is megtalálható, ezzel pedig precedenst teremthetnek a többiek számára.
A Nature Publishing részéről nyilatkozó illetékes cégvezető kiemelte, hogy még odaát is több súlyos problémát eredményez a tankönyvek piacának jelenlegi helyzete, a kialakult status quo, amely elsősorban a kiadók azon próbálkozását jelenti, amely a bevételek legalább szinten tartását, netán azok növelését célozza. Az iparág szereplőinek ugyanis meglehetősen nagy gondot jelent a kiadványok többszöri újrafelhasználása, csereberélése, a használt példányok újbóli értékesítése. Indoklásuk szerint ez vezetett az átlagárak jelentős mértékű növekedéséhez, a nagyobb nevek ugyanis mind egyetértenek abban, hogy egy átlag tankönyv minimum három különböző gazdán megy keresztül.
Ez egyben nyilván azt is jelenti, hogy egy-egy tankönyvet három éven keresztül használnak a diákok, az eredeti tulajdonos ugyanis az első év után továbbadja azt, ezt pedig még egy év múlva újabb tranzakció követi. Nem véletlen, hogy a legtöbb felmérés szerint az átlag tankönyv árát úgy szabják meg, hogy az három korábbi vásárlótól befolyó bevételnek feleljen meg, vagyis a kiadók (érthető módon) igyekeznek eliminálni az ő oldalukon kieső profitot. Erre keres könnyebben emészthető megoldást a Nature, amely nemrég indította útnak saját oktatási részlegét, a digitális e-tankönyvek pedig véleményük szerint választ kínálnak mindezen problémákra.
A kezdeményezés lényege, hogy az oktatási intézmények és a kiadók nem egymással szemben állva, hanem közösen dolgozva, egymás érdekeit szem előtt tartva alakítanák ki az új alapállást, amelyet az olcsóbb, többnyire szabadon változtatható és egyénire szabható digitális kiadványok fémjeleznének. Az előnyök között sorolják fel, hogy a nyomtatási költségek kiiktatásával leszorítható az ár, itt az újrafelhasználás is kisebb problémát jelent a kiadói oldalon, a tartalmat magát pedig sokkal egyszerűbben lehetne módosítani - itt nem jelentene jogi gondokat és esetleges megtorlást a tankönyvek anyagának megváltoztatása, lecsökkentése (amennyiben az érintett intézmény nem tervezi ezen részletek felhasználását az órákon), miközben az oktatóknak és diákoknak interaktív lehetőségeket is kínál a digitális formátum.
Interaktív biológiakönyv
Még a tankönyvek megírása is félig-meddig új formát öntene, hiszen a megszokott, 4-5 fős csapatra épülő modell helyett a Nature Publishing első ilyen e-tankönyvénél több mint 50 különböző oktatót, kutatót, illetve a terület egyéb szakértőit bízta meg az egyes témák kialakításával, a szöveget pedig egy jóval szűkebb szerkesztői gárda fésüli át, hogy egységes keretet adjanak a kiadványnak - ez utóbbi nem változik, itt nyilván nem is lenne értelme felrúgni a hagyományos módszert. A szeptemberben megjelenő alkotás 49 dollárt kóstál, amely kedvezőnek tűnik a hagyományos tankönyvekhez képest, hiszen ezek esetében a 200 dolláros ár sem ritka.
Az egyelőre még kérdés, hogy a rivális kiadók mennyire lesznek hajlandók új korszakot kezdeni az e-tankönyvekkel, a piac még meglehetősen korai állapotban van, egyértelműen gyerekcipőben jár. A kompatibilis készülékek elérhetősége mindenesetre nem jelent majd problémát, hiszen a meglévő gyártók mellett újabb és újabb cégek szállnak be, hogy ezen a területen is nagyot alkossanak - elég csak a Google-ra gondolni, amely a saját online platformjával kompatibilis első készülék leszállításáról kötött megállapodást egy dél-koreai céggel, ennek eredményeként pedig nem lesz szükség az USB-kábellel, valamint az Adobe szoftverével történő macerára, az eBooks oldalán beszerezhető digitális példányok könnyű és egyszerű módon jelenhetnek meg az olvasón.
Ami az e-könyvek tágabb értelemben vett szegmensét illeti, itt a növekedés kétségtelen, az Amazon májusban például arról számolt be, hogy náluk már vezetnek a digitális kiadványok, április óta minden 100 hagyományos műre 105 ilyen alkotás jutott, ami már csak azért is jelentős eredmény, mert e-könyvekkel alig négy évvel ezelőtt kezdtek el foglalkozni. A Kindle nyilván nagy előnyöket kínál számukra, de számos egyéb próbálkozó is megtalálható a piacon, akik igyekeznek minél nagyobb szeletet kiharapni maguknak, színes kijelzővel érkező változatokkal, amelyek egyéb kényelmi funkciókat is kínálnak a vásárlóknak.
Dél-Korea szokás szerint elöl jár ezen a téren, ők már minden egyes tanuló kezében e-olvasót szeretnének látni, természetesen nem azonnal, hanem az évtized közepétől, valamikor 2015-ben. Kézenfekvő, logikus lépés lenne ez részükről, hiszen az ország vezet a szélessávú internet penetrációjában, az olvasókkal pedig együtt járna az e-tankönyvek gyors elterjedése, amelytől ők is alapvető változásokat remélnek.
Itthon sajnos ettől még picit messze vagyunk, legfeljebb a "lesz-e tankönyv" kezdetű beszámolókkal találkozunk, és az a fránya kötőjel nem éppen ott szerepel, ahol azt szívesen látnánk - pedig az árak és a beszerzési nehézségek (az önkormányzatok által felhalmozott tartozások, stb.) miatt hazánkban is komoly előnyöket kínálna egy ilyen megoldás, persze ehhez nem ártana a szükséges infrastruktúra kialakítása, megléte. Próbálkozók akadnak, de azt senki nem tudja, hogy ebből mikor lesz szélesebb körben elterjedő, a kényelmes e-olvasóktól kísért új korszak az oktatás bármelyik szintjén.