MTI

A távközlési cégek is beszállnak az áramfogyasztás mérésébe

Az intelligens mérési technológia magyarországi kiépítése 2014-2015 körül várható, ekkortól a fogyasztók akár okostelefonjukon is nyomon követhetik villany-, gáz- és vízfogyasztási szokásaikat.

Hosszas előkészületek után - és széles körű szakmai konzultációkat követően - karácsony előtt elkészült az infokommunikációs ágazati stratégia, a digitális megújulás cselekvési terve. Egy sor elképzelést sikerült konkrét formába önteni, jóllehet a rendelkezésre bocsátandó pénzügyi forrásokról csak később születik döntés. A digitális megújulási tervben bőven akadnak régi "ismerősök" - ilyen a sávszélesség-növelés vagy a digitális írástudás terjesztése -, de előkerültek új(szerű) fogalmak is. Például az infokommunikációs szektor környezettudatossága az elektromos energia aktuális fogyasztását mérő okos eszközök körén (smart grid) keresztül.

A megoldás nyilvánvaló előnye a hagyományossal szemben, hogy nem évente korrigált, átalány jellegű energiahasználattal kell számolni, hanem a fogyasztási információk áramlása közel folyamatossá tehető. Ezáltal a fogyasztó napszaktól függően tervezheti a használatot, a szolgáltató pedig az energiaellátást. Jóllehet a cselekvési terv csupán a villamos energia mérésére szűkíti le a majdan kialakítandó mintahálózatot (és nem érinti a távhő, a gáz vagy a víz okos mérését), ez vélhetően illeszkedni fog a tágabb - európai léptékű vagy akár világméretű - törekvésekhez.

A terv megfogalmazása szerint a nem központi költségvetési intézmények alapinfrastruktúráján felépíthető egy "okos villamosenergia-szolgáltatási hálózat", amely az "okos távmérésen" és más, elektronikus hálózatszabályozási és -irányítási megoldásokon alapulva egy sor környezeti és fenntarthatósági előnnyel járna. Ilyen például, hogy csak később válik szükségessé új erőművek, erőművi blokkok és átviteli hálózatok építése, mivel az intelligens villamosenergia-hálózati terhelésirányító rendszerek és a fogyasztók számára adott valós idejű visszajelzések képesek "elsimítani" a csúcsidőszaki terhelést.

Az intelligens hálózatok révén csökkenthető a hálózati veszteség, a villamosenergia-hálózathoz kapcsolódó összes villamosenergia-termelő egységet pedig dinamikusan lehetne menedzselni. Emellett - fogalmaz a cselekvési terv - egy fejlett okos mérési rendszer révén megvalósítható az úgynevezett valós idejű árazáson alapuló tarifamodellek bevezetése. Ezáltal egyrészt a villamos energia pillanatnyi piaci ármozgásait közvetve érzékelhetnék a fogyasztók is (vagyis egy esetleges versenyhelyzet haszonélvezői lehetnének), másrészt létrejöhetne az alapja annak, hogy a megújuló energiaforrásokból előállított villamos energiát speciális, kedvező tarifák alapján számolhassák el.

Eddig tehát a terv főbb célkitűzései ezen a területen. És hogy melyek azok a távlati elképzelések, amelyekhez igazodnia kell? A Berg Insights kutatóintézet prognózisa szerint az okos mérési technológia térhódítása a legdinamikusabban Ázsiában valósul meg, ugyanakkor 2015-ig Európában is 111 millió háztartásba jutnak el az okos mérőeszközök. Az Európai Unió 2009-ben elfogadott direktívája szerint 2022-ig Európa valamennyi háztartását okos mérőkkel kell felszerelni. Ezen belül a közműszolgáltatók ajánlataiban már szerepelnie kell az okos mérésnek, valamint a napszakfüggő, változó díjszabásnak is. Mobilhálózaton, interneten, Wi-Fin vagy akár az elektromos távvezetéken is közlekedhetnek majd a leolvasott mérőórák (áram-, gáz-, távhő- és esetleg vízmérők) adatai. A technológia elterjesztésében az Európai Unión belül Svédország és Olaszország számít élenjárónak, előbbi már ki is építette a maga rendszerét, utóbbi pedig idén végez ezzel a folyamattal.

Magyarországon a folyamat megalapozására a Force Motrice Zrt. és az A.T. Kearney GmbH együttműködésében tanulmány készült a Magyar Energia Hivatal és a Világbank megbízásából, és azt tavaly a szélesebb közvélemény is megismerhette. A magyar tanulmány készítői regionális koncessziós rendszer megvalósítását javasolják, ez - országos helyett területi, teljesítményeik alapján egymással összemérhető monopóliumok létrejöttével - valódi versenyhelyzetet teremtene, féken tartva a szolgáltatáshoz kapcsolódó árképzést, ugyanakkor a változatos technológiák alkalmazásával viszonylag egyenletessé tenné a kommunikációs infrastruktúrára jutó terhelést is.


Az üzemeltetés során az okos mérésre koncessziót szerzett operátor a birtokába jutott adatokat/információkat - fogyasztói felhatalmazás alapján - átadhatja energia-tanácsadók és alternatív kereskedők számára további felhasználásra. A tranzakció természetesen csakis az adatvédelmi szempontoknak való maximális megfelelés mellett valósulhat meg - fogalmaznak a tanulmány készítői. Bár maga az adatgyűjtés elosztott kommunikációs csatornákon valósulhat meg - erre vonatkozóan az EU-direktíva sem tartalmaz megkötéseket -, az így nyert adatok feldolgozása, összekapcsolásuk az egyéb rendszerekkel minden bizonnyal a meglévő vagy fejlesztendő internetes infrastruktúra felhasználásával történik majd.

Nem véletlen tehát, hogy Magyarországon a távközlési szolgáltatók (Magyar Telekom, Telenor) mint potenciális regionális mérésszolgáltatók mellett a hagyományos informatikai szolgáltatói körből is egyre többen hallatják hangjukat az energiapiaci elkötelezettséggel kapcsolatban. A Magyar Telekom tavaly májusban tette meg a maga stratégiai fontosságú bejelentését: tevékeny részt akar vállalni az energiaszolgáltatási piacon is. Vagyis klasszikus gáz- és áramszolgáltatóként is megjelenik, igaz, egyelőre csak egy behatárolt területen.

Christopher Mattheisen, a távközlési cég vezérigazgatója a bejelentés alkalmával elmondta: a Magyar Telekom kész arra, hogy idővel a telekommunikációs infrastruktúrát felhasználva hozzáadott értékeket is bevezessen az áram- és gázszolgáltatások mellé. Ilyen lehet például a mérőállás távoli, interneten vagy mobiltelefonon keresztüli leolvasásának lehetősége, nem véletlen hát, hogy gőzerővel fejlesztik az m2m (machine to machine) rendszereket is. Vélhetően mind a leolvasási, mind az adattovábbítási feladatoknál kulcsszerepet játszik majd a T-Mobile kialakította infrastruktúra.

Novemberben a Telenor egyik alkalmazásszolgáltató partnere mutatta be a maga m2m-megoldását. Ebben a fixen letelepített mobilkommunikációs eszközök által küldött üzeneteket a központban elhelyezett nagy kapacitású m2m-szerverek tárolják, kiértékelik, megválaszolják. A szolgáltatás többek között webes felületre is kihelyezhető, képes megjeleníteni a kívánt adatokat, képeket, kiértékeléseket, riportokat, valamint beállításoktól függően bizonyos események hatására SMS-t, illetve e-mailt küld. A felhasználók számára adminisztrációs felületet biztosít az eszközök nyilvántartására, különböző paraméterek beállítására, menedzselésére és a kommunikáció felügyeletére.


Bár az okos mérési technológia országos kiépítése Magyarországon csak 2014-2015 körül várható, mint látható, a kapcsolódó eszközfejlesztés elindult. Így létezik már olyan, magyar fejlesztésű web alapú komplex alkalmazás is, amelybe a hardvertől a szoftverekig minden beletartozik: a fogyasztók akár okostelefonjukon is nyomon követhetik villany-, gáz- és vízfogyasztási szokásaikat. És vajon mi lesz a megnövekvő adatkommunikáció miatt fokozódó sávszélességigény kielégítésével?

Jóllehet a változatos technikai megoldhatóság okán aligha kell időszakos vagy állandó szűk keresztmetszettől tartani - az eszközgyártók pedig a növekvő piac láttán könnyedén lépést tudnak tartani az okos mérési technológia fejlesztéseivel -, az iparág jövőjének formálásában érdekeltek óvakodnak egzakt számokkal vagy megalapozott becslésekkel előhozakodni a megnövekvő adatforgalomra vonatkozóan.

Egy figyelemre méltó adat mindazonáltal napvilágot látott, igaz, kissé távolabbról. A Pacific Gas and Electric Company - az Egyesült Államok egyik legnagyobb gáz- és elektromoseszköz-gyártójának, a PG&E Corporationnek a leányvállalata - Észak-Karolinában már 3,4 millió okos áram- és gázmérőt helyezett üzembe, és 2012-ig ezt a számot 10 millióra tervezi növelni. Azáltal, hogy az árammérőket óránként, a gázmérőket pedig naponta leolvassák, hihetetlen többlet-adatmennyiség keletkezik - igaz, ezáltal jóval hatékonyabbá válhat az energiamenedzsment is. A PG&E adatai szerint 300 százalékkal növekszik az adatforgalom a hagyományos megoldáshoz képest, és csupán az ellátott területen napi 100 terabájtnyi adat közlekedik az információs csatornákon (ugyanakkor más források mindössze 100 bájtos egyenkénti adatcsomagokkal kalkulálnak). És ezeket az adatokat még tudni kell feldolgozni is...

Szakértők egybehangzóan az energiahatékonyság növelését és a tudatos energiafelhasználás elterjesztését remélik az okos mérési technológia tömegessé válásától (nagyfogyasztók számára természetesen már egy ideje léteznek ezek a megoldások). És persze a mérőberendezések gyártói is dörzsölhetik a tenyerüket: a technológiai fejlődés megteremti a lehetőséget az intelligens mérési hálózatok - és bennük az intelligens egyedi eszközök - létrehozására, a piaci vagy a piachoz érintőlegesen kapcsolódó szereplők pedig remek kitörési pontot vélnek találni további növekedésükhöz. Közben pedig nemzetgazdasági szinten is jelentős megtakarítások remélhetők.

Egyes szakértők szerint a folyamatosan formálódó okos mérési koncepció egyik nagy hiányosságának az tűnik, hogy az intelligencia lényegében megáll a mérőóránál, vagyis a célként meghatározott energiatudatos fogyasztó nem szerezhet információt arról, hogy milyen elemekből áll össze az a fogyasztás, amellyel érdemes lenne gazdálkodnia. Ha például vízkövesedik a villanybojler vagy meghibásodik a hűtőszekrény önleolvasztó funkciója, hiába látja, hogy megemelkedett az összesített fogyasztás, annak egyedi oka - egyelőre - rejtve marad előtte.

Az okos mérési technológia tömeges elterjedésével ugyanakkor új lendületet kaphat a korábban "intelligens otthon"-ként beharangozott koncepció is: remélhetőleg filléres szenzorok kerülhetnek a mérőórákon túlra, és folyamatosan monitorozhatóvá válik az egyes fogyasztó eszközök állapota is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kokyt #11
    Mint írtam is, a megújuló energia források hatékonyabb integrációja a fő cél. Ez szerintem már magában is elég ütős érv- Az eddiginél pontosabb fogyasztási adatokat valószínűleg nem hasra ütés szerűen találtak ki, hanem igényli a szabályzás.

    Az erőműveket nem lehet csak úgy ki és bekapcsolni, a zöld energiának meg nincs kézzelfogható energiahordozója (a Nap csak nappal süt, a szél meg vagy fúj, vagy nem). Ezek miatt valahogy ösztönözni kell az embereket, hogy lehetőleg akkor használjanak több áramot, amikor épp van. Ezt hogy lehet elérni? Kedvezményes időszakokkal. Tehát ezzel nem a nép szívatása a cél, hanem ez a szabályzás egyik legfontosabb eszköze. Ennél is kézzelfogható előnye van a pontosabb fogyasztási adatoknak, mivel egyfajta visszacsatolást is ad arról, hogy mennyire ösztönzi a felhasználókat a időszaki árak, jól vannak-e belőve.

    A pontos szabályzás által jó a szolgáltatónak, mert kevesebb lehet általa a hiány, vagy épp a felesleg, valamint optimális lehet az erőművek kihasználtsága is. Elsősorban ezekből kellene megtérülnie a szolgáltatók rendszerfejlesztési befektetésének.

    Az értéknövelő szolgáltatásokra visszatérve, azokról senki sem tudhat még sokat, mert nagyban fognak attól függni, hogy milyen rendszert választanak kvázi szabványosnak. És igen, akár a telefonos kapcsolgatás is elképzelhető, amennyiben olyan a rendszer. Ezeknek a szolgáltatásoknak a minősége is fontos szempont kell legyen a szolgáltatónak is, mivel az átlag embernek (ahogy Neked, vagy nekem is) ezeken keresztül lehet eladni ezt az egészet.
  • lapaleves #10
    kicsit össze vagy keveredve lila füst ügyileg. nem én akarom a jelenlegi mérőórákat lecserélni, ezért gondoltam jó lenne valami ütős (vagy legalább valami logikus) érv a megoldás mellett, ha már ez a parancs. szóval nem nekem kell megindokolnom miért akarok ilyet.

    ha a szolgáltató nem tudja már most is mondjuk 5 utcánként meg ipartelepenként mérni az áramot, akkor dögöljön meg. mint mondtam ezen felül semmilyen többletinfója nem származik abból, hogy azon az egy lakótömbön belül épp melyik 20 gizike kezd mosni. mert átlagban ugyanannyi, még ha neked ez a statisztikai matekos megközelítés "lába nincs" is.

    az emberek kezét ott fogja megkötni, hogy nyilván a csúcsidő drágább lesz. azaz mérlegelnie kell, és részben ehhez kell majd idomítania a napi programját. ha azt mondod, hogy a csúcsidő nem feltétlen lesz drágább, mint az átalány, akkor nem ugyanarról a világról beszélünk. ugyebár az árcsökkentést jelentene, mert akkor az éjszakai olcsóbb lenne, mint most. a pesszimizmusom azt súgja, ilyen nem volt, van, lesz.

    az értéknövelt szolgáltatásokról fogalmam sincs, merthogy egy perces skálájú grafikonon kívül semmilyen értéknövelést nem ír a cikk. merthogy nem lehet mobilról bekapcsolni a mosógépet továbbra sem.

    szóval én továbbra is "pesszimista" vagyok, de nem nekem kell magyarázni a bizonyítványt, hanem annak, aki velünk fizetteti majd ki a legalább 50-80 ezres beszélő órát. és még mindig ott tartunk, hogy szerinted ez azért jó, hogy ne nekünk kelljen a nem fizetők helyett is fizetni. érzed a finom ellentmondást?

    az éves fogyasztás szerinti átalánynak szerintem semmi köze a témához. de ez biztos csak az én pesszimizmusom.

    ha jól rémlik, akkor az éjszakai (vezérelt) áramot régen nem is lehetett bármire használni, de lehet hogy ez már nem téma. de még ettől eltekintve sincs semmi köze ehhez a megoldáshoz, hiszen ott nem tudod mikor kezdődik, itt meg óra szerint lesz.
  • kokyt #9
    Nem értem az állandó pesszimizmust mindennel kapcsolatban. Annak idején mikor áttérés volt átalánydíjra mindenki szidta, mert milyen az, hogy nem tudja mikor mennyit kellene fizetnie, hanem éves összesítő van. Most, hogy vissza akarnak térni, most persze az a rossz.

    "ugye te is érzed, hogy most nem túl sok észérvet sorakoztattál fel a dolog mögött?"

    Ami azt illeti észérvet Te sem nagyon hoztál fel ellene, csak légből kapott badarságokat.

    "gondolj bele mennyiben tér el egy utcányi fogyasztó összesített fogyasztási görbéje egy egész városétól? statisztikai átlagokat nézve semmiben."

    Belegondoltam. Ez nem hogy sántít, lába sincs. Egy nyomor telep fogyasztása statisztikailag nem különbözik egy iparnegyedétől, vagy egy közintézményekkel telerakott részé egy dolgozók lakta utcáétól. Valószínű. Nem?

    "innentől kezdve semmilyen többletinfó nem származik ebből."

    Neked tényleg nem. A szolgáltatóknak viszont igen.

    "semmi másról nincs szó, csak arról hogy a pénz megeszi az átalánydíjat. ennek következtében az emberek keze kötve lesz"

    Ezt abszolút nem értem. Kérlek fejtsd ki miben köti ez meg az emberek kezét.

    "többször szívnak majd mint amennyit spórolnak az időzítéssel meg az "értéknövelttel". lásd az említett éjszakai mosást meg még ezer dolgot."

    Már megint hangulat keltés. Miért kell mindig megmondani a frankót, anélkül, hogy tudnál valamit is. Nem tudod az árakat, nem ismered az időszakokat, az értéknövelt szolgáltatásokról is csak fogalmad van, de azért szajkózod a kitalált dolgokat. Megsúgom, éjszakai áram eddig is volt.

    Normálisan vitázni ilyen pesszimista hozzáállással nem lehet. Maradjunk annyiban, hogy jelenleg a fejlesztés nem a "kisemberek" miatt van, hanem a hálózat korszerűsítése, a "zöld" dolgok bevonása miatt. A szél és naperőművek időszakosan tudnak csak áramot termelni, a többinél meg sokszor meg kell gondolni mikor állítják le, mert több pénzt elvisz egy nagyon rövid időre szóló leállítás-újraindítás, mintha azalatt az idő alatt üzemel. A "zöld energiák" fokozatos térnyerésével a hálózat üzemeltetőinek az a problémája, hogy az eddigieknél sokkal pontosabban kell szabályozniuk a dolgokat (értsd: a lehető legpontosabb adatok kellenek nekik, a lehető legrészletesebb területi felbontással a hálózat aktuális terheltségről, hogy azokból sokkal pontosabb becsléseket tudjanak adni a majd felmerülő energia igényekről). Nem elég hónap végi, meg éves összesítés a fogyasztásról, addig meg a találgatás, mert a nap/szél erőművek nem tudnak miben energiát tárolni, ellentétben a hagyományos erőművek energiahordozóival (olaj, gáz, fa, szén, biomassza).
    Ennek az egésznek csak egy hozadéka lehet az, hogy értéknövelt szolgáltatásokat nyújthatnak ezáltal a fogyasztóknak.
  • lapaleves #8
    ugye te is érzed, hogy most nem túl sok észérvet sorakoztattál fel a dolog mögött?

    gondolj bele mennyiben tér el egy utcányi fogyasztó összesített fogyasztási görbéje egy egész városétól? statisztikai átlagokat nézve semmiben. innentől kezdve semmilyen többletinfó nem származik ebből.

    ugyanígy elég gyengére sikerült a "de így nem kell verőember" érv is.

    semmi másról nincs szó, csak arról hogy a pénz megeszi az átalánydíjat. ennek következtében az emberek keze kötve lesz, többször szívnak majd mint amennyit spórolnak az időzítéssel meg az "értéknövelttel". lásd az említett éjszakai mosást meg még ezer dolgot.

    remélem idővel az üzemanyagba is tudnak keverni valami nanofrancot, ami csúcsidőben felhigítja, hogy 20 liter kelljen százon.
  • Komolytalan #7
    "egy fejlett okos mérési rendszer révén megvalósítható az úgynevezett valós idejű árazáson alapuló tarifamodellek bevezetése"
    Magyarul: drágább lesz az áram, csak stikában. Merthogy valós időben árazzák, vagyis be se kell jelenteni, hogy emelnek, mert utána (elvileg) csökkenteni is lehetne az árat (ahogy azt a benzinnél már megszoktuk: emel 10 Ft-ot, utána csökkent 2-őt).
  • kokyt #6
    Saccra tudják, de ha mondjuk szeretnének valósidejű információkat akkor ez jobb megoldás. Az ebből származó adattömegen végzett statisztikai számításokból kapott eredmény pedig ha nem is kristálygömb, de már közel van ahhoz :)

    El tudják 10 perc alatt végezni a kikötést is (jó esetben), ha a kocsiból való kiszállástól kezdve számolod az időt, és minden hozzáférhető. Azt se felejtsd el, hogy a nem fizetők nagyobb hányadánál sokszor viszonylag nehéz dolog az ilyen kikötési manővereket atrocitás nélkül kivitelezni. Értelmesebb dolog ezt központilag megoldani, mindenki jobban jár.
    Jó dolognak tűnik, és ha minden jól megy az átlagember is profitálhat belőle.
  • lapaleves #5
    "És honnan tudják mikor kell visszatáplálni/rásegíteni? Ehhez kell tudni, hogy melyik régióban mikor mennyit fogyasztanak. Ezeket az adatokat pedig az intelligens mérőórás hálózatok biztosítják. A két rendszernek csak így együtt van értelme."

    ha jól értem ezt úgy saccra tudják most is, lévén tőlük jön az áram. ez nem kristálygömb, hogy előre lát.

    azt meg egyszerűen nem hiszem el, hogy ne tudnának kikötni / elzárni bármit 10 perc alatt. vagy tényleg csak bezárkózok itthon és évekig nem kell fizetni semmit?
  • kokyt #4
    "Az intelligens halozat nem intelligens meroorakbol all, hanem intelligens bufferekbol, amik kepesek tarolni az energiat, majd szukseg eseten (csucsidoben) visszaengedni azt a halozatba."

    És honnan tudják mikor kell visszatáplálni/rásegíteni? Ehhez kell tudni, hogy melyik régióban mikor mennyit fogyasztanak. Ezeket az adatokat pedig az intelligens mérőórás hálózatok biztosítják. A két rendszernek csak így együtt van értelme.

    "A masik problema az, hogy az intelligens orak vezerelhetoek, azaz peldaul nem fizetes vagy feltoltokartya lemerules eseten tavolrol lekapcsolhatoak. Ez egy potencialis biztonsagi res, amit barki kihasznalhat. Foleg ha a teljes kommunkacio a nyilt vezetekes neten vagy meg rosszabb esetben gsm halozatokon at zajlik."

    Hát persze. Éppen ebben a pillanatban is valaki olvassa az SMS-eidet amiket a telefonodon tárolsz, és mellette az egyenlegedet meríti külföldi hívásokkal. Az, hogy valamit elméletben meg lehetne csinálni, az nem jelenti azt, hogy olyan könnyen kivitelezhető. Mobil hálózatokat is sokan törték már, kevés sikerrel.
    De afelett persze el lehet siklani, hogy jelenleg a nemfizetők helyett az fizeti az elfogyasztott áram/gáz árát, aki amúgy is fizet, mert egyszerűen nem tudják időben lekapcsolni (nem jutnak ki időben a szerelők, nincs otthon, nem hozzáférhető az óra, stb.), és ugye a szolgáltatók ezt bele is kalkulálják az árakba.

    "tovabba az alkalmazott kommunikacios rendszereknek koszonhetoen csokken a halozat megbizhatosaga. (pl. ha kiakad egy router valahol, akkor mehet az ember ujrainditani a kabelmodem mellett a villany, a viz es a gazorat is, mert addig se feny, se viz, se futes sincs)"

    Ez az eszközök működési elvének ismerete nélkül nem több hangulatkeltésnél.
  • lapaleves #3
    jogos, a napszaki tarifarendszer még tán jó valamire. de még ez is kétségeket ébreszt bennem. mégha megértik és nem csinálnak késő esti tarifát, de csinálnak monjduk délelőtt 11-től olcsóbbat, akkor az mekkora terhelést fog jelenteni? úgyértem amikor 10:59-kor az öszes gazdasszony keze ott remeg majd a mosógép ravaszán, az mennyire lesz jó?

    mindazonáltal ez semmit sem fog csökkenteni az összfogyasztáson.

    szóval ez tényleg valami nagy sumákság része csak, semmi jó.
  • kvp #2
    Az intelligens halozat nem intelligens meroorakbol all, hanem intelligens bufferekbol, amik kepesek tarolni az energiat, majd szukseg eseten (csucsidoben) visszaengedni azt a halozatba.

    Ezzen szemben a cikkben leirt megoldas csak arrol szol, hogy ezentul nem altalanydijas lesz az aram, hanem lesznek csucsidoszaki tarifak es lehetoseg lesz a havi szamla es a feltoltokartya hasznalatara is. Ez annyit jelent, hogy aram eseten is nezni kell majd az aktualis tarifat, mert igy ha ejszaka megy a mosogep, nem este, akkor olcsobb a mosas. Ugyanugy erdemesebb lesz ejfel utan porszivozni, mivel ekkor olcsobb lesz az aram. Ez az egyik gond. (gondoljunk bele egy ilyen rendszer hatasara egy lakotelep eletere)

    A masik problema az, hogy az intelligens orak vezerelhetoek, azaz peldaul nem fizetes vagy feltoltokartya lemerules eseten tavolrol lekapcsolhatoak. Ez egy potencialis biztonsagi res, amit barki kihasznalhat. Foleg ha a teljes kommunkacio a nyilt vezetekes neten vagy meg rosszabb esetben gsm halozatokon at zajlik.

    Az otlet kitalaloi a szabalyozast azzal szeretnek eloidezni, hogy ha nagyobb terhelesu idoszakban dragabb lesz az aram, akkor kevesebbet fognak fogyasztani az emberek. Mivel az esti fogyasztas legnagyobb resze nem idoszakos uzemu haztartasi gepekbol all, ezert erre kis esely van (az emberek sem inkabb ejjel telefonalnak, amikor olcso), ezert varhatoan csak a koltsegek nonek ennek bevezetesevel (amit a magyar telekom mar celzottan akar atharitani a fogyasztokra, lasd: hozzaadott ertek a cikkben), tovabba az alkalmazott kommunikacios rendszereknek koszonhetoen csokken a halozat megbizhatosaga. (pl. ha kiakad egy router valahol, akkor mehet az ember ujrainditani a kabelmodem mellett a villany, a viz es a gazorat is, mert addig se feny, se viz, se futes sincs) Ez az egesz velemenyem szerint a rossz otlet kategoriaba tartozik, viszont ismerve a cegek profiteseget, megprobaljak majd bevezetni.