Napi Online
Vonalkódszkennelés mobiltelefonnal
Ma már egyáltalán nem ritka az olyan kamerás mobil, amellyel bárki leolvashatja az árukon elhelyezett vonalkódokat - igaz, legtöbbször maga a telefontulajdonos sem tudja, készüléke mire képes. A megoldás új dimenziókat nyithat a fogyasztók és a gyártók előtt, ugyanakkor egyes kiskereskedelmi láncok aggódnak: akcióikat tönkretehetik a fogyasztói információk.
Az ágazatsemleges szabványok fejlesztésével foglalkozó GS1 szerint már a közeljövőben természetessé válhat, hogy a vásárlók a vonalkód telefonkamerás beolvasásával pluszinformációkhoz jussanak a termékekről. Olyanokhoz, amelyek esetleg nincsenek feltüntetve rajta máshogy (mert az nem kötelező) és vagy nem fontosak mindenkinek, vagy csak egyszerűen nem volt több hely a csomagoláson. A vonalkód persze tartalmazhat olyan tudnivalókat is, amelyek ugyan nyomtatva is olvashatók, de így nem kell a fogyasztónak kibogarásznia az apró betűs részből a rá vonatkozó figyelmeztetéseket, hogy mondjuk milyen allergén anyagok vannak egy élelmiszerben.
Különösen érdekes fejlesztési irány lehet, hogy egyes vásárlók úgy állíthatják be készülékeiket, hogy csak és kizárólag bizonyos információkra figyelmeztessen a mobiljuk. Természetesen a gyártók emellett számtalan egyéb dolgot, például marketingüzeneteket is kódolhatnak a vonalkódba, nyereményjátékokhoz tartozó kódokat, recepteket vagy épp akciók, események hirdetését. A szöveget ráadásul nemcsak olvasni lehet a telefon böngészőjén, hanem akár meg is hallgathatja a vásárló a boltban.
A technológia lényege, hogy a fogyasztó mobiltelefonja segítségével - a vonalkód szkennelését követően - pillanatok alatt aktív kapcsolatot létesíthet a részletes termékinformációkat tartalmazó adatbázissal, ahol megtalálja a számára fontos és keresett információkat. "A megoldás nagyban hozzásegíti a kereskedőket és a gyártókat egy szélesebb és elégedettebb vásárlói körhöz, hiszen megvalósul azon fogyasztói elvárás, amely a termék vásárlás előtti alapos és pontos megismerésére irányul, minél gyorsabban és hatékonyabban. Mindez pedig növekvő értékesítési mutatókat jelent" - vélik a GS1 szakemberei, de a tengerentúl már épp ellenkező tendenciákra számítanak egyesek.
A fogyasztó ugyanis valóban pluszinformációkhoz szeretne jutni, de egyáltalán nem biztos, hogy a gyártótól és főleg nem a kereskedőtől. Sokkal gyakorlatiasabb felhasználási módnak ígérkezik egy olyan adatbázishoz csatlakozni, amelyik megmutatja, hogy az adott termék például hol olcsóbb. Vagy esetleg egy pillanat alatt összekapcsolható a termék az arról megjelent kritikákkal, az összetevők esetleges negatív hatásaival stb. Vannak olyan borúlátó elemzők, akik a vonalkódszkennelős marketing elterjedése helyett épp a mobiltelefon-használat kitiltását jósolják a kiskereskedelmi láncoknál.
Ez persze nem zárja ki az otthoni használatot: elég egy mobilkattintás az üres mosóporos doboz vonalkódjára, hogy eldönthessük, hol érdemes venni a következő adagot.
Az ágazatsemleges szabványok fejlesztésével foglalkozó GS1 szerint már a közeljövőben természetessé válhat, hogy a vásárlók a vonalkód telefonkamerás beolvasásával pluszinformációkhoz jussanak a termékekről. Olyanokhoz, amelyek esetleg nincsenek feltüntetve rajta máshogy (mert az nem kötelező) és vagy nem fontosak mindenkinek, vagy csak egyszerűen nem volt több hely a csomagoláson. A vonalkód persze tartalmazhat olyan tudnivalókat is, amelyek ugyan nyomtatva is olvashatók, de így nem kell a fogyasztónak kibogarásznia az apró betűs részből a rá vonatkozó figyelmeztetéseket, hogy mondjuk milyen allergén anyagok vannak egy élelmiszerben.
Különösen érdekes fejlesztési irány lehet, hogy egyes vásárlók úgy állíthatják be készülékeiket, hogy csak és kizárólag bizonyos információkra figyelmeztessen a mobiljuk. Természetesen a gyártók emellett számtalan egyéb dolgot, például marketingüzeneteket is kódolhatnak a vonalkódba, nyereményjátékokhoz tartozó kódokat, recepteket vagy épp akciók, események hirdetését. A szöveget ráadásul nemcsak olvasni lehet a telefon böngészőjén, hanem akár meg is hallgathatja a vásárló a boltban.
A technológia lényege, hogy a fogyasztó mobiltelefonja segítségével - a vonalkód szkennelését követően - pillanatok alatt aktív kapcsolatot létesíthet a részletes termékinformációkat tartalmazó adatbázissal, ahol megtalálja a számára fontos és keresett információkat. "A megoldás nagyban hozzásegíti a kereskedőket és a gyártókat egy szélesebb és elégedettebb vásárlói körhöz, hiszen megvalósul azon fogyasztói elvárás, amely a termék vásárlás előtti alapos és pontos megismerésére irányul, minél gyorsabban és hatékonyabban. Mindez pedig növekvő értékesítési mutatókat jelent" - vélik a GS1 szakemberei, de a tengerentúl már épp ellenkező tendenciákra számítanak egyesek.
A fogyasztó ugyanis valóban pluszinformációkhoz szeretne jutni, de egyáltalán nem biztos, hogy a gyártótól és főleg nem a kereskedőtől. Sokkal gyakorlatiasabb felhasználási módnak ígérkezik egy olyan adatbázishoz csatlakozni, amelyik megmutatja, hogy az adott termék például hol olcsóbb. Vagy esetleg egy pillanat alatt összekapcsolható a termék az arról megjelent kritikákkal, az összetevők esetleges negatív hatásaival stb. Vannak olyan borúlátó elemzők, akik a vonalkódszkennelős marketing elterjedése helyett épp a mobiltelefon-használat kitiltását jósolják a kiskereskedelmi láncoknál.
Ez persze nem zárja ki az otthoni használatot: elég egy mobilkattintás az üres mosóporos doboz vonalkódjára, hogy eldönthessük, hol érdemes venni a következő adagot.