Berta Sándor
Tartalomlopások kamerás mobilokkal
Új divat terjed elsősorban Ázsiában. Az embereket érdeklik az újságcikkek és a regények, azonban ahelyett, hogy megvennék a magazinokat és a könyveket, inkább lefényképezik a tartalmukat a mobiltelefonjaikkal.
A mozikban általánosan elterjedt jelenség a filmek videózása, nos, valami ilyesminek számít az újfajta tartalomlopás is. A szakemberek az új őrületet, ami a Felkelő Nap országából indult hódító útjára és ami már Kínában is megfigyelhető, elnevezték Digital Shoplifting-nek. Arról ugyanakkor megoszlanak a vélemények, hogy ez a tevékenység bűncselekmény-e vagy sem. A szerzői jogvédők egyszerűen csak digitális bolti lopásnak minősítik az eseteket. A Digital Shoplifting először 2003-ban Japánban tűnt fel, majd elterjedt Dél-Koreában is.
"A digitális bolti lopások egyre komolyabb problémát jelentenek azóta, hogy egyre több mobil készüléket látnak el kamerával" - nyilatkozta a Japán Újságkiadók Szövetségének képviselője. Az új divatnak elsősorban a fiatal japánok hódolnak, akik rájöttek, hogy ha csak egy magazin egyetlen oldala érdekli őket, akkor nem kell megvenniük az egész kiadványt, hanem elég a kamerás mobiljukkal lefotózni az őket érdeklő oldalt. A képeket aztán később továbbküldik a barátaiknak, ismerőseiknek is.
A problémára a Japán Újságkiadók Szövetsége először egy az egész országra kiterjedő plakátkampánnyal próbált meg reagálni. A posztereken felhívták az emberek figyelmét, hogy a tartalmak lefényképezése illegális. A Digital Shoplifting nem sokkal később elérte Dél-Koreát, de rövid időn belül ott is megjelentek a plakátok és tiltó feliratok. Dél-Koreában elsősorban a hallgatók élnek a lehetőséggel, mert így próbálnak meg a diplomamunkáikhoz olcsón különböző illusztrációkhoz jutni.
A digitális bolti lopás újabb áldozata Kína. Sanghájban az újságárusok eddig tolerálták a furcsa és a számukra jelentős bevételkiesést hozó hóbortot, azonban a Shanghai Book City menedzsere szerint a kamerás mobilokkal elkövetett szerzői jogsértések egyre komolyabb problémát jelentenek.
A mozikban általánosan elterjedt jelenség a filmek videózása, nos, valami ilyesminek számít az újfajta tartalomlopás is. A szakemberek az új őrületet, ami a Felkelő Nap országából indult hódító útjára és ami már Kínában is megfigyelhető, elnevezték Digital Shoplifting-nek. Arról ugyanakkor megoszlanak a vélemények, hogy ez a tevékenység bűncselekmény-e vagy sem. A szerzői jogvédők egyszerűen csak digitális bolti lopásnak minősítik az eseteket. A Digital Shoplifting először 2003-ban Japánban tűnt fel, majd elterjedt Dél-Koreában is.
"A digitális bolti lopások egyre komolyabb problémát jelentenek azóta, hogy egyre több mobil készüléket látnak el kamerával" - nyilatkozta a Japán Újságkiadók Szövetségének képviselője. Az új divatnak elsősorban a fiatal japánok hódolnak, akik rájöttek, hogy ha csak egy magazin egyetlen oldala érdekli őket, akkor nem kell megvenniük az egész kiadványt, hanem elég a kamerás mobiljukkal lefotózni az őket érdeklő oldalt. A képeket aztán később továbbküldik a barátaiknak, ismerőseiknek is.
A problémára a Japán Újságkiadók Szövetsége először egy az egész országra kiterjedő plakátkampánnyal próbált meg reagálni. A posztereken felhívták az emberek figyelmét, hogy a tartalmak lefényképezése illegális. A Digital Shoplifting nem sokkal később elérte Dél-Koreát, de rövid időn belül ott is megjelentek a plakátok és tiltó feliratok. Dél-Koreában elsősorban a hallgatók élnek a lehetőséggel, mert így próbálnak meg a diplomamunkáikhoz olcsón különböző illusztrációkhoz jutni.
A digitális bolti lopás újabb áldozata Kína. Sanghájban az újságárusok eddig tolerálták a furcsa és a számukra jelentős bevételkiesést hozó hóbortot, azonban a Shanghai Book City menedzsere szerint a kamerás mobilokkal elkövetett szerzői jogsértések egyre komolyabb problémát jelentenek.