SG.hu
A robotok sok év múlva veszik majd csak át a nehéz munkákat az emberektől
A gépek képesek a teherautók be- és kirakodására, áruk mozgatására és egyéb ismétlődő feladatok elvégzésére, de néhány egyszerű dolognál teljesen lefagynak.
Az Amazon egyik Nashville melletti raktárában egy Cardinal nevű robotkar a csomagokat szállítókocsikra pakolja, majd a Proteus - egy autonóm platform - a rakodórámpához tolja a kocsikat. Elektronikus lámpáinak villogtatásával jelzi az emberi kollégák számára, hogy éppen merre tart. Ahogy a robotok egyre ügyesebbé válnak, egyre több feladatot végeznek el a raktárakban és a logisztikai központokban, különböző mértékű ügyességgel és gyorsasággal. A gépek képesek teherautók be- és kirakodására, az áruk raklapokra rakására és levételére. Képesek a raktárkészletben lévő tételek áthelyezésére, csomagok felvételére és áruk mozgatására a csarnokokban. És mindezt úgy tudják megtenni, hogy nem kell melléjük emberi felügyelő, aki minden mozdulatukat irányítja. Mégis, bár a robotok kezdenek átvenni néhány ismétlődő és nehézkes munkát, még mindig sok olyan feladat van, amiben nem jók, így nehéz megmondani, hogy mikor, vagy egyáltalán képesek lesznek-e a robotok teljesen automatizálni ezt az iparágat.
Cardinal
Az automatizálás térnyerése ellenére a raktárak továbbra is nagy munkaadók maradnak az emberek számára. Sok olyan létfontosságú, egyszerű feladat van, amiben az ember sokkal jobb. Csak egy ember képes belenyúlni egy sok tárgyat tartalmazó ládába, és néhány dolgot félretolni azért, hogy kivegye a kívánt darabot - ezt a feladatot az iparágban komissziózásnak nevezik. A mérnökök nehezen tudják megmondani, hogy alkotásaik mikor lesznek képesek ezt elég gyorsan elvégezni ahhoz, hogy piacképes helyettesítői legyenek az emberi munkásoknak. A mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek, mint például az OpenAI, lenyűgöző szolgáltatásokat találtak fel, amelyek kattintásra képesek olyan írásokat, képeket és videókat készíteni, amelyek úgy tűnhetnek, mintha képzett szakemberek munkája lenne. De a modern gazdaság áruival teli raktárakban az automatizálás fejlődése sokkal lassabb: a robotok gyakran küszködnek azzal, hogy elsajátítsák azokat a képességeket, amelyeket a legtöbb ember különösebb gond nélkül el tud végezni.
Proteus
Az Amazon egyik legfejlettebb robotkarja, a Sparrow ki tudja venni a dobozokból a legfelül lévő dolgokat. Az Amazon szerint a Sparrow több mint 200 millió különböző méretű és súlyú tárgyat tud kezelni, de nem ért a „célzott szedéshez” - azaz a sok tárgy között való turkáláshoz, hogy egy esetleg alul vagy takarásban lévő tárgyat megszerezzen. "Ez nagyon nehéz feladat” - mondta Tye Brady, az Amazon Robotics vezető technológusa. „Nem azt mondom, hogy lehetetlen. Ez egyfajta következő határterület.” És a vállalatok úgy látják, hogy a laboratóriumokból tesztelésre bocsátott robotok messze nem állnak készen. "Több olyan fejlesztés van, amit nem fogadtunk el, mint olyan, amit igen” - mondta Sally Miller, a DHL Supply Chain globális informatikai vezetője. A DHL ezen részlege más vállalatok számára üzemeltet raktárakat, és világszerte 7000 robotot üzemeltet.
Sparrow
A visszautasítottak között volt egy olyan autonóm targonca, amely képes volt magasban lévő dobozok egymásra pakolására, de a németországi Bonnban székhellyel rendelkező DHL-nek túl lassú volt. Miller csalódottan látja, hogy a kockázati tőke az emberekre hasonlító robotokba, a gépek humanoidoknak nevezett kategóriájába özönlik. Az ilyen gépek már régóta a robotika szent gráljai a sci-fiben és egyes technológiai vezetők elképzeléseiben. Miller szerint azonban ezek még nagyon nem állnak készen a raktári munkára, és jobban szeretné, ha a mérnökök olyan eszközöket fejlesztenének ki, amelyek jól, gyorsan és megfizethetően képesek konkrét feladatokat elvégezni.
Az automatizálás egyik nagy motivációja a raktári alkalmazottak magas fluktuációja. Ez a munka fizikailag megterhelő és szerény bérekkel jár. A még alacsonyabban fizetett munkakörök közé tartoznak a teherautók kirakodói, akik a dobozokat megfogják és szállítószalagokra helyezik. Ezt a munkát ma már a Boston Dynamics automatizálási vállalat által kifejlesztett Stretch nevű robotkarral is el lehet végezni. A Stretchet felügyelő raktári alkalmazott szerint használata kényelmes, és szeretettel beszélt arról, hogy képes felvenni az elejtett csomagokat is. Nagyjából kétszer annyi dobozt tud óránként kirakodni, mint az emberek, de Miller nem volt hajlandó megmondani, mennyibe kerül. "Soha nem jelent beteget, és több órán át képes dolgozni. Ez egy nagyszerű megoldás.” A DHL szerint a Stretch két műszakban négy-hat dolgozó munkáját képes elvégezni, és a vállalat azokat a munkásokat, akiknek a feladatait most a robot végzi, más munkakörökbe helyezte át a raktár más részein.
Stretch
A vezetők mindig azt mondják, hogy az a robotok célja, hogy ők végezzék el az összes monoton feladatot. "Az alantas, hétköznapi, ismétlődő feladatokat automatizálással fogják helyettesíteni” - mondta Brady. "Ez talán megijeszti az embereket, de lehetővé teszi majd, hogy az emberek jobban koncentrálhassanak arra, ami fontos.” Az Amazon több mint 750 000 robotot alkalmaz. Bár a raktári alkalmazottak konkrét számát nem hozza nyilvánosságra, a vállalatnak szeptember végén 1,55 millió alkalmazottja volt, ami 800 ezerrel kevesebb a 2019-es létszámnál. Az Amazon szerint a robotok bevetése új munkahelyeket teremt, amelyek a gépek felügyeletével és karbantartásával kapcsolatosak. Az ilyen dolgozók száma azonban nem tűnik magasnak. A vállalat nashville-i létesítményében nemrégiben tett látogatáson egy vezető azt mondta, hogy a központban dolgozó 2500 emberből körülbelül 100 ilyen munkahely van. Az Amazon szóvivője szerint az ilyen létesítményekben jellemzően 200 robotkarbantartó dolgozik.
Az Amazon robotjai által a cég kevesebb alkalmazottal több csomagot tud feldolgozni. Brady elmondta, hogy az Amazon új raktára a laoszi Shreveportban már a legújabb technológiát használja, beleértve a Sequoia nevű automatizált készletkezelő rendszert, és 25 százalékkal gyorsabban és 25 százalékkal olcsóbban dolgozza fel a csomagokat, mint a nashville-i raktár. Nashville-hez hasonlóan Shreveportban is 2500 alkalmazott lesz.
Locus
Az új raktár strukturált, kiszámítható környezete megkönnyíti a robotok működését. Egy olyan robot megtervezése, amely viszonylag alacsony sebességgel képes önállóan eligazodni egy raktárban, könnyebb, mint olyan autonóm autókat építeni, amelyeknek az állandóan változó városi utcákon kell navigálniuk. A DHL Columbusban található kézbesítőközpontjában a Locus nevű robotoknak nem okoz gondot az emberi szedőkhöz csatlakozni, akik átadják a darabokat a gépeknek, amelyek utána a csomagolóállomásra szállítják azokat. Miller elmondta, hogy a Locus és a hasonló eszközök célja, hogy csökkentsék a komissziózók gyaloglásának mértékét.
A robotmérnökök sokat várnak az MI-technológiák bevezetésétől. Marc Segura, a svájci ABB robotikai részlegének elnöke elmondta, hogy egy ügyfél azt szerette volna elérni, hogy egy áruszortírozó robot képes legyen azonosítani és elkerülni a terjedelmes tárgyakat. Gépi tanulással a gép megtanulta hogyan néznek ki az ilyen tárgyak, és most már elkerüli őket - mondta.
De az előrelépések néha nem a legmodernebb technológiákon alapulnak. A Fox Robotics olyan autonóm targoncákat gyárt, amelyek képesek raklapokat kirakodni a teherautókból és elhelyezni azokat a rakodóállomás padlóján. Az ügyfelek azt szerették volna, ha a targoncák képesek lennének a raklapokat gördülő szállítószalagokra helyezni, hogy gyorsabban eljuthassanak a rendeltetési helyükre. A raklap azonban vakfoltként megakadályozta a targoncát abban, hogy lássa, van-e elég szabad hely a szállítószalagon. A legújabb gépein a vállalat ezt a problémát több érzékelő hozzáadásával oldotta meg, így a targonca látóterét gyakorlatilag kibővítette. "Amint megvoltak ezek az érzékelők, a tényleges elhelyezés a szállítószalagra triviális volt” - mondta Peter Anderson-Sprecher, a Fox Robotics technológiai vezetője és társalapítója.
Az Amazon egyik Nashville melletti raktárában egy Cardinal nevű robotkar a csomagokat szállítókocsikra pakolja, majd a Proteus - egy autonóm platform - a rakodórámpához tolja a kocsikat. Elektronikus lámpáinak villogtatásával jelzi az emberi kollégák számára, hogy éppen merre tart. Ahogy a robotok egyre ügyesebbé válnak, egyre több feladatot végeznek el a raktárakban és a logisztikai központokban, különböző mértékű ügyességgel és gyorsasággal. A gépek képesek teherautók be- és kirakodására, az áruk raklapokra rakására és levételére. Képesek a raktárkészletben lévő tételek áthelyezésére, csomagok felvételére és áruk mozgatására a csarnokokban. És mindezt úgy tudják megtenni, hogy nem kell melléjük emberi felügyelő, aki minden mozdulatukat irányítja. Mégis, bár a robotok kezdenek átvenni néhány ismétlődő és nehézkes munkát, még mindig sok olyan feladat van, amiben nem jók, így nehéz megmondani, hogy mikor, vagy egyáltalán képesek lesznek-e a robotok teljesen automatizálni ezt az iparágat.
Cardinal
Az automatizálás térnyerése ellenére a raktárak továbbra is nagy munkaadók maradnak az emberek számára. Sok olyan létfontosságú, egyszerű feladat van, amiben az ember sokkal jobb. Csak egy ember képes belenyúlni egy sok tárgyat tartalmazó ládába, és néhány dolgot félretolni azért, hogy kivegye a kívánt darabot - ezt a feladatot az iparágban komissziózásnak nevezik. A mérnökök nehezen tudják megmondani, hogy alkotásaik mikor lesznek képesek ezt elég gyorsan elvégezni ahhoz, hogy piacképes helyettesítői legyenek az emberi munkásoknak. A mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek, mint például az OpenAI, lenyűgöző szolgáltatásokat találtak fel, amelyek kattintásra képesek olyan írásokat, képeket és videókat készíteni, amelyek úgy tűnhetnek, mintha képzett szakemberek munkája lenne. De a modern gazdaság áruival teli raktárakban az automatizálás fejlődése sokkal lassabb: a robotok gyakran küszködnek azzal, hogy elsajátítsák azokat a képességeket, amelyeket a legtöbb ember különösebb gond nélkül el tud végezni.
Proteus
Az Amazon egyik legfejlettebb robotkarja, a Sparrow ki tudja venni a dobozokból a legfelül lévő dolgokat. Az Amazon szerint a Sparrow több mint 200 millió különböző méretű és súlyú tárgyat tud kezelni, de nem ért a „célzott szedéshez” - azaz a sok tárgy között való turkáláshoz, hogy egy esetleg alul vagy takarásban lévő tárgyat megszerezzen. "Ez nagyon nehéz feladat” - mondta Tye Brady, az Amazon Robotics vezető technológusa. „Nem azt mondom, hogy lehetetlen. Ez egyfajta következő határterület.” És a vállalatok úgy látják, hogy a laboratóriumokból tesztelésre bocsátott robotok messze nem állnak készen. "Több olyan fejlesztés van, amit nem fogadtunk el, mint olyan, amit igen” - mondta Sally Miller, a DHL Supply Chain globális informatikai vezetője. A DHL ezen részlege más vállalatok számára üzemeltet raktárakat, és világszerte 7000 robotot üzemeltet.
Sparrow
A visszautasítottak között volt egy olyan autonóm targonca, amely képes volt magasban lévő dobozok egymásra pakolására, de a németországi Bonnban székhellyel rendelkező DHL-nek túl lassú volt. Miller csalódottan látja, hogy a kockázati tőke az emberekre hasonlító robotokba, a gépek humanoidoknak nevezett kategóriájába özönlik. Az ilyen gépek már régóta a robotika szent gráljai a sci-fiben és egyes technológiai vezetők elképzeléseiben. Miller szerint azonban ezek még nagyon nem állnak készen a raktári munkára, és jobban szeretné, ha a mérnökök olyan eszközöket fejlesztenének ki, amelyek jól, gyorsan és megfizethetően képesek konkrét feladatokat elvégezni.
Az automatizálás egyik nagy motivációja a raktári alkalmazottak magas fluktuációja. Ez a munka fizikailag megterhelő és szerény bérekkel jár. A még alacsonyabban fizetett munkakörök közé tartoznak a teherautók kirakodói, akik a dobozokat megfogják és szállítószalagokra helyezik. Ezt a munkát ma már a Boston Dynamics automatizálási vállalat által kifejlesztett Stretch nevű robotkarral is el lehet végezni. A Stretchet felügyelő raktári alkalmazott szerint használata kényelmes, és szeretettel beszélt arról, hogy képes felvenni az elejtett csomagokat is. Nagyjából kétszer annyi dobozt tud óránként kirakodni, mint az emberek, de Miller nem volt hajlandó megmondani, mennyibe kerül. "Soha nem jelent beteget, és több órán át képes dolgozni. Ez egy nagyszerű megoldás.” A DHL szerint a Stretch két műszakban négy-hat dolgozó munkáját képes elvégezni, és a vállalat azokat a munkásokat, akiknek a feladatait most a robot végzi, más munkakörökbe helyezte át a raktár más részein.
Stretch
A vezetők mindig azt mondják, hogy az a robotok célja, hogy ők végezzék el az összes monoton feladatot. "Az alantas, hétköznapi, ismétlődő feladatokat automatizálással fogják helyettesíteni” - mondta Brady. "Ez talán megijeszti az embereket, de lehetővé teszi majd, hogy az emberek jobban koncentrálhassanak arra, ami fontos.” Az Amazon több mint 750 000 robotot alkalmaz. Bár a raktári alkalmazottak konkrét számát nem hozza nyilvánosságra, a vállalatnak szeptember végén 1,55 millió alkalmazottja volt, ami 800 ezerrel kevesebb a 2019-es létszámnál. Az Amazon szerint a robotok bevetése új munkahelyeket teremt, amelyek a gépek felügyeletével és karbantartásával kapcsolatosak. Az ilyen dolgozók száma azonban nem tűnik magasnak. A vállalat nashville-i létesítményében nemrégiben tett látogatáson egy vezető azt mondta, hogy a központban dolgozó 2500 emberből körülbelül 100 ilyen munkahely van. Az Amazon szóvivője szerint az ilyen létesítményekben jellemzően 200 robotkarbantartó dolgozik.
Az Amazon robotjai által a cég kevesebb alkalmazottal több csomagot tud feldolgozni. Brady elmondta, hogy az Amazon új raktára a laoszi Shreveportban már a legújabb technológiát használja, beleértve a Sequoia nevű automatizált készletkezelő rendszert, és 25 százalékkal gyorsabban és 25 százalékkal olcsóbban dolgozza fel a csomagokat, mint a nashville-i raktár. Nashville-hez hasonlóan Shreveportban is 2500 alkalmazott lesz.
Locus
Az új raktár strukturált, kiszámítható környezete megkönnyíti a robotok működését. Egy olyan robot megtervezése, amely viszonylag alacsony sebességgel képes önállóan eligazodni egy raktárban, könnyebb, mint olyan autonóm autókat építeni, amelyeknek az állandóan változó városi utcákon kell navigálniuk. A DHL Columbusban található kézbesítőközpontjában a Locus nevű robotoknak nem okoz gondot az emberi szedőkhöz csatlakozni, akik átadják a darabokat a gépeknek, amelyek utána a csomagolóállomásra szállítják azokat. Miller elmondta, hogy a Locus és a hasonló eszközök célja, hogy csökkentsék a komissziózók gyaloglásának mértékét.
A robotmérnökök sokat várnak az MI-technológiák bevezetésétől. Marc Segura, a svájci ABB robotikai részlegének elnöke elmondta, hogy egy ügyfél azt szerette volna elérni, hogy egy áruszortírozó robot képes legyen azonosítani és elkerülni a terjedelmes tárgyakat. Gépi tanulással a gép megtanulta hogyan néznek ki az ilyen tárgyak, és most már elkerüli őket - mondta.
De az előrelépések néha nem a legmodernebb technológiákon alapulnak. A Fox Robotics olyan autonóm targoncákat gyárt, amelyek képesek raklapokat kirakodni a teherautókból és elhelyezni azokat a rakodóállomás padlóján. Az ügyfelek azt szerették volna, ha a targoncák képesek lennének a raklapokat gördülő szállítószalagokra helyezni, hogy gyorsabban eljuthassanak a rendeltetési helyükre. A raklap azonban vakfoltként megakadályozta a targoncát abban, hogy lássa, van-e elég szabad hely a szállítószalagon. A legújabb gépein a vállalat ezt a problémát több érzékelő hozzáadásával oldotta meg, így a targonca látóterét gyakorlatilag kibővítette. "Amint megvoltak ezek az érzékelők, a tényleges elhelyezés a szállítószalagra triviális volt” - mondta Peter Anderson-Sprecher, a Fox Robotics technológiai vezetője és társalapítója.