Berta Sándor
Televízió, internet és mobil egyben
A Fraunhofer Intézet Nyílt Kommunikációs Rendszerek Intézetének (FOKUS) szakemberei már a közeljövő kommunikációs rendszerien dolgoznak. A FOCUS munkatársai a Technikai Tudományos Fórum (TWF) nevű rendezvényen mutatták be elképzeléseiket.
A berlini kutatók szerint az IPTV-nek csak akkor van értelme, hogy az interaktivitás valóban használható funkciókban nyilvánul meg. A Web 2.0 pedig csak akkor válik igazán érdekessé, hogy ha a mobil készülékeken is megvalósul és teljesen kiaknázhatók lesznek a benne rejlő lehetőségek.A TWF elején kényelembe helyezte magát egy felkért tesztalany. Egész nap televíziót nézhetett és telefonálhatott. A kutatók egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amely azonnal megállítja az élő adást, amint érzékeli, hogy a felhasználó lenyomta a hívásfogadó gombot a mobiltelefonján. A beszélgetés végét a rendszer szintén érzékeli és újra elindítja az adást, így a hívott fél egyetlen másodperc műsorról sem marad le.
A tartalomajánló (Content Recommendation Engine) figyelemmel kíséri a néző által leadott programértékeléseket és folyamatosan frissíti a kedvenc műsorok listáját. A felhasználó emellett nyomon követheti, hogy mely barátai, ismerősei vagy rokonai vannak online, mely műsorokat nézik és így akár egymás figyelmébe is ajánlhatnak filmeket. A tv-chat segítségével a nézők akár az adás közben is megoszthatják egymással gondolataikat vagy megbeszélhetnek egy találkozót. Mindezt a fotelben ülve, anélkül, hogy fel kellene kelniük vagy más készüléket kellene a kezükbe venniük.
"Minden általunk létrehozott szolgáltatás az internet-protokollra épül és így technikai szinten megvalósulhat az internet, a televízió és a távközlési technikák egyesülése. Az emberek a televízió előtt maradhatnak, nem kell bekapcsolniuk a számítógépüket, mégis akár nagy távolságra is kommunikálhatnak egymással" - mondta Robert Seeliger, a FOKUS munkatársa. A rendszer testre szabható. Hiába nézi mondjuk ugyanazt a filmet egy családfő és a fia, mindkettőjüknek más-más, az érdeklődési körüknek megfelelő reklámokat mutatnak meg. A vásárláshoz elég csak egy különleges gombot megnyomni és már elő is bukkan a megfelelő katalógus. A választásban widgetek és más apró alkalmazások segítenek, amelyeknek nem kell állandóan online módban lenniük.
David Linner, a FOKUS egy másik mérnöke egy hasonló megoldáson dolgozik, de mobil platformokra. A célja az, hogy ami már most elérhető a felhasználók számára a Flickr vagy a YouTube esetében, arra a közeljövőben a mobiltelefonokon is lehetőség legyen. A widgetek ebben az esetben is nagy szerepet kapnak.
A berlini kutatók szerint az IPTV-nek csak akkor van értelme, hogy az interaktivitás valóban használható funkciókban nyilvánul meg. A Web 2.0 pedig csak akkor válik igazán érdekessé, hogy ha a mobil készülékeken is megvalósul és teljesen kiaknázhatók lesznek a benne rejlő lehetőségek.A TWF elején kényelembe helyezte magát egy felkért tesztalany. Egész nap televíziót nézhetett és telefonálhatott. A kutatók egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amely azonnal megállítja az élő adást, amint érzékeli, hogy a felhasználó lenyomta a hívásfogadó gombot a mobiltelefonján. A beszélgetés végét a rendszer szintén érzékeli és újra elindítja az adást, így a hívott fél egyetlen másodperc műsorról sem marad le.
A tartalomajánló (Content Recommendation Engine) figyelemmel kíséri a néző által leadott programértékeléseket és folyamatosan frissíti a kedvenc műsorok listáját. A felhasználó emellett nyomon követheti, hogy mely barátai, ismerősei vagy rokonai vannak online, mely műsorokat nézik és így akár egymás figyelmébe is ajánlhatnak filmeket. A tv-chat segítségével a nézők akár az adás közben is megoszthatják egymással gondolataikat vagy megbeszélhetnek egy találkozót. Mindezt a fotelben ülve, anélkül, hogy fel kellene kelniük vagy más készüléket kellene a kezükbe venniük.
"Minden általunk létrehozott szolgáltatás az internet-protokollra épül és így technikai szinten megvalósulhat az internet, a televízió és a távközlési technikák egyesülése. Az emberek a televízió előtt maradhatnak, nem kell bekapcsolniuk a számítógépüket, mégis akár nagy távolságra is kommunikálhatnak egymással" - mondta Robert Seeliger, a FOKUS munkatársa. A rendszer testre szabható. Hiába nézi mondjuk ugyanazt a filmet egy családfő és a fia, mindkettőjüknek más-más, az érdeklődési körüknek megfelelő reklámokat mutatnak meg. A vásárláshoz elég csak egy különleges gombot megnyomni és már elő is bukkan a megfelelő katalógus. A választásban widgetek és más apró alkalmazások segítenek, amelyeknek nem kell állandóan online módban lenniük.
David Linner, a FOKUS egy másik mérnöke egy hasonló megoldáson dolgozik, de mobil platformokra. A célja az, hogy ami már most elérhető a felhasználók számára a Flickr vagy a YouTube esetében, arra a közeljövőben a mobiltelefonokon is lehetőség legyen. A widgetek ebben az esetben is nagy szerepet kapnak.