Berta Sándor
Nincs igény a repülőgépen telefonálásra
A Lufthansa bejelentette, hogy a hivatalos minisztériumi engedély ellenére sem biztosítja az utasok számára a fedélzeti mobiltelefonálást.
A német közlekedési minisztérium a múlt héten hozta nyilvánosságra, hogy - bizonyos feltételek mellett - engedélyezi a légitársaságok számára a mobilszolgáltatások bevezetését. A hírt azután közölték, hogy elkészült a légi járművek elektronikai rendszereinek működésére vonatkozó módosított német szabályzat (LuftEBV), amely a legújabb tudományos vizsgálatok eredményein alapul. A dokumentum már megjelent a hivatalos német közlönyben is. A Lufthansa ezután jelentette be, hogy továbbra sem teszi lehetővé az utasok számára a mobiltelefonjaik használatát.
"A felméréseink azt mutatták, hogy az utasok többségét zavarják a fedélzeti mobiltelefon-beszélgetések. Ezért egyelőre talonba tettük a témát. Ehelyett inkább szélessávú internet szolgáltatásokat szeretnénk utasainknak kínálni. Ugyan 69 repülőgépünkben megvannak a szükséges WLAN-adók, ennek ellenére nem vezeték nélküli vagy műholdas, hanem DSL-technológiában gondolkozunk" - nyilatkozta Michael Lamberty, a légitársaság szóvivője. A Lufthansa döntése azért is érdekes, mert a cég már 2004 novemberében engedélyezte az utasai számára, hogy a földön álló repülőgépein annyit telefonáljanak mobil készülékeiken, amennyit kedvük tartja.
Alexandra Müller, az Air Berlin szóvivője szintén elmondta, hogy ők sem engedélyezik a mobiltelefonálást járataik fedélzetén, azonban az e-mailek és SMS-ek küldését, valamint fogadását igen. A mobiltelefonáláshoz minden repülőgépbe be kell építeni egy fedélzeti átkapcsoló állomást, amelyen keresztül a teljes telefon- és adatforgalom bonyolódik. Egy külön emulált mobil hálózat akadályozza meg, hogy egyes készülékek maguktól keressenek kapcsolatot a külvilággal és ezáltal megzavarják a repülőgépek fedélzeti elektronikáját.
Első légitársaságként egyébként az Emirates tette lehetővé utasai számára a mobiltelefonok használatát tavaly februárban. A második fecske az ír Ryanair volt, míg az Air France néhány hónapja az SMS-ek küldését és fogadását teszteli. Hasonló teszteket végez a Qantas, a Turkish Airlines és számos más cég is. Az első tapasztalatok kedvezőek, a közel-keleti légitársaság utasai ugyanis rendkívül gyakran használják a fedélzeti telefonokat. A 100 repülőgépen havonta átlagosan 6000 hívást és 220 órányi beszélgetést regisztrálnak. Egyes szabályokat azonban be kell tartani, így tilos a mobiltelefonálás fel- és leszálláskor, illetve a 3000 méteres repülési magasság eléréséig.
A német közlekedési minisztérium a múlt héten hozta nyilvánosságra, hogy - bizonyos feltételek mellett - engedélyezi a légitársaságok számára a mobilszolgáltatások bevezetését. A hírt azután közölték, hogy elkészült a légi járművek elektronikai rendszereinek működésére vonatkozó módosított német szabályzat (LuftEBV), amely a legújabb tudományos vizsgálatok eredményein alapul. A dokumentum már megjelent a hivatalos német közlönyben is. A Lufthansa ezután jelentette be, hogy továbbra sem teszi lehetővé az utasok számára a mobiltelefonjaik használatát.
"A felméréseink azt mutatták, hogy az utasok többségét zavarják a fedélzeti mobiltelefon-beszélgetések. Ezért egyelőre talonba tettük a témát. Ehelyett inkább szélessávú internet szolgáltatásokat szeretnénk utasainknak kínálni. Ugyan 69 repülőgépünkben megvannak a szükséges WLAN-adók, ennek ellenére nem vezeték nélküli vagy műholdas, hanem DSL-technológiában gondolkozunk" - nyilatkozta Michael Lamberty, a légitársaság szóvivője. A Lufthansa döntése azért is érdekes, mert a cég már 2004 novemberében engedélyezte az utasai számára, hogy a földön álló repülőgépein annyit telefonáljanak mobil készülékeiken, amennyit kedvük tartja.
Alexandra Müller, az Air Berlin szóvivője szintén elmondta, hogy ők sem engedélyezik a mobiltelefonálást járataik fedélzetén, azonban az e-mailek és SMS-ek küldését, valamint fogadását igen. A mobiltelefonáláshoz minden repülőgépbe be kell építeni egy fedélzeti átkapcsoló állomást, amelyen keresztül a teljes telefon- és adatforgalom bonyolódik. Egy külön emulált mobil hálózat akadályozza meg, hogy egyes készülékek maguktól keressenek kapcsolatot a külvilággal és ezáltal megzavarják a repülőgépek fedélzeti elektronikáját.
Első légitársaságként egyébként az Emirates tette lehetővé utasai számára a mobiltelefonok használatát tavaly februárban. A második fecske az ír Ryanair volt, míg az Air France néhány hónapja az SMS-ek küldését és fogadását teszteli. Hasonló teszteket végez a Qantas, a Turkish Airlines és számos más cég is. Az első tapasztalatok kedvezőek, a közel-keleti légitársaság utasai ugyanis rendkívül gyakran használják a fedélzeti telefonokat. A 100 repülőgépen havonta átlagosan 6000 hívást és 220 órányi beszélgetést regisztrálnak. Egyes szabályokat azonban be kell tartani, így tilos a mobiltelefonálás fel- és leszálláskor, illetve a 3000 méteres repülési magasság eléréséig.