Berta Sándor
Légiközlekedés - hódít a mobiltelefonálás
Az Emirates légitársaság állja a szavát és legkésőbb februártól lehetővé teszi, hogy az utasok használhassák a mobiltelefonjaikat a repülőgépein. Emellett egyre több légitársaság érdeklődik a mobil készülékekkel végrehajtható bejelentkezés iránt is.
Az Emirates korábbi terve lassan megvalósulhat. A légitársaságnak ugyanis már a birtokában van 25 európai, közel-keleti és ázsiai ország légi biztonsági hivatalának engedélye. A repülőgépeket a következő néhány évben folyamatosan alakítják majd át. Hasonló terveket dédelget többek között az Air FranceKLM, a Ryanair és a Quantas is.
Az Emirates repülőgépeibe az AeroMobile rendszereit szerelik be. David Poltorak, a cég vezetője szerint a hálózat minden GSM-telefont támogat, a hívásdíjak percenként 3-3,50 dollár között lesznek és lehetőség nyílik majd SMS-ek fogadására és küldésére is. A bevételen a légitársaság, a mobilszolgáltatók és az AeroMobile fognak osztozni. A közel-keleti légitársaság utasai egyébként rendkívül gyakran használják a fedélzeti telefonokat. A 100 repülőgépen havonta átlagosan 6000 hívást és 220 órányi beszélgetést regisztrálnak.
A mobilbeszélgetések esetén azonban továbbra is be kell majd tartani néhány előírást. Tilos lesz a mobiltelefonálás fel- és leszálláskor, illetve a 3000 méteres repülési magasság eléréséig. Egyelőre várni kell a repülőgép-fedélzeti internetezés elterjedésére is. Ettől függetlenül George Cooper, az AirFrance és a Ryanair légitársaságokat fedélzeti rendszerekkel ellátó OnAir cég vezetője optimistán nyilatkozott, mert úgy vélte, egyre nagyobb az igény az emberek részéről a repülőgépeken való mobiltelefonálás iránt.
Azonban nemcsak telefonálásra, hanem például bejelentkezésre is használhatók a légiközlekedésben a mobil készülékek. Jó példa erre a DBA német légitársaság rendszere, amely lehetővé teszi, hogy tavaly március óta bármely személy, aki poggyász nélkül utazik, a jegyét egy kódként elküldesse a mobiltelefonjára és így jelentkezzen be. A szolgáltatást havonta átlagosan 150-en használják.
A mobil készülékekkel történő bejelentkezést jelenleg teszteli a Japan Airlines (JAL) és az All Nippon Airways (ANA) is. A JAL erre a célra a 2005-ben négy repülőtéren bevezetett, napjainkban azonban már 44 repülőtéren elérhető Touch and Go rendszert használja, míg az ANA a Skip rendszert tavaly szeptemberben tette hozzáférhetővé 24 repülőtéren. Előbbit egymillióan, utóbbit naponta 15 000-en használják.
Jelenleg mindkét szolgáltatás csak belföldi forgalomban elérhető. A JAL Ko Yoshida, a cég alelnöke szerint nem is akar ezen változtatni, azonban Taiichi Nomura, az ANA utasszolgáltatás-tervező menedzsere jelezte, vizsgálják a Skip külföldre való kiterjesztését, mivel több légitársaság is érdeklődik a rendszer alkalmazása iránt.
Az Emirates korábbi terve lassan megvalósulhat. A légitársaságnak ugyanis már a birtokában van 25 európai, közel-keleti és ázsiai ország légi biztonsági hivatalának engedélye. A repülőgépeket a következő néhány évben folyamatosan alakítják majd át. Hasonló terveket dédelget többek között az Air FranceKLM, a Ryanair és a Quantas is.
Az Emirates repülőgépeibe az AeroMobile rendszereit szerelik be. David Poltorak, a cég vezetője szerint a hálózat minden GSM-telefont támogat, a hívásdíjak percenként 3-3,50 dollár között lesznek és lehetőség nyílik majd SMS-ek fogadására és küldésére is. A bevételen a légitársaság, a mobilszolgáltatók és az AeroMobile fognak osztozni. A közel-keleti légitársaság utasai egyébként rendkívül gyakran használják a fedélzeti telefonokat. A 100 repülőgépen havonta átlagosan 6000 hívást és 220 órányi beszélgetést regisztrálnak.
A mobilbeszélgetések esetén azonban továbbra is be kell majd tartani néhány előírást. Tilos lesz a mobiltelefonálás fel- és leszálláskor, illetve a 3000 méteres repülési magasság eléréséig. Egyelőre várni kell a repülőgép-fedélzeti internetezés elterjedésére is. Ettől függetlenül George Cooper, az AirFrance és a Ryanair légitársaságokat fedélzeti rendszerekkel ellátó OnAir cég vezetője optimistán nyilatkozott, mert úgy vélte, egyre nagyobb az igény az emberek részéről a repülőgépeken való mobiltelefonálás iránt.
Azonban nemcsak telefonálásra, hanem például bejelentkezésre is használhatók a légiközlekedésben a mobil készülékek. Jó példa erre a DBA német légitársaság rendszere, amely lehetővé teszi, hogy tavaly március óta bármely személy, aki poggyász nélkül utazik, a jegyét egy kódként elküldesse a mobiltelefonjára és így jelentkezzen be. A szolgáltatást havonta átlagosan 150-en használják.
A mobil készülékekkel történő bejelentkezést jelenleg teszteli a Japan Airlines (JAL) és az All Nippon Airways (ANA) is. A JAL erre a célra a 2005-ben négy repülőtéren bevezetett, napjainkban azonban már 44 repülőtéren elérhető Touch and Go rendszert használja, míg az ANA a Skip rendszert tavaly szeptemberben tette hozzáférhetővé 24 repülőtéren. Előbbit egymillióan, utóbbit naponta 15 000-en használják.
Jelenleg mindkét szolgáltatás csak belföldi forgalomban elérhető. A JAL Ko Yoshida, a cég alelnöke szerint nem is akar ezen változtatni, azonban Taiichi Nomura, az ANA utasszolgáltatás-tervező menedzsere jelezte, vizsgálják a Skip külföldre való kiterjesztését, mivel több légitársaság is érdeklődik a rendszer alkalmazása iránt.