Berta Sándor
Veszélyes repülőgépen szállítani a mobilokat
Az Egyesült Államokban az elmúlt években már többször történt olyan eset, amikor egy repülőgép fedélzetén tűz ütött ki a szállított mobiltelefonok vagy más készülékek lítium-ion akkumulátora miatt.
A mobiltelefonok és más készülékek repülés közbeni használatáról évek óta elkeseredett vita folyik. Tény, hogy ezek a készülékek képesek az őrületbe kergetni a fedélzeti műszereket és a légitársaságok éppen ezért tiltakoznak minden, a használatot engedélyező javaslat ellen. Azonban úgy tűnik, a mobiltelefonok és notebookok kikapcsolva is veszélyt jelentenek a repülőgépekre és azok utasaira, személyzetére.
Legutóbb az UPS amerikai szállítmányozási cég repülőgépének kellett kényszerleszállást végrehajtania, mert - mint azt az amerikai repülésbiztonsági hivatal (NTSB) szakembereinek vizsgálata megállapította -, kigyulladtak a fedélzetén szállított lítium-ion akkumulátorok. Az NTSB a múlt héten indított vizsgálatot a tűz keletkezési körülményeinek a megállapítására. A DC-8-as repülőgép még február 8-án, röviddel éjfél után gyulladt ki és emiatt a repülőgép személyzete Philadelphiában sikeres kényszerleszállást hajtott végre. Bár a repülőgépben tetemes károk keletkeztek, a személyzet tagjai csak könnyebb sérüléseket szenvedtek és így szerencsésen megúszták az esetet.
Nem ez volt azonban az első ilyen eset az Egyesült Államokban. "Alig két hónappal ezelőtt Chicagóban egy, az utasok széke fölötti beépített poggyásztartóban tárolt notebook akkumulátora kezdett el füstölni" - mondta Frank Hilldrupp, az NTSB baleseti vizsgálója. Ugyan egy utaskísérő sikeresen eloltotta a tüzet, azonban a notebook később újra lángolni kezdett. 1999-ben a Los Angeles-i repülőtéren gyulladt ki egy akkumulátor, 2004-ben pedig Memphisben történt hasonló eset, amikor elkezdték őket berakodni a FedEx futárcég egyik repülőgépébe.
A világon egyre több légitársaság figyel fel az elemek és a lítium-ion akkumulátorok jelentette veszélyekre. A legnagyobb problémát mindkét eszköznél az jelenti, hogy a tűzesetet kiváltó sérülés és maga a gyulladás között hosszabb idő is eltelhet. Ráadásul a vízzel reakcióba lépve a lítium azonnal meggyulladhat.
A legtöbb légitársaságnál ugyan nem vezetnek be korlátozásokat, azonban érthetően nem örülnek, amikor valaki a notebookját vagy a mobiltelefonját is felviszi magával a repülőgépre. A légitársaságok azt ajánlják, hogy a felhasználók minél kevesebb ilyen eszközt, illetve az azokat használó készüléket (mobiltelefon, notebook stb.) vigyenek magukkal repüléseik során.
A mobiltelefonok és más készülékek repülés közbeni használatáról évek óta elkeseredett vita folyik. Tény, hogy ezek a készülékek képesek az őrületbe kergetni a fedélzeti műszereket és a légitársaságok éppen ezért tiltakoznak minden, a használatot engedélyező javaslat ellen. Azonban úgy tűnik, a mobiltelefonok és notebookok kikapcsolva is veszélyt jelentenek a repülőgépekre és azok utasaira, személyzetére.
Legutóbb az UPS amerikai szállítmányozási cég repülőgépének kellett kényszerleszállást végrehajtania, mert - mint azt az amerikai repülésbiztonsági hivatal (NTSB) szakembereinek vizsgálata megállapította -, kigyulladtak a fedélzetén szállított lítium-ion akkumulátorok. Az NTSB a múlt héten indított vizsgálatot a tűz keletkezési körülményeinek a megállapítására. A DC-8-as repülőgép még február 8-án, röviddel éjfél után gyulladt ki és emiatt a repülőgép személyzete Philadelphiában sikeres kényszerleszállást hajtott végre. Bár a repülőgépben tetemes károk keletkeztek, a személyzet tagjai csak könnyebb sérüléseket szenvedtek és így szerencsésen megúszták az esetet.
Nem ez volt azonban az első ilyen eset az Egyesült Államokban. "Alig két hónappal ezelőtt Chicagóban egy, az utasok széke fölötti beépített poggyásztartóban tárolt notebook akkumulátora kezdett el füstölni" - mondta Frank Hilldrupp, az NTSB baleseti vizsgálója. Ugyan egy utaskísérő sikeresen eloltotta a tüzet, azonban a notebook később újra lángolni kezdett. 1999-ben a Los Angeles-i repülőtéren gyulladt ki egy akkumulátor, 2004-ben pedig Memphisben történt hasonló eset, amikor elkezdték őket berakodni a FedEx futárcég egyik repülőgépébe.
A világon egyre több légitársaság figyel fel az elemek és a lítium-ion akkumulátorok jelentette veszélyekre. A legnagyobb problémát mindkét eszköznél az jelenti, hogy a tűzesetet kiváltó sérülés és maga a gyulladás között hosszabb idő is eltelhet. Ráadásul a vízzel reakcióba lépve a lítium azonnal meggyulladhat.
A legtöbb légitársaságnál ugyan nem vezetnek be korlátozásokat, azonban érthetően nem örülnek, amikor valaki a notebookját vagy a mobiltelefonját is felviszi magával a repülőgépre. A légitársaságok azt ajánlják, hogy a felhasználók minél kevesebb ilyen eszközt, illetve az azokat használó készüléket (mobiltelefon, notebook stb.) vigyenek magukkal repüléseik során.