Berta Sándor

A Lufthansa földön álló repülőgépein már lehet telefonálni

A német légitársaság engedélyezte utasai számára, hogy a földön álló repülőgépein annyit telefonáljanak mobil készülékeiken, amennyit kedvük tartja.

A repülőgépeken nem lehet használni mobiltelefont, jelenleg ez az elfogadott gyakorlat világszerte. Mikor évekkel ezelőtt el kezdtek felbukkanni az első hírek azokról a lehetőségekről, amelyek szerint hamarosan már telefonálni és internetezni lehet majd a repülőgépek fedélzetén, az emberek megnyugodtak, mondván már csak néhány hónapot vagy évet kell kibírniuk. Azóta azonban csak telnek-múlnak az évek, az új szolgáltatás még nem elérhető, hiába érkeznek szinte havonta az újabb és újabb hírek a nevesebbnél nevesebb légitársaságok sikeres tesztjeiről.

A Lufthansa elsőként lépett s bár nem sikerült tökéletesen átvágnia a gordiuszi-csomót, már ez is több, mint a semmi. Internetszolgáltatás ugyan még nincs, de az eddigi mobiltelefonálási tilalmat részben már feloldották a német légitársaságnál. Mindezt megerősítette Michael Lamberty, a Lufthansa szóvivője is, aki elmondta azt is, hogy a telefonálás csak addig engedélyezett, amíg be nem zárták a repülőgép utolsó ajtaját is. Utána viszont minden mobiltelefont ki kell kapcsolni.


Michael Lamberty közölte, hogy a Lufthansa közleményétől függetlenül a repülőgép kapitányára van bízva, miszerint engedélyezi-e egyáltalán a talajon tartózkodás ideje alatt a mobil készülékek használatát. Mivel a mobiltelefonok elméletileg zavarhatják a repülőgépek fedélzeti elektronikáját, ezért használatuk repülés közben továbbra is tilos.

A Capital magazin információi szerint az intézkedéssel párhuzamosan a Lufthansa tovább teszteli a repülés közbeni telefonálás lehetőségét. A szóvivő ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a tesztek során egy átlagos mobiltelefon sugárzási teljesítménye huszonötszörösének megfelelő energiának tették ki egy átlagos repülőgép fedélzeti elektronikai rendszereit. A kísérlet eredménye: a műszerek megvadultak és rendkívül kiszámíthatatlan módon reagáltak az elektromágneses hullámokra.

A német szövetségi közlekedési minisztérium szóvivője, Felix Stenschke szerint éppen a tesztek végeredménye miatt nincsenek teljesen meggyőződve arról, hogy teljesen veszélytelen lenne a fedélzeti műszerekre a mobiltelefonok sugárzása. Amennyiben a későbbi tesztek ezt bebizonyítják, úgy természetesen a jövőben majd bárki használhatja majd a mobiltelefonját - nemcsak a földön tartózkodás során, de akár repülés közben is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Supergamer_real #13
    "A megoldás szinte biztos az lesz, hogy a gépet belül árnyékolják és betesznek valami BS-t, ami műhold(ak)on kommunikál a Földdel (nyilván kedves ellenszolgáltatás fejében). Azt hiszem ezt is írta vki az elején."

    Igen ezt írtam:) A megoldás egészen pontosan az, hogy antennák vannak a széksor alatt... a fülke maga pedig szinte teljesen árnyékolt... az antenna egy "ál-gsm" központhoz csatlakozik, ami műholdra továbbítja a jelet.
  • pemga #12
    Jójó, de a kérdés a "miért"-re vonatkozott. Azt megértem, hogy RF cuccokat miért nem lehet használni (távirányítós autó, egér, bluetooth cuccok, telefon, stb.) De egy cd-s walkman/mp3 lejátszó az miért probléma? A magyarok pl. simán eltetik. A kérdésem a mögöttes háttérre vonatkozott, tényleg ekkora elektromágneses teret gerjeszt egy diskman? Vagy: le minden mágneses fejhallgatóval? :).

    Az UMTS-el kapcsolatban, az biztos, hogy a protokoll-leírás így működik, ez az egyik ok, amiért imho érdemes váltani, (GSM-ben egymást is tudják zavarni a készülékek a power miatt), az UMTS a teljesítményt a minimumon tartja. (Ezt az egész protokoll hierarchián végigvezették, kicsit fura hogy pl. a legfelső réteg hogy jön ahhoz, hogy a fizikainak azt mondja, adj erősebben :), dehát biztos kellett :)). Az más kérdés, hogy ezt hogy fogják implementálni. (A másik kedvencem a kódosztás, tehát végre át tudják venni szomszédos cellák túlterhelés esetén a másik cellában levő eszközöket.)

    Egyébként a minimalizálás az pont a komolyabb kommunikáció esetén szükséges (értelmes), hiszen a GSM jelenleg azt mondja: adj full powa, így nem csoda, hogy "nagyon erős" a teljesítmény ilyenkor. Az UMTS ezzel szemben azt mondja: kezdj full-on, és menj le egészen addig amíg még működőképes vagy.) (Ez kicsit a tcp-re emlékeztet, csak ott ugye felfutásra mondja ugyanezt :)).

    A megoldás szinte biztos az lesz, hogy a gépet belül árnyékolják és betesznek valami BS-t, ami műhold(ak)on kommunikál a Földdel (nyilván kedves ellenszolgáltatás fejében). Azt hiszem ezt is írta vki az elején.
  • Supergamer_real #11
    Az általában elhangzó szöveg a repülőgépeken ennek valamelyik - kicsit módosított formája:

    " According to the rules of aviation during take off and landing, no electronic device may be used. During flight laptop computer game boy, CD-player, video cameras and the like may not be used.

    But, handy telephones, all receivers, CD-ROM writers and all devices with recording facility are definitely not allowed all during the flight."

    A szabályok légitársaságonként eltérőek lehetnek. Van repülő ahol a laptopot SEM lehet használni, de ahol a laptopot lehet, ott a CD lejátszót is lehet (ugye cd lejátszó nagy valószínuséggel van a laptopodban is). Sőt, ha a laptopnál tartunk ott pl a cd-íráshoz ugye nagyobb teljesítményre is van szükség, tehát, inkább veszélyes mint egy sima lejátszó.

    De mint fentebb láthattad "no electronic device" a tiltott kategoria megnevezése. Ez tényleg légitársaság függő, pl. London Lutonon 19.90 GBP-ért portable DVD lejátszót bérelhetsz a repülőutad idejére. Ez ugye kicsit ellentmond annak, hogy nem lehet használni a repülőn.

    UMTS:
    Minél nagyobb a frekvencia amin a telefonod működik, annál sűrűbben kell letenni az adóronyokat, annál rövidebb távra lát csak el a telefonod (leegyszerusítve). A telefon - passzív állapotban - lehet, hogy átlagosan kevesebbet fogyaszt, sugároz - bár ezt is kétlem - de az biztos, hogy a sugárzása fogadáskor,küldéskor nagyon erős... és ugye a baj általában akkor van amikor egy repülőgépen belüli eszköz - pl. mobiltelefon - bejövő forgalmat bonyolít egy gépen kívüli eszközzel.
  • pemga #10
    Ok, de akkor miért emelik ki a cd-lejátszót, mint "veszélyezteti a repülés biztonságát". Mivel? Két dolgot említenek meg minden egyes alkalommal: a cd-játszókat meg a mobiltelefonokat.

    A mobiltelók teljesítménye nem csökkent az évek folyamán? Az UMTS-nek már külön algoritmusa van arra, hogy mindig csak az éppen szükséges minimális teljesítménnyel adjon.

    A laptopot még talán meg lehet indokolni azzal, hogy nem biztos, hogy le szeretnéd fejelni v. a gyomrodba fúrni ha netántán mégis probléma merülne fel a kritikusabb időszakban, ezért nem engedik a használatát, csak az utazómagasságon. De a cd-játszót egész időre tiltják. Mi a mögöttes elgondolás?
  • Supergamer_real #9
    Na várjunk egy kicsit. A CD lejátszó, laptop nem egészen ugyanez a katergória. Az általad említett dolgok sugárzása gyakorlatilag nulla EGY RÁDIÓ ADÓHOZ képest.

    - Egy átlagos WLAN eszköz maximális kimeneti sugárzási teljesítménye 1 mW - ez az ami még nem bejelentés (nem egnedély(!) köteles(2.4Ghz).

    - Egy mobiltelefoné 3-4 WATT a következő frevenciákon: - Analog 450Mhz
    - Digitális 900Mhz, 1800 Mhz,
    - 1900 MHZ USA
    - 3G UMTS 1920-1980 és 2110-2170Mhz

    Csak az összehasonlítás kedvéért mondom, hogy Európában 1 wattos erősítőt sem árulnak, egészen egyszeruen illegális (engedély nélkül, amit ugye magánember ritkán kap meg és nem mindegy milyen frekvenciára).

    Itt a sugárzási teljesítményekkel van igazából a probléma. Hogy a gépen mit okozhat... Nos próbáld ki először a saját szobádban... mondjuk a hangfalon vagy a TV. Élvezd a horizontális vonalakat, vagy az amúgy telesen szabályosan jövő zajt a hangfalból:)

    Az erős sugárzás tönkretehet elektronikai paneleket, torzíthatja és torzítja is a beérkező jeleket. Ennek a veszélyét gondolom nem kell megmagyarázni:)
  • pemga #8
    És mi van a cd-lejátszókkal? :).

    Nomeg azzal, hogy van amit használhatsz cruising alt-on (pl. laptop), de emelkedés/süllyedésnél meg nem. Ez mondjuk azért érdekes, mert egy EU-n belüli távolságnál nagyjából csak 20-40 percet töltesz utazómagasságon, és jóval többet amíg eljutsz odaáig.

    ps. Írtam, hogy a mobilteló meg tud zavarni, szerintem nem olvastad végig. Azért én kíváncsi lettem volna arra, hogy az utastérben a földön elkövetett masszív mobiltelefonálás mit okozott a pilótafülkében. (Igaz a gép végig on-block volt, szóval valószínű nem volt sokminden bekapcsolva.)
  • Supergamer_real #7
    Szépen sorjában:

    Kukacos:
    2006-tól lehet mobiltelefonálni az Airbus repülőgépeken (2004. szeptember 20.)
    http://www.sg.hu/cikk.php?cid=33754

    Igen, az A380 tervezésénél legjobb tudomásom szerint már figyelembevették a mobiltelefont.

    Pemga:
    A dolgok jelenlegi állása szerint a mobiltelefon MEG TUDJA zavarni a repülőgépek bizonyos rendszereit. Ezt jelenleg biztosan megcáfolni még senki sem tudta.

    Ezért van az hogy nemcsak mobiltelefont, de pl. WIFI ezközöket sem szabad használni az utasszállítókon.

    Ellenben bluetooth ezközök engedélyeztetése most zaljik az Államokban, de az FAA még mindíg nem adta rá az áldását, véglegesen.

    A kérdés sajnos nem annyira egyszeru, jelelneg is folynak a kutatások. Az Airbusokon a kabint mindenesetre leárnyékolják (ha a megrendelő igényli) annyira hogy az zavart ne okozhasson, a jeleket - melyeket a gépen elhelyezett ál-gsm központok veszik és közvetítik - azonban itt is műholdon továbbítják.
  • pemga #6
    Amit elő szoktak hozni az egy ilyesmi példa volt, nem tudom igaz-e: vki feladta csomagtérbe a mobilját bőröndben, tűzjelzők felszállás után bejeleztek (valószínű a climbing fázisban, mert valami hívásérkezést rebesgetnek), kényszerleszálltak. Gondolom ez régebben lehetett, amikor még magasabb teljesítménnyel nyomultak a mobilok.

    SG_REAL, ok ez a cikk valóban arról szól, de ezt volt kapitány aki már eddig is engedélyezte pl. ha bejelentették, hogy sorry, de vihar miatt késünk N órát és fel sem szállunk addig, érdekes módon amikor mindenki ezt hazafelé kommunikálta nem rohant ki a kapitány őrjöngve, hogy mindenfele észak van :)). Azonban a cikk legutsó pár sora viszont arról szól, hogy mi legyen felszállás után :).

    Kukacos: nem zavarról van szó, ezek érzékelőműszerek :). Jelek félreértelmezéséről.
  • kukacos #5
    Én csak azt nem értem, hogy miért nem árnyékolják már le a repülőgépek fedélzeti elektronikai rendszereit. Hasonló vagy sokkal erősebb elektromágneses zavarok bármikor előfordulhatnak természetes forrásból is - ha egy szimpla mobiltelefon miatt le tud zuhanni egy repülőgép, akkor egy villámcsapástól úgy gondolom pláne, persze lehet, hogy ilyen jellegű zavarokra jobban fel van készítve a fedélzeti elektronika. Az ember azt gondolná, hogy azt a pár kiló elektronikát nem lenne nagy kunszt alumíniumházba zárni, a rádiónavigációs eszközöket, kifelé kommunikáló adó/vevő rendszereket meg el lehetne látni megfelelő zavarvédelemmel. Persze sejtem, miért nem csinálják meg: nyilván sok pénz és sok fejlesztés, meg a régi gépeket emiatt nem fogják felújítani/lecserélni. Viszont arra kíváncsi lennék, hogy az újabb típusokat (pl. A380) vajon mobilbiztosra tervezték-e.
  • hippy #4
    "A szóvivő ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a tesztek során egy átlagos mobiltelefon sugárzási teljesítménye huszonötszörösének megfelelő energiának tették ki egy átlagos repülőgép fedélzeti elektronikai rendszereit. A kísérlet eredménye: a műszerek megvadultak és rendkívül kiszámíthatatlan módon reagáltak az elektromágneses hullámokra."

    Eszerint ha egy terrorista feljuttat a gepre egy mobilnak latszo targyat,ami erosebben sugaroz,siman elintezheti a gepet?Sunyi modon bekapcsolja,es a muszereknek annyi.