Specker Balázs

Sokan mobiloznak a repülő­gé­pe­ken

Balesethez vezethet, ha egy repülőgép utasai nem törődve a jelenleg érvényben lévő tiltásokkal, mobilhívást kezdeményeznek felszállás után.

Az elektronikus eszközöket, illetve kifejezetten a mobilhasználatot korlátozó rendelkezések ellenére jó páran vannak, akiknek nehezükre esik távol tartani magukat készüléküktől és gyakran a legkritikusabb pillanatokban - akár leszállás közben - is telefonálhatnékjuk támad - derül ki a Carnegie Mellon Egyetem felmérésből.

Egy kísérlet során a kutatócsoport tagjai kézipoggyászaikba szélessávú antennát és egy spektrum analizátort csomagoltat, majd véletlenszerűen felszálltak amerikai járatokra. Az utastérben vett mobiltelefon jelekből, arra következtettek, hogy átlagosan egy és négy között van az amerikai járatokon folytatott mobilbeszélgetések száma.

"Ezek az eszközök megzavarhatják, a fedélzeti műszereket, különösen a biztonságos landolásban oly nagy szerepet játszó GPS vevőket" - vélekedett Bill Strauss, a Naval Air Warfare Center szakértője a CNet News oldalán.

Strauss - aki maga is részt vett a kutatásban - elmondta, hogy a mobiltelefonok által kibocsátott rádióhullámok nagyobb kockázatot jelentenek, mint ahogy azt eddig gondolta.

A teszt során elsősorban a mobiltelefonokra összpontosítottak, ám az is kiderült, hogy más elektronikai eszközök - mint például egy laptop vagy egy játékkonzol - is potenciálisan ártalmas jeleket bocsátanak ki magukból. A jelentés ahhoz a vitához kapcsolódik, amely azután robbant ki, hogy a Szövetségi Kommunikációs Bizottság kilátásba helyezte az 1991 óta érvényben lévő mobiltilalmának felfüggesztését, és indítványozta, hogy a jövőben az utasok repülés közben is használhassák telefonjaikat és egyéb elektronikus eszközeiket. A szervezet arra hivatkozott, hogy a rendelet megszületése óta bekövetkezett technikai fejlődésnek köszönhetően már nincs mitől tartunk. A tilalmat még idén feloldhatják.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • peetking #24
    kihagytam egy 'nem' et : a gps műholdak nem geo stacionárius műholdak
  • peetking #23
    úgye bár mint már említték, a gps frekveciája 1227 MHz. a mai telefonok tri bandosok 900/1800/1900 (MHz), ami igen csak körbe veszi a 1227Mhzet és a gps technológia az idő múlása és a fény terjedési sebessége által számítva határozza meg a távolság a konkrét műholdtól. szóval több műholdtól vett távolságból meg mondtható a helyzetünk (a gps műholdak geo stacionárius műholdak). aki ismeri a gps technológiát az tudja mi az hogy cold start, wram start, hot start, ephemeris, almanac. úgyebár ha a mobil bezavar akkor szélsőséges esetben akár a gps ki is eshet színkronból és míre megint meg találja a műholdakat addigra meg is van a katasztrófa. igaz ennek kicsi az esélye, de megtörténhet. Azt igaz nem tudom hogy egy repülő gépen mennyire használják a gps-t leszálláshoz,szerintem csak valami kontrólra, vagy pilótának a meg nyugtatására hogy jól halad a landoláshoz. de ha a pilóta figyelmét elvonyja a hibás gps landolás közben akkor nem hiszem hogy többet
    (igen-igen rövid)életében tapsotkap miután lette gépet...
  • Frenzy #22
    Ami komolyan zavarhat a telefon, az éppen más rádiójelek. És ugye a repülőgép és légiirányítás az rádión kommunikál egymással. Mint ahogyan valaki írta lentebb, elég megnézni, hogy mennyire zavarja a mobiltelefon pl. a hangfalakat! Repülés közben - főleg leszállásnál, ami különösen sűrű programmal látja el a pilótákat - ha például egy mobiltelefon beleberreg amikor az irányítás valami fontosat mond ... lehet, hogy a pilóta meg sem hallja rendesen.

    Ez nem jelenti azt persze, hogy minden telefonálás veszélyes. De mivel a mobilok ilyen "szarul" vannak leárnyékolva, hogy mindenfélét zavarnak, előfordulhat, hogy valamit valahol zavar.

    Nem a torony által sugárzott dolgokat használnak leszálláshoz, mint ahogy m3200gt írta. A torony maximum a légiforgalmi irányítás utasításait sugározza. Más, de szintén rádiófrekvenciás jeladók segítik a leszállást illetve navigálást (VOR, ILS, NDB, ha mond valakinek valamit).

    És igenis használnak GPSt is leszálláshoz, bár talán inkább kisebb gépek, kisebb repterek körül való navigáláshoz, ahol esetleg nincsenek komoly navigációs berendezések. (az más kérdés, hogy a GPSt szerintem sem zavarja a mobiltelefon :)
  • Gunga #21
    "Sajna UMTS még nincs az utak mentén azt csak lassan teszteltem még...Bp."

    ne aggódj, 1800 MHz sincs az utak mellet. túl sűrűn kellene pakolni a bázisállomásokat. :)

    Amúgy meg pont az a baj a repülégen használni próbált mobilokkal (mert ahogy írta is itt valaki, használni tuti nem fogja), hogy max adóteljesítménnyel próbál felnyomulni a hálózatra. a mai mobilokon pedig ez 2W. áadásul vegyük a sufnituninggal megáldott (pl. ledcerés) mobilokat, ahol az önjelölet műszerész elfelejtkezik arról, a ledcsere pl igenis befolyásolja sok mobilban az antennaillesztést, mert ugyanazon a nyákon van a cucc. na az ilyen mobilok pedig simán túl is lövik a 2W-t.

    jobb a békesség, ne telefonáljon senki repgépen...
  • vAzz3r #20
    Igen, tele van a puszta olyan node-okkal és base stationokkal amiknek az antennája az égbe mered, hogy ott is lehessen telefonálni :P

    Ha lehet is telefonálni azt microcellával oldják meg belső sugárzóval (mint pl. irodákban, metróban stb)

    Igaz, hogy 180 km/h a garantált dolog, de 120 felett már tré tud lenni a vétel a GSM-nél, igaz 200 felett is telefonáltam már, bár akkor meg olyan a zaj, hogy kihangosítóval értelmetlen.
    Sajna UMTS még nincs az utak mentén azt csak lassan teszteltem még...Bp.

  • Inquisitor #19
    Múltkor egy filmben elhangzott, hogy 30.000 láb (az kb. 10.000 méter?) magaságban már nem is lehet használni mobilt. Akkor ezek mind alacsonymagasságban (fel-, leszállás) telefonálnak vagy a belföldi járatok alacsonyabban röpködnek?
  • m3200gt #18
    Nem felejtettem el a freki sávokat, de leszállásnál a barometrikus magasság mérőt (amit, ugye nem mindig állítanak be lásd. szlovák gép esete a magyar dombbal) ill. a torony által sugárzott adatokat használják és nem a GPS -t.
    A leszállási sebesség is még túl sok (utasszállítónál kb. 250 km/h), a GSM, DCS, UMTS telók kb.160-180 km/h -ig megbízhatóak.
    A busznak telefonál a "nagypofájú"? Ezt nem teljesen értem.
    Egy kissé ellentmondasz magadnak, mert ha árnyékolja a mobilt a géptest, akkor ez csak jó a GPS-nek , mert annak az antennája a törzsön kívül van és árnyékolt kábel köti össze azt vele.
    Én szoktam GPS -t használni a kocsiban és van, hogy közben telefonálok is, de ez baromira nem zavarja a GPS-t, pedig egyiknek sincs külsőantennája és egy kasztniban vannak. Ez alapján nem álítanám, hogy nekem jobb minőségű készülékem van mint szegény légitársaságoknak, de lehet.
  • Charlie_ #17
    "különösen a biztonságos landolásban oly nagy szerepet játszó GPS vevőket"
    Kiváncsi lennék arra a repülőre ami GPS-t használ a landolásnál...
  • robocop #16
    "Jelenleg max gurulás közben tudsz beszélni."
    Nos, a leszállás során is elég "lassú" a gép, és ugye te is ismered a jelenséget: kb. 2 perc múlva érkezik be a buszom (remélem azt nem kell magyaráznom, mit jelentene leszállás közben az automatika tévedése)... A géptest ugyan nem ferritanyagból van, de árnyékolja az adást, tehát nagyobb teljesítménnyel kell adnia a mobilnak. A mobiltelókat előírás szerint kikapcsolva kell tartani repzajokon, mivel ott fenn nincs térerő, ergó amikor a teló keresi az adót, azt max teljesítménnyel teszi. A nagypofájú emberekről meg ne is beszéljünk, aki csakazért is meg akarja mutatni a többinek, hogy a műholdas telefon tényleg mindenhol használható (ha jól emléxem, ennek a frekvenciája ráadásul közel is van a GPS-hez, valamint ne felejtsd el, hogy némelyik szolgáltató nem 900-on, hanem 1800-on sugároz, a GPS pedig 1500 ill. 1200-on mozog).
  • lowdog #15
    azér nem mindegy, hogy autót vagy repülőt vezetsz épp (vagy ülsz benne), mikor a GPS téveszt esetleg picit a mobil vagy más miatt :)