Specker Balázs
Sokan mobiloznak a repülőgépeken
Balesethez vezethet, ha egy repülőgép utasai nem törődve a jelenleg érvényben lévő tiltásokkal, mobilhívást kezdeményeznek felszállás után.
Az elektronikus eszközöket, illetve kifejezetten a mobilhasználatot korlátozó rendelkezések ellenére jó páran vannak, akiknek nehezükre esik távol tartani magukat készüléküktől és gyakran a legkritikusabb pillanatokban - akár leszállás közben - is telefonálhatnékjuk támad - derül ki a Carnegie Mellon Egyetem felmérésből.
Egy kísérlet során a kutatócsoport tagjai kézipoggyászaikba szélessávú antennát és egy spektrum analizátort csomagoltat, majd véletlenszerűen felszálltak amerikai járatokra. Az utastérben vett mobiltelefon jelekből, arra következtettek, hogy átlagosan egy és négy között van az amerikai járatokon folytatott mobilbeszélgetések száma.
"Ezek az eszközök megzavarhatják, a fedélzeti műszereket, különösen a biztonságos landolásban oly nagy szerepet játszó GPS vevőket" - vélekedett Bill Strauss, a Naval Air Warfare Center szakértője a CNet News oldalán.
Strauss - aki maga is részt vett a kutatásban - elmondta, hogy a mobiltelefonok által kibocsátott rádióhullámok nagyobb kockázatot jelentenek, mint ahogy azt eddig gondolta.
A teszt során elsősorban a mobiltelefonokra összpontosítottak, ám az is kiderült, hogy más elektronikai eszközök - mint például egy laptop vagy egy játékkonzol - is potenciálisan ártalmas jeleket bocsátanak ki magukból. A jelentés ahhoz a vitához kapcsolódik, amely azután robbant ki, hogy a Szövetségi Kommunikációs Bizottság kilátásba helyezte az 1991 óta érvényben lévő mobiltilalmának felfüggesztését, és indítványozta, hogy a jövőben az utasok repülés közben is használhassák telefonjaikat és egyéb elektronikus eszközeiket. A szervezet arra hivatkozott, hogy a rendelet megszületése óta bekövetkezett technikai fejlődésnek köszönhetően már nincs mitől tartunk. A tilalmat még idén feloldhatják.
Az elektronikus eszközöket, illetve kifejezetten a mobilhasználatot korlátozó rendelkezések ellenére jó páran vannak, akiknek nehezükre esik távol tartani magukat készüléküktől és gyakran a legkritikusabb pillanatokban - akár leszállás közben - is telefonálhatnékjuk támad - derül ki a Carnegie Mellon Egyetem felmérésből.
Egy kísérlet során a kutatócsoport tagjai kézipoggyászaikba szélessávú antennát és egy spektrum analizátort csomagoltat, majd véletlenszerűen felszálltak amerikai járatokra. Az utastérben vett mobiltelefon jelekből, arra következtettek, hogy átlagosan egy és négy között van az amerikai járatokon folytatott mobilbeszélgetések száma.
"Ezek az eszközök megzavarhatják, a fedélzeti műszereket, különösen a biztonságos landolásban oly nagy szerepet játszó GPS vevőket" - vélekedett Bill Strauss, a Naval Air Warfare Center szakértője a CNet News oldalán.
Strauss - aki maga is részt vett a kutatásban - elmondta, hogy a mobiltelefonok által kibocsátott rádióhullámok nagyobb kockázatot jelentenek, mint ahogy azt eddig gondolta.
A teszt során elsősorban a mobiltelefonokra összpontosítottak, ám az is kiderült, hogy más elektronikai eszközök - mint például egy laptop vagy egy játékkonzol - is potenciálisan ártalmas jeleket bocsátanak ki magukból. A jelentés ahhoz a vitához kapcsolódik, amely azután robbant ki, hogy a Szövetségi Kommunikációs Bizottság kilátásba helyezte az 1991 óta érvényben lévő mobiltilalmának felfüggesztését, és indítványozta, hogy a jövőben az utasok repülés közben is használhassák telefonjaikat és egyéb elektronikus eszközeiket. A szervezet arra hivatkozott, hogy a rendelet megszületése óta bekövetkezett technikai fejlődésnek köszönhetően már nincs mitől tartunk. A tilalmat még idén feloldhatják.