Berta Sándor
Mobiltelefonálás a Ryanair repülőgépein
Az úgynevezett fapados légitársaságok nem a nyújtott szolgáltatásaik sokrétűsége miatt, hanem az alacsony áraik miatt népszerűek. Az egyik légitársaság azonban most igyekszik olyan szolgáltatással előrukkolni, amire sok nagy konkurense is irigykedhet.
A Ryanair fapados légitársaság repülőgépei nemsokára indulnak Sármellékről Londonba, így a cég valószínűleg nem ismeretlen a magyar utasok előtt sem. Az ír cég vezetői most úgy döntöttek, hogy 2007-től engedélyezni fogják a gépeiken az utasoknak a mobiltelefonok használatát. A döntés értelmében olyan fedélzeti rendszereket szerelnek majd a légitársaság flottájának 120 repülőgépébe, amelyek segítségével a mobil beszélgetésekhez nem lesz szükség földi átjátszó állomásokra, hanem a két fél közvetlenül egymással beszélgethet.
A tervek szerint a Ryanair megtartaná magának a roamingdíjak egy részét, cserébe különböző plusz szolgáltatásokat nyújtana az utasoknak. Az így származó további bevételekből fedeznék például az üzemanyagok árának növekedését. Az ír vállalat több mobil szolgáltatóval is tárgyal, így várhatóan egyetlen távközlési cég sem kerül majd monopolhelyzetbe ezen a piacon. Kiszivárgott információk szerint a legtöbb megbízás elnyerésére az Altrobridge nevű cégnek van a legnagyobb esélye.
Kérdéses ugyanakkor, hogy a mobiltelefonálás engedélyezésének köszönhetően mekkora plusz bevételekhez juthat évente a Ryanair. Ez az összeg akár több millió euró is lehet, azonban Michael O'Leary, az ír légitársaság első embere azonban nem volt hajlandó részleteket elárulni, becslésekbe pedig szintén nem akart bocsátkozni. Egyre több cég dolgozik egyébként a repülőgépeken való mobiltelefonálás problémáinak (a fedélzeti rendszerek zavarása stb.) a kiküszöbölésén. Megemlíthetők például az Ericsson és a Boeing projektjei vagy az Airbus OnAir és WirelessCabin programjai.
A Ryanair fapados légitársaság repülőgépei nemsokára indulnak Sármellékről Londonba, így a cég valószínűleg nem ismeretlen a magyar utasok előtt sem. Az ír cég vezetői most úgy döntöttek, hogy 2007-től engedélyezni fogják a gépeiken az utasoknak a mobiltelefonok használatát. A döntés értelmében olyan fedélzeti rendszereket szerelnek majd a légitársaság flottájának 120 repülőgépébe, amelyek segítségével a mobil beszélgetésekhez nem lesz szükség földi átjátszó állomásokra, hanem a két fél közvetlenül egymással beszélgethet.
A tervek szerint a Ryanair megtartaná magának a roamingdíjak egy részét, cserébe különböző plusz szolgáltatásokat nyújtana az utasoknak. Az így származó további bevételekből fedeznék például az üzemanyagok árának növekedését. Az ír vállalat több mobil szolgáltatóval is tárgyal, így várhatóan egyetlen távközlési cég sem kerül majd monopolhelyzetbe ezen a piacon. Kiszivárgott információk szerint a legtöbb megbízás elnyerésére az Altrobridge nevű cégnek van a legnagyobb esélye.
Kérdéses ugyanakkor, hogy a mobiltelefonálás engedélyezésének köszönhetően mekkora plusz bevételekhez juthat évente a Ryanair. Ez az összeg akár több millió euró is lehet, azonban Michael O'Leary, az ír légitársaság első embere azonban nem volt hajlandó részleteket elárulni, becslésekbe pedig szintén nem akart bocsátkozni. Egyre több cég dolgozik egyébként a repülőgépeken való mobiltelefonálás problémáinak (a fedélzeti rendszerek zavarása stb.) a kiküszöbölésén. Megemlíthetők például az Ericsson és a Boeing projektjei vagy az Airbus OnAir és WirelessCabin programjai.