Berta Sándor

Közösségi portálok: nem azt kapják a felhasználók, amit szeretnének

Az interneten valóban másokkal akarnak ismerkedni az emberek vagy az érdekes információkra kíváncsiak? Szakemberek szerint a MySpace, a Facebook és más oldalak közel sem azt adják az embereknek, amit azok elvárnának.

A világhálón gyakorlatilag már minden látható, kapható, legyen szó árucikkekről, hírekről avgy szolgáltatásokról. De valóban szükség van mindenre? A legtöbb és a legsokoldalúbb szolgáltatást minden bizonnyal a közösségi portálok nyújtják, hiszen ott bárki létrehozhatja profilját, blogját, értékelheti mások fotóját, videóját, ismerkedhet, megszólíthat idegeneket a világ minden tájáról. Azonban valóban szükség is van minderre? - tették fel a kérdést felmérésük során Bonn-Rhein-Sieg Szakfőiskola és a Freundliche Netzwerke GmbH munkatársai.

A szakemberek 46 közösségi portál-üzemeltetőt és 172 felhasználót szólaltattak meg és 14 nagy honlap, többek között a MySpace tartalmát elemezték. A végeredmény: mást tartanak fontosnak a közösségi oldalak működtetői és mást a tagok. A felmérés szerint az átlagos felhasználókat nem érdeklik a blogok és a minijátékok, hanem figyelmüket főleg az aktuális hírek, egy jó kereső és az ingyenes hozzáférések keltik fel. "Mindez azt jelenti, hogy az online tevékenységünk fele gyakori értelmetlen" - foglalta össze röviden a tanulmány megállapításait Thomas Goette, a Freundliche Netzwerke GmbH vezetője, aki maga is portáltulajdonos. "Blogokkal például gyakorlatilag bárhol találkozhatunk" - tette hozzá Jens Böcker, a Bonn-Rhein-Sieg Szakfőiskola munkatársa, utalva arra, hogy az emberek az egyedi, nem pedig a mindenütt fellelhető tartalmakat keresik.

A felhasználók a legfon­tosabbnak a személyes adataik védelmét tartják. Ezenkívül fontos szá­muk­ra egy olyan szolgál­tatás, amely figyel­mezteti őket barátaik, rokonaik, ismerőseik születés- vagy névnapjára. "Az ismer­kedés lehetőségét sok portál­üzemeltető túlbecsüli. Vilá­gossá vált, hogy az emberek inkább a régi isme­rőseikkel való kapcsolat­tartásra használják a szolgál­tatásokat és nem pedig új barátok szerzésére" - mondta Jens Böcker.

"Az online csomópontokat azért keresik fel az emberek, hogy megtudják, a legutóbbi találkozásuk óta mi történt a barátaikkal. vagyis pont ez lehet a Facebook sikerének titka: Mindenki azonnal tudja, hogy épp mit csinál a barátja" - közölte Thomas Goette.

A tanulmány készítői szerint a közösségi portálok működtetői jelentősen túlbecsülik a megjelentetett reklámok jelentőségét és hatékonyságát is. A legsikeresebb reklámformának bármilyen meglepő is, a szájhagyomány számít, azonban ennek hátránya, hogy nehezen lehet irányítani. Éppen emiatt nem szeretik alkalmazni a hirdetők. Jellemző, hogy az oldalak gyakran kérik regisztrált tagjaikat arra, hogy ajánlják másoknak is a szolgáltatásaikat. "Azonban az emberek erre csak akkor hajlandók, ha valóban elégedettek vele. Ez azonban csak nagyon ritkán van így.

A megjelentetett hirdetésekkel is pont az a baj, hogy nem elég személyre szólóak, hanem általánosak, így nem keltik fel az emberek figyelmét. Pedig azt tapasztaltuk, hogy a személyre szóló megkeresések ötször eredményesebbek, mint a mindenkinek szóló ajánlatok" - hangsúlyozta Jens Böcker.

A közösségi platformok sokáig azért voltak népszerűek, mert reklámelutasítók voltak, de aztán fokozatosan feladták álláspontjukat és előbb a YouTube, majd a Xing is hozzájárult a hirdetések megjelentetéséhez. A változást többek között azzal indokolták, hogy a fejlesztésekhez szükségük van plusz bevételekre. A Facebook látogatói már tavaly novemberben jelezték: nem kérnek a reklámokból. Nemrég derült ki, miszerint könnyen lehet, hogy a közösségi portálok üzemeltetői a reklámok engedélyezésével bakot lőttek, ugyanis az elmúlt hónapok adatai alapján kiderült, hogy közel sem nőttek olyan mértékben bevételeik, mint azt remélték.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sarkiroka #17
    A világhálón gyakorlatilag már minden látható, kapható, legyen szó árucikkekről, hírekről avgy szolgáltatásokról.
  • dez #16
    Most már ott tartunk, hogy egyes oldalak jutalékot adnak a reklámbevételből a felhasználóknak, csak nézzék (legalábbis lássák). :D
    (Én pl. ezzel keresek némi kosztpénzkiegészítést. Ide nem fogom betenni, de priviben leírom, hogyan.)
  • smv #15
    Én nem azt mondom, hogy agyba főbe kell nyomni reklámokkal az oldalakat, tehát a wiw meg társai tényleg extrém sok reklámot tartalmaznak. Csak anynit, hogy soxor bele sem gondolunk, hogy ezek szolgáltatások, melyeket valamiből finanszírozni kell.

    A szolgáltatókkal pedig ott kezdődik a baj, amikor elfelejtkeznek a felhasználókról.
  • sathinel #14
    Felesleges ezen felhúznod magad,mert a cikk szerint is nagyon sok embernek ugyanez a véleménye. Ilyenek vagyunk, és ezen nem változtat hogy nem tetszik. Ki kell találni mivel tudnál mégis megtartani sok embert, és nem reklámmal telerakni az oldalt, mert akkor elmennek. Van sok hasonló oldal, ezért könnyű váltani. Ez van, ehhez kell hozzászoknod. Szembemenni az árral nem kifizetődő:D
  • smv #13
    Gratulálok, az olyanoknak köszönhetően van egyre több reklám, mint amilyen te vagy. Nincs is annál jobb, mint mikor valaki elvárja, hogy midnent ingyen kapjon, ez meg is történik, és cserébe még arra sem képes, hogy kattintson egyet egy vacak bannerre.

    Az igazság #11 -ben van.
  • sathinel #12
    reklám? ekkora baromságot. Csak elriaszt mindenkit. Reklámokat magukban szoktam nézni, és soha nem nézem meg a honlapok reklámjait. Nemhogy rákattintsak...

    Ha akarok valamit nézni akkor:
    techblog

    techizé

    És ilyen formában könnyen fogyaszthatóak. Ami érdekel arra ránézek. De szemétként utálom a weben miközben más érdekel.
  • TeszteloPontHu #11
    Na igen, de ez egy öngerjesztő folyamat: Minél többen tiltják le a reklámokat, annál kevesebb az adott weboldal bevétele: ergo még több reklámot rak ki.
  • TothLaci #10
    Egyet értek a cikkel. Közösségi portálok tényleg csak arra jók, hogy meg tudd, hogy mi van az ismerősöddel, mit csinál, vagy kapcsolatban van-e éppen.
    Semmi más nem érdekli a felhasználók többségét! Sőt, sokszor az internetes beszélgetések sem. Én eddig nagyon gondoztam a profiljaimat, de rájöttem, hogy semmi értelme nincsen. A csajok sokkal jobban elvárnák azt, hogy menjek oda hozzájuk, mint interneten írkáljak az adatlapjára. Kalandot csinálni csak személyesen lehet.
  • remark #9
    OFF:
    A korrektseg vegett egy kiegeszites: mar lehet kapni az amazon-on a The Century of the Self-et, Century of Self neven, $49.99-ert, raadasul: "This product is manufactured on demand using DVD-R recordable media."
    Elnezest az OFF-ert.
  • 0Speed0 #8
    Akkor a magyar oldalakról ne is beszéljünk. Ha nincs az adblock plus meg az outpost akkor lassan csak 4 centis sávban lehet böngészni az ÉnVip oldalát. Pl...