Berta Sándor
Közösségi portálok: nem azt kapják a felhasználók, amit szeretnének
Az interneten valóban másokkal akarnak ismerkedni az emberek vagy az érdekes információkra kíváncsiak? Szakemberek szerint a MySpace, a Facebook és más oldalak közel sem azt adják az embereknek, amit azok elvárnának.
A világhálón gyakorlatilag már minden látható, kapható, legyen szó árucikkekről, hírekről avgy szolgáltatásokról. De valóban szükség van mindenre? A legtöbb és a legsokoldalúbb szolgáltatást minden bizonnyal a közösségi portálok nyújtják, hiszen ott bárki létrehozhatja profilját, blogját, értékelheti mások fotóját, videóját, ismerkedhet, megszólíthat idegeneket a világ minden tájáról. Azonban valóban szükség is van minderre? - tették fel a kérdést felmérésük során Bonn-Rhein-Sieg Szakfőiskola és a Freundliche Netzwerke GmbH munkatársai.
A szakemberek 46 közösségi portál-üzemeltetőt és 172 felhasználót szólaltattak meg és 14 nagy honlap, többek között a MySpace tartalmát elemezték. A végeredmény: mást tartanak fontosnak a közösségi oldalak működtetői és mást a tagok. A felmérés szerint az átlagos felhasználókat nem érdeklik a blogok és a minijátékok, hanem figyelmüket főleg az aktuális hírek, egy jó kereső és az ingyenes hozzáférések keltik fel. "Mindez azt jelenti, hogy az online tevékenységünk fele gyakori értelmetlen" - foglalta össze röviden a tanulmány megállapításait Thomas Goette, a Freundliche Netzwerke GmbH vezetője, aki maga is portáltulajdonos. "Blogokkal például gyakorlatilag bárhol találkozhatunk" - tette hozzá Jens Böcker, a Bonn-Rhein-Sieg Szakfőiskola munkatársa, utalva arra, hogy az emberek az egyedi, nem pedig a mindenütt fellelhető tartalmakat keresik.
A felhasználók a legfontosabbnak a személyes adataik védelmét tartják. Ezenkívül fontos számukra egy olyan szolgáltatás, amely figyelmezteti őket barátaik, rokonaik, ismerőseik születés- vagy névnapjára. "Az ismerkedés lehetőségét sok portálüzemeltető túlbecsüli. Világossá vált, hogy az emberek inkább a régi ismerőseikkel való kapcsolattartásra használják a szolgáltatásokat és nem pedig új barátok szerzésére" - mondta Jens Böcker.
"Az online csomópontokat azért keresik fel az emberek, hogy megtudják, a legutóbbi találkozásuk óta mi történt a barátaikkal. vagyis pont ez lehet a Facebook sikerének titka: Mindenki azonnal tudja, hogy épp mit csinál a barátja" - közölte Thomas Goette.
A tanulmány készítői szerint a közösségi portálok működtetői jelentősen túlbecsülik a megjelentetett reklámok jelentőségét és hatékonyságát is. A legsikeresebb reklámformának bármilyen meglepő is, a szájhagyomány számít, azonban ennek hátránya, hogy nehezen lehet irányítani. Éppen emiatt nem szeretik alkalmazni a hirdetők. Jellemző, hogy az oldalak gyakran kérik regisztrált tagjaikat arra, hogy ajánlják másoknak is a szolgáltatásaikat. "Azonban az emberek erre csak akkor hajlandók, ha valóban elégedettek vele. Ez azonban csak nagyon ritkán van így.
A megjelentetett hirdetésekkel is pont az a baj, hogy nem elég személyre szólóak, hanem általánosak, így nem keltik fel az emberek figyelmét. Pedig azt tapasztaltuk, hogy a személyre szóló megkeresések ötször eredményesebbek, mint a mindenkinek szóló ajánlatok" - hangsúlyozta Jens Böcker.
A közösségi platformok sokáig azért voltak népszerűek, mert reklámelutasítók voltak, de aztán fokozatosan feladták álláspontjukat és előbb a YouTube, majd a Xing is hozzájárult a hirdetések megjelentetéséhez. A változást többek között azzal indokolták, hogy a fejlesztésekhez szükségük van plusz bevételekre. A Facebook látogatói már tavaly novemberben jelezték: nem kérnek a reklámokból. Nemrég derült ki, miszerint könnyen lehet, hogy a közösségi portálok üzemeltetői a reklámok engedélyezésével bakot lőttek, ugyanis az elmúlt hónapok adatai alapján kiderült, hogy közel sem nőttek olyan mértékben bevételeik, mint azt remélték.
A világhálón gyakorlatilag már minden látható, kapható, legyen szó árucikkekről, hírekről avgy szolgáltatásokról. De valóban szükség van mindenre? A legtöbb és a legsokoldalúbb szolgáltatást minden bizonnyal a közösségi portálok nyújtják, hiszen ott bárki létrehozhatja profilját, blogját, értékelheti mások fotóját, videóját, ismerkedhet, megszólíthat idegeneket a világ minden tájáról. Azonban valóban szükség is van minderre? - tették fel a kérdést felmérésük során Bonn-Rhein-Sieg Szakfőiskola és a Freundliche Netzwerke GmbH munkatársai.
A szakemberek 46 közösségi portál-üzemeltetőt és 172 felhasználót szólaltattak meg és 14 nagy honlap, többek között a MySpace tartalmát elemezték. A végeredmény: mást tartanak fontosnak a közösségi oldalak működtetői és mást a tagok. A felmérés szerint az átlagos felhasználókat nem érdeklik a blogok és a minijátékok, hanem figyelmüket főleg az aktuális hírek, egy jó kereső és az ingyenes hozzáférések keltik fel. "Mindez azt jelenti, hogy az online tevékenységünk fele gyakori értelmetlen" - foglalta össze röviden a tanulmány megállapításait Thomas Goette, a Freundliche Netzwerke GmbH vezetője, aki maga is portáltulajdonos. "Blogokkal például gyakorlatilag bárhol találkozhatunk" - tette hozzá Jens Böcker, a Bonn-Rhein-Sieg Szakfőiskola munkatársa, utalva arra, hogy az emberek az egyedi, nem pedig a mindenütt fellelhető tartalmakat keresik.
A felhasználók a legfontosabbnak a személyes adataik védelmét tartják. Ezenkívül fontos számukra egy olyan szolgáltatás, amely figyelmezteti őket barátaik, rokonaik, ismerőseik születés- vagy névnapjára. "Az ismerkedés lehetőségét sok portálüzemeltető túlbecsüli. Világossá vált, hogy az emberek inkább a régi ismerőseikkel való kapcsolattartásra használják a szolgáltatásokat és nem pedig új barátok szerzésére" - mondta Jens Böcker.
"Az online csomópontokat azért keresik fel az emberek, hogy megtudják, a legutóbbi találkozásuk óta mi történt a barátaikkal. vagyis pont ez lehet a Facebook sikerének titka: Mindenki azonnal tudja, hogy épp mit csinál a barátja" - közölte Thomas Goette.
A tanulmány készítői szerint a közösségi portálok működtetői jelentősen túlbecsülik a megjelentetett reklámok jelentőségét és hatékonyságát is. A legsikeresebb reklámformának bármilyen meglepő is, a szájhagyomány számít, azonban ennek hátránya, hogy nehezen lehet irányítani. Éppen emiatt nem szeretik alkalmazni a hirdetők. Jellemző, hogy az oldalak gyakran kérik regisztrált tagjaikat arra, hogy ajánlják másoknak is a szolgáltatásaikat. "Azonban az emberek erre csak akkor hajlandók, ha valóban elégedettek vele. Ez azonban csak nagyon ritkán van így.
A megjelentetett hirdetésekkel is pont az a baj, hogy nem elég személyre szólóak, hanem általánosak, így nem keltik fel az emberek figyelmét. Pedig azt tapasztaltuk, hogy a személyre szóló megkeresések ötször eredményesebbek, mint a mindenkinek szóló ajánlatok" - hangsúlyozta Jens Böcker.
A közösségi platformok sokáig azért voltak népszerűek, mert reklámelutasítók voltak, de aztán fokozatosan feladták álláspontjukat és előbb a YouTube, majd a Xing is hozzájárult a hirdetések megjelentetéséhez. A változást többek között azzal indokolták, hogy a fejlesztésekhez szükségük van plusz bevételekre. A Facebook látogatói már tavaly novemberben jelezték: nem kérnek a reklámokból. Nemrég derült ki, miszerint könnyen lehet, hogy a közösségi portálok üzemeltetői a reklámok engedélyezésével bakot lőttek, ugyanis az elmúlt hónapok adatai alapján kiderült, hogy közel sem nőttek olyan mértékben bevételeik, mint azt remélték.