Berta Sándor

Közösségi portálok - sok hűhó a semmiért?

Az elmúlt hónapok adatai alapján kiderült, hogy közel sem olyan mértékben nőttek a közösségi portálok és az online videoplatformok reklámbevételei, mint azt a tulajdonosaik remélték.

A YouTube, a MySpace, a Facebook és más honlapok napjainkban az internet egyik meghatározó és szinte nélkülözhetetlenné vált területét alkotják. Ezek a szolgáltatók több millió regisztrált felhasználót tudhatnak maguk mögött, így nem véletlen, hogy a reklámipar is felfigyelt az ágazatra és afféle jövőbeni aranytojást tojó tyúkként tekintett rá. A reklámügynökségeknek sikerült is a legtöbb oldal vezetőit meggyőzniük, hogy helyezzenek el hirdetéseket, annak ellenére, hogy sok szakember óva intette őket ettől, hangsúlyozva, hogy a felhasználók nem a reklámok miatt keresnek fel egy közösségi vagy egy videomegosztó platformot.

A korábbi aggodalmak helyesnek bizonyultak és egyelőre csak a várt reklámbevételek töredéke folyt be a kasszába. Érthető, hogy a legtöbb cég csalódott és egyes szakértők rámutattak: nem szabad a közösségi portálok vagy a videomegosztó oldalak jelentőségét túlbecsülni. Többek között a Google vezetői is kénytelenek voltak elismerni, hogy mennyire bonyolult egy népszerű közösségi honlap segítségével pénzt keresni. A konszern legutóbbi negyedéves eredményeiből világosan kiderült: a reklámbevételek jócskán elmaradnak a várt összegtől.

"A legnagyobb problémát abban látom, hogy a felhasználókat zavarják az ezeken a platformokon elhelyezett hirdetések és tiltakoznak ezek megjelenése ellen. Ez azonban még csak a kezdet. Egyelőre a befektetők csak várhatnak és abban bízhatnak, hogy az emberek megértik: ahhoz, hogy szolgáltatásokat kapjanak, azokat valamiből finanszírozni is kell" - jelentette ki Volker Nickel, a Német Reklámipari Központi Szövetség (ZAW) szóvivője. A felhasználók ellenállásán kívül gondot okoz az is, hogy sok hirdető még túlzottan szkeptikus, inkább csak kísérleti terepnek tekinti a népszerű oldalakat.

A szkeptikus vélemények ellenére a közösségi portálok és a videomegosztó honlapok üzemeltetői bizakodóak. Erre van is némi okuk, hiszen az előbbiek esetében az eMarketer amerikai piackutató cég adatai szerint idén 70 százalékkal nagyobb lesz a hirdetésekből származó bevétel, mint tavaly. Az összeg csak az Egyesült Államok esetében várhatóan 1,6 milliárd dollárt tesz majd ki. Az elemzők szerint pedig 2009-re ez az összeg 2,02 milliárd dollárra is nőhet.

A közösségi platformok sokáig reklám-elutasítók voltak, de aztán fokozatosan feladták álláspontjukat. Előbb a YouTube döntött úgy, hogy videoreklámokat is megjelentett, majd a 2006 óta a tőzsdén is jegyzett Xing vezetői adták be a derekukat. A honlapok üzemeltetői többek között azzal indokolták a változást, hogy a fejlesztésekhez szükségük van plusz bevételekre, azonban a regisztrált tagok ezt kétkedve fogadták és például a Facebook látogatói már tavaly novemberben jelezték: nem kérnek a reklámokból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • FoodLFG #9
    >aki meg pop-up reklámot gyárt, annak én eltörném a kezét, a szerver winyóival pedig megkövezném.

    Milyen stílusos.. :D
  • TeszteloPontHu #8
    Ez igaz, de a rendszer alá vas (azaz hardver) is kell, a rendszert pedig karban kell tartani, ezeket meg nem adják ingyen.
  • waterman #7
    bizony. szerintem mindenki érti, hogy a reklámok nélkül nem megy egy oldal, de például amikor még szélessávon is látom hogy egy ad-serverrel kűzd és azért nem jön be az oldal lényegi része, akkor bizony bepöccenek és felkerül a noscript meg az adblock. egy kép, egy gif, egy kicsi flash ami mozog de _nem villog_ még simán belefér. ha ilyet látok én elvből sem kattintok rá, még akkor sem kattintanék, ha az örök életet adnák. annyira idegesítő, amikor egy oldalon villog valami és azért nem tudom normálisan olvasni a lényeget. aki meg pop-up reklámot gyárt, annak én eltörném a kezét, a szerver winyóival pedig megkövezném.
  • savior #6
    az a problema, hogy a hasonlo jellegu oldalakat a felhasznalok toltik fel tartalommal teljesen ingyen, es ezek utan meg reklamokkal is agyontomik oket.
  • gam87 #5
    Sztem tökmindegy milyen böngésződ van és mennyire értesz hozzá. A reklámok olyanok mint a bűnözők abból a szemszögből, hogy egy lépéssel mindig előbb járnak. Felugró ablakok? Pop-up blocker. Akkor legyen egy flash, ami beúszik az oldalra. Na azt hogy blokkolod? Kikapcsolod a flasht? Iwiwen én mondjuk Greasemonkeyt használok, de az se tökéletes. Eltűnteti a profilból a Képek hivatkozást, meg attól, hogy nem látom, attól még betölti az összes reklámot. Szóval fölösleges ellene küzdeni. Előbb utóbb úgyis ők uralják majd a Földet HAHAHA :D
  • Reg5 #4
    Rendes böngészőt kéne használni, és megtanulni kezelni.
  • entreri #3
    Én nem vagyok annyira a reklámok ellen. Legyen, de kulturált formában. Egy dobozban valamelyik oldalt, a cikkben, stb. de szöveges formában. A flash vackoktól a falra tudok mászni. Régi konfigom van, rendesen megizzad. A felugró ablakok is idegesítőek, tehát marad a szöveg, esetleg állókép, gif. Persze senkit sem érdekel, hogy én mit akarok. :) Pedig ha kulturáltan reklámoznának, biztos nem tiltanék le alapból minden hirdetést.
  • vttomi #2
    adblock plus...
  • gam87 #1
    Hibrid megoldás van: DeviantArt. Ha nem akarod reklámokat nézni, fizess tagsági díjat. Akár még plussz szolgáltatást is kaphatnának.