Berta Sándor
Reklám-elutasítók a nagy közösségi portálok
Újabb viharfellegek gyülekeznek a Web 2.0 világ felett. Ezúttal az online reklámipar szereplői és a népszerű közösségi oldalak készülnek összerúgni a port, mivel utóbbiak közül sok nem fogad reklámokat.
Az internetes közösségi portálok az elmúlt egy évben komoly fejlődésnek indultak, népszerűségük egyre nagyobb és mára lekörözték a hagyományos hírszolgáltatókat és portálokat. Érthető tehát, hogy az online reklámipar is szemet vetett erre a területre, hiszen ha sok a látogató egy honlapon, akkor ott megéri a hirdetéseket elhelyezni. A problémát azonban az jelenti, hogy a MySpace és társai nem igazán szeretnék megengedni területükön az online reklámokat, mivel - joggal - attól tartanak, hogy ezek a tartalmak elijeszthetik a felhasználókat, hiszen egy közösségi portálra általában nem reklámok nézegetése miatt látogatnak az emberek. Ráadásul az oldalak többségét irritálja az is, hogy az online reklámügynökségek csupán egyszerű reklámhordozóként, a jövőben aranytojást tojó tyúkokként tekintenek rájuk.
A WPP brit marketingcég szakemberei éppen ezért arra a következtetésre jutottak, hogy a szociális közösségek növekvő népszerűsége komolyan negatív irányba befolyásolhatja az internetes hirdetési piacot. A kutatók ugyanis megállapították, hogy a felhasználók egyre több időt töltenek ezeken a portálokon és ez idő alatt nem találkoznak reklámokkal. Ugyanakkor a helyzet még koránt sem katasztrofális és a negatív hatás is relatív.
A közösségi oldalakon az átlagosnál jóval kevesebb hirdetés van, sőt, egyes honlapok, mint például a Xing egyenesen odáig mentek, hogy nem is engedélyezik az online reklámokat. "A mi platformunkon nincsenek sem fizetett hirdetések, sem spam- vagy Multi Level Marketing ajánlatok. Persze teljesen száműzni tudtuk ezeket" - jelentette ki Lars Hinrichs, a Xing vezérigazgatója.
Nagy-Britanniában az idén becslések szerint 34 százalékkal nő majd az online reklámpiac, azonban jövőre ez az arány már csak 30 százalék lesz. A szakemberek elemzése alapján a növekedés lassulásának az oka elsősorban a szélessávú internetpiac fokozatos telítődésében és a közösségi portálok hirdetések iránti passzivitásában keresendő. Sok internetezőt ez aligha érdekel, azonban az internetes hirdetési üzletág mélyrepülése hosszú távon közvetve kihathat majd az egész világhálóra.
Az internetes közösségi portálok az elmúlt egy évben komoly fejlődésnek indultak, népszerűségük egyre nagyobb és mára lekörözték a hagyományos hírszolgáltatókat és portálokat. Érthető tehát, hogy az online reklámipar is szemet vetett erre a területre, hiszen ha sok a látogató egy honlapon, akkor ott megéri a hirdetéseket elhelyezni. A problémát azonban az jelenti, hogy a MySpace és társai nem igazán szeretnék megengedni területükön az online reklámokat, mivel - joggal - attól tartanak, hogy ezek a tartalmak elijeszthetik a felhasználókat, hiszen egy közösségi portálra általában nem reklámok nézegetése miatt látogatnak az emberek. Ráadásul az oldalak többségét irritálja az is, hogy az online reklámügynökségek csupán egyszerű reklámhordozóként, a jövőben aranytojást tojó tyúkokként tekintenek rájuk.
A WPP brit marketingcég szakemberei éppen ezért arra a következtetésre jutottak, hogy a szociális közösségek növekvő népszerűsége komolyan negatív irányba befolyásolhatja az internetes hirdetési piacot. A kutatók ugyanis megállapították, hogy a felhasználók egyre több időt töltenek ezeken a portálokon és ez idő alatt nem találkoznak reklámokkal. Ugyanakkor a helyzet még koránt sem katasztrofális és a negatív hatás is relatív.
A közösségi oldalakon az átlagosnál jóval kevesebb hirdetés van, sőt, egyes honlapok, mint például a Xing egyenesen odáig mentek, hogy nem is engedélyezik az online reklámokat. "A mi platformunkon nincsenek sem fizetett hirdetések, sem spam- vagy Multi Level Marketing ajánlatok. Persze teljesen száműzni tudtuk ezeket" - jelentette ki Lars Hinrichs, a Xing vezérigazgatója.
Nagy-Britanniában az idén becslések szerint 34 százalékkal nő majd az online reklámpiac, azonban jövőre ez az arány már csak 30 százalék lesz. A szakemberek elemzése alapján a növekedés lassulásának az oka elsősorban a szélessávú internetpiac fokozatos telítődésében és a közösségi portálok hirdetések iránti passzivitásában keresendő. Sok internetezőt ez aligha érdekel, azonban az internetes hirdetési üzletág mélyrepülése hosszú távon közvetve kihathat majd az egész világhálóra.