Napi Online

Facebook: bárki láthatja, mit vettünk karácsonyra

Néhány héttel ezelőtt az internettel foglalkozó sajtó még az online hirdetőipar megújítását harsogta a Facebook nevű közösségi portál bejelentése kapcsán - mára ezzel szemben a site üzemeltetői bocsánatkérésre kényszerültek felhasználóikkal szemben. Mi történt közben?

A Facebook a világ egyik legdina­mikusab­ban fejlődő közösségi oldala, melyet 2004-ben alapí­tott Mark Zucker­berg, a Harvard Egye­tem egykori diákja. Eredetileg csak az egyetem tanulói használ­hattak a portált, 2006 szeptember 11. óta azon­ban bárki (13 év felett) belép­het a kapcso­lati hálóba, meghí­vás alapján. A rendszer isme­rős lehet a magyar iWiW-oldalról, de itt egyrészt világ­méretekről van szó, más­részt sokkal több belső alkal­mazási lehető­séget biztosít a felhasz­nálóknak. Mindennek köszön­hetően 2006-ban már 100 millió dollár bevé­telhez jutott a vállalat.

A siker a nagyok figyelmét is felkeltette - 2007 szeptemberében a Microsoft 240 millió dollárért 1,6 százalékos részesedést szerzett a vállalatban. Novemberben érkezett aztán a bejelentés - egy új belső alkalmazás (a Beacon) segítségével bárki nyomon követheti majd ismerősei internetes aktivitását. Ennek elsődleges jelentőségét természetesen az internetes vásárlások adják, mert ezzel az alkalmazással a felhasználók láthatják, hogy mások mit vásárolnak például az eBayen vagy az Amazonon.

A hirdetőipar számára természetesen óriási jelentőségű változást jelenthet ez. Minden bizonnyal sokkal erősebb ösztönzést jelent bármiféle tárgy vagy szolgáltatás megvásárlására, hogy látja a fogyasztó, hogy a hozzá (többé-kevésbé) közel állók is megveszik azt, mint bármiféle marketingügynökség működése. A reklámipar ugyanakkor hatalmas eszközt kap a kezébe - egy 25 milliós adatbázist a felhasználók legrészletesebb adataival, amely alapján pontosan feltérképezhetőek a csoport egyéneinek vásárlásai és internetezési szokásai. Néhány hónapja még a YouTube-ot nevezték óriási fókuszcsoportnak, a Facebookra ez többszörösen igaz lehet.

A Beacon használata persze ellentmondásokat is rejt, hiszen a felhasználók jelentős része valószínűleg nem akarja az egész közösséggel megosztani vásárlási szokásait, ráadásul ismét felmerül az a probléma is (akárcsak a Google esetében), hogy mekkora adatmennyiség összpontosul egyetlen cég kezében. A Facebookon elhelyezett reklámfelület árát mindenestre jelentősen megdobja az újítás. December elején meg is érkezett a hivatalos bocsánatkérés Mark Zuckenbergtől.

"Nem vagyok büszke arra, ahogy kezeltük ezt a helyzetet, biztos, hogy jobban is meg tudjuk oldani" - írta blogján a Facebook alapítója, miután számos megbeszélést folytatott reklámügynökségek képviselőivel, és főleg miután elolvasta a beérkező tiltakozó levelek tömegeit (egy petíciót például 50 ezer felhasználó írt alá). Érdemi változás is történt: november óta, ha a felhasználó nem akarta, hogy ismerősei tudomást szerezzenek vásárlásairól, egy külön pontot ki kellett ikszelnie (vagyis az alapbeállítás az volt, hogy kimegy az információ), a bocsánatkérés óta az épp fordítva van, vagyis hangsúlyosabb a saját döntése.

A Facebooknak jelenleg mintegy húszezer magyar felhasználója van - ők, akárcsak a többiek, jobban teszik, ha karácsonyi internetes vásárlásaik előtt megbizonyosodnak arról, hogy ismerőseik számára meglepetés marad a meglepetés.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jopek1 #6
    Bocs, de az elöbb pont a leglényegesebb "nem" szócska maradt ki. Szóval nem meghívásos alapon működik.
  • jopek1 #5
    A cikk valóban régi lehet, vagy az írója nem elég tájékozott a témában, hiszen a Facebook már elég régen nyitottá vált bárki számára. Egyáltalán meghívásos alapon működik. Azért a publikálás elött az írónak illett volna legalább egyszer megnyitnia a www.facebook.com-ot, ha már egyszer arról ír.
  • Gerygrey #4
    Ez szerintem egyáltalán nem reklámcikk, a Facebook sokakat érdekel, én is rákattintottam. Az mondjuk elég arcátlan dolog volt az SG-től hogy az RSS olvasómban nemrég "Karácsonyi invitel ADSL akció" vagy valami hasonló címen jelent meg egy "hír", illetve annak álcázott teljesen nyilvánvalóan reklámcélú írás.

    ON: azért, mert látom hogy Gipsz Jakab barátom megvette a Tokio Hotel legújabb CD-jét az Amazonon, egyrészt hülyének fogom nézni hogy CD-ért pénzt adott, másrészt akkor sem fogom kedvelni az ilyenfajta nyálzenét ha a legkedvesebb ismerősöm azt szereti. Ha meg mondjuk tetszik egy új PDA-telefon, azt akkor is megveszem ha Gipsz Jakab sosem hallott róla. 1x éves korban még talán működik a "húúú a Pistinek olyanja van, nekem is kell" típusú dolog, de a fiatalkorúak nem épp fizetőképes célcsoport, úgyhogy az efajta reklám hatékonysága megkérdőjelezhető.
  • Cat #3
    Ez a "biztos reklám" szöveg már annyira nevetséges, olyan, mint a Totalcaron számonkérni, hogy miért ír a BMW-ről vagy az Audiról. Egy IT portál sem hagyhatja ki a Microsoftot vagy a legnagyobb közösségi portálokat, mint a MySpace vagy (most már) a Facebook, mert egyrészt tényleg több tízezer magyart érint, másrészt az ott zajló események néhány hónapos késéssel Magyarországra is begyűrűznek.
  • bunny #2
    Ilyen cikkeket olvasva eszembe jut, amikor minden hétre jutott egy addig még sosem hallott IWIW nevű vacakról írás -aztán nagy pénzért eladták, vagy a tömérdek mafaszom a neve annak az online hülyeségnek, ja seconlife. Szóval azok a cikkek.
    Ha ezért fizetnek, hol az (x) jelölés, amiből tudja az olvasó, hogy reklám, ha meg nem, minek nyalja az SG a seggüket ingyen? Mert ez kőkemény reklám itt kéremszépen.
    Én kérek elnézést.
  • Mp3Pintyo #1
    "A Facebooknak jelenleg mintegy húszezer magyar felhasználója van"
    Több hónapja több mint 20.000. Jelenleg már majdnem pont 30.000 felhasználó.
    A hír meg kicsit már régi: http://webisztan.blog.hu/2007/12/06/a_facebook_visszavesz_egy_kicsit_az_arca