Dojcsák Dániel
Megjelent az első közösségi féreg
Miután a FaceBook fejlesztői megnyitották az utat külső fejlesztők előtt az alkalmazások fejlesztésére, csak idő kérdése volt, hogy mikor köszön be az első rosszindulatú programocska. Jelentjük, megtörtént.
A Fortinet kutatói tegnap fedezték fel az első rosszindulatú reklámprogramot, mely a mára az egész világon népszerűvé vált közösségi szájton, a FaceBookon, keresztül fertőz. Guillaume Lovet, a Fortinet egyik menedzsere szerint a programocska a megszokott módon kér bebocsátást a felhasználókhoz, azaz látszólag valamely ismerősünktől érkezik egy üzenet melyből kiderülhetne, hogy ki is a titkos szerelme, de Ámor nyilai helyett egy kedves kis adware (reklámprogram) hasít sebet a számítógépen, illetve a FaceBook profilon.
Az üzenetet - mint minden külső FaceBook program esetén - csak akkor lehet megtekinteni, ha a szükséges kiegészítő - esetünkben a rosszindulatú programocska - is telepítve van. Ez alapjában véve nem lenne probléma, amennyiben az emberek nem lennének hiszékenyek, illetve nem turbózná a terjedés sebességét, hogy maga a program kényszeríti (addig nem lehet megnézni az üzenetet, amíg nem küldi tovább) az embereket arra, hogy legalább 5 jóbarátjának küldje tovább a játékos üzenetet. Gyakorlatilag ezt hívják nagyüzemi manipulációnak.
A féregprogram egy egészen új kategóriát teremtett, aminek a neve nemes egyszerűséggel "közösségi féreg" lett, mely egyelőre még nem automatizált módon terjed, hanem egyszerűen csak emberi butasággal. A meghívók kiküldése után a felhasználó egy újabb oldalra keveredik, ahol a fertőzés egy beágyazott IFRAME-ben várja, így egy kattintás után megtudja, hogy ki a nagy Ő és mellé számtalan kéretlen reklámot is kap a későbbiekben.
A reklámférgek forrását viszonylag könnyű azonosítani, hiszen valamely cégnek a reklámprogramját indítják el, ami ez esetben nem más, mint a tavalyi év hírhedt adware játékosa, a Zango. Őket az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) már akkor is 3 millió dolláros büntetéssel sújtotta tisztességtelen és megtévesztő reklámprogramjaik miatt.
Lovet szerint a FaceBook 60 milliós felhasználói bázisának 3%-a fertőződött meg idáig, ami valamivel több, mint az összes iWiW felhasználó. A FaceBook képviselői viszont nem kívánták kommentálni az esetet, míg a Zango vezetői tagadják, hogy bármi közük lenne a dologhoz. Sőt azt állítják, hogy maguk is letöltötték a "Secret Crush" programocskát, de nem találtak kapcsolatot saját maguk és a féreg között.
A Fortinet kutatói tegnap fedezték fel az első rosszindulatú reklámprogramot, mely a mára az egész világon népszerűvé vált közösségi szájton, a FaceBookon, keresztül fertőz. Guillaume Lovet, a Fortinet egyik menedzsere szerint a programocska a megszokott módon kér bebocsátást a felhasználókhoz, azaz látszólag valamely ismerősünktől érkezik egy üzenet melyből kiderülhetne, hogy ki is a titkos szerelme, de Ámor nyilai helyett egy kedves kis adware (reklámprogram) hasít sebet a számítógépen, illetve a FaceBook profilon.
Az üzenetet - mint minden külső FaceBook program esetén - csak akkor lehet megtekinteni, ha a szükséges kiegészítő - esetünkben a rosszindulatú programocska - is telepítve van. Ez alapjában véve nem lenne probléma, amennyiben az emberek nem lennének hiszékenyek, illetve nem turbózná a terjedés sebességét, hogy maga a program kényszeríti (addig nem lehet megnézni az üzenetet, amíg nem küldi tovább) az embereket arra, hogy legalább 5 jóbarátjának küldje tovább a játékos üzenetet. Gyakorlatilag ezt hívják nagyüzemi manipulációnak.
A féregprogram egy egészen új kategóriát teremtett, aminek a neve nemes egyszerűséggel "közösségi féreg" lett, mely egyelőre még nem automatizált módon terjed, hanem egyszerűen csak emberi butasággal. A meghívók kiküldése után a felhasználó egy újabb oldalra keveredik, ahol a fertőzés egy beágyazott IFRAME-ben várja, így egy kattintás után megtudja, hogy ki a nagy Ő és mellé számtalan kéretlen reklámot is kap a későbbiekben.
A reklámférgek forrását viszonylag könnyű azonosítani, hiszen valamely cégnek a reklámprogramját indítják el, ami ez esetben nem más, mint a tavalyi év hírhedt adware játékosa, a Zango. Őket az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) már akkor is 3 millió dolláros büntetéssel sújtotta tisztességtelen és megtévesztő reklámprogramjaik miatt.
Lovet szerint a FaceBook 60 milliós felhasználói bázisának 3%-a fertőződött meg idáig, ami valamivel több, mint az összes iWiW felhasználó. A FaceBook képviselői viszont nem kívánták kommentálni az esetet, míg a Zango vezetői tagadják, hogy bármi közük lenne a dologhoz. Sőt azt állítják, hogy maguk is letöltötték a "Secret Crush" programocskát, de nem találtak kapcsolatot saját maguk és a féreg között.