Berta Sándor

Terjednek a gasztronómiai blogok

Az emberek szeretnek jókat enni és szeretnek blogokat olvasni. Miért ne lehetne ötvözni a gasztronómiát, a recepteket és az online naplókat? Amerikában és Párizsban valami hasonlót valósítottak meg.

"A legtöbb levest általában februárban fogyasztjuk" - állította Orangette, vagyis Molly Wizenberg, aki a gasztronómiai naplójában mindig az adott hónaphoz illő ételrecepteket jelentet meg. A 28 éves Seattleben élő gasztronómiai újságíró immár harmadik éve van jelen a világhálón is és hamarosan megjelenik a New York-i Simon & Schuster Kiadónál az Orangette: The Stories My Kitchen Tells Me című könyve is. A párizsi Clotilde Dusoulier szintén ugyanezen terület egyik jeles képviselője. Idén májusban az Egyesült Államokba utazik a Chocolate and Zucchini: Daily Adventures in a Parisian Kitchen nevű túrája keretében. A 27 éves nő rövid időn belül annyira sikeres lett, hogy már két kiadó, az amerikai Broadway Books és a brit Marion Boyars Publishers is megegyezett vele a könyve kiadásáról.

"A sikeremet elsősorban annak köszönhetem, hogy angol nyelvű a blogom, így a piac sokkal nagyobb. A látogatók körülbelül 70 százaléka az Egyesült Államokban vagy Kanadában él és csak 10 százalékuk francia" - nyilatkozta Dusoulier. S ami egykor hobbinak indult, az már komoly üzlet. A gasztronómiai író a blogreklámokra specializálódott észak-karolinai Blogads cég segítségével reklámfelületeket ad el a hirdetőknek. Azonban Dusoulier szerint nem a pénzszerzés az elsődleges célja, sokkal fontosabb, hogy valaki szenvedéllyel csinálja ezt a dolgot. Persze azért az anyagiak sem megvetendők: a chocolateandzucchini.com-nál egy banner ára egy hónapra 1200 dollár. Jelenleg két banner van az oldalon és 500 000-en kattintottak rájuk egyetlen hónap alatt.

A párizsi nő már 2003-ban elindította a blogját, az első hirdetése 2004-ben jelent meg és ma, 250 recept megjelenését követően közel 12 000 link mutat a honlapjára. Ez több mint amennyivel például néhány német napilap büszkélkedhet. Molly Wizenberg blogján ugyanakkor nincsenek reklámok. "Nem szeretem őket. Nekem tetszik, hogy a honlapom azon kevesek egyike a világhálón, amelyet anélkül kereshet fel bárki, hogy reklámokkal bombáznánk" - indokolta az írónő.

"Esszéket írok az ételekről, ételtörténeteket, mellettük persze recepteket is megjelentetek fotókkal. Nem sok embert ismerek, akik szeretnek csak magukban recepteket olvasni, de ha kapcsolódik hozzájuk egy anekdota vagy más történet, amellyel az illető azonosulni tud, akkor nemcsak többet szeretnének olvasni, de kedvet kapnak a több főzéshez is" - jegyezte meg sikere egyik receptjét Wizenberg, aki az antropológiai tanulmányait hagyta félbe kedvenc időtöltéséért. Persze a gasztronómiai blogok már más államokban is kedveltek. "Az első honlapok angol nyelvűek voltak, de Németországban is gyorsan ment a kapcsolatteremtés más bloggerekkel, így úgy döntöttünk, a mi gasztronómiai naplónk is angol nyelvű lesz" - mondta Nicole Smith, a müncheni Delicious Days létrehozója.

Tavaly a Delicious Days-t a Time magazin beválasztotta az 50 leglazább weboldal közé, elsősorban az elegáns dizájnjának és a nagyméretű fotóknak köszönhetően. A blog működtetői ma már több mint havi 200 000 oldallekérdezést regisztrálnak és ötezer link mutat rá. Ennek ellenére Nicole Smith továbbra is hobbiként tekint a naplóra. A szakemberek szerint viszont hamarosan eljöhet az a korszak, amikor már mindenki olvashat majd a saját anyanyelvén a kulináris világba kalauzoló történeteket és recepteket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Atomy #3
    Delicious Days tényleg nagyon szép site.
  • Garfield #2
    Nem kellett volna messzire menni, nálunk is már rengeteg gasztroblog van.

  • bertino #1


    persze terjedjenek csak