Berta Sándor
Egyre nagyobb a blogok döntésformáló ereje
Az internet számtalan lehetőséget kínál azoknak, akik egy új terméket szeretnének venni vagy egy szolgáltatást akarnak igénybe venni. Bárki előre tájékozódhat a kiválasztott árucikkről, így könnyebbé válik a számára a döntés.
Amennyiben valaki egy új termékkel kapcsolatos információkra kíváncsi, akkor viszonylag könnyű helyzetben van, hiszen vannak ár szerinti keresők, szakmai fórumok, ahol nemcsak az adott árucikk áráról lehet tájékozódni, hanem a jó és a kevésbé jó tulajdonságairól is. Így elvileg mindenki megkímélheti magát a negatív tapasztalatoktól. Azonban nemcsak a fórumok vagy a honlapok formálják az emberek véleményét, hanem egyre több blog is.
A vélemény- és döntésformálás ereje közel sem lebecsülendő. Az Ipsos piackutató intézet felmérése szerint az európai válaszadók 34 százaléka válaszolt úgy, hogy nem vett meg egy korábban kinézett terméket vagy nem vett igénybe egy olyan szolgáltatást, amiről negatív tapasztalatokat olvasott az interneten. Persze a felhasználók döntését pozitív irányba is befolyásolhatja egy blog. Az emberek 56 százaléka felelte azt, hogy inkább megvenne egy terméket, ha jó kritikákat olvasna róla a világhálón.
A blogkritikákra nem árt tehát odafigyelni. A Spass mit der Deutschen Bahn nevű blogban fiatalok írják le a német vasúttal kapcsolatos élményeiket. "Ketten közülünk minden hétvégén vasúton utazunk és a tapasztalatainkat megosztjuk az olvasókkal" - mondta Martin Köhler, az online napló egyik üzemeltetője és készítője. A blog naponta 400 és 1 000 látogatót vonz, köztük vannak a Német Vasút munkatársai is. "Ők gyakran úgy érzik, hogy beszámolóink őket támadják, de nem ez a célunk. Szívesen utazok vonaton és jól fogadom a késéseket vagy más negatív történéseket is" - tette hozzá a blogger.
Egyre több az olyan oldal is, ahol egy cég termékeiről alkothatnak véleményt az emberek. Érdemes felkeresni a Technorati, a Google blogkeresője és a Blogpulse oldalát. A vállalatok is tisztában vannak az online naplók vélemény- és döntésformáló erejének növekedésével és ezért megpróbálják befolyásolni a blogtársadalmat. Mindez azért érdekes, mert általában a felhasználók adnak a bloggerek szavára. Persze vannak más kísérletek is. Az Opel autógyár például tavaly több naplóírónak is felajánlotta a lehetőséget, hogy próbálják ki az egyes autómodelljeit és írják meg a gépkocsikról az őszinte véleményüket.
Amennyiben valaki egy új termékkel kapcsolatos információkra kíváncsi, akkor viszonylag könnyű helyzetben van, hiszen vannak ár szerinti keresők, szakmai fórumok, ahol nemcsak az adott árucikk áráról lehet tájékozódni, hanem a jó és a kevésbé jó tulajdonságairól is. Így elvileg mindenki megkímélheti magát a negatív tapasztalatoktól. Azonban nemcsak a fórumok vagy a honlapok formálják az emberek véleményét, hanem egyre több blog is.
A vélemény- és döntésformálás ereje közel sem lebecsülendő. Az Ipsos piackutató intézet felmérése szerint az európai válaszadók 34 százaléka válaszolt úgy, hogy nem vett meg egy korábban kinézett terméket vagy nem vett igénybe egy olyan szolgáltatást, amiről negatív tapasztalatokat olvasott az interneten. Persze a felhasználók döntését pozitív irányba is befolyásolhatja egy blog. Az emberek 56 százaléka felelte azt, hogy inkább megvenne egy terméket, ha jó kritikákat olvasna róla a világhálón.
A blogkritikákra nem árt tehát odafigyelni. A Spass mit der Deutschen Bahn nevű blogban fiatalok írják le a német vasúttal kapcsolatos élményeiket. "Ketten közülünk minden hétvégén vasúton utazunk és a tapasztalatainkat megosztjuk az olvasókkal" - mondta Martin Köhler, az online napló egyik üzemeltetője és készítője. A blog naponta 400 és 1 000 látogatót vonz, köztük vannak a Német Vasút munkatársai is. "Ők gyakran úgy érzik, hogy beszámolóink őket támadják, de nem ez a célunk. Szívesen utazok vonaton és jól fogadom a késéseket vagy más negatív történéseket is" - tette hozzá a blogger.
Egyre több az olyan oldal is, ahol egy cég termékeiről alkothatnak véleményt az emberek. Érdemes felkeresni a Technorati, a Google blogkeresője és a Blogpulse oldalát. A vállalatok is tisztában vannak az online naplók vélemény- és döntésformáló erejének növekedésével és ezért megpróbálják befolyásolni a blogtársadalmat. Mindez azért érdekes, mert általában a felhasználók adnak a bloggerek szavára. Persze vannak más kísérletek is. Az Opel autógyár például tavaly több naplóírónak is felajánlotta a lehetőséget, hogy próbálják ki az egyes autómodelljeit és írják meg a gépkocsikról az őszinte véleményüket.