MTI

Az álblog, mint reklámfegyver

A legújabb ötlet, hogy egy cég blognak álcázza legújabb kínálatát. Ez ugyan kimeríti a rejtett reklám fogalmát és mint ilyen, törvénytelen, de azért egészen nagyágyúk is próbálkoznak vele.

A reklámszakemberek fantáziája kimeríthetetlen, és egy-egy termék eladásáért minden legális és sokszor illegális módszert latba vetnek. Most a Sony számítógéprészlegének amerikai leányvállalata volt kénytelen a valódi bloggerek támadásai nyomán levetni álcáját. Felkerült ugyanis az internetre egy álblog, amely a "Nem kérek mást karácsonyra, csak egy Playstationt" címet viselte, gazdája pedig egy Charlie Nick-kel megjelölt amatőr rapper volt, aki lelkes, és a menő kamaszokra jellemző stílusban áradozott e népszerű játékról. Miután azonban a bloggerek lebuktatták, a cég kénytelen volt bocsánatot kérni ravaszkodásáért és ígéretet tett, hogy a jövőben csakis "tényszerű információkat" tesz közzé a játék legújabb verziójáról.

Nem a Sony volt az első cég, amelyiknél kilógott a reklám lólába. A Wal-Mart csoportot már októberben tetten érték álblog, azaz "flog" (f = fake, azaz hamis) gyártásban. Az ő blogjukban Laura és Jim, mint "átlagamerikaiak" átutazzák az Államokat, és pihenőjüket a Wal-Mart hipermarketek parkolóiban töltik. Közben persze találkoznak a cég alkalmazottaival, akik mind elmondják, hogy mennyire szeretnek ott dolgozni.

A jelenség egyre inkább virágzik: vannak olyan cégek, amelyek honoráriumot ajánlanak a bloggereknek, hogyha termékeikről beszélnek internetes naplójukban. Az úttörő ebben a PayPerPost, de máris akad riválisa, a ReviewMe-ban. A vállalatoknak még mindig jobban megéri üzenetenként néhány dollárral kiszúrni a bloggerek szemét, mint drága fizetett reklámokba befektetni. Persze a netírók sem restek: a ReviewMe-n mindenféle nyelven ajánlkoznak a görögtől a kínaiig on-line "termékmenedzsernek", van aki 500 dollárt is elkér egy-egy jól irányzott bejegyzésért. Már olyan is létezik, hogy reklámüzeneteket vásárolnak fizetős letöltéssel, ahogyan azt a lemezkereskedelemben már régóta teszik.

A RewievMe hangsúlyozza: nem várhatnak el feltétlenül pozitív véleményeket a bloggerektől, de az üzenetek többsége mégis pozitív, de legalábbis "konstruktívan bíráló" jellegű. Ennek az újfajta reklámkampánynak a kiterjedése végtelen lehet, akár ezer üzenetből is állhat. A PayPerPost kliense például a Speed Channel kábeltv, amely éppen új műsorával szeretné "beetetni" a közönséget.

A hamis blogok, illetve a fizetett bloggerek, akik magukat független kommentátoroknak adják ki, elvileg illegálisak - vélekedik az amerikai szövetségi kereskedelmi bizottság (FTC) és hamarosan akár büntetőjogi eljárás is indulhat ellenük. Az FTC közelmúltban kiadott hírlevele felhívta a figyelmet arra, hogy a fizetett bloggerek részéről ennek a ténynek eltitkolása egyet jelent a fogyasztók becsapásával. A fenyegetés hatására a PayPerPost felszólította beépített embereit, hogy jelöljék meg üzeneteiknél, hogy fizetett hirdetésről van szó. Számos honlap azonban egyelőre fütyül a veszélyre.

Egyes cégek az "internetes fülbesúgó" módszert alkalmazzák az olyan népszerű portálokon, mint a fantasztikus zenei börzét kínáló YouTube-on, vagy a legnagyobb amerikai társkeresőn, a MySpace-en keresztül. Ez utóbbin az érdekeltek már "személyes profilokat" is létrehoztak, hogy "barátokat keressenek".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gombabácsi #13
    Szerintem az index.hu címlapos blogjai mind álblogok. Jó nagy parasztvakítás...
  • Indigo #12
    Ahogy én vettem ki a cikkből, nem azokkal a blogokkal van a gond, ahol bloggerként néha megemlítesz egy-két márkát, vagy ajánlasz egy neked bevált terméket, hanem azokkal, amik kifejezetten azért íródnak, hogy bújtatott reklámokkal tömjék a fejeteket. Ezeket a flogokat pár bejegyzés elolvasása után azért simán ki lehet szűrni.
  • ssdb #11
    véleményem szerint meg kell válogatni azt hol - miről olvasol. Ha valamit nem tekintesz hiteles forrásnak, akkor ne olvass onnan, vagy győződj meg a hitelességéről. Én bloggerként abszolute nem tekintem a blogokat hiteles forrásnak, csak egy kiinduló pontnak. Tehát, ha találok egy új blogot és azt írja, h a tudosók mittomén milyen dolgot fedeztek fel, automattán nem hiszem el, hnm pl meggyőződöm itt vagy egyéb hiteles hirportálon, hogy így van e. Jó természetesen vannak olyan más bloggerek, akiket ismerek - akár személyesen is - nekik sokmindent forrás nélkül is elhiszek, mert tudom olyat nem írnak le, ami nem hiteles és tudom, hogy tőlük jön - valódi tapasztalatból.

    Én személy szerint, bármiről irok általában a cikkben ott figyel egy-két-három link valamerre, akár politikára akár másra vonatkozólag, hogy ami történt az télleg megtörtént és nem fikció és/vagy télleg létezik az az adott termék amiről véleményt nyilvánítok.
  • mogyi925 #10
    Ha rosszat írsz, és bevarrnak hitelrontásért, akkor ha jót írsz, varrjanak be bújtatott reklámért, így igazságos, nem?

    Félretéve a viccet: azt írsz a blogodba, amit akarsz, de ha pl. nincs életbiztosításod, az ismerőseidnek sincs, és fogalmad sincs, mi az, akkor valószínűleg nem fogsz arról blogolni, hogy az XY cég milyen jó ajánlatokat kínál, és milyen jó náluk biztosítást kötni, vagy ha igen, akkor elég csúnyán megvezeted az olvasóidat, nem? Mivé válna a web, ha fórumokon, irc-en, blogban, közösségi oldalon, hírportálon, filecserélőn, e-mailben, mindenütt dőlnének a bújtatott reklámok? Így is errefelé halad, és kezd egyre használhatatlanabbá válni.
  • ssdb #9
    istenem de hülyék... most nem azt írok le a blogomba amit akarok? ha teccik leirom, ha nem azt is... ennyi egyébként a blogom: ssdb @ blogter
  • Neerpelt #8
    Amint már blogba írja le az életét, nem magánügy lesz, hanem közügy :D
  • kow83 #7
    Miért is? Mert pénzt keres? Akiknek a blogjait olvasom ismerem őket vagy régóta nézem már az írásaikat. Ha pedig valaki reklámoz egy terméket, nem véletlenül teszi. Ez legyen mindenkinek a magánügye, hogy mit ír a blogjába.
  • arty #6
    bárcsak sittrevágnák az álbloggereket... aztán bentről engedném őket blogolni, h milyen is odabent egy ilyen kis pondrónak a nehézfiuk között :D
  • Morden23 #5
    Hapfff... nem mintha egy rakat, önmagát függetlennek és relevánsnak tartó, dotcommunism-os blogger nem adta volna el magát fillérekért bizonyos cégeknek.

    Az egyetlen dolog, amiért még nem ölt gradniózus méreteket a blogmarketing, az igen triviális - és nevetséges: egyszerűen még idegenkedik a szakma a használatuktól. Ami késik, nem múlik, persze.
  • chokeerigo #4
    Jahm, meg Ács Mihály... :D