Gyurkity Péter
A blog válhat a céges információk forrásává
A tengerentúlon a legsikeresebb nagyvállalatok között is támogatókra találtak az online naplók hívei, véleményüket pedig immár a Tőzsdefelügyelet sem hagyja figyelmen kívül. A blog az első számú forrássá léphet elő.
A folyamat részleteiről Jonathan Schwartz, a Sun vezérigazgatójának blogjából tájékozódhatunk, aki nemrég itt tette közzé a szeptember és október hónapokban folytatott levelezését. Megtudhatjuk, hogy a blog szerinte a vállalati információk terítésének legjobb eszköze, és ezen véleményében Christopher Cox, a Tőzsdefelügyelet (SEC) első embere is egyre inkább osztozni látszik. Kérdés, hogy a sajtóközlemények, hírek és pénzügyi (befektetői) információk jelenlegi rendszerének helyét átvehetik-e a vállalati blogok, amelyek mindhárom területet magukban foglalnák.
A hangsúly a törvényi szabályozáson, illetve annak célján van, ez pedig nem más, mint a bennfentes információk kizárása, vagy legalábbis visszaszorítása. A vállalatoknak nem illik a bennfentesek szűk körét tájékoztatni az adott hír, újdonság nyilvánosságra hozatala előtt, ez utóbbihoz pedig a leggyorsabb, leghatékonyabb eszközt kell igénybe venniük. Az online naplók hívei - így például a Schwartz - szerint a blog több mint megfelelő eszköz lehet, amely a céges weboldalak látogatottságánál fogva igencsak hatékonyan szolgálhatja a hírek közlését. Példaként hozza fel a Sun oldalát, amelyet naponta mintegy 1 millió alkalommal nyitnak meg. Az immár kilenc nyelven íródó naplóját- amely csak egy az alkalmazottak és vezetők blogseregében - havonta 50 ezer látogató böngészi, az aktivitás pedig a hozzászólások számán is jól látszik.
A SEC technikai jellegű feltételeket támaszt a blogokkal kapcsolatban, ilyen például a látogatottság kérdése, ami biztosíthatja a hírek gyors és hatékony terítését. Ők maguk is támogatják az internetes naplók használatát, amelyeket az RSS-olvasókkal vegyítve jóval nagyobb közönséget érhetnek el. Egyetértésük azt jelentheti, hogy a jövőben a vállalatok fontos pénzügyi információikat is blogok útján közölhetnék a nagyközönséggel.
A céges, vezetői blogok gyorsan terjednek, de még mindig meglehetősen kevés üzleti szereplő alkalmazza ezeket. Az elsők között jelent meg a színen az Amazon, a Cisco és az Oracle, de mára egészen eltérő területeken is hódít a módszer, ami például a Boeing és a GM naplójában mutatkozik meg. A Fortune 500 Blogging Wiki külön rovatban tartja nyilván a Fortune 500 lista szereplőinek alkalmazkodását, eszerint egy év alatt megduplázódott a támogatók száma, igaz ez még mindig csak 30 céget jelent a legsikeresebbek közül.
A folyamat részleteiről Jonathan Schwartz, a Sun vezérigazgatójának blogjából tájékozódhatunk, aki nemrég itt tette közzé a szeptember és október hónapokban folytatott levelezését. Megtudhatjuk, hogy a blog szerinte a vállalati információk terítésének legjobb eszköze, és ezen véleményében Christopher Cox, a Tőzsdefelügyelet (SEC) első embere is egyre inkább osztozni látszik. Kérdés, hogy a sajtóközlemények, hírek és pénzügyi (befektetői) információk jelenlegi rendszerének helyét átvehetik-e a vállalati blogok, amelyek mindhárom területet magukban foglalnák.
A hangsúly a törvényi szabályozáson, illetve annak célján van, ez pedig nem más, mint a bennfentes információk kizárása, vagy legalábbis visszaszorítása. A vállalatoknak nem illik a bennfentesek szűk körét tájékoztatni az adott hír, újdonság nyilvánosságra hozatala előtt, ez utóbbihoz pedig a leggyorsabb, leghatékonyabb eszközt kell igénybe venniük. Az online naplók hívei - így például a Schwartz - szerint a blog több mint megfelelő eszköz lehet, amely a céges weboldalak látogatottságánál fogva igencsak hatékonyan szolgálhatja a hírek közlését. Példaként hozza fel a Sun oldalát, amelyet naponta mintegy 1 millió alkalommal nyitnak meg. Az immár kilenc nyelven íródó naplóját- amely csak egy az alkalmazottak és vezetők blogseregében - havonta 50 ezer látogató böngészi, az aktivitás pedig a hozzászólások számán is jól látszik.
A SEC technikai jellegű feltételeket támaszt a blogokkal kapcsolatban, ilyen például a látogatottság kérdése, ami biztosíthatja a hírek gyors és hatékony terítését. Ők maguk is támogatják az internetes naplók használatát, amelyeket az RSS-olvasókkal vegyítve jóval nagyobb közönséget érhetnek el. Egyetértésük azt jelentheti, hogy a jövőben a vállalatok fontos pénzügyi információikat is blogok útján közölhetnék a nagyközönséggel.
A céges, vezetői blogok gyorsan terjednek, de még mindig meglehetősen kevés üzleti szereplő alkalmazza ezeket. Az elsők között jelent meg a színen az Amazon, a Cisco és az Oracle, de mára egészen eltérő területeken is hódít a módszer, ami például a Boeing és a GM naplójában mutatkozik meg. A Fortune 500 Blogging Wiki külön rovatban tartja nyilván a Fortune 500 lista szereplőinek alkalmazkodását, eszerint egy év alatt megduplázódott a támogatók száma, igaz ez még mindig csak 30 céget jelent a legsikeresebbek közül.