Gyurkity Péter
Tíz évig is eltarthat az akkumulátorok leváltása
Bár a jelenlegi technológia nem tart lépést a hordozható eszközök fejlődésével, a nagyobb gyártók szerint még hosszú évekig elhúzódhat az utódok debütálása. A megoldás az üzemanyagcella lesz, talán egy évtized múlva.
Az elmúlt hetekben különös figyelmet szenteltek a laptopok és egyéb hordozható eszközök - zenelejátszók, mobiltelefonok - akkumulátorainak, pláne azután, hogy több balesetről érkezett hír. A túlmelegedési, öngyulladási problémák a gyártók szerint is rámutattak a technológiai elavultságára, ám ennek lecserélése jóval több gondot okozhat a megszokottnál. A jelenlegi generáció leváltása akár egy évtizedig is eltarthat, addig ki kell húznunk a gyors ütemben idejétmúlttá váló akkumulátorokkal.
A Reuters a gyártókat szólaltatta meg az ügyben, nagy hangsúlyt helyezve a jelenleg zajló fejlesztésekre, ezek valószínű eredményeire. Nem meglepő, hogy a legtöbben az üzemanyagcellákban látják a megoldást, ám ennek bevezetése nem fog egyhamar megtörténni. Számos gyártó, így a Sony, a Matsushita, a Hitachi, a Toshiba és az MTI Micro Fuel Cells és kísérletezik a technológiával, és az első eredményeket már korábban ismertették. Mégis, nagyon óvatosan fogalmaznak, amikor a megjelenésről esik szó, és a legoptimistább nyilatkozatokban is 3-5 évet emlegetnek.
"A közeljövőben nem várható olyan megoldás, amely kielégítené az akkumulátorokkal szemben fennálló összes igényt. Ezeknek könnyűnek, kicsinek és biztonságosnak kell lenniük, meglehetősen hosszú üzemidővel és élettartammal - egyelőre még senki sem rukkolt elő olyan kémiai kombinációval, amely mindezen feltételeknek megfelelne" - magyarázta Stephen Baker, az NDP Group elemzője. Ebben a mondatban benne is van a legfőbb probléma: a felhasznált elemek (nikkel, lítium) felturbózása nem olyan egyszerű, mint mondjuk megnövelni egy chip teljesítményét, vagy egy LCD-televízió méretét. Hosszas kísérletezések és kiterjedt tesztek kellenek, ezek viszont a legjobb esetben is évekig tartanak.
"A következő lépést egyértelműen az üzemanyagcellák jelentik, de ez még kicsit odébb van. Öt-tíz éven belül azonban lecserélhetik a jelenlegi akkumulátorokat" - jelentette ki Jim Tully, a Gartner kutatója. Brian Kimberlin, a Panasonic Battery Corp of America marketingigazgatója szerint a most kifejlesztett példányok 3-5 éven belül jelenhetnek meg a kereskedelmi forgalomban, addig mindenképpen a jelenlegi technológiát kell használnunk.
Az elmúlt hetekben különös figyelmet szenteltek a laptopok és egyéb hordozható eszközök - zenelejátszók, mobiltelefonok - akkumulátorainak, pláne azután, hogy több balesetről érkezett hír. A túlmelegedési, öngyulladási problémák a gyártók szerint is rámutattak a technológiai elavultságára, ám ennek lecserélése jóval több gondot okozhat a megszokottnál. A jelenlegi generáció leváltása akár egy évtizedig is eltarthat, addig ki kell húznunk a gyors ütemben idejétmúlttá váló akkumulátorokkal.
A Reuters a gyártókat szólaltatta meg az ügyben, nagy hangsúlyt helyezve a jelenleg zajló fejlesztésekre, ezek valószínű eredményeire. Nem meglepő, hogy a legtöbben az üzemanyagcellákban látják a megoldást, ám ennek bevezetése nem fog egyhamar megtörténni. Számos gyártó, így a Sony, a Matsushita, a Hitachi, a Toshiba és az MTI Micro Fuel Cells és kísérletezik a technológiával, és az első eredményeket már korábban ismertették. Mégis, nagyon óvatosan fogalmaznak, amikor a megjelenésről esik szó, és a legoptimistább nyilatkozatokban is 3-5 évet emlegetnek.
"A közeljövőben nem várható olyan megoldás, amely kielégítené az akkumulátorokkal szemben fennálló összes igényt. Ezeknek könnyűnek, kicsinek és biztonságosnak kell lenniük, meglehetősen hosszú üzemidővel és élettartammal - egyelőre még senki sem rukkolt elő olyan kémiai kombinációval, amely mindezen feltételeknek megfelelne" - magyarázta Stephen Baker, az NDP Group elemzője. Ebben a mondatban benne is van a legfőbb probléma: a felhasznált elemek (nikkel, lítium) felturbózása nem olyan egyszerű, mint mondjuk megnövelni egy chip teljesítményét, vagy egy LCD-televízió méretét. Hosszas kísérletezések és kiterjedt tesztek kellenek, ezek viszont a legjobb esetben is évekig tartanak.
"A következő lépést egyértelműen az üzemanyagcellák jelentik, de ez még kicsit odébb van. Öt-tíz éven belül azonban lecserélhetik a jelenlegi akkumulátorokat" - jelentette ki Jim Tully, a Gartner kutatója. Brian Kimberlin, a Panasonic Battery Corp of America marketingigazgatója szerint a most kifejlesztett példányok 3-5 éven belül jelenhetnek meg a kereskedelmi forgalomban, addig mindenképpen a jelenlegi technológiát kell használnunk.