SG.hu

Egy apró módosítás teljesen megváltoztathatja a YouTube-ot

A YouTube egy olyan felhasználói tesztet végez, amely görgetés közben új videót mutat. Ha ez bevezetésre kerül, az az egész platformot megváltoztatná.

Az elmúlt hónapokban néhányan úgy kezdték el nézni a YouTube-ot a telefonjukon, hogy valami egészen mást találjanak: egy végtelen, TikTok-szerű folyamot, ami alatt folyamatosan videók láthatók. Ezek nem rövidfilmek voltak, hanem teljes hosszúságú videók, olyanok, amelyeket a YouTube „longform”-ként szokott emlegetni. Ha felfelé lapoztál, ahelyett, hogy visszatértél volna a kezdőlapra, egy másik videó kezdett el lejátszódni. Újabb lapozás: újabb videó.

Ez egyelőre csak egy kis teszt egy lehetséges funkcióról - ilyeneket a YouTube rendszeresen futtat. Ez a funkció augusztus óta működik, és egyike annak a számos folyamatban lévő tesztnek, amelyeknél a felhasználókon új módszereket tesztelnek a YouTube-on található tartalmak megmutatására. "Ha a kísérletben részt vevő néző vagy” - áll a tesztet leíró fórumbejegyzésben - "ezek az új felfedezési élmények a videóformátumok keverékét tartalmazhatják, beleértve a hosszú formátumú videókat, ahol általában rövidfilmeket látnál (példa: a Shorts Feed), vagy a hosszú formátumú videók új feedjeit." Médiamegkeresésre a Google egy blogbejegyzésre hivatkozott. "Az Android-felhasználók egy kis csoportjával kísérletet végzünk, amely lehetővé teszi számukra, hogy felfelé lapozva több videót fedezzenek fel, amikor portré vagy teljes képernyős, tájképes módban nézik a videókat” - írja Allison Toh, a YouTube szóvivője.

A legtöbb felhasználói teszt nem vezet sehova, és lehetséges, hogy ez sem fog. De a tény, hogy egyáltalán létezik, sokat elárul arról, hogy merre tart a platform. A YouTube próbál a felfedezésen dolgozni, hogy megkönnyítse az emberek számára, hogy új és érdekes dolgokat találjanak - és hogy segítsen az új alkotóknak közönségük növelésében egy zsúfolt platformon. Ezek eddig olyan új funkciókat eredményeztek, mint a Hype és a TV-központú dolgok, vagy a szezonok. Lehetséges azonban, hogy ezek közül egyik funkció sem változtatná meg alapvetően a YouTube-ot úgy, ahogyan a végtelen görgetés.

Mi a különbség a YouTube és a TikTok megnyitásakor? A YouTube-on egy címekkel és miniatűrökkel teli képernyő jön be, melyek egy része olyan csatornákról származik, amelyekre feliratkozott az ember; mások olyanok, amelyekről a YouTube úgy gondolja, hogy tetszeni fognak, vagy olyan videók, amelyeket elkezdett, de még nem fejezett be. A néző feladata, hogy válasszon egyet, és megnyomja a lejátszás gombot. A TikTok-on azonban egyből beindul valami. Ha tetszik, nem kell csinálni semmit. Ha nem tetszik, felfelé húzva valami más kezdődik.

A TikTok megközelítésének varázsa - amiért mindenki olyan kétségbeesetten próbálja lemásolni - az, hogy ijesztően hatékony. A TikTok általános elmélete az, hogy bármit megmutatni jobb, mint semmit, és mivel a videók olyan rövidek és a görgetés olyan egyszerű, a büntetés, ha a TikTok olyasmit mutat, ami nem tetszik, meglehetősen alacsony. A görgetésekkel szavaznak a felhasználók, az algoritmus pedig tanul.

Ezzel szemben a YouTube egy hatalmas káosz, ahol az alkotók feliratkozókért harcolnak, ami egyrészt fontos közösségépítő eszköz, másrészt erőteljes üzenet a YouTube algoritmusának, hogy az embereknek tetszik, amit csinál. De a legtöbb ember nem úgy találja meg a videókat, hogy rámegy egy adott csatornára, vagy akár csak megnyitja az alkalmazás Feliratkozások szekcióját. Ezek mélyen vannak, az emberek inkább a kezdőlapon, az ajánlások oldalsávjában és a keresési eredményekben találnak tartalmakat.

Éppen ezért az alkotók évek óta arról beszélnek, hogy mennyire fontosak a miniatűrök. Jimmy Donaldson - MrBeast, a YouTube legnépszerűbb neve, akiről azt gondolnánk, hogy a legkevésbé van szüksége az algoritmusok kijátszására -, "függőségnek” nevezte a miniatűrök iránti megszállottságát, és azt mondta, hogy csapata több száz opciót készít minden egyes videóhoz. Egy tesztje szerint például a száj becsukása a miniatűrökben több embert késztet kattintásra - és hirtelen mindenhol csukott szájú miniatűrök jelentek meg. Cleo Abram nemrégiben leírta, hogy több miniatűrtervezővel dolgozik együtt és diaképeket készít a kedvenceiből. Egy olyan "magabiztosságot” kellett kialakítania, hogy ne áruljon el túl sokat a bevezető képpel, és hagyja, hogy a videó végezze el a munkát. Egy egész tartalmi műfaj és egy egész üzletág jött létre a kattinthatóbb miniatűrök készítése körül, és sok alkotó azt mondja, hogy előbb tervezi meg a miniatűrjét, mint a videóját.


Érthető, miért lenne fontos a YouTube számára, ha mindettől megszabadulna. Ugyanez a gondolkodásmód vezette a vállalatot arra, hogy generatív mesterséges intelligenciát használjon, hogy segítsen az alkotóknak hátteret készíteni, kommentekre reagálni, és még videóötleteket is kitalálni. Mi lenne, ha - kérdezi a YouTube - az alkotóknak nem kellene a videóikat körülvevő összes dologgal foglalkozniuk, és csak arra koncentrálhatnának, hogy nagyszerű videókat készítsenek? Mindenki nyer!

De mindezekben a változásokban - és különösen ez a legutóbbi végtelen görgetési tesztben - egy dolog közös: elveszik az irányítást az alkotóktól, és átadják azt az Algoritmusnak. A YouTube alkotóinak és nézőinek persze már így is nagyon kell figyelniük az algoritmusra, de a YouTube jelenlegi állapota legalább nyújt némi mozgásteret. A tartalomgyártó saját címeket írhat és egyedi miniatűr stílust alakíthat ki. A YouTube kezelése sok munkával jár, igen, de rengeteg lehetőséget ad arra is, hogy az alkotók bemutathassák a tartalmaikat és a csatornájukat. És ha az emberek megnéznek egy videót, rengeteg lehetőségük van arra, hogy rávegyék őket, hogy többet is megnézzenek. A végtelenített feed mindezt megszünteti, és a következő görgetés javára fordítja.

Minden egyes új generatív mesterséges intelligencia funkció és automatikusan lejátszott videó mögött az a hallgatólagos feltételezés húzódik meg, hogy valójában mindenkinek az a legjobb, ha azt teszi, amit a YouTube akar. Ez a feltételezés már évek óta benne van a TikTok-ban, ezért csinált mindenki táncos kihívásokat, majd fordult át a TikTok Shopból származó cuccok árusítására. A YouTube mindig is nagyobb, változatosabb, szórakoztatóbb volt. Ez az egy apró módosítás végleg megtörheti.

Már most hallani, hogy az alkotók arról beszélnek, hogy nehezen tudnak egyensúlyt teremteni a saját maguk által kívánt videók - amelyeket a közönségük is szeretne - és azon videók között, amelyekről tudják, hogy tetszeni fognak az algoritmusnak, és így több megtekintést kapnak. A végtelenül görgetett YouTube-on nincs egyensúly. Csak az algoritmusnak kell megfelelni. És ahogy azt az évek során már rengetegszer láthattuk, legyen szó politikai radikalizálódásról és összeesküvés-elméletekről, vagy egyszerűen csak a platformot uraló műfajokról, mint a tréfás videók és a Johnny Depp/Heard-perről szóló tudósítások, az algoritmus feladata nem az, hogy nagyszerű videók elkészülését ösztönözze, hanem az, hogy rávegyen a nézésre.

Talán a YouTube elkerülhetetlenül erre tart. Talán már most is oda tart, mivel a nézők egyre kevésbé hagyatkoznak az alkotók és csatornák követésére, és egyre inkább azt nézik, ami a kezdőlapon megjelenik. De szégyen lenne, ha a YouTube, amely még mindig a legalkotóbarátabb platform, és ahol sok alkotó úgy érzi, hogy valóban közösséget és üzletet építhet, a platform többi részét leépítené az automatikus lejátszás érdekében. Ekkor már csak egy TikTok lenne hosszabb videókkal - bár a végtelen görgetés világában fogadok idővel azok is rövidebbek és ütősebbek lennének, és több zenét tartalmaznának. És valószínűleg megpróbálnának eladni neked dolgokat. A YouTube TikTok-osítása teljesé válva óriási szívás lenne.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • militavia #10
    Amúgy soha nem értettem ezt a nyitott szájas faszságot. Engem konkrétan irritált. mindig is.
  • StoneCold7 #9
    "Régen nem így volt, vagy csak nem ugrottak rá a készítők."
    Persze mi az, hogy régen... De már 2017 körül eléggé divatban voltak ezek a nyomorult indexképek, az meg már 7 éve volt, szerintem mondhatni elég régóta jelen van.

    Azt nem tudom, hogy urban legend -e vagy sem, de mindenki azt szajkózta akkoriban, hogy az algoritmus miatt kellenek ezek a nyomorult indexképek.
    De az biztos, hogy valamire jó a készítőknek, mert azóta se tűnt el a divatból, márpedig a legtöbb dolog hónapok után kikopik.
  • banjozsef #8
    Hát igen. A youtube -ról csak annyit, hogy minden megérthető vagy megmagyarázható ok nélkül megszüntette a több mint 15 évig rendben működő és már pár hónapja egyáltalán nem használt fiókomat. Egyébként én csak a dolgaim ( főleg szoftverek és rendszerek, de persze tudás is ) mindenki számára elérhetősége és dokumentálása ( a számonkérés lehetőségével, hogy mit mondtam, mit tettem, mi várható, mi a javaslatom. stb. ) céljából tartottam fenn. Hogy aki keres, az találjon. Hogy aki kérdez, annak legyen válasz. stb. Sajnos pár hónapomba került, amíg a radio.bjma , a video.bjpress , a you.bjos , a face.bjma és még számtalan más videót is közlő oldalamon újra - videó formátumban - is megoszthattam ezeket az információkat.
  • militavia #7
    Azért tartalomkészítőként azt mondom, hogy szar is lenne, ha mindig csak egy programozott képkockája lehetne az indexkép. Nekem volt olyan videó, ahol pl. két képváltás közötti fekete üres kép. Vagy bármi ilyen. Röviden és tömören lófaszra sem jó.
    (4 vagy 5 időpillanatból lehet választani, ami gondolom %-os fix pontok valahol a videóban.)

    Az, hogy a sok iqnuku ember az indexkép alapján választ, arról nem YT tehet. Nálam konkrétan red flag, ha valaki a saját pofáját tolja be indexképként. A szutyok tartalom vegytiszta indikátora az.
    Utoljára szerkesztette: militavia, 2024.11.25. 13:45:11
  • Myers #6
    Ez megint nem szól másról, mint hogy innen is elkezdjék betolni az emberek szájába a szart. Pontosabban a böngészéssel eltöltött "videó nem nézés" káros, mert nem futhat a reklám.
    Megint a buták kiszolgálása a cél, nehogy már gondolkodnia kelljen, hogy mire kattint, nehogy hagyják őt keresgélni.

    Nálam per pillanat az a legidegesítőbb a YT-ban, hogy az indexképek nem a videók egyik képkockája, hanem valami szerkesztett, általában szenzációhajhász, fellengzős képecseke, és a készítőnek feltétlen rajta kell lenni valami vigyori pózban.
    Régen nem így volt, vagy csak nem ugrottak rá a készítők. A koncertfelvételeken még általában nem alkalmazzák ezt.

    "száj becsukása a miniatűrökben több embert késztet kattintásra"
    Ennek a vizsgálata is beteges. Mondjuk pont az ellenkezőjét veszem észre: nyitott szájú, ordítozó vagy csodálkozó fejek vannak az indexképeken.
    Utoljára szerkesztette: Myers, 2024.11.25. 10:51:25
  • end3 #5
    "YouTube próbál a felfedezésen dolgozni, hogy megkönnyítse az emberek számára, hogy új és érdekes dolgokat találjanak... - elveszik az irányítást az alkotóktól, és átadják azt az Algoritmusnak."

    "Minden egyes új generatív mesterséges intelligencia funkció és automatikusan lejátszott videó mögött az a hallgatólagos feltételezés húzódik meg, hogy valójában mindenkinek az a legjobb, ha azt teszi, amit a YouTube akar."

    "A YouTube mindig is nagyobb, változatosabb, szórakoztatóbb volt (mint a Tik-Tok.) Ez az egy apró módosítás végleg megtörheti... - az algoritmus feladata nem az, hogy nagyszerű videók elkészülését ösztönözze, hanem az, hogy rávegyen a nézésre."

    "Talán a YouTube talán már most is oda tart, mivel a nézők egyre kevésbé hagyatkoznak az alkotók és csatornák követésére, és egyre inkább azt nézik, ami a kezdőlapon megjelenik."

    Kábé a hosszú cikk esszenciája...

    És egyet kell értsek @Frekvency-vel, nálam is, - ha így folytatja, - menni fog a a Meta-Face után a kukába. (Hozzá teszem, a TV is ott hever már évtizedek óta, éppen a tartalom-szórás kényszerítő jellege miatt.)

    Mert a Yt nem szórakoztató(!) platform az értelmes, gondolkodó ember számára, hanem információs platform, az emberiség felhalmozott tudásanyaga. A drága és környezetszennyező, energia pocsékoló mód helyett, olyan "mozgóképes" információ, amely feleslegessé teszi a világban a tömeges repkedést-mászkálást, mert egy képernyőn, kényelmes fotelben megkapod, amit látni szeretnél a bolygóról. Még jegyvásárlásokra sincs szükséged 50 Celsius fokos hőségben, több százas kígyózó sorokba beállva. (Igaz online, előre kifizetett jegyvásárlással a sort még megúszhatod, a hőséget nem. - Otthon viszont a klíma segíthet. Sőt ha megéheztél, a hamburgered is megeheted a fotelodban, "soros várakozások" nélkül.)

    Ugyanígy, ha tanulni szeretnél, vagy ha egy manuális szerelés megoldására lenne szükséged, egy kattintásra megkaphatod a "Know How"-t. Csak a keresőt kell érte céltudatosan használnod. (De nem a Google keresőjét, mert azt már alaposan elcseszték!) De még az igényes zenei klipek, élő koncertek felvételei is információs célzatúak, mert "hazaszállítják" a szuper drágán elérhető élményt.

    - A Yt-re ezért van-lenne szüksége az embereknek.., a többi, "ágyúval verébre" látvány, ott van a Tik-Tok kedvelőinek.

    Az információ szerzésben egyáltalán nem kívánom az Algoritmus (így nagybetűvel?) irányítását! - Mert az információ a világról, tanulás formájában mindenki saját személyes képességeit hivatott kiegészíteni, mindenkinek más szintre és más anyagokra van szüksége, azt hogy mire és milyen mennyiségben, hagy döntse el saját maga. Sőt, egyéni szimpátia alapján választhat magának influenszerek formájában kiváló tolmácsot is. (Régen rossz, ha valakinek ehhez külső algoritmusokra van szüksége.)

    (A mobilokba (Androidba) beleügyeskedett "gesztusvezérlésnek hála" egy rossz kézmozdulattal előugró sz@rokra sincsen egyáltalán szükségem, - csak az információ "zaját", kezelhetetlenséget fokozza, - olyan gyorsan hessentem el, hogy az idő alatt biztosan nem hatnak rám az ott tömegesen megjelenő "látványok". - Akkor meg minek a fejlesztői erőfeszítés?)

    Kicsit emlékeztet engem ez a nagy Yt-igyekezet a szocializmus "emberformálásaira".., csak ott még nem nőt fölénk a technológia.



    Utoljára szerkesztette: end3, 2024.11.25. 10:08:44
  • militavia #4
    A YT lényege az, hogy nem a szutyok tiktok. Azzá alakítás azzal jár, hogy azon tömegeket vesztik el, akik azért járnak oda, mert nekik ez kell. Okkal van, hogy az én csatornám nézőinek 2/3-a 30+ éves és nem a balfasz tiktokgeneráció tagjai.
  • duke #3
    Ezek a teljesen ertelmetlen tartalomnelkuli függöleges rövid videok, csak nehezitik a valodi tartalom megtalalasat. Ha ezt meg tovabb fokozzak valami kretenseggel akkor hasznalhatatlan lesz.
  • Armagedown #2
    Remélem meghagyják azt a lehetőséget, hogy csak azokat lássam, amikre felíratkoztam, random szemét nem érdekel.
  • Frekvency #1
    nem sok választ el attól, hogy a facebookhoz hasonlóan a youtube is a kukában végezze nálam, kezd rohadt időrabló ás kontraproduktív lenni a számomra. Van pár jó hely ott, az szól csak mellette, csak nehéz lerázni magadról a nyomuló sok moslék oldalt...