Gyurkity Péter
Három grafikus kártya az ATI Crossfire-ben
Az ATI nem kevesebb mint három grafikus kártyát passzírozna bele egyetlen alaplapba, amivel a fizikai számításokra szakosodott Ageia PhysX-et igyekszik kiváltani. Az új megoldásban többet variálhatunk.
A vállalat közleménye szerint a háromkártyás megoldással kifejezetten a fizikai számításokkal kapcsolatos igényeket szeretnék kielégíteni. Az Ageia szintén erre törekszik saját speciális PhysX kártyáival, míg az ATI a Havok FX motorra és házon belüli, akár gyengébb chipjeire építene. A hangsúly a minden eddiginél nagyobb teljesítményen és a rugalmasságon van.
Az új Crossfire esetében ugyanis eddig példátlan keveredést engedélyeznek: összekapcsolhatunk csúcskategóriás zászlóshajókat középkategóriás, kevésbé erőteljes kártyákkal, és eldönthetjük, hogy szükségünk van-e mindhárom kártyára, vagy megelégszünk kettő egyesített erejével. Példaként említik a Radeon X1900 XTX és X1600 XT kártyákat - itt az erősebb példányok viselnék a fő terhet, míg a kisebb testvér végezné a fizikai számításokat. Az ATI szerint még egy ilyen megoldás is messze maga mögött hagyná az Ageia fejlesztésének teljesítményét, mivel puszta erőben még egy X1600 XT is kedvezőbben áll annál.
A szoftveroldali megvalósításért természetesen a Havok FX motor lenne felelős, amelyet kifejezetten a Shader Model 3.0-t ismerő grafikus kártyák erejének befogására hoztak létre. Korábban azért kritizálták ezt a megoldást, mert úgy vélték, hogy az amúgy is kellőképp igénybe vett vga kártyák nem tudnak kellő "tartalékot" mozgósítani a fizikai számításokhoz, és a jelek szerint az ATI ezzel a meglehetősen brutális lépéssel igyekszik eloszlatni a kételyeket. "Nincs elég kraft? Tegyünk bele még egy grafikus kártyát!" - gondolták a cég mérnökei, amivel minden bizonnyal nem aratnak majd nagy elismerést a vásárlók körében. Igaz, a prímet itt az Nvidia viszi négykártyás szörnyetegével, de ideje lenne letérni erről az útról, mielőtt még végképp eldurvul a helyzet.
A vállalathoz kapcsolódó hír, hogy az Asus a tajvani Computex kiállításon bemutatta két grafikus chippel szerelt X1600 XT kártyáját. A vadonatúj alaplapokkal és saját PhysX változatával érkező cég nem árult el részleteket fejlesztéséről.
A vállalat közleménye szerint a háromkártyás megoldással kifejezetten a fizikai számításokkal kapcsolatos igényeket szeretnék kielégíteni. Az Ageia szintén erre törekszik saját speciális PhysX kártyáival, míg az ATI a Havok FX motorra és házon belüli, akár gyengébb chipjeire építene. A hangsúly a minden eddiginél nagyobb teljesítményen és a rugalmasságon van.
Az új Crossfire esetében ugyanis eddig példátlan keveredést engedélyeznek: összekapcsolhatunk csúcskategóriás zászlóshajókat középkategóriás, kevésbé erőteljes kártyákkal, és eldönthetjük, hogy szükségünk van-e mindhárom kártyára, vagy megelégszünk kettő egyesített erejével. Példaként említik a Radeon X1900 XTX és X1600 XT kártyákat - itt az erősebb példányok viselnék a fő terhet, míg a kisebb testvér végezné a fizikai számításokat. Az ATI szerint még egy ilyen megoldás is messze maga mögött hagyná az Ageia fejlesztésének teljesítményét, mivel puszta erőben még egy X1600 XT is kedvezőbben áll annál.
A szoftveroldali megvalósításért természetesen a Havok FX motor lenne felelős, amelyet kifejezetten a Shader Model 3.0-t ismerő grafikus kártyák erejének befogására hoztak létre. Korábban azért kritizálták ezt a megoldást, mert úgy vélték, hogy az amúgy is kellőképp igénybe vett vga kártyák nem tudnak kellő "tartalékot" mozgósítani a fizikai számításokhoz, és a jelek szerint az ATI ezzel a meglehetősen brutális lépéssel igyekszik eloszlatni a kételyeket. "Nincs elég kraft? Tegyünk bele még egy grafikus kártyát!" - gondolták a cég mérnökei, amivel minden bizonnyal nem aratnak majd nagy elismerést a vásárlók körében. Igaz, a prímet itt az Nvidia viszi négykártyás szörnyetegével, de ideje lenne letérni erről az útról, mielőtt még végképp eldurvul a helyzet.
A vállalathoz kapcsolódó hír, hogy az Asus a tajvani Computex kiállításon bemutatta két grafikus chippel szerelt X1600 XT kártyáját. A vadonatúj alaplapokkal és saját PhysX változatával érkező cég nem árult el részleteket fejlesztéséről.