Gyurkity Péter
Az RFID terjedésében bízik az EU
Az ellentábor reményei ellenére az Európai Unió támogatja a rádiófrekvenciás azonosítási eljárások (RFID) elterjedését, sőt, az Egyesült Államokkal karöltve annak minél gyorsabb térhódításában reménykedik.
Az EU végrehajtó testülete, az Európai Bizottság terveiről Viviane Reding, az információs társadalomért felelős biztos beszélt a hannoveri CeBIT kiállításon, ahol számos gyártó mutatta be legújabb termékeit. Kiemelte az azonosító technológiák fontosságát, és határozottan cáfolta, hogy az Unió szeretné megakadályozni, vagy lelassítani azok elterjedését. Ellenkezőleg: támogatják az újítást, és a tengerentúli partnerrel kötött egyezség révén megvalósíthatónak vélik a folyamat felgyorsítását.
A biztos közzétette számításaikat, miszerint az idei évben mintegy 600 millió rádióazonosítást támogató termék megjelenése valószínű, és ez a szám tíz év alatt 450-szeresére ugorhat. A technológia terjedésében jelenleg nagy szerepet játszik a Pentagon és a Walmart, amelyek számos forgalmazót, gyártót ösztönöznek a váltásra, és néhány éven belül ez a folyamat önserkentővé válhat.
Addig azonban szükség van némi központi segítségre, éppen ezért az egész kontinensre kiterjedő konzultáció-sorozatot tartanak március és június között, a kormányzatok, az iparágak és a közvélemény bevonásával, hogy eloszlassák a félelmeket és kialakítsák a mindenki számára elfogadható, közös platformot.
A rádiófrekvenciás azonosító (RFID) chipek alkalmazását számos területen vizsgálják, az elektronikus útlevelektől a kórházakon és a könyvtárakon át a bőr alá ültethető megoldásokig. Magyarországon elsősorban a biztonságtechnikai és automatikus azonosítással - beléptetőrendszerekkel - foglalkozó cégek alkalmazzák a technológiát, ám az első tesztek hamarosan a logisztika területén is beindulnak, ahol a költséghatékonyság javulását várják az újítástól. A múlt évben hatályba lépett uniós szabályozás miatt az élelmiszeriparnak is komolyan fontolóra kell vennie az alkalmazkodást.
Az Unió tehát úgy véli, hogy mindenkinek érdekében áll a technológia minél gyorsabb elterjedése, és alaptalanok a lakosság és az ellenzők táborának félelmei. A gyártók, kereskedők azonban óvatosabban fogalmaznak: a Metro szerint például Németországban egyedül tavaly 8,5 millió eurót spóroltak a a forgalom nyomon követésével, de az RFID előtt még hosszú út áll, és akár 10-15 évig is eltarthat a bevezetés folyamata.
Az EU végrehajtó testülete, az Európai Bizottság terveiről Viviane Reding, az információs társadalomért felelős biztos beszélt a hannoveri CeBIT kiállításon, ahol számos gyártó mutatta be legújabb termékeit. Kiemelte az azonosító technológiák fontosságát, és határozottan cáfolta, hogy az Unió szeretné megakadályozni, vagy lelassítani azok elterjedését. Ellenkezőleg: támogatják az újítást, és a tengerentúli partnerrel kötött egyezség révén megvalósíthatónak vélik a folyamat felgyorsítását.
A biztos közzétette számításaikat, miszerint az idei évben mintegy 600 millió rádióazonosítást támogató termék megjelenése valószínű, és ez a szám tíz év alatt 450-szeresére ugorhat. A technológia terjedésében jelenleg nagy szerepet játszik a Pentagon és a Walmart, amelyek számos forgalmazót, gyártót ösztönöznek a váltásra, és néhány éven belül ez a folyamat önserkentővé válhat.
Addig azonban szükség van némi központi segítségre, éppen ezért az egész kontinensre kiterjedő konzultáció-sorozatot tartanak március és június között, a kormányzatok, az iparágak és a közvélemény bevonásával, hogy eloszlassák a félelmeket és kialakítsák a mindenki számára elfogadható, közös platformot.
A rádiófrekvenciás azonosító (RFID) chipek alkalmazását számos területen vizsgálják, az elektronikus útlevelektől a kórházakon és a könyvtárakon át a bőr alá ültethető megoldásokig. Magyarországon elsősorban a biztonságtechnikai és automatikus azonosítással - beléptetőrendszerekkel - foglalkozó cégek alkalmazzák a technológiát, ám az első tesztek hamarosan a logisztika területén is beindulnak, ahol a költséghatékonyság javulását várják az újítástól. A múlt évben hatályba lépett uniós szabályozás miatt az élelmiszeriparnak is komolyan fontolóra kell vennie az alkalmazkodást.
Az Unió tehát úgy véli, hogy mindenkinek érdekében áll a technológia minél gyorsabb elterjedése, és alaptalanok a lakosság és az ellenzők táborának félelmei. A gyártók, kereskedők azonban óvatosabban fogalmaznak: a Metro szerint például Németországban egyedül tavaly 8,5 millió eurót spóroltak a a forgalom nyomon követésével, de az RFID előtt még hosszú út áll, és akár 10-15 évig is eltarthat a bevezetés folyamata.