Gyurkity Péter
Három reptéren tesztelik az e-útleveleket
Egy amerikai, egy szingapúri és egy ausztrál nemzetközi repülőtér vesz részt a biometrikus adatokat tartalmazó elektronikus útlevelek következő éles tesztelésében, amelyben három hónapon át vizsgálják azok használhatóságát.
Az újabb tesztperiódust az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (Department of Homeland Security) hirdette meg, és ennek lebonyolításához nemzetközi segítséget is kapott. San Francisco városa mellett ugyanis Szingapúr és Sidney is egy-egy nemzetközi repülőteret ajánlott fel a teszteléshez, amelynek keretében az elektronikus útlevelek használhatóságát, illetve a hamis példányok kiszűrésének lehetőségeit vizsgálják majd élesben.
A vizsgálat ma indul, és három hónapon át, egészen április 15-ig tart majd. Korábban Los Angeles és Sydney repterén végeztek hasonló tesztet, és akkor úgy döntöttek, hogy újabb vizsgálatokra van szükség. Ennek érdekében amerikai diplomaták, ausztrál és új-zélandi állampolgárok, valamint a szingapúri légitársaság tisztviselői kaptak újfajta útleveket. Az ő segítségükkel zajlik majd az okmányok tesztelése, ám természetesen továbbra is alávetik őket a hagyományos biztonsági óvintézkedéseknek. A Belbiztonsági Minisztérium reményei szerint a vizsgálat révén elegendő tapasztalatot gyűjtenek a hamis példányok kiszűrésére, és segítséget tudnak majd nyújtani az egyes országoknak saját változatuk elkészítéséhez. Jim Williams, az US-VISIT program igazgatója úgy nyilatkozott, hogy siker esetén már idén ősszel hozzáláthatnak az olvasó- és beléptetőrendszer kialakításához és elhelyezéséhez a reptereken.
Az amerikai és az ausztrál e-útlevél
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az újfajta okmányok első példányai még 2004 végén megjelentek a tengerentúlon. Az ötlet már jóval korábban, a szeptember 11-i terrortámadás után felmerült, ám a megvalósítás késedelmeket szenvedett. Akkor ugyanis 2005 végére már egymillió ilyen útlevéllel számoltak, és terveik szerint 2006 végére már minden új útiokmány tartalmazná a speciális azonosító chipet. Ezek a rádiófrekvenciás azonosító chipek (RFID) nagyban hasonlítanak a kereskedelemben használt változatokhoz, de jóval többet tudnak azoknál, és akár 10 évig is megőrzik az adatokat. A több funkció és a tartósság azonban nagyobb árat is jelent, így a leendő tulajdonosoknak is többet kell majd fizetniük az okmány kiállításáért.
Az első jelentősebb tesztelési fázis októberben zárult le, többé-kevésbé megfelelő eredménnyel. Az akkori nyilatkozat szerint az átállást már az első félévben megkezdték volna, ám időközben az is kiderült, hogy az állampolgárok meglehetősen negatívan viszonyulnak az újításhoz. A legtöbb kritizáló a személyes adatok nem megfelelő védelmét tartja az RFID-es útlevelek legnagyobb veszélyforrásának, mivel - a rádiótechnikás rendszer hiányosságait kihasználva - elméletileg bárki hozzájuthat a személyes adatokhoz.
Az újabb tesztperiódust az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (Department of Homeland Security) hirdette meg, és ennek lebonyolításához nemzetközi segítséget is kapott. San Francisco városa mellett ugyanis Szingapúr és Sidney is egy-egy nemzetközi repülőteret ajánlott fel a teszteléshez, amelynek keretében az elektronikus útlevelek használhatóságát, illetve a hamis példányok kiszűrésének lehetőségeit vizsgálják majd élesben.
A vizsgálat ma indul, és három hónapon át, egészen április 15-ig tart majd. Korábban Los Angeles és Sydney repterén végeztek hasonló tesztet, és akkor úgy döntöttek, hogy újabb vizsgálatokra van szükség. Ennek érdekében amerikai diplomaták, ausztrál és új-zélandi állampolgárok, valamint a szingapúri légitársaság tisztviselői kaptak újfajta útleveket. Az ő segítségükkel zajlik majd az okmányok tesztelése, ám természetesen továbbra is alávetik őket a hagyományos biztonsági óvintézkedéseknek. A Belbiztonsági Minisztérium reményei szerint a vizsgálat révén elegendő tapasztalatot gyűjtenek a hamis példányok kiszűrésére, és segítséget tudnak majd nyújtani az egyes országoknak saját változatuk elkészítéséhez. Jim Williams, az US-VISIT program igazgatója úgy nyilatkozott, hogy siker esetén már idén ősszel hozzáláthatnak az olvasó- és beléptetőrendszer kialakításához és elhelyezéséhez a reptereken.
Az amerikai és az ausztrál e-útlevél
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az újfajta okmányok első példányai még 2004 végén megjelentek a tengerentúlon. Az ötlet már jóval korábban, a szeptember 11-i terrortámadás után felmerült, ám a megvalósítás késedelmeket szenvedett. Akkor ugyanis 2005 végére már egymillió ilyen útlevéllel számoltak, és terveik szerint 2006 végére már minden új útiokmány tartalmazná a speciális azonosító chipet. Ezek a rádiófrekvenciás azonosító chipek (RFID) nagyban hasonlítanak a kereskedelemben használt változatokhoz, de jóval többet tudnak azoknál, és akár 10 évig is megőrzik az adatokat. A több funkció és a tartósság azonban nagyobb árat is jelent, így a leendő tulajdonosoknak is többet kell majd fizetniük az okmány kiállításáért.
Az első jelentősebb tesztelési fázis októberben zárult le, többé-kevésbé megfelelő eredménnyel. Az akkori nyilatkozat szerint az átállást már az első félévben megkezdték volna, ám időközben az is kiderült, hogy az állampolgárok meglehetősen negatívan viszonyulnak az újításhoz. A legtöbb kritizáló a személyes adatok nem megfelelő védelmét tartja az RFID-es útlevelek legnagyobb veszélyforrásának, mivel - a rádiótechnikás rendszer hiányosságait kihasználva - elméletileg bárki hozzájuthat a személyes adatokhoz.