Napi Online
Szűkülő árrés a notebookpiacon
Követve az asztali számítógépek gyártását a hordozható számítógépek eddig bő profitokat hozó ágazata is elérkezett az árrés szűkülésének időszakába.
Miközben az elmúlt években egyre kevésbé volt jövedelmező a PC-gyártás, a számítógépgyártók szép jövedelmet söpörtek be a laptopok forgalmazásából. A vásárlók lelkesen megadják ez utóbbiak magasabb árát - a hordozhatóság és az, hogy kisebb bútordarabbal kell számolniuk irodáikban, lakásukban, megéri az asztali gépekénél nagyobb költségeket. Nemrégiben még Mark V. Hurd, a világ egyik legnagyobb hardvergyártójának számító Hewlett-Packard új vezére is megjegyezte, hogy a bajokkal küszködő hardvergyártáson belül a notebookok "szép profitot hoznak" - idézte a szakembert a Business Week.
Kérdés, hogy meddig tartanak még ezek a - gyártók számára - szép idők. Sok piackutatás szerint a 79 milliárd dollár értékű laptopvilágpiac hasonló utat fog bejárni, mint az egykoron hatalmas profitokat produkáló PC-gyártás. A Gartner Group piackutató például arra számít, hogy az idei csúcsütem után jövőre már lassulni fog e részpiac jövedelmezőségének növekedése. Míg 2004-ben 14,5 százalékos volt a hordozható gépekből származó bevételek bővülésének tempója, 2005-re pedig 15,9 várható, addig 2006-ra már "csak" 12,6 százalékot jeleznek előre a Gartner szakértői.
A jelenség hátterében a hardvercégek által igen jól ismert fejlemény található: esnek az árak. Ma már 400-500 dolláros notebookok is kaphatók, és Roger D. Kay, az EndPoint Technology Associates tanácsadó cég elnöke úgy véli, hogy bár jelenleg az ágazat árrése kilenc százalék szemben az asztali gépeken elérhető öt százalékkal, ezt a különbséget hosszabb távon semmi sem indokolja. Ezt támaszthatja alá, hogy a fejlesztők kezdenek kifogyni a költségcsökkentést szolgáló ötletekből, de mivel az értékesítés legnagyobb részét az olcsó gépek adják, akkor is csökkenni fog a gyártók profittömege, ha az árrés szűkülése megáll egy szinten. Emellett arra is számítaniuk kell a forgalmazóknak, hogy a következő időszakban az üzleti vállalkozások kereslete nem nő olyan tempóban, mint eddig, mert a cégek már jól ellátták menedzsereiket hordozható gépekkel, és így inkább csak a cserék állnak vásárlásaik hátterében.
A kereslet jelentős része az árérzékeny feltörekvő piacokon, például Kínában jelentkezik. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy - az IDC piackutató előrejelzése szerint - 2008-ra átlagosan 717 dollár lesz egy notebook ára, szemben a mai 1050-nel. Ha az árrés hat százalék körüli értékre süllyed, akkor ez azt jelenti, hogy gépenként mindössze 50 dollárt kereshetnek majd a gyártók. Ennek a forgatókönyvnek a megvalósulását sejteti, hogy úgy tűnik, a piaci szereplők elfogadják a keményebb feltételeket: az amerikai Gateway például nemrégiben egyesítette erőit az olcsó asztali gépek specialistájával, az eMachines Inc.-vel. A kaliforniai Santa Ana-i székhelyű - az ázsiai TriGem Computer Inc. támogatását élvező - Averatec Inc. elnöke, Saeed Shahbazi nemrégiben elismerte, hogy jelenleg legkeresettebb termékeiken, az ultrakönnyű, ultravékony, ezerdolláros laptopokon már nem érnek el nagyobb hasznot hat százaléknál.
Látva a fejleményeket, az érdekeltek abban bíznak, hogy a gépekhez adott kiegészítők (extrák), például pótakkumulátorok, szervizszolgáltatás, dokkolóállomások értékesítésével megmenthetik a gépeladások csökkenő profitjának egy részét. Emellett még mindig van terük az alapvető újításoknak is: a Gateway például nemrégiben jelentett be egy olyan lopás elleni szerkezetet, amelynek segítségével a rendszergazdák nyomon követhetik a gépeket, s így eltulajdonítás esetén megtalálhatják azokat. A HP olyan pluszt épít legújabb laptopjaiba, amely lehetővé teszi CD-k és DVD-k lejátszását akkor is, amikor a Windows még nem állt fel.
Szakértők nem várják, hogy már az idei karácsonyon profitgyilkos árverseny bontakozik ki a notebookpiacon, mert jó néhány alkatrész hiánya fékezi a kínálat bővülését. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen az árrést szűkítő túlkínálat, a kérdés csak az, hogy ez milyen hamar következik el, és milyen mély sebeket ejt majd a gyártókon.
Miközben az elmúlt években egyre kevésbé volt jövedelmező a PC-gyártás, a számítógépgyártók szép jövedelmet söpörtek be a laptopok forgalmazásából. A vásárlók lelkesen megadják ez utóbbiak magasabb árát - a hordozhatóság és az, hogy kisebb bútordarabbal kell számolniuk irodáikban, lakásukban, megéri az asztali gépekénél nagyobb költségeket. Nemrégiben még Mark V. Hurd, a világ egyik legnagyobb hardvergyártójának számító Hewlett-Packard új vezére is megjegyezte, hogy a bajokkal küszködő hardvergyártáson belül a notebookok "szép profitot hoznak" - idézte a szakembert a Business Week.
Kérdés, hogy meddig tartanak még ezek a - gyártók számára - szép idők. Sok piackutatás szerint a 79 milliárd dollár értékű laptopvilágpiac hasonló utat fog bejárni, mint az egykoron hatalmas profitokat produkáló PC-gyártás. A Gartner Group piackutató például arra számít, hogy az idei csúcsütem után jövőre már lassulni fog e részpiac jövedelmezőségének növekedése. Míg 2004-ben 14,5 százalékos volt a hordozható gépekből származó bevételek bővülésének tempója, 2005-re pedig 15,9 várható, addig 2006-ra már "csak" 12,6 százalékot jeleznek előre a Gartner szakértői.
A jelenség hátterében a hardvercégek által igen jól ismert fejlemény található: esnek az árak. Ma már 400-500 dolláros notebookok is kaphatók, és Roger D. Kay, az EndPoint Technology Associates tanácsadó cég elnöke úgy véli, hogy bár jelenleg az ágazat árrése kilenc százalék szemben az asztali gépeken elérhető öt százalékkal, ezt a különbséget hosszabb távon semmi sem indokolja. Ezt támaszthatja alá, hogy a fejlesztők kezdenek kifogyni a költségcsökkentést szolgáló ötletekből, de mivel az értékesítés legnagyobb részét az olcsó gépek adják, akkor is csökkenni fog a gyártók profittömege, ha az árrés szűkülése megáll egy szinten. Emellett arra is számítaniuk kell a forgalmazóknak, hogy a következő időszakban az üzleti vállalkozások kereslete nem nő olyan tempóban, mint eddig, mert a cégek már jól ellátták menedzsereiket hordozható gépekkel, és így inkább csak a cserék állnak vásárlásaik hátterében.
A kereslet jelentős része az árérzékeny feltörekvő piacokon, például Kínában jelentkezik. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy - az IDC piackutató előrejelzése szerint - 2008-ra átlagosan 717 dollár lesz egy notebook ára, szemben a mai 1050-nel. Ha az árrés hat százalék körüli értékre süllyed, akkor ez azt jelenti, hogy gépenként mindössze 50 dollárt kereshetnek majd a gyártók. Ennek a forgatókönyvnek a megvalósulását sejteti, hogy úgy tűnik, a piaci szereplők elfogadják a keményebb feltételeket: az amerikai Gateway például nemrégiben egyesítette erőit az olcsó asztali gépek specialistájával, az eMachines Inc.-vel. A kaliforniai Santa Ana-i székhelyű - az ázsiai TriGem Computer Inc. támogatását élvező - Averatec Inc. elnöke, Saeed Shahbazi nemrégiben elismerte, hogy jelenleg legkeresettebb termékeiken, az ultrakönnyű, ultravékony, ezerdolláros laptopokon már nem érnek el nagyobb hasznot hat százaléknál.
Látva a fejleményeket, az érdekeltek abban bíznak, hogy a gépekhez adott kiegészítők (extrák), például pótakkumulátorok, szervizszolgáltatás, dokkolóállomások értékesítésével megmenthetik a gépeladások csökkenő profitjának egy részét. Emellett még mindig van terük az alapvető újításoknak is: a Gateway például nemrégiben jelentett be egy olyan lopás elleni szerkezetet, amelynek segítségével a rendszergazdák nyomon követhetik a gépeket, s így eltulajdonítás esetén megtalálhatják azokat. A HP olyan pluszt épít legújabb laptopjaiba, amely lehetővé teszi CD-k és DVD-k lejátszását akkor is, amikor a Windows még nem állt fel.
Szakértők nem várják, hogy már az idei karácsonyon profitgyilkos árverseny bontakozik ki a notebookpiacon, mert jó néhány alkatrész hiánya fékezi a kínálat bővülését. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen az árrést szűkítő túlkínálat, a kérdés csak az, hogy ez milyen hamar következik el, és milyen mély sebeket ejt majd a gyártókon.