Berta Sándor,Gyurkity Péter

Bill Gates szerint nagy bajok vannak az informatikai oktatás terén

A Microsoft Research Faculty Summit 2005 elnevezésű rendezvényen tartott beszédében Gates több száz hallgató előtt beszélt arról, hogy mennyire meglepte, miszerint egyre csökken a fiatalok körében az érdeklődés az informatika és az informatikusi képzés iránt. Hiába veszik körül a fiatalokat a mobiltelefonok, a hordozható zenelejátszók, nem igazán érdekli őket az ilyen eszközök vagy szolgáltatások létrehozása. A folyamatot a Microsoft társalapítója értetlenül figyeli.

"A helyzet paradox, hiszen ha megkérdeznek tíz gyereket, hogy mi az a dolog, ami neki a leginkább tetszik vagy amit használna, biztos, hogy valami olyasmit fognak megnevezni, aminek köze van a szoftverekhez. S biztos, hogy nem fogják azt mondani: a reggeli müzli köti le leginkább a figyelmüket" - nyiltakozta a láthatóan csalódott és meglepődött Bill Gates.

Gates hangsúlyozta, hogy az 1980-as évek pesszimista előrejelzései ellenére az amerikai IT-ipar és gazdaság mégsem maradt le túlságosan a japán versenytárstól. Sőt, a rá következő évtizedben éppen az amerikai fél mutatkozott képesnek a megújulásra, és új vállalatok, új munkahelyek létesültek, miközben egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a kutatásokra. A szoftvercég elnöke ezúttal sem mulasztotta el kiemelni cégének teljesítményét, és kijelentette, hogy az ágazat főbb szereplői között a Microsoft mindig is nagyobb hangsúlyt fektetett a kutatási és fejlesztési feladatokra.

Kivételt ebből a szempontból egyedül az IBM jelent, amely szintén óriási összegeket költ fejlesztésre, és több éve folyamatosan a legtöbb szabadalmat jegyezteti be az Egyesült Államokban. Az általános helyzet azonban korántsem nevezhető ideálisnak.

Bill Gates úgy véli, a legnagyobb problémát az jelenti, hogy fokozatosan csökkentik az amerikai egyetemek, főiskolák és állami intézmények költségvetését, a kihívások és a feladatok azonban változatlanok maradnak. A folytatásban hozzátette, hogy nem a költségvetési források elkülönítése az egyedüli gond, hanem a képzett szakemberek, illetve az utánpótlás hiánya , mivel a számítástechnika területét a mai napig nem sikerült vonzóvá tenni, sőt,inkább az érdeklődés csökkenéséről beszélhetünk.

A kialakult helyzetet súlyosbítja, hogy időközben az informatika az összes tudomány meghatározó pillére lett, azonban pont ez a terület küzd szakemberhiánnyal. Ez a helyzet azonban nem csak az Egyesült Államokat sújtja, hiszen Gates szerint hasonló gondokkal kell szembenéznie az indiai és a kínai kormánynak is. A Microsoft elnöke szerint a munkaerő toborzásakor némileg paradox helyzet állt elő, mivel a fejlődő országokban - Kína, India - bőven találnak képzett mérnököket, viszont problémát jelent a vezetői képességekkel megáldott munkaerő felkutatása.

Az Egyesült Államokban viszont pont fordított a helyzet, és éppen a mérnökökből mutatkozik hiány - ezzel egybecseng az MTI jelentése is, miszerint Kína már nem csak az olcsó, képzetlen munkaerő forrása, és készen áll a megújulásra. Nem rózsás a helyzet az Európai Unióban sem, ahol szintén megpróbálnak megoldást találni a problémára.

Maria Klawe, a Princeton Egyetem dékánja elmondta, hogy 2004-ben még kétezren érdeklődtek az informatikusi szakok iránt, idén azonban 60 százalékkal csökent a jelentkezők száma, annak ellenére, hogy az IT-iparban a fizetések emelkedtek és szabad munkahely is lenne bőven. A hallgatóknak egy felmérés szerint azért nem szimpatikus az informatika, mert unalmas munkának tartják, ahol egész álló nap csak kódokat és programsorokat kell írni. A dékán kiemelte, hogy elsősorban a fiatal nőket kellene megnyerni az informatika számára. Az IT-iparban dolgozó nők aránya ugyanis az elmúlt 25 évben alig változott, a szakemberek alig 15 százaléka nő.

A toborzás terén tehát még a befolyásos szoftvercég sem áll a helyzet magaslatán, és talán éppen ez az a lehetőség, amelyet többek között a magyar szakemberek is megragadhatnak. Igaz, egyes felmérések szerint az elkövetkezendő években egyre kevesebb informatikusra lesz szükség, a piac drasztikus beszűkülésétől azonban nem kell tartanunk. Ráadásul a hazai munkaerő értékeit több nagyvállalat is elismeri: az IBM márciusban 700 új munkahelyet ígért, és Paál Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója akkor elmondta, azért választották hazánkat, mert itt ígéretes a piac, megfelelőek az üzleti körülmények, s magasan képzett munkaerő is rendelkezésre áll.

Magyarországon az Országos Felsőoktatási Felvételi Iroda adatai szerint a főiskolai műszaki informatikai szak esetében a jelentkezési létszám - a megváltozott képzési struktúra miatt - elmaradt az eddigi években tapasztalttól: ebben az évben összesen 1322 jelentkezés érkezett. A struktúraváltozás az intézmények sorrendjére is hatással volt: a korábbi "éllovas" Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar idén már nem szerepel a listán, az első helyes nappali alapképzéses jelentkezéseket figyelembe véve a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Főiskolai Kara (PTE-PMMFK) áll az élen.

Az elmúlt évekhez képest megváltozott a műszaki informatikai képzés szerkezete, ugyanis kísérleti jelleggel bevezették a kétszintű képzést (BSc). Az erre a képzésre jelentkezőket így nem tudják figyelembe venni sem a főiskolai, sem az egyetemi szakok között. Az elmúlt két esztendőben az ötödik helyen állt az informatika, manapság a főiskolai műszaki informatikusi szakot csupán a húsz legnépszerűbb képzés között találjuk, valahol a megosztott 17-18. helyen, az egyetemi műszaki informatikai szakkal holtversenyben. A jelentkezők száma évről évre csökken.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • uniu #79
    A Siemens PSE nel dolgozom, nemtom hanyan vannak, de 5 nel biztosan tobben:) Ha te IT ben dolgozol, linkelj be 1 kepet(magadrol), es a tobbit bizd ram/rank:)
  • irkab1rka #78
    VUHAHHAHAHHAHHhhahahhahahhahaa, ROFLOL vuhahhhahhahaaahahhahhahahaaa. Ez jó....

    külön bóbusz a mondanivalódhoz a szignód :'-))))
  • irkab1rka #77
    © 2004 AC Online & Asia Carrera Prod. - This site is 100% created, maintained, and copyrighted by Asia Carrera.
  • irkab1rka #76
    1322-lemorzsolódás.

    Igen kemény... Ebből hányan lesznek később VMS-esek? Ki fog a Frankfurti tőzsdén Fortranozni?

    Salma, veled vagyok :) Ostoba barátunk ostobaságokat mond, szíve joga. Aki járt már fejlesztő cégnél, ahol 5-nél többen dolgoznak, látott már csajokat, és nem csak szervezői munkakörben. Aki meg látatlanban ilyent mond, az mondjuk iq 90, év: 15. A World of Warcraftba még gruntnak se vennék be :D
  • Antifasiszta #75
    látom te mennyire szereted a windowsot ! neked biztosan egy isten a microsoft! tisztára egy reklám csicska lettél vazzeg, microsoftos csicskabuz* vagy!!!
  • BlackRose #74
    Barátom, vannak a könyvek, ajánlom Donald Knuth-ot (Art of Computer Programming), és ezen kívül a könyvek seregét, felejtsd el, hogy IT tanulj valakitől közvetlenül, a tudás a könyvekben és a munkában rejlik. Manapság akár olcsón is meguszhatod e-book van a neten bőven még ha nincs pénzed is, igaz, hogy illegális, de ha nincs lehetőség, hogy megvedd, hát azt hiszem nem halálos bűn ha kölcsön veszed valamelyik Kínai szerverről :), mindenesetre van még sok ingyenes könyv is amelyből sokat megtanulhatsz, a Sun, az IBM, Intel, AMD és a Microsoft honlapjain nagy mennyiségű oktatóanyagot találhatsz. Ajánlom, hogy ne add fel és ne utáld meg, hanem tanuld meg magad, így a legédesebb hidd el, én személyessen a dolgok 99%-át már amikor az előadásokon halottam régen tudtam, megtanultam a könyvekből. Mindenesetre Donald Knuth-ot ne hadd ki, ezt vedd meg, drága de minden betű 100x többet ér belőlle, a könyvsorozat szuperremekmű, és ha ebből megtanulod akkor nem lesz olyan dolog és olyan kihívás aminek nem mennél neki.
  • h4x0r #73
    Nincs kovunk, de hozzadvaghatunk esetleg egy OfficeXP telepitot :D
  • Dj Faustus #72
    Nos, mint tanárszakos, én is hozzáfűznék egy s mást:
    1. Az általános iskola felső tagozatában és az általános középiskolák első 2 évében (tehát nem a számítástechnikai középsulikban) CSAK az alapokat (operációs rendszer, szövegszerkesztés, táblázatkezelés, prezentációkészítés, adatbáziskezelés, rajzolás, honlapkészítés, internet használat - természetesen M$ eszközökkel - egy nagyon kevés hardverismeret, és - már ahol van - egy kis programozás Logóban, Pascalban) okítják meg. Ez rendjén is van - de csak azoknak akik nem akarnak behatóbban informatikával foglalkozni (irodai szint).
    Hogy egyes iskolákban milyen a színvonal, az teljesen más dolog...

    Aki otthon akarja a gépét használni, szerelni, úgyis rájön magától, vagy megkérdi az interneten - iskolai órán hardverszerelésre nincs rá mód,idő, és pénz.

    Egyetértek Sadist véleményével - az informatikához logikus gondolkodás kell (mondhatná néhány csoporttársam is, akiknek a beadandó kötprogijuk nem készűlt volna el nélkülem ;))
  • SoDI--- #71
    sőt még irc-n is elgépelek néhány szót képzeld.
    most kövezz meg :D
  • SoDI--- #70
    Nem csak az informatikusoknak, hanem mindenkinek illik tudnia, hogyan állítható be a margószélesség, mert ez a mai világban már alapműveltség!
    Levelet ugyanis mindenki ír, és már nem illik kockás papírra firkálni.