Gyurkity Péter
Létrejöhet az első, tankönyvek nélküli iskola
Egy amerikai középiskola vezetése egy teljesen új rendszer kialakítását tervezi, amelyben a tanítás a hagyományos módon folytatódna, de tankönyvek helyett kizárólag laptopokra és internetes anyagokra támaszkodna.
Az Arizona Daily Star értesülése szerint az intézmény mintegy 350 tanulónak biztosítana laptopot és vezetéknélküli internetelérést, és ezzel mindkét területen úttörő szerepet vállalat magára az államban. Az oktatás továbbra is a hagyományos módon történne, de a könyvek és füzetek helyett a diákok immár kizárólag laptopjaikat használnák, illetve az interneten található különböző oktatási anyagokat, amelyeket az iskola, vagy az adott tantárgyat oktató tanár megfelelőnek talál. Reményeik szerint ez lehetővé tenné a teljes mértékben multimédiás órák megtervezését és lebonyolítását, amely messze meghaladja a régi projektoros bemutatók, illusztrációk színvonalát.
A kerület oktatását felügyelő Vail Unified School District döntése szakértők szerint bátor lépés, de meg sem közelíti azt a szintet, amelyet az iskoláknak már rég el kellett volna érniük. A napilapnak adott nyilatkozatában Mark Schneiderman, a Software and Information Industry Association igazgatója kijelentette, hogy a kisebb közösségek - mint a hírben szereplő középiskola - kitűnő munkát végeznek ezen a téren, de a nagy számokat felmutató iskolák jócskan lemaradnak mögöttük.
Márpedig az államnak nincs szégyenkeznivalója: a szövetség - amely oktatási szoftvereket fejlesztő cégeket tömörít - számításai szerint Arizona államban 4,3 diák jut minden egyes internetre kapcsolódó számítógépre, ami megfelel a nemzeti átlagnak, és jó eredménynek számít. Igaz, az iskolai számítógépeket figyelembe véve ez a szám már 8,3 fő, de még ez is elfogadható, különösen ha kevésbé szerencsés országok mutatóit vesszük figyelembe.
A fejlesztés mindemellett nem olcsó mulatság: egy laptop 850 dollárba - körülbelül 170 ezer forintba - kerül, és az iskola mind a 350 diákot el kívánja látni egy készülékkel, míg a távlati tervekben 750 fővel számolnak. A laptopok egy évre kerülnének a diákokhoz, de így is óriási összegről van szó, és egyelőre nem világos, hogy a váltást pontosan hogyan képzelik el a kerület szakemberei.
Itthon szintén beszámolhattunk már hasonló kezdeményezésekről, persze Magyarországon elsősorban a távoktatás terén van lehetőség a nagyobb digitalizációra. Ezt a lehetőséget használja ki a Digitális Középiskola, amely elsősorban hátrányos helyzetű roma hallgatók számára jött létre 2003 őszén. Az intézmény első féléve 264 tanulóval indult, közülük 213-an a roma tagozaton, 51-en a büntetés-végrehajtásin (őrök és fegyencek) kezdték meg tanulmányaikat. Szervezői szerint a kísérletinek indult program beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és az érettségivel záruló, távoktatásos, számítógéppel támogatott, online digitális középiskolai képzésnek van jövője Magyarországon.
Az Arizona Daily Star értesülése szerint az intézmény mintegy 350 tanulónak biztosítana laptopot és vezetéknélküli internetelérést, és ezzel mindkét területen úttörő szerepet vállalat magára az államban. Az oktatás továbbra is a hagyományos módon történne, de a könyvek és füzetek helyett a diákok immár kizárólag laptopjaikat használnák, illetve az interneten található különböző oktatási anyagokat, amelyeket az iskola, vagy az adott tantárgyat oktató tanár megfelelőnek talál. Reményeik szerint ez lehetővé tenné a teljes mértékben multimédiás órák megtervezését és lebonyolítását, amely messze meghaladja a régi projektoros bemutatók, illusztrációk színvonalát.
A kerület oktatását felügyelő Vail Unified School District döntése szakértők szerint bátor lépés, de meg sem közelíti azt a szintet, amelyet az iskoláknak már rég el kellett volna érniük. A napilapnak adott nyilatkozatában Mark Schneiderman, a Software and Information Industry Association igazgatója kijelentette, hogy a kisebb közösségek - mint a hírben szereplő középiskola - kitűnő munkát végeznek ezen a téren, de a nagy számokat felmutató iskolák jócskan lemaradnak mögöttük.
Márpedig az államnak nincs szégyenkeznivalója: a szövetség - amely oktatási szoftvereket fejlesztő cégeket tömörít - számításai szerint Arizona államban 4,3 diák jut minden egyes internetre kapcsolódó számítógépre, ami megfelel a nemzeti átlagnak, és jó eredménynek számít. Igaz, az iskolai számítógépeket figyelembe véve ez a szám már 8,3 fő, de még ez is elfogadható, különösen ha kevésbé szerencsés országok mutatóit vesszük figyelembe.
A fejlesztés mindemellett nem olcsó mulatság: egy laptop 850 dollárba - körülbelül 170 ezer forintba - kerül, és az iskola mind a 350 diákot el kívánja látni egy készülékkel, míg a távlati tervekben 750 fővel számolnak. A laptopok egy évre kerülnének a diákokhoz, de így is óriási összegről van szó, és egyelőre nem világos, hogy a váltást pontosan hogyan képzelik el a kerület szakemberei.
Itthon szintén beszámolhattunk már hasonló kezdeményezésekről, persze Magyarországon elsősorban a távoktatás terén van lehetőség a nagyobb digitalizációra. Ezt a lehetőséget használja ki a Digitális Középiskola, amely elsősorban hátrányos helyzetű roma hallgatók számára jött létre 2003 őszén. Az intézmény első féléve 264 tanulóval indult, közülük 213-an a roma tagozaton, 51-en a büntetés-végrehajtásin (őrök és fegyencek) kezdték meg tanulmányaikat. Szervezői szerint a kísérletinek indult program beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és az érettségivel záruló, távoktatásos, számítógéppel támogatott, online digitális középiskolai képzésnek van jövője Magyarországon.