Gyurkity Péter
Informatikában az amerikai iskolások is jobbak tanáraiknál
Egy amerikai felmérés szerint az iskolák nem tudják kihasználni a világháló nyújtotta lehetőségeket, annak ellenére, hogy szinte kivétel nélkül rendelkeznek internet-eléréssel.
Az amerikai Oktatási Hivatal által közzétett felmérés sürgeti az intézményeket, hogy a számítógépeket nagyobb mértékben használják a tantermekben, és az internetes foglalkozásokat a tanterv kialakításánál is vegyék figyelembe. A Hivatal adatai szerint az elmúlt egy évtized alatt az amerikai oktatási intézmények nem kevesebb mint 99 százalékát látták el internet-kapcsolattal, és minden ötödik diákra jut egy számítógép. Az eredmények tudatában a dokumentum kissé fellengzős nevet kapott: "Az amerikai oktatás új aranykora felé: hogyan forradalmasíthatja az internet, a törvénykezés, és a diák napjaink oktatását."
A kétségkívül impozáns eredmények azonban önmagukban nem biztosítják a teljes sikert. A felmérés ugyanis rámutatott, hogy az infrastruktúra kiépítettsége ellenére az iskolák vezetése és a tanárok még mindig nem szoktak hozzá az új kor eszközeihez, és a mai napig nem látták el megfelelő szerepkörrel a számítógépeket. "Az oktatás az egyetlen terület, ahol még mindig vitatják az új technológia létjogosultságát. Számos reform, elegendő számú számítógép megvásárlása, és a hálózatok kiépítése ellenére az iskolák még mindig a hagyományos módszert választják" - jelentette ki Rod Paige oktatási államtitkár.
A diákok nagy része ezért otthon sajátítja el a számítógép kezelését, és tudása sokszor meghaladja a tanárokét. Ezt kiválóan érzékelteti a világhálót használók között végzett felmérés, amely szerint 2000 és 2002 között a 2-5 éves, valamint a 6-8 éves gyerekek között nőtt legnagyobb mértékben az internet-használat. A diákok sok esetben kritizálják tanáraik szakértelmét, és erre minden okuk megvan, hiszen az oktatók felkészültsége az Oktatási Hivatal szerint sem éri el a kívánt szintet. Az új oktatási tervezet keretében ezért a Hivatal nagyobb hangsúlyt fektet a tanárok továbbképzésére, valamint az új, digitális oktatási anyagok és segédeszközök felhasználására.
A tervezet egyben az informatikaoktatási irányelvekkel összhangban sürgeti az iskolákat, hogy az adminisztráció, illetve a pénzügyek terén a jelenleginél nagyobb mértékben támaszkodjanak a számítógépes rendszerre.
Az amerikai Oktatási Hivatal által közzétett felmérés sürgeti az intézményeket, hogy a számítógépeket nagyobb mértékben használják a tantermekben, és az internetes foglalkozásokat a tanterv kialakításánál is vegyék figyelembe. A Hivatal adatai szerint az elmúlt egy évtized alatt az amerikai oktatási intézmények nem kevesebb mint 99 százalékát látták el internet-kapcsolattal, és minden ötödik diákra jut egy számítógép. Az eredmények tudatában a dokumentum kissé fellengzős nevet kapott: "Az amerikai oktatás új aranykora felé: hogyan forradalmasíthatja az internet, a törvénykezés, és a diák napjaink oktatását."
A kétségkívül impozáns eredmények azonban önmagukban nem biztosítják a teljes sikert. A felmérés ugyanis rámutatott, hogy az infrastruktúra kiépítettsége ellenére az iskolák vezetése és a tanárok még mindig nem szoktak hozzá az új kor eszközeihez, és a mai napig nem látták el megfelelő szerepkörrel a számítógépeket. "Az oktatás az egyetlen terület, ahol még mindig vitatják az új technológia létjogosultságát. Számos reform, elegendő számú számítógép megvásárlása, és a hálózatok kiépítése ellenére az iskolák még mindig a hagyományos módszert választják" - jelentette ki Rod Paige oktatási államtitkár.
A diákok nagy része ezért otthon sajátítja el a számítógép kezelését, és tudása sokszor meghaladja a tanárokét. Ezt kiválóan érzékelteti a világhálót használók között végzett felmérés, amely szerint 2000 és 2002 között a 2-5 éves, valamint a 6-8 éves gyerekek között nőtt legnagyobb mértékben az internet-használat. A diákok sok esetben kritizálják tanáraik szakértelmét, és erre minden okuk megvan, hiszen az oktatók felkészültsége az Oktatási Hivatal szerint sem éri el a kívánt szintet. Az új oktatási tervezet keretében ezért a Hivatal nagyobb hangsúlyt fektet a tanárok továbbképzésére, valamint az új, digitális oktatási anyagok és segédeszközök felhasználására.
A tervezet egyben az informatikaoktatási irányelvekkel összhangban sürgeti az iskolákat, hogy az adminisztráció, illetve a pénzügyek terén a jelenleginél nagyobb mértékben támaszkodjanak a számítógépes rendszerre.