Gyurkity Péter
A számítógéptől butulnak a gyerekek?
Egy friss felmérés szerint - amelyben 31 országból több mint 100 ezer tanuló vett részt - a fokozott számítógép-használat butító hatást fejt ki a gyermekekre, mivel elhanyagolják tanulmányaikat.
A tanulmányt a brit Royal Economic Society készítette el. A társaság következtetése szerint a számítógép mellőzése javítja a gyermekek eredményeit, tehát nem létezik a sokszor emlegetett összekötő kapocs a számítástechnika és az oktatás között. A felmérés során 15 éves tanulókat kérdeztek meg, akik a PISA-teszt kitöltésével adhattak számot képességeikről. Az eredményeket összegző két szakember - Thomas Fuchs és Ludger Woessmann, a Müncheni Egyetem munkatársa - többek között azt szűrte le, hogy a szociális faktorok között a számítógép nem tölt be fontosabb szerepet a telefonnál vagy az internetnél.
"Az azonos, vagy nagyon hasonló körülmények között élő és tanuló gyerekeknél azt figyelhettük meg, hogy a számítógéppel rendelkező fiatalok jóval rosszabb eredményeket érnek el" - vonta le a végső következtetést a két társszerző. Ezt elsősorban azzal indokolták, hogy akik sokat számítógépeznek, azok elhanyagolják a házi feladatot, és általában véve kevesebbet foglalkoznak a tanulással.
Szakemberek szerint a Royal Society tanulmánya alátámasztja azokat a félelmeket, hogy bár napjainkban a gyerekeket elárasztjuk tényekkel, ők nem igazán tudnak velük mit kezdeni. Hangsúlyozzák, hogy a mai fiatalok igen rosszul állnak a problémamegoldás terén, és lassacskán elvesztik analizáló képességüket. A tanulmány elkészítői szerint erre egyetlen egy megoldás kínálkozik: ki kell kapcsolni a számítógépet - az iskolában és otthon egyaránt -, és a gyermekek képzelőerejére kell hatni, mégpedig kreativitásukat igénybe vevő feladatokkal.
Nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy a kormányok jó része - és a politika általában - megváltó szerepet tulajdonít a számítógépeknek az oktatás modernizálásában, miközben a modern eszközök vásárlása után tovább csökkentik az oktatásra fordított összegeket. Véleményük szerint tehát meg kell állnunk egy pillanatra, és a számítógépeket valós értéküknek megfelelő szereppel kell felruháznunk, állandóan szem előtt tartva, hogy mi szolgálja jobban a következő generációk érdekeit.
A tanulmányt a brit Royal Economic Society készítette el. A társaság következtetése szerint a számítógép mellőzése javítja a gyermekek eredményeit, tehát nem létezik a sokszor emlegetett összekötő kapocs a számítástechnika és az oktatás között. A felmérés során 15 éves tanulókat kérdeztek meg, akik a PISA-teszt kitöltésével adhattak számot képességeikről. Az eredményeket összegző két szakember - Thomas Fuchs és Ludger Woessmann, a Müncheni Egyetem munkatársa - többek között azt szűrte le, hogy a szociális faktorok között a számítógép nem tölt be fontosabb szerepet a telefonnál vagy az internetnél.
"Az azonos, vagy nagyon hasonló körülmények között élő és tanuló gyerekeknél azt figyelhettük meg, hogy a számítógéppel rendelkező fiatalok jóval rosszabb eredményeket érnek el" - vonta le a végső következtetést a két társszerző. Ezt elsősorban azzal indokolták, hogy akik sokat számítógépeznek, azok elhanyagolják a házi feladatot, és általában véve kevesebbet foglalkoznak a tanulással.
Szakemberek szerint a Royal Society tanulmánya alátámasztja azokat a félelmeket, hogy bár napjainkban a gyerekeket elárasztjuk tényekkel, ők nem igazán tudnak velük mit kezdeni. Hangsúlyozzák, hogy a mai fiatalok igen rosszul állnak a problémamegoldás terén, és lassacskán elvesztik analizáló képességüket. A tanulmány elkészítői szerint erre egyetlen egy megoldás kínálkozik: ki kell kapcsolni a számítógépet - az iskolában és otthon egyaránt -, és a gyermekek képzelőerejére kell hatni, mégpedig kreativitásukat igénybe vevő feladatokkal.
Nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy a kormányok jó része - és a politika általában - megváltó szerepet tulajdonít a számítógépeknek az oktatás modernizálásában, miközben a modern eszközök vásárlása után tovább csökkentik az oktatásra fordított összegeket. Véleményük szerint tehát meg kell állnunk egy pillanatra, és a számítógépeket valós értéküknek megfelelő szereppel kell felruháznunk, állandóan szem előtt tartva, hogy mi szolgálja jobban a következő generációk érdekeit.