Berta Sándor

Egyre vonzóbbak a játékok a reklámipar számára

Hamarosan elfogadottá vál­hat­nak a rek­lá­mok a szá­mí­tó­gé­pes já­té­kok­ban is. Ezt a faj­ta rek­lá­mot a sza­kér­tők sze­rint rövid időn belül il­lik komolyan venni, mert erős kon­ku­ren­ci­ájá­vá vál­hat a ha­gyo­má­nyos új­ság-, rá­dió- és tele­víziós rek­lá­mok­nak.

Az újfajta reklám népszerűsége azzal magyarázható, hogy világszerte egyre több cég és reklámügynökség ismeri fel azt a tényt, hogy a számítógépes és a konzoljátékokon keresztül hatalmas tömegekhez juthatnak el a hirdetések. A Starcom reklámügynökség volt az első, amely már tavaly létrehozta "játék-reklámokra" szakosodott részlegét. A Young & Rubicam, a WPP Csoport leányvállalata szintén bejelentette ez irányú terveit.

Bár a játékokban található reklámok piaci részesedése a teljes reklámtortából napjainkban még nagyon kicsi, ám abban már most szinte minden elemző és szakértő egyetért, hogy a hagyományos, vagyis az újság-, a rádió- és a televíziós reklámok készítőinek alaposan fel kell kötniük ama bizonyos alsóneműt. A TNS Enmid cég által nemrégiben készített tanulmány szerint a játékosokat alapvetően nem zavarják a játékokban előforduló reklámok, feltéve, ha azok nem vonják el túlzottan a figyelmet a kikapcsolódásról. Persze a reklámok előfordulhatnak majd rejtetten is, ami azt jelenti, hogy a játékok főszereplői esetleg majd egy-egy valódi márkás cipőben vagy ruhában jelennek meg a képernyőkön. A vállalat felméréséből az is kiderült, hogy ez az ötlet minden második játékosnak tetszik, mert a felhasználók úgy vélik: sok játék ezáltal még valósághűbbé válhatna.

Joel Schlader, a DaimlerChrysler óriáscég interaktív reklámokkal foglalkozó szakembere szerint tény, hogy a 18 és 35 év közötti férfiak szívesebben játszanak, mint televíziót néznek. A játékokban található reklámok hatásossága pedig egyes előrejelzések szerint igazán sokkoló: a DaimlerChrysler például azt tapasztalta, hogy a Jeep4x4: Trail of Life nevű játék piacra dobása után nagyon keresettek lettek a Jeep Wrangler Rubicon típusú terepjárók. A játék fejlesztési költségei tehát bőven megtérültek.

Hat hónap alatt a játékot 250 ezer felhasználó töltötte le az internetről és adta meg egyúttal a nevét és az e-mail címét. Ezután 40 százalékuk, vagyis 100 ezren jelezték, hogy nem zárkóznak el egy valódi terepjáró megvásárlásától sem. Végül több száz dzsipet adtak el azoknak a felhasználóknak, akik kipróbálták a játékot. De hasonlóan sikeres például az America's Army nevű játék is, amelyet az amerikai hadsereg kiképzési, toborzási és népszerűsítési célokra fejlesztett ki, és napjainkra már több millió ember játszik vele.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • papabear #15
    miért, ezek között most is választhatsz...
  • Faterx #14
    Gyerekek a számunkra érdekes lényegről nem beszél senki: én szivesen venném majd pl idővel ha választani tudnék a játék/program forgalmazása reklámmal vagy anélkül, ingyen vagy pénzért között...
  • TeszteloPontHu #13
    Egyébként nem mondott hülyeséget, már számtalan külföldi weblap van, aminél a cikk elolvasása előtt egy egész oldalas reklámot tesznek ki, és onnan léphetsz a cikkre. Nem tart sokáig egy hasonlót beépíteni a játékokba, de inkább ne adjunk ötleteket...
  • bobka #12
    emlékszik még valaki a enter the matrixra?abbanis voltak reklamtablak nvidia logokkal.
    meg szerintem jol mutatna pl egy GTAban a reklamtablakon valos dolgok..
  • Anubys #11
    Látom, nem vágod, hogy mi a pöcs az a kettőspont és débetű ott a mondat végén... Tudod, nem csak grafikus smiley létezik. :D

    Amúgy nem vágom, hogy erre most mit feszítenek, itt senki sem játszott kb. 10-12 éve a McDonald Land-del vagy a Zool-al? Az előddi egyérelmű, hogy mit reklámozott orrba-szájna, az utóbbi meg -ha jól emlékszem- valamilyen chips-et... Meg ne felejtsük el a különböző együttesekről írt játékokat (Ed Hunter - Iron Maiden, Revolution X - Aerosmith), ami minden pályán sugalta, hogy vedd meg az új CD-t, mert az neked nagyon jó...
  • Cat #10
    a játékfejlesztők dollármilliókat költenek arra hogy eredeti márkák jelenjenek meg a játékaikban, például hogy egy autóversenyprogiban toyota celicával mehess, vagy egy fociprogramban ott legyen beckam feje
    szóval ez nagyon is valós irányvonal
  • gz8 #9
    Látom, a szövegértés nálad is hard fokozaton van!
  • Anubys #8
    Na, törpös lesz... Kinyiffan a partid a Might and Magic X-ben, és nézheted a 10perces reklámblokkot, mielőtt visszatöltöd az állást... :D
  • FTeR #7
    a kérdőjelek helyére kis karikában helyetfoglaló R betűt szerettem volna, na mind1 legközlelebb a (r) kombinációt használom ;)
  • FTeR #6
    Nem az alien fog adidasban futkorászni, hanem pl a GTA:SA sokadik kiegészítőjében a molett fekete ifjúság mikozben Marbólót szív ésatöbbi ésatöbbi ;)
    meg a HL3-ban a G-Man armaniban fog feszíteni
    Vempire-ben nem Poca-Cola meg Cepsi autómaták lesznek, hanem Coca-Cola? meg Pepsi?
    szal éted? :)