SG.hu

A finn diákok visszatérnek a papírhoz

Finnország-szerte a gyerekek tanulási eredményei az elmúlt években lassan erodálódnak, ami arra késztette a kormányt, hogy új jogszabályokat vezessen be a személyes eszközök, például a telefonok iskolai órák alatti használatának betiltására, hogy visszaszorítsa a gyerekek képernyő előtt töltött idejét.

Idén ősszel a finnországi Riihimaki város tanulói könyvekkel teli hátizsákokkal indultak az iskolába, annak ellenére, hogy egy évtizede államilag támogatott módon népszerűsítik a laptopok és más digitális eszközök használatát az osztálytermekben. A finn közoktatási rendszer az elmúlt évtizedekben elért jó eredményei és az új tanítási technikák kipróbálására való hajlandósága miatt szerzett világhírnevet. A közelmúltig sok iskola már 11 éves kortól ingyenesen adott laptopot minden diáknak. A finn szülők és tanárok azonban - ahogy máshol is - egyre inkább aggódnak a képernyők gyerekekre gyakorolt hatása miatt.

Így Riihimaki, a Helsinkitől 70 km-re északra fekvő, mintegy 30 000 lakosú város, ahol 2018 óta nem használnak könyveket a középiskolákban, az idei tanév kezdetén valami mással próbálkozik: visszatér a tollhoz és a papírhoz. "A fiatalok manapság olyan sokat használják a telefonokat és a digitális eszközöket, hogy nem akartuk, hogy az iskola is olyan hely legyen, ahol a gyerekek csak a képernyőket bámulják” - mondta Maija Kaunonen, a Pohjolanrinne középiskola angoltanára. A digitális eszközök használatával járó állandó figyelemelterelés sok gyereket nyugtalanná tesz, és túlságosan szeszélyessé ahhoz, hogy koncentrálni tudjanak. "A legtöbb diák elvégezte a feladatokat olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak tudta, hogy aztán továbbléphessen a játékokra és a közösségi médián való csevegésre” - mondta Kaunonen egy tanítási szünetben. "És az sem tartott nekik sokáig, hogy a böngészőben fület váltsanak. Így amikor a tanár odajött hozzájuk, azt mondhatták: „Igen, ezt a gyakorlatot csináltam”.”


Kaunonen egyik tanítványa, a 14 éves Elle Sokka elmondta, hogy digitális tanulás közben nem mindig tudott az iskolai tantárgyakra koncentrálni. "Néha elkalandoztam különböző weboldalakra” - mondta. A nyolcadikos Miko Mantila és Inka Warro - mindketten 14 évesek - azt mondták, hogy a koncentrációjuk javult, mióta visszatértek a könyvekhez. "Az olvasás például sokkal könnyebb, és sokkal gyorsabban tudok olvasni a könyvekből” - mondta Mantila, bár hozzátette, hogy az írás könnyebb volt digitális eszközön. "És ha késő este házi feladatot kell írni, könnyebb elaludni, ha nem egy elektronikus eszközt nézegetsz” - mondta Warro.

Minna Peltopuro klinikai neuropszichológus, aki a várossal együtt dolgozik a változtatáson, azt mondta, hogy a teljes képernyőidőt a minimumra kellene csökkenteni - a finn tinédzserek jelenleg átlagosan napi hat órát bámulják a képernyőt -, mivel a túlzott digitális használat fizikai és mentális kockázatokkal jár, például szemproblémákkal és növekvő szorongással. "A másik a multitasking” - mondta Peltopuro. "Az agy nagyon érzékeny a multitaskingra, és különösen fiatal korban az ember nem tudja ezt jól kezelni.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wraithLord #7
    Hát ezt mondom, hogy régen is vittek be mindenféle cuccot, amivel figyelés helyett lehet játszani/szórakozni, nekem is voltak kvarcjátékaim (amit akkor hívtak "videojátéknak"), és egy mobil se több ennél internet nélkül. A lényeg nem a mobilon van. Papír és toll/ceruza általában szokott lenni egy iskolában, és én pl. rajzoltam, ha nem tudtam/akartam figyelni.

    Az interneten van a lényeg, mert ott neked nem kell aktívan csinálnod valamit, csak bámulni ki a fejedből, sokkal kényelmesebb alternatív időelcseszés, mint bármi más. Mondjuk a merengés és a falat bámulás is ugyanilyen, csak az nem mindenkinek megy, és nem annyira braincandy, mint a tiktokos videók bámulása.

    Jut eszembe, szerintem ezzel a mobilelvétellel talán még egy olyan probléma is van, hogy a magántulajdonhoz való jog szerintem alapabb, mint egy jogszabály, ami azt elveszi tőled. Ennél már az is jobb, hogy a gyerek csak sima mobiltelefont vihet be, amin a szülő/ő a szülőt eléri, ha kell. Viszont mivel úgyis van olyan diák, akinek szüksége van az okostelefonjára (mert egy számára szükséges egészségügyi eszköz app-ja azon fut), ezért a netelérést szabályozni talán okosabb lenne.
  • ximix #6
    Valami hasonló kéne mint a repülő üzemmód, csak suli verzióban, a telefon minden olyan funkcióját tiltaná amit az iskolába nem kell, időzárral működhetne a tanítási idő alatt.
    Lehet az jobb volna ha amolyan "Guest", vendég mód félébe lenne átkapcsolva az okostelefon reggel és tanítási idő után meg visszakapcsolna normál üzemmódba.
  • Bruce_Willis #5
    Majdnem. Pontosabban a tartalomfogyasztás helyett a tartalomgyártásra kellene összpontosítani, mert például számítógépes játékkal, amelyhez internet sem kell, ugyanúgy el lehet cseszni az időt. Ahelyett hogy valami értelmes tevékenységet végezzen az ember.
  • wraithLord #4
    Amúgy afelett mindig elsiklanak, hogy elsősorban nem a mobil, tablet, laptop az, ami elvonja a gyerekek figyelmét, hanem az internet.
    Internet nélkül minden ilyen eszköz ugyanolyan kacat lesz, mint amit amúgy is be szoktak hordani a gyerekek az iskolába évtizedekkel ezelőtt is - teszem azt, órai unaloműzés céljából. Ezzel kéne valamit kezdeni, pl. az iskolában oldják meg, hogy ne tudjon bárki bármikor rácsatlakozni a wifi-re, a gyereknek vett mobilelőfizetésen pedig ne legyen mobilnet.

    Meg afelett is elsiklanak, hogy a felnőttek, akik nem ebben nőttek fel, ugyanúgy ész nélkül nyomkodják a mobiljukat mindenhol, aminek talán lehet valami köze ahhoz, hogy nem ebben nőttek fel, és nem tudják kezelni a helyzetet. Talán inkább valami értelmes mobilhasználtra szocializálódáson kellene gondolkodni, ami az egyik generációban (remélhetőleg minél előbb) már meg tudná oldani ezt a problémát. A tiltás általában egy visszafelé elsülő fegyver szokott lenni.
    De nem értek hozzá, és nem tudom, pontosan mit kéne csinálni, csak egy kis eszmefuttatás.
  • Bruce_Willis #3
    "Az akinek a figyelme különböző weboldalakra kalandozik el, az analóg korszakban is megoldotta volna a nem figyelést "

    Ez nem így van. Ha már az interneten van, bármi el tudja vonni a figyelmét. Minden közösségi média, youtube vagy alkalmazás, arra van kihegyezve, hogy elvonja a figyelmedet , és odaszögezzen a képernyőhöz.

    "Könyveknek is megvan a maga hátránya, pl. mesterséges fényben nézni a gyenge kontrasztú újrapapírt sem egy nagy élmény. "

    Egy tanteremben általában kellő mennyiségű természetes fény szűrődik be ahhoz, hogy jól olvasható legyen a nyomtatvány. Ez a tanítási módszer most nem az élményekről szól.
    Hozzáteszem, személyes véleményem, hogy sokkal élvezetesebb könyvet olvasni még esti fényben is, mint bármilyen digitális tartalmat. A szememet sem fárasztja annyira mint a monitor.
  • Akva #2
    Pont arról szól a cikk, hogy digitális eszközökkel romlott.
  • Gabbbbbbbbbbbb #1
    Az akinek a figyelme különböző weboldalakra kalandozik el, az analóg korszakban is megoldotta volna a nem figyelést ^
    Könyveknek is megvan a maga hátránya, pl. mesterséges fényben nézni a gyenge kontrasztú újrapapírt sem egy nagy élmény.


    Szerintem 1-2 éven belül rá fognak jönni, hogy nem javult a teljesítmény Riihimäki-ban.