SG.hu

A mesterséges intelligencia kikezdi a diákok bizalmát tanáraikban

Azoknak, akik arról álmodoznak, hogy azok bőrébe bújnak, akik inspirálták őket, tudniuk kell, hogy az oktatási szféra a jövőben nagyon más lesz annál, mint amiben ők felnőttek.

"Hamarosan a diákok nem fognak bízni tanáraikban az MI miatt - jósolja Mary Meeker, a "net királynője", amerikai kockázati tőkebefektető és egykori Wall Street-i értékpapír-elemző. "A jövő egyeteme nem úgy fog kinézni, mint a mai egyetem" - figyelmeztetett a Bond Capital legutóbbi jelentésében. "A technológiai innováció elképesztően izgalmas időszakát éljük, és ezt nem lehet megállítani". A veterán Wall Street-i elemzőt az üzleti sajtó a '90-es években nevezte el az "internet királynőjének", miután az elsők között volt, aki megjósolta, hogy a web milyen hatással lesz mindenki életére. Mielőtt az ezt követő dotcom-bukás rövid időre megtépázta hírnevét, 1995-ös Internet Trends-jelentései a technológiai befektetők bibliájaként váltak ismertté - és azóta sem hagyta abba a jövőről szóló jóslatok írását.

Most, négy év szünet után újabb jelentést publikált, hogy elmondja meglátásait arról, hogyan hat majd a mesterséges intelligencia az oktatásra, pontosabban az egyetemekre - és ez jó hír azoknak, akik rettegnek a házi feladatok esti javításának gondolatától. Kutatások szerint a tanárokba vetett bizalom már most történelmi mélypontra zuhant, de Meeker elemzése szerint ez csak rosszabb lesz. Mivel a holnap ragyogó fényes arcai számára sokkal több információ áll majd rendelkezésre, a tanároknak még nehezebb dolguk lesz, hogy a diákjaik meghallgassák őket, mint tekintélyt parancsoló személyiségeket.

"Az online információk gyorsan felgyorsuló mennyisége és hozzáférhetősége - legye az jó vagy rossz - azt jelenti, hogy a diákok (és mások) már nem fogadják el kritika nélkül a vezető véleményeket" - magyarázta Meeker. Ez azt jelenti, hogy a jövő tanárainak a tartalomkészítőkkel - akik közül néhányan álhíreket és megalapozatlan nézeteket terjesztenek, amelyeket már most is ismételgetnek az osztálytermekben - kell majd megküzdeniük a diákok bizalmáért. "A tekintélyekbe és intézményekbe vetett bizalom a civil társadalom alapja, és ennek a bizalomnak a kiérdemlése (és visszaszerzése) kihívás és lehetőség". A tanároknak is nehéz dolguk lesz, hogy a tanulókat ne a tankönyveknek ellentmondó és akár tényeket hallucináló nagy nyelvi modellek irányítsák. "A mesterséges intelligencia-tanárok ma már bárki számára elérhetőek, akinek van internet-hozzáférése. És a mesterséges intelligencia - akárcsak az emberi intelligencia - lehet művi" - tette hozzá Meeker. "A modellek adhatnak egy választ, mely lehet nagyon jó, de lehet nagyon rossz is."

Mindennek tetejébe a tanároknak azzal is meg kell küzdeniük, hogy a diákok nemcsak azért utasítják el őket, amit az interneten olvasnak, hanem azért is, mert szerintük az iskolára már nincs szükség egy sikeres karrierhez. Ahogy Meeker kifejti: "A fiatalabbak egyre inkább olyan jövedelemforrásokat keresnek, amelyek nem igényelnek akkreditált jogosítványokat és/vagy diplomákat, és amelyekkel ad hoc jövedelemre tehetnek szert igény szerinti szolgáltatási munkával". Végső soron ez kisebb egyetemi tantermeket és olyan diákokat eredményezhet, akik nem hiszik, hogy szükségük van intézményi oktatásra.

Bár a mesterséges intelligencia miatt a tanároknak nehezebb lesz inspirálniuk a jövő fiataljait, sokkal több idejük szabadul fel arra, hogy pontosan erre koncentráljanak. "Az MI ígérete az, hogy lehetővé teszi a tanítás új művészetét, amely fokozza a diákok gondolkodási és érvelési képességét, miközben az MI-ra bízza a feldolgozás nagyobb részét" - magyarázza Meeker. "Ahogy a technológia fejlődik és egyre szélesebb körben elérhetővé válik, a tanároknak időt kell megtakarítaniuk és növelniük kell a termelékenységet, és jobban kell összpontosítaniuk a fő szakmájukra azáltal, hogy az MI-t használják az időigényesebb feladatokra."

Lényegében azt javasolja, hogy a mesterséges intelligencia szüntesse meg a tanítással járó fáradságos munkák nagy részét, például a házi feladatok javítását és az estébe nyúló óravázlatok kidolgozását. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia által készített óratervek jobban igazodhatnak majd az egyes diákok igényeihez, köszönhetően annak, hogy az egyedileg képes elemezni a teljesítményt, a tanulási stílusokat és a tudásbeli hiányosságokat. A jövő tanárai emellett használhatják a technológiát a hiányzások kezelésére, a lemaradó diákokra való beavatkozási figyelmeztetésekhez és élethű vendégelőadók prezentálására is. "Képzeljük el, hogy Newton harmadik törvényét magával Newtonnal vitatjuk meg" - írja Meeker, hozzátéve, hogy "az elcsépelt órák minimalizálása" és "a fizetetlen tanári előkészítő munka elhagyása" csökkenti a tanárok kiégését és fokozza a kreativitást az osztálytermekben.

Végső soron, mint a legtöbb mesterséges intelligenciával átalakítandó munkahelyen, a tanároknak több idejük lesz arra, hogy a munka emberi összetevőire koncentráljanak. "A holnap tanárai szurkolóként/edzőként és korrepetálóként is szolgálhatnak, így az osztályterem barátságosabbá válik" - zárja írását Meeker.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • CommieSlayer #9
    Ez minden államista rendszerben szükségszerűen így van és az állam méretével korrelál. Az állami bürokrácia az a környezet ahol mások erőforrásaival gazdálkodsz, mások kárára. Az ilyen helyzet automatikusan visszaéléshez vezet.
    Utoljára szerkesztette: CommieSlayer, 2024.07.11. 15:06:24
  • Kryon #8
    Ráadásul borzasztóan veszélyes is, mivel igazából egy ilyen rendszerben bárki, aki elég hihetően hazudik hatalomra juthat, bármiféle kézzelfogható teljesítmény nélkül. A legjobb hazudozók pedig általában nem a jó szándékú emberek közül szoktak kikerülni.
  • CommieSlayer #7
    "A gond ott van, hogy a teljes modern globalista tarsadalmi rendszer a hazugsagokra epul. Tehat az embereknek hazudniuk kell vagy szembe kerulnek a tasrsadalommal. Ez hosszu tavon instabil es fenntarthatatlan."
    Jó meglátás.
  • ZenMillitia #6
    "a gond ott van, "

    Oooo nincs. Max annal aki a falevelet is meg szokta ugatni, amikor megrezzen valami mogotte.

    "hogy az MI-nek nincs saját véleménye."
    Es ezert zsenialis, se tekintelyelvuseg, se hiszti, se pokhediseg. Csak valoszinusegszamitas, es ha jo adatokkal etetik, akkor sok relevans informacio.

    "Amit ő megad válasznak az valaki más véleménye."
    Ugylatszik nem erted az AI mukodeset. Attol,hogy kepes adatot keresni, abbol meg nem kovetkezik,hogy mindig csak egy atfogalmazott adat az output. csak mondom..
    Kepes teljesen uj allitasokat is szintetizalni, es ha az alap axiomak jok, akkor teljesen uj kreativ dolgok is letrejonnek. Mondok egy sarkos peldat:
    Az NVIdea pl logikai algoritmusokkal AIval terveztet uj chipeket. Megadnak adott szabalyokat, es teljesen uj technolgiakat szintetizal ami soha nem volt valakinek a "velemenye".

    "Tehát az MI adhat jó és rossz választ is"
    Igen. A Nap pedig forrobb mint a Fold. A Krisztian nevu szemelyt pedig nem hivjak Krisztinek. Es a borban van szolo. Oszt?

    "és a diáknak fingja sincs arról, hogy a válasz az most jó vagy rossz."
    Amikor a tanar atveri a diakokat dierkt vagy nem (ez eleg gyakori) vagy a tanart is atvertek es rosszat tanit, akkor sincs nyilvan, es kell az IQ hogy eszrevegye,hogy atveri az oktatasi rendszer, amit az Ipar manipulal teljesen legalisan, es teljesen jogosan,hiszen igy tud tulelni. Nyilvan arra adnak penzt, ami penzt hoz es nem egeti el arra, ami csak az embereknek jo, es nekik nem.
    Erre valo az intelligencia. Kerlek ne a 70IQval rendelkezokbol indulj ki azoknak ugyis mindegy. Azert egy 120-140 IQval rendelkezo ember mar kepes brutal kovetkeztetesekre. Pl. Ha van egy adat, amit az AI general, vagy akar ember is kepes hallucinalni, akkor pillanatok alatt elojonnek az ellentmondasok. Nagyon sokszor ki lehet kovetkeztetni,hogy jo e a valasz. A tudomany erre epul kutatni kell merni, keresni. Tudod R&D azaz K&F. Meg kell keresni a jo forrasokat.

    Csak nem tudod hasznalni az AIt, kicsit segitek. Pl amikor az AIt hasznalod tanulasra meg kell adni forrasokat, pl pubmeden elerheto meta analizisekben keress (ha dietetikus orvos blabla). vagy egyetemek forrasaiban nezd at. Tehat ha megmondod az AInak hogy hivatkozza le, akkor zero a hallucinacio valoszinusege, sot olyan adatokat is felfedez, amit ember 5 olvasas utan sem. Igy mukodnek az egyetemeken az Orvosi AIk amikrol nyilvan fingod sincs, de ezert sem teged hiabztatlak, nyilvan te sem tudsz jol informaciot keresni es magadbol indulsz ki talan egy regebbi enedbol. Bar most sem vagy tul jo, mert ott a ChatGPT 1 eve, megsem tanultad meg hasznalni. Tanuld meg, hasznalj jo forrasokat, tanulj meg promptot irni. Ha bena vagy prompt irasban es nem tudod hasznalni az AIt. az a te benasagod. Ha pedig a diak nem tanulta meg az nem az o baja, o meg friss tanulo, majd megtanulja. a tanar dolga megtanitani a diakot jol promptolni, ill megadni a jo forrasokat.

    "Tehát kedves ZenMillitia"
    Nyilvan kedves. ;P
    " a helyzet sokkal sz@rabb " Igen, a te helyzetedben es mindenki maseban, aki nem erti az AIt es nem tud promptolni es nem tudja mik a jo forrasok.

    Ne csak a bulvart olvasd a klotyon, hanem menj el egy komolyabb egyetemre es nezd meg azt, amihez jelenleg f.ngod sincs.
    Utoljára szerkesztette: ZenMillitia, 2024.07.09. 18:28:21
  • wraithLord #5
    Én annak idején is inkább kerültem az egyetemi előadásokat, és magamtól tanultam meg mindent könyvekből és jegyzetekből. A legtöbb előadás nem volt túl építő jellegű, elég kevés tanár előadására jártam be (és ezek között is volt olyan, amelyikre a jelenléti ív miatt volt muszáj :D)
    Szóval relatíve kevés tanárnak volt tekintélye vagy "bizalmam" benne már a 2000-es években is. De gondolom, ez csak ilyen elszórt jellegű probléma (volt).
  • Macropus Rufus #4
    a gond ott van, hogy az MI-nek nincs saját véleménye. Amit ő megad válasznak az valaki más véleménye. Tehát az MI adhat jó és rossz választ is és a diáknak fingja sincs arról, hogy a válasz az most jó vagy rossz. Tehát kedves ZenMillitia a helyzet sokkal sz@rabb annál sem mint el tudnád képzelni. Vagy mondhatnám úgy is, kb. pont ott vagyunk az MI által adott válasszal mint amikor a tanár fullban nyomja a kretént és hülyeséget mond. Vagy nem mond hülyeségeket és jó válaszokat ad. Szóval a bizonytalansági szint legalább annyi lesz mint egy tanár esetében, azzal a különbséggel, hogy a sok egyorrú azt fogja gondolni, hogy ha az MI adja a választ az frankó jó és az a tuti.
  • kvp #3
    Ha egy tanar az igazsagot mondja es csak azt, tudomanyosan megerositheto modon, akkor az intelligens emberek el fogjak azt fogadni. A kevesbe intelligens emberek pedig eddig se hallgattak rajuk.

    A cikk viszont ket problemat kever ossze. Azt az esetet amikor az intelligens diakok be tudjak bizonyitani, hogy egy tanar hazudik es azt az esetet amikor a butabb diakok nem tudjak megkulonboztetni a valosagot a hazugsagoktol. Mindketto problema, de mindkettot mashogy lehet es kell kezelni.

    A tanari hazugsagokat azzal, hogy nem hazudnak tobbet. A tul hulye dikakokat meg azzak, hogy kizarjak oket a tovabbi oktatasbol, fuggetlenul attol, hogy ez a mai vilagban rasszistanak minosul-e vagy sem. A gond ott van, hogy a teljes modern globalista tarsadalmi rendszer a hazugsagokra epul. Tehat az embereknek hazudniuk kell vagy szembe kerulnek a tasrsadalommal. Ez hosszu tavon instabil es fenntarthatatlan.
  • ZenMillitia #2
    milyen erdekes,hogy csak az a pelda van felhozva, amikor rossz informacio van az interneten. es mi van azzal (a tobbseg) amikor az interneten talalhato tanulmanyok informacik a helyesek, es a tanarok, orvosok terjesztik az alhireket?
    korlatolt, es kettosmerce, hogy csak ez az aspektus van bemutatva.
  • ZenMillitia #1
    Nagyon helyes. Kiderul a sok hazugsag amit tolnak az orvosok, dietetikusok, tanarok stb. Felebrednek a nebulok, a tekintelyelvu buta oktatokat / diplomas agymosottakat (tisztelet a kiveteleknek) meg szetszekaljak nagyon helyesen