SG.hu
A mesterséges intelligencia kikezdi a diákok bizalmát tanáraikban
Azoknak, akik arról álmodoznak, hogy azok bőrébe bújnak, akik inspirálták őket, tudniuk kell, hogy az oktatási szféra a jövőben nagyon más lesz annál, mint amiben ők felnőttek.
"Hamarosan a diákok nem fognak bízni tanáraikban az MI miatt - jósolja Mary Meeker, a "net királynője", amerikai kockázati tőkebefektető és egykori Wall Street-i értékpapír-elemző. "A jövő egyeteme nem úgy fog kinézni, mint a mai egyetem" - figyelmeztetett a Bond Capital legutóbbi jelentésében. "A technológiai innováció elképesztően izgalmas időszakát éljük, és ezt nem lehet megállítani". A veterán Wall Street-i elemzőt az üzleti sajtó a '90-es években nevezte el az "internet királynőjének", miután az elsők között volt, aki megjósolta, hogy a web milyen hatással lesz mindenki életére. Mielőtt az ezt követő dotcom-bukás rövid időre megtépázta hírnevét, 1995-ös Internet Trends-jelentései a technológiai befektetők bibliájaként váltak ismertté - és azóta sem hagyta abba a jövőről szóló jóslatok írását.
Most, négy év szünet után újabb jelentést publikált, hogy elmondja meglátásait arról, hogyan hat majd a mesterséges intelligencia az oktatásra, pontosabban az egyetemekre - és ez jó hír azoknak, akik rettegnek a házi feladatok esti javításának gondolatától. Kutatások szerint a tanárokba vetett bizalom már most történelmi mélypontra zuhant, de Meeker elemzése szerint ez csak rosszabb lesz. Mivel a holnap ragyogó fényes arcai számára sokkal több információ áll majd rendelkezésre, a tanároknak még nehezebb dolguk lesz, hogy a diákjaik meghallgassák őket, mint tekintélyt parancsoló személyiségeket.
"Az online információk gyorsan felgyorsuló mennyisége és hozzáférhetősége - legye az jó vagy rossz - azt jelenti, hogy a diákok (és mások) már nem fogadják el kritika nélkül a vezető véleményeket" - magyarázta Meeker. Ez azt jelenti, hogy a jövő tanárainak a tartalomkészítőkkel - akik közül néhányan álhíreket és megalapozatlan nézeteket terjesztenek, amelyeket már most is ismételgetnek az osztálytermekben - kell majd megküzdeniük a diákok bizalmáért. "A tekintélyekbe és intézményekbe vetett bizalom a civil társadalom alapja, és ennek a bizalomnak a kiérdemlése (és visszaszerzése) kihívás és lehetőség". A tanároknak is nehéz dolguk lesz, hogy a tanulókat ne a tankönyveknek ellentmondó és akár tényeket hallucináló nagy nyelvi modellek irányítsák. "A mesterséges intelligencia-tanárok ma már bárki számára elérhetőek, akinek van internet-hozzáférése. És a mesterséges intelligencia - akárcsak az emberi intelligencia - lehet művi" - tette hozzá Meeker. "A modellek adhatnak egy választ, mely lehet nagyon jó, de lehet nagyon rossz is."
Mindennek tetejébe a tanároknak azzal is meg kell küzdeniük, hogy a diákok nemcsak azért utasítják el őket, amit az interneten olvasnak, hanem azért is, mert szerintük az iskolára már nincs szükség egy sikeres karrierhez. Ahogy Meeker kifejti: "A fiatalabbak egyre inkább olyan jövedelemforrásokat keresnek, amelyek nem igényelnek akkreditált jogosítványokat és/vagy diplomákat, és amelyekkel ad hoc jövedelemre tehetnek szert igény szerinti szolgáltatási munkával". Végső soron ez kisebb egyetemi tantermeket és olyan diákokat eredményezhet, akik nem hiszik, hogy szükségük van intézményi oktatásra.
Bár a mesterséges intelligencia miatt a tanároknak nehezebb lesz inspirálniuk a jövő fiataljait, sokkal több idejük szabadul fel arra, hogy pontosan erre koncentráljanak. "Az MI ígérete az, hogy lehetővé teszi a tanítás új művészetét, amely fokozza a diákok gondolkodási és érvelési képességét, miközben az MI-ra bízza a feldolgozás nagyobb részét" - magyarázza Meeker. "Ahogy a technológia fejlődik és egyre szélesebb körben elérhetővé válik, a tanároknak időt kell megtakarítaniuk és növelniük kell a termelékenységet, és jobban kell összpontosítaniuk a fő szakmájukra azáltal, hogy az MI-t használják az időigényesebb feladatokra."
Lényegében azt javasolja, hogy a mesterséges intelligencia szüntesse meg a tanítással járó fáradságos munkák nagy részét, például a házi feladatok javítását és az estébe nyúló óravázlatok kidolgozását. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia által készített óratervek jobban igazodhatnak majd az egyes diákok igényeihez, köszönhetően annak, hogy az egyedileg képes elemezni a teljesítményt, a tanulási stílusokat és a tudásbeli hiányosságokat. A jövő tanárai emellett használhatják a technológiát a hiányzások kezelésére, a lemaradó diákokra való beavatkozási figyelmeztetésekhez és élethű vendégelőadók prezentálására is. "Képzeljük el, hogy Newton harmadik törvényét magával Newtonnal vitatjuk meg" - írja Meeker, hozzátéve, hogy "az elcsépelt órák minimalizálása" és "a fizetetlen tanári előkészítő munka elhagyása" csökkenti a tanárok kiégését és fokozza a kreativitást az osztálytermekben.
Végső soron, mint a legtöbb mesterséges intelligenciával átalakítandó munkahelyen, a tanároknak több idejük lesz arra, hogy a munka emberi összetevőire koncentráljanak. "A holnap tanárai szurkolóként/edzőként és korrepetálóként is szolgálhatnak, így az osztályterem barátságosabbá válik" - zárja írását Meeker.
"Hamarosan a diákok nem fognak bízni tanáraikban az MI miatt - jósolja Mary Meeker, a "net királynője", amerikai kockázati tőkebefektető és egykori Wall Street-i értékpapír-elemző. "A jövő egyeteme nem úgy fog kinézni, mint a mai egyetem" - figyelmeztetett a Bond Capital legutóbbi jelentésében. "A technológiai innováció elképesztően izgalmas időszakát éljük, és ezt nem lehet megállítani". A veterán Wall Street-i elemzőt az üzleti sajtó a '90-es években nevezte el az "internet királynőjének", miután az elsők között volt, aki megjósolta, hogy a web milyen hatással lesz mindenki életére. Mielőtt az ezt követő dotcom-bukás rövid időre megtépázta hírnevét, 1995-ös Internet Trends-jelentései a technológiai befektetők bibliájaként váltak ismertté - és azóta sem hagyta abba a jövőről szóló jóslatok írását.
Most, négy év szünet után újabb jelentést publikált, hogy elmondja meglátásait arról, hogyan hat majd a mesterséges intelligencia az oktatásra, pontosabban az egyetemekre - és ez jó hír azoknak, akik rettegnek a házi feladatok esti javításának gondolatától. Kutatások szerint a tanárokba vetett bizalom már most történelmi mélypontra zuhant, de Meeker elemzése szerint ez csak rosszabb lesz. Mivel a holnap ragyogó fényes arcai számára sokkal több információ áll majd rendelkezésre, a tanároknak még nehezebb dolguk lesz, hogy a diákjaik meghallgassák őket, mint tekintélyt parancsoló személyiségeket.
"Az online információk gyorsan felgyorsuló mennyisége és hozzáférhetősége - legye az jó vagy rossz - azt jelenti, hogy a diákok (és mások) már nem fogadják el kritika nélkül a vezető véleményeket" - magyarázta Meeker. Ez azt jelenti, hogy a jövő tanárainak a tartalomkészítőkkel - akik közül néhányan álhíreket és megalapozatlan nézeteket terjesztenek, amelyeket már most is ismételgetnek az osztálytermekben - kell majd megküzdeniük a diákok bizalmáért. "A tekintélyekbe és intézményekbe vetett bizalom a civil társadalom alapja, és ennek a bizalomnak a kiérdemlése (és visszaszerzése) kihívás és lehetőség". A tanároknak is nehéz dolguk lesz, hogy a tanulókat ne a tankönyveknek ellentmondó és akár tényeket hallucináló nagy nyelvi modellek irányítsák. "A mesterséges intelligencia-tanárok ma már bárki számára elérhetőek, akinek van internet-hozzáférése. És a mesterséges intelligencia - akárcsak az emberi intelligencia - lehet művi" - tette hozzá Meeker. "A modellek adhatnak egy választ, mely lehet nagyon jó, de lehet nagyon rossz is."
Mindennek tetejébe a tanároknak azzal is meg kell küzdeniük, hogy a diákok nemcsak azért utasítják el őket, amit az interneten olvasnak, hanem azért is, mert szerintük az iskolára már nincs szükség egy sikeres karrierhez. Ahogy Meeker kifejti: "A fiatalabbak egyre inkább olyan jövedelemforrásokat keresnek, amelyek nem igényelnek akkreditált jogosítványokat és/vagy diplomákat, és amelyekkel ad hoc jövedelemre tehetnek szert igény szerinti szolgáltatási munkával". Végső soron ez kisebb egyetemi tantermeket és olyan diákokat eredményezhet, akik nem hiszik, hogy szükségük van intézményi oktatásra.
Bár a mesterséges intelligencia miatt a tanároknak nehezebb lesz inspirálniuk a jövő fiataljait, sokkal több idejük szabadul fel arra, hogy pontosan erre koncentráljanak. "Az MI ígérete az, hogy lehetővé teszi a tanítás új művészetét, amely fokozza a diákok gondolkodási és érvelési képességét, miközben az MI-ra bízza a feldolgozás nagyobb részét" - magyarázza Meeker. "Ahogy a technológia fejlődik és egyre szélesebb körben elérhetővé válik, a tanároknak időt kell megtakarítaniuk és növelniük kell a termelékenységet, és jobban kell összpontosítaniuk a fő szakmájukra azáltal, hogy az MI-t használják az időigényesebb feladatokra."
Lényegében azt javasolja, hogy a mesterséges intelligencia szüntesse meg a tanítással járó fáradságos munkák nagy részét, például a házi feladatok javítását és az estébe nyúló óravázlatok kidolgozását. Ugyanakkor a mesterséges intelligencia által készített óratervek jobban igazodhatnak majd az egyes diákok igényeihez, köszönhetően annak, hogy az egyedileg képes elemezni a teljesítményt, a tanulási stílusokat és a tudásbeli hiányosságokat. A jövő tanárai emellett használhatják a technológiát a hiányzások kezelésére, a lemaradó diákokra való beavatkozási figyelmeztetésekhez és élethű vendégelőadók prezentálására is. "Képzeljük el, hogy Newton harmadik törvényét magával Newtonnal vitatjuk meg" - írja Meeker, hozzátéve, hogy "az elcsépelt órák minimalizálása" és "a fizetetlen tanári előkészítő munka elhagyása" csökkenti a tanárok kiégését és fokozza a kreativitást az osztálytermekben.
Végső soron, mint a legtöbb mesterséges intelligenciával átalakítandó munkahelyen, a tanároknak több idejük lesz arra, hogy a munka emberi összetevőire koncentráljanak. "A holnap tanárai szurkolóként/edzőként és korrepetálóként is szolgálhatnak, így az osztályterem barátságosabbá válik" - zárja írását Meeker.