SG.hu

Az MI megváltoztatja azt, ahogy a gyerekek tanulnak

Az MI-nek milyen szerepet kellene játszania az oktatásban? Az MI-tanárok előnyei nyilvánvalóak: sokkal igazságosabbá teszik az iskolán kívüli korrepetáláshoz való hozzáférést.

Ha ma egy középiskolás diák elakad egy matematikai feladatnál, elég lefényképeznie a feladatot a telefonjával, majd egy erre a célra szolgáló alkalmazástól néhány másodpercen belül megkapja az MI generálta a választ, mely ráadásul képes lépésről lépésre megmutatja a feladat megoldásának módját is. Ez akár csak egy évvel ezelőtt nem így volt, akkor még hosszú ideig a könyveket kellett bújni vagy YouTube-videókat kellett nézegetni a házi feladat megoldásának reményében. A magántanárok több ezer forintba kerülnek óránként, de a mesterséges intelligencia robotok megjelenése számukra is hatalmas fenyegetést jelent.

Ilyen szoftver például az Answer AI, ami egyike azon maroknyi népszerű alkalmazásnak, amelyek a ChatGPT és más nagyméretű nyelvi modellek megjelenését kihasználva segítenek a diákoknak a történelem dolgozat megírástól kezdve a fizika feladatok megoldásáig mindenben. Az Apple szoftverboltjának 20 legnépszerűbb oktatási alkalmazásából öt olyan MI-ügynök, amely segít a diákoknak az iskolai feladatokban. Ric Zhou, a Answer AI alapítója szerint a mesterséges intelligencia személyre szabott oktatást tesz lehetővé, ami egy 30 fős osztályteremben nehezen megvalósítható. A chatbot tanárok képesek megjegyezni a diákok tanulási szokásait, és soha nem lesznek morcosak a kérdésekre adott válaszok miatt.

A mesterséges intelligencia-tanárok egyelőre szöveges interakciókra korlátozódnak, de hamarosan képesek lesznek úgy beszélni a diákokkal, hogy alkalmazkodjanak az egyes tanulók tanulási stílusához, legyen szó akár empatikusabb, humorosabb vagy kreatívabb hozzáállásról. Az OpenAI GPT-4o már bebizonyította, hogy elérhető közelségben van egy olyan mesterséges intelligencia asszisztens, amely képes hangválaszokat generálni különböző érzelmi stílusokban.

A méltányos, mesterséges intelligenciával támogatott tanulás víziója még nem valósult meg teljesen. Más alkalmazásokhoz hasonlóan, amelyek API-hívásokat továbbítanak az LLM-eknek, az MI-tanárok is hallucinációktól szenvednek és rossz válaszokat köphetnek ki. Az Answer AI a Retrieval Augmented Generation (RAG) módszerrel próbálja javítani a pontosságát, amely egy olyan módszer, amely egy LLM-et bizonyos szakmai ismeretekkel - jelen esetben tengernyi probléma megoldását tartalmazó készlettel - finomhangol. De még mindig több hibát követ el, mint a legutóbbi generációs házi feladat alkalmazások, amelyek a felhasználói lekérdezéseket egy meglévő gyakorló feladatsor könyvtárával párosítják, mivel utóbbi alkalmazások nem próbálnak olyan kérdésekre válaszolni, amelyeket nem ismernek.


Így magyarázza el egy chatbot hol van egy háromszög átfogója és befogója

Szintén nagyon népszerű mesterséges intelligencia segítők a Question AI és a Gauth. Mindkettő kínai tulajdonban van, előbbi az elmúlt évtizedben mintegy 3 milliárd dollárnyi tőkét gyűjtött be, utóbbit a TikTok anyavállalata, a ByteDance indította el 2019-ben. A Question AI-t indulása óta hatmilliószor töltötték le a szoftverboltokból míg a rivális Gauth kétszer annyi telepítést gyűjtött be indulása óta a SensorTower piackutató cég adatai szerint. (Mindkettőt szingapúri vállalatok jegyzik, ami gyakori taktika a kínai cégek részéről.)

A kínai házi alkalmazások sikere annak köszönhető, hogy az elmúlt években összehangoltan működtek. 2021-ben Kína szabályokat vezetett be, hogy visszaszorítsa az ország állami iskolai tantervére összpontosító, virágzó magántanítási ágazatát. Számos szolgáltató, köztük a nagy korrepetáló központok és az online tanulási alkalmazások inkább a tengerentúli felhasználók felé fordultak. A legkeresettebb nemzetközi piacuk nem meglepő módon, pusztán mérete miatt az Egyesült Államok. Az a tény, hogy a korrepetáló alkalmazások hasonló MI-technológiákon alapulnak, kiegyenlítette a játékteret a külföldi szereplők számára, akik így leküzdhetik a nyelvi és kulturális akadályokat.

Azonban az LLM-ek ugyanarra a csoportjára való támaszkodás azt is megnehezíti, hogy ezek az alkalmazások kizárólag a válaszok minősége alapján megkülönböztethetők legyenek. Néhány régi szereplő - mint például a Zuoyebang és a PhotoMath - a pontosság javítása érdekében a generatív MI és a keresés kombinációját használják kiterjedt problémakészlet-könyvtáraik bevetésével. Az újonnan érkezőknek alternatív módokat kell találniuk arra, hogy megkülönböztessék magukat, például a felhasználói személyre szabási funkciók fejlesztésével.

„Egy MI-ügynöknek proaktívan kell kapcsolatba lépnie a diákokkal, és válaszait az egyéni tanulási igényekhez kell igazítania” - véli Zhou, az Answer AI alapítója. „Egy nyers nyelvi modell nem egy kész MI-ügynök, ezért mi megpróbálunk különbséget tenni azáltal, hogy finomhangoljuk a mesterséges intelligenciánkat, hogy hatékonyabban tanítson. A mesterséges intelligencia robotunk például arra kéri a diákokat, hogy a válaszok bemutatása után tegyenek fel további kérdéseket, így ösztönözve a mélyebb tanulást ahelyett, hogy csak lemásolnák az eredményt.”

Nem minden diák van tisztában a mesterséges intelligencia korlátaival. Érdemes összevetni az Answer AI eredményeit a ChatGPT-vel, és inkább hasznos az olyan öntevékeny diákoknak, akik tanulási segédeszközként használják a mesterséges intelligenciát, mintsem azoknak, akik csak delegálják a feladatok elvégzését egy chatbotra anélkül, hogy bármit is tanulnának. A pedagógusok egyelőre nem tudják, mit kezdjenek az MI-vel. A tiltás nem megoldás, mert az betarthatatlan amint a diákok elhagyják az iskola területét, így talán hatékonyabb lenne a gyerekeket megtanítani a tökéletlen, néha hibázó asszisztens használatára. Míg azt nehéz eldönteni, hogy egy diák saját maga oldott-e meg egy matematikai feladatot, addig az irodalomban még nincs ekkora szerepe. Ez megnehezíti a diákok számára, hogy puskázzanak a humán tárgyakhoz kapcsolódó feladatoknál, amelyek több eredeti gondolkodást és kifejezést igényelnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • FICEK9 #7
    Sajnos (tisztelet a kivételnek!) a legtöbb tanár már alapból "mi" üzemmódban tanít. Ledarálja az anyagot, lexikálisan és semmi gondolkodásra nem tanít. Az MI csak ezt gyorsítaná meg, ami után legalább a gyereknek lenne (lehetne) ideje is gondolkozni a leadott anyagon. Sőt, az MI idővel olyan hétköznapi (nem saját, persze) tapasztalati példákkal is tud majd oktatni, ami a mai fiatal tanárokban, korukból és elbutított generációjukból adódóan nincs meg, Sajnos ez már évekkel ezelőtt megkezdődött tendencia. A mai tanárok nem tanítanak hanem előadnak, leadják az anyagot. Ezt sajnos tapasztalatból tudom/látom.
  • Gabbbbbbbbbbbb #6
    Nagyon nem igy kene elkepzelni. Arra gondolj inkabb, hogy ingyen magantanar, akinek vegtelen enrgiaja es turelme vann. Nem ott leragadni, hogy megoldja a matekhazit.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2024.05.29. 16:04:43
  • end3 #5
    "Ha elakad a gyerek, az MI lépésről-lépésre megmutatja neki a megoldáshoz való eljutás módját".

    És a gyerek hozzászokik, - az állandó pesztonkázás mellett, - hogy helyette valaMI mindig megoldja az ő feladatát. Neki egy követendő stratégia marad, az idejét nem kell felkészülésre, memóriájának edzésére fordítania, mert a valaMI úgy is mindig lépésről-lépésre kész a megoldással. (Ha ez így megy, minek időt, energiát a tanulásba befektetnie. -- Az már igaz, - legtöbben manapság, - már MI nélkül se szívesen.)
  • SupraMKIII #4
    Egyébként már most is katasztrófa. Kövezzetek meg, de amíg tömegesen végeznek olyan emberek az általános iskolában, akik nem tudják, mi a böngésző, mi a weboldal, és általában sem rendelkeznek az alapszintű számítógépes ismeretekkel - addig ki a francot érdekel, hogy 1567 évvel ezelőtt éppen melyik nemzetet mészárolták le, vagy mit gondolt Petőfi hazafelé menet...
    Nyilván kellenek ezek is, ha mást nem hát a tanulságok levonásához - de az előző tudás nélkül az emberek legalább fele hasznavehetetlen a hétköznapokban.
    Egyszerűen elképesztő, hogy a többségnek napi gondot okoz 1 azaz EGY darab munkahelyi jelszó megjegyzése.

    Utoljára szerkesztette: SupraMKIII, 2024.05.29. 08:06:16
  • Gabbbbbbbbbbbb #3
    Úgy érzem nem igazán érted, hogy ez mit is jelentene. Az emberi tanár által adott leckének és leckeírásnak nincs értelme ebben a kontextusban. Nyilván tanárokra továbbiakban is szükség lesz, akkor is ha ebből tényleg lesz valami, viszont az otthoni munka és annak ellenőrzése drámaian megváltozhat.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2024.05.28. 20:22:35
  • dyra #2
    loaszrt, az MI megcsinálja helyette.
  • Gabbbbbbbbbbbb #1
    Bizony, oktatásban egy a mainál nem sokkal erősebb AI is forradalmat hoz majd.