SG.hu

A Meta fizetős, reklámmentes Facebookot és Instagramot kínálhat Európában

Irigykednek az amerikai felhasználók, mert az EU elérte, hogy fizetni lehessen a Facebookért, és így ne legyen rajta reklám.

A Meta lehetővé tenné a felhasználók számára, hogy fizessenek a Facebook és az Instagram használatáért, és így elkerüljék a hirdetéseket. A vezetés vélekedése szerint ha a felhasználóknak választási lehetőséget adnának arra, hogy lemondjanak a reklámalapú szolgáltatásról, miközben továbbra is hozzáférhetnek a Facebook vagy az Instagram fizetős változatához, az enyhíthetné az európai szabályozók egyes aggályait. Még ha kevesen is választják a fizetős verziót, egy ilyen opció elérhetővé tétele előnyös színben tüntetheti fel a céget. Az árról vagy a megjelenési dátumról nem áll rendelkezésre információ, és a Meta kommentálni sem hajlandó a médiaértesülést. Ha valóban így van, a megtérülést kiszámolókra komoly matek vár, mert a Meta számára Európa Észak-Amerika után a második legjövedelmezőbb régió. Susan Li, a Meta pénzügyi vezetője áprilisban azt mondta, hogy az Európai Unióban eladott hirdetések a vállalat teljes bevételének 10 százalékát teszik ki. A Meta bevétele tavaly közel 117 milliárd dollár volt.

A fizetős szint megjelenése teljes újratervezést jelent, mert a Meta üzleti modellje közel 20 éve arra épül, hogy ingyenes közösségi szolgáltatásokat kínál az embereknek, és hirdetéseket értékesít azoknak a vállalatoknak, amelyek el akarják érni ezt a közönséget. Ettől függetlenül a lépésben lenne logika, mert a vállalat régóta küzd az európai szabályozó hatóságokkal a hirdetéskövető szolgáltatások és a tengerentúlra történő adattovábbítás miatt.

Júliusban az Európai Unió legfelsőbb bírósága gyakorlatilag megtiltotta a Meta számára, hogy a felhasználókról a platformjain gyűjtött adatokat - beleértve a Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot -, valamint a külső webhelyekről és alkalmazásokból származó adatokat összekapcsolja, hacsak nem kapja meg erre a felhasználók kifejezett hozzájárulását. Januárban pedig az ír adatvédelmi bizottság 1,3 milliárd dollárra bírságolta a Metát, amiért az európai felhasználók adatait az Egyesült Államokba továbbította, ami a GDPR megsértése. (A Meta fellebbezett a határozat ellen.) A Metát a GDPR más jogsértései miatt is megbírságolták, többek között egy 2021-es adatszivárgás miatt 265 millió eurós bírságot szabtak ki. Az ír szabályozó hatóságok a WhatsAppot érintő jogsértések miatt 225 millió eurós bírságot, egy adatszivárgás miatt pedig további 17 millió eurót szabtak ki. Azért is bírság járt, hogy a Meta a Facebook használatának feltételeként személyre szabott hirdetések elfogadására kényszerítette a felhasználókat. Mindazonáltal az USA és az EU júliusban adattovábbítási megállapodást írt alá, amely enyhíti a közösségi médiaplatformokra vonatkozó korlátozásokat.

A Meta nyitottsága a fizetős előfizetések létrehozására azt mutatja, hogy a 27 országot és nagyjából 450 millió embert magában foglaló Európai Unióban élők az új törvények, rendeletek és bírósági döntések miatt az internetes termékek eltérő változatait kezdhetik el látni. A Meta már elkezdte a célzott hirdetésekből való kilépés lehetőségét kínálni az EU-ban, és a szabályozási aggályok miatt új közösségi platformja, a Threads el sem indult kontinensünkön. Úgy tűnik, a Meta aggódik a közelgő digitális piaci törvény miatt, amely megakadályozza, hogy a vállalatok feldolgozzák az emberek személyes adatait, beleértve a nevüket és a tartózkodási helyüket. A digitális szolgáltatásokról szóló új uniós törvény (DSA) hatályba lépésével most már a TikTok és az Instagram felhasználói blokkolni tudják a személyes adatok felhasználását. A Snapchat és a Meta megakadályozta, hogy a marketingesek személyre szabott hirdetésekkel célozzák meg a 13 és 17 év közötti tizenéveseket Európában.

Jövőre egy másik, a technológiára összpontosító uniós törvény, a digitális piacokról szóló törvény is hatályba lép. Ez arra kényszeríti majd a nagy technológiai platformokat, hogy a verseny ösztönzése érdekében változtassanak bizonyos üzleti gyakorlatokon, és széles körű hatásai lesznek: az Apple várhatóan először teszi lehetővé, hogy az Európai Unió felhasználói az App Store alternatíváit töltsék le az iPhone-okra és iPadekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #4
    >Amint elérhető a fizetős verzió, az "ingyenes" alternatíva elkezd egyre használhatatlanabbá válni.

    Ettől nem kell tartani, mivel Facebook-ért szinte senki sem fog fizetni és ennél már nincs hova lejjebb. Nincs az az extra 'enshittification', amit még elvisel a felhasználói bázis. Szerintem Zuki tökéletesen belőtte a maximum kellemetlenséget, amit még a függő bárányok éppen el tudnak viselni.

    Youtube egy egész más műfaj, ott azért van érték a sok szemét között. A YT video tudásbázis része vitathatóan Wikipedia felett áll hasznosságban.. (és szinte pótolhatatlan)
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2023.09.05. 10:38:24
  • takysoft #3
    Szóval a Meta valahogy elérte, hogy azt higgyük, hogy igazából mi akarunk fizetni neki?
    Igen érdekes konklúzió.

    Na persze zsigerből gyűlölöm a reklámokat, és jellemzően nem sajnálok pár forintot, hogy elkerüljem őket pl Youtube-on vagy Spotify-on...

    De attól tartok, hogy itt is ugyanaz történik majd, mint mindenhol máshol az interneten.
    Amint elérhető a fizetős verzió, az "ingyenes" alternatíva elkezd egyre használhatatlanabbá válni.

    Mint ahogy ez a Youtube esetén is volt. Egyre több és egyre idegesítőbb reklámok, és az új funkciók egy jó része (pl offile letöltés) és a korábbi funkciók egy része (4K minőség) az ingyenes változatban már nem elérhető.

    Nem mondom, hogy az adatainkkal fizetni jobb, de azt sem hinném, hogy ezeket ne lopnák el a továbbiakban. Akkor sem, ha fizetünk.

    Ellenben ha fizetek valamiért, akkor lényegesen jobb customer support-ot várok el, mint ami pillanatnyilag elérhető. (ami sacc/kb nulla, amire nincs automata megoldás, azt nem lehet megbeszélni velük)
  • Gabbbbbbbbbbbb #2
    Ennek örülnék, mert akkor effektíve megszűnne létezni az EU-ban. Sajnos fantázia, amit írsz.
  • kvp #1
    En arra szamitok, hogy bevezetik a fizetos szolgaltatast, majd egy ido utan mar csak az lesz elerheto, vegul a fizetos szolgaltatasbol is lesz olcsobb, reklamokkal tamogatott es dragabb, csak a tartalomkeszitok inline reklamjait tartalmazo verzio. Meg a legdragabb youtube sem tud 100%-ban reklammentes lenni, mert a tartalmakban levo szponzorok anyagai akkor is lemennek.