SG.hu
A Meta fizetős, reklámmentes Facebookot és Instagramot kínálhat Európában
Irigykednek az amerikai felhasználók, mert az EU elérte, hogy fizetni lehessen a Facebookért, és így ne legyen rajta reklám.
A Meta lehetővé tenné a felhasználók számára, hogy fizessenek a Facebook és az Instagram használatáért, és így elkerüljék a hirdetéseket. A vezetés vélekedése szerint ha a felhasználóknak választási lehetőséget adnának arra, hogy lemondjanak a reklámalapú szolgáltatásról, miközben továbbra is hozzáférhetnek a Facebook vagy az Instagram fizetős változatához, az enyhíthetné az európai szabályozók egyes aggályait. Még ha kevesen is választják a fizetős verziót, egy ilyen opció elérhetővé tétele előnyös színben tüntetheti fel a céget. Az árról vagy a megjelenési dátumról nem áll rendelkezésre információ, és a Meta kommentálni sem hajlandó a médiaértesülést. Ha valóban így van, a megtérülést kiszámolókra komoly matek vár, mert a Meta számára Európa Észak-Amerika után a második legjövedelmezőbb régió. Susan Li, a Meta pénzügyi vezetője áprilisban azt mondta, hogy az Európai Unióban eladott hirdetések a vállalat teljes bevételének 10 százalékát teszik ki. A Meta bevétele tavaly közel 117 milliárd dollár volt.
A fizetős szint megjelenése teljes újratervezést jelent, mert a Meta üzleti modellje közel 20 éve arra épül, hogy ingyenes közösségi szolgáltatásokat kínál az embereknek, és hirdetéseket értékesít azoknak a vállalatoknak, amelyek el akarják érni ezt a közönséget. Ettől függetlenül a lépésben lenne logika, mert a vállalat régóta küzd az európai szabályozó hatóságokkal a hirdetéskövető szolgáltatások és a tengerentúlra történő adattovábbítás miatt.
Júliusban az Európai Unió legfelsőbb bírósága gyakorlatilag megtiltotta a Meta számára, hogy a felhasználókról a platformjain gyűjtött adatokat - beleértve a Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot -, valamint a külső webhelyekről és alkalmazásokból származó adatokat összekapcsolja, hacsak nem kapja meg erre a felhasználók kifejezett hozzájárulását. Januárban pedig az ír adatvédelmi bizottság 1,3 milliárd dollárra bírságolta a Metát, amiért az európai felhasználók adatait az Egyesült Államokba továbbította, ami a GDPR megsértése. (A Meta fellebbezett a határozat ellen.) A Metát a GDPR más jogsértései miatt is megbírságolták, többek között egy 2021-es adatszivárgás miatt 265 millió eurós bírságot szabtak ki. Az ír szabályozó hatóságok a WhatsAppot érintő jogsértések miatt 225 millió eurós bírságot, egy adatszivárgás miatt pedig további 17 millió eurót szabtak ki. Azért is bírság járt, hogy a Meta a Facebook használatának feltételeként személyre szabott hirdetések elfogadására kényszerítette a felhasználókat. Mindazonáltal az USA és az EU júliusban adattovábbítási megállapodást írt alá, amely enyhíti a közösségi médiaplatformokra vonatkozó korlátozásokat.
A Meta nyitottsága a fizetős előfizetések létrehozására azt mutatja, hogy a 27 országot és nagyjából 450 millió embert magában foglaló Európai Unióban élők az új törvények, rendeletek és bírósági döntések miatt az internetes termékek eltérő változatait kezdhetik el látni. A Meta már elkezdte a célzott hirdetésekből való kilépés lehetőségét kínálni az EU-ban, és a szabályozási aggályok miatt új közösségi platformja, a Threads el sem indult kontinensünkön. Úgy tűnik, a Meta aggódik a közelgő digitális piaci törvény miatt, amely megakadályozza, hogy a vállalatok feldolgozzák az emberek személyes adatait, beleértve a nevüket és a tartózkodási helyüket. A digitális szolgáltatásokról szóló új uniós törvény (DSA) hatályba lépésével most már a TikTok és az Instagram felhasználói blokkolni tudják a személyes adatok felhasználását. A Snapchat és a Meta megakadályozta, hogy a marketingesek személyre szabott hirdetésekkel célozzák meg a 13 és 17 év közötti tizenéveseket Európában.
Jövőre egy másik, a technológiára összpontosító uniós törvény, a digitális piacokról szóló törvény is hatályba lép. Ez arra kényszeríti majd a nagy technológiai platformokat, hogy a verseny ösztönzése érdekében változtassanak bizonyos üzleti gyakorlatokon, és széles körű hatásai lesznek: az Apple várhatóan először teszi lehetővé, hogy az Európai Unió felhasználói az App Store alternatíváit töltsék le az iPhone-okra és iPadekre.
A Meta lehetővé tenné a felhasználók számára, hogy fizessenek a Facebook és az Instagram használatáért, és így elkerüljék a hirdetéseket. A vezetés vélekedése szerint ha a felhasználóknak választási lehetőséget adnának arra, hogy lemondjanak a reklámalapú szolgáltatásról, miközben továbbra is hozzáférhetnek a Facebook vagy az Instagram fizetős változatához, az enyhíthetné az európai szabályozók egyes aggályait. Még ha kevesen is választják a fizetős verziót, egy ilyen opció elérhetővé tétele előnyös színben tüntetheti fel a céget. Az árról vagy a megjelenési dátumról nem áll rendelkezésre információ, és a Meta kommentálni sem hajlandó a médiaértesülést. Ha valóban így van, a megtérülést kiszámolókra komoly matek vár, mert a Meta számára Európa Észak-Amerika után a második legjövedelmezőbb régió. Susan Li, a Meta pénzügyi vezetője áprilisban azt mondta, hogy az Európai Unióban eladott hirdetések a vállalat teljes bevételének 10 százalékát teszik ki. A Meta bevétele tavaly közel 117 milliárd dollár volt.
A fizetős szint megjelenése teljes újratervezést jelent, mert a Meta üzleti modellje közel 20 éve arra épül, hogy ingyenes közösségi szolgáltatásokat kínál az embereknek, és hirdetéseket értékesít azoknak a vállalatoknak, amelyek el akarják érni ezt a közönséget. Ettől függetlenül a lépésben lenne logika, mert a vállalat régóta küzd az európai szabályozó hatóságokkal a hirdetéskövető szolgáltatások és a tengerentúlra történő adattovábbítás miatt.
Júliusban az Európai Unió legfelsőbb bírósága gyakorlatilag megtiltotta a Meta számára, hogy a felhasználókról a platformjain gyűjtött adatokat - beleértve a Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot -, valamint a külső webhelyekről és alkalmazásokból származó adatokat összekapcsolja, hacsak nem kapja meg erre a felhasználók kifejezett hozzájárulását. Januárban pedig az ír adatvédelmi bizottság 1,3 milliárd dollárra bírságolta a Metát, amiért az európai felhasználók adatait az Egyesült Államokba továbbította, ami a GDPR megsértése. (A Meta fellebbezett a határozat ellen.) A Metát a GDPR más jogsértései miatt is megbírságolták, többek között egy 2021-es adatszivárgás miatt 265 millió eurós bírságot szabtak ki. Az ír szabályozó hatóságok a WhatsAppot érintő jogsértések miatt 225 millió eurós bírságot, egy adatszivárgás miatt pedig további 17 millió eurót szabtak ki. Azért is bírság járt, hogy a Meta a Facebook használatának feltételeként személyre szabott hirdetések elfogadására kényszerítette a felhasználókat. Mindazonáltal az USA és az EU júliusban adattovábbítási megállapodást írt alá, amely enyhíti a közösségi médiaplatformokra vonatkozó korlátozásokat.
A Meta nyitottsága a fizetős előfizetések létrehozására azt mutatja, hogy a 27 országot és nagyjából 450 millió embert magában foglaló Európai Unióban élők az új törvények, rendeletek és bírósági döntések miatt az internetes termékek eltérő változatait kezdhetik el látni. A Meta már elkezdte a célzott hirdetésekből való kilépés lehetőségét kínálni az EU-ban, és a szabályozási aggályok miatt új közösségi platformja, a Threads el sem indult kontinensünkön. Úgy tűnik, a Meta aggódik a közelgő digitális piaci törvény miatt, amely megakadályozza, hogy a vállalatok feldolgozzák az emberek személyes adatait, beleértve a nevüket és a tartózkodási helyüket. A digitális szolgáltatásokról szóló új uniós törvény (DSA) hatályba lépésével most már a TikTok és az Instagram felhasználói blokkolni tudják a személyes adatok felhasználását. A Snapchat és a Meta megakadályozta, hogy a marketingesek személyre szabott hirdetésekkel célozzák meg a 13 és 17 év közötti tizenéveseket Európában.
Jövőre egy másik, a technológiára összpontosító uniós törvény, a digitális piacokról szóló törvény is hatályba lép. Ez arra kényszeríti majd a nagy technológiai platformokat, hogy a verseny ösztönzése érdekében változtassanak bizonyos üzleti gyakorlatokon, és széles körű hatásai lesznek: az Apple várhatóan először teszi lehetővé, hogy az Európai Unió felhasználói az App Store alternatíváit töltsék le az iPhone-okra és iPadekre.