SG.hu
Az OpenAI szerint nemzetbiztonsági kérdés, hogy lophassanak

Az OpenAI szerint az MI verseny „véget ért”, ha a szerzői jogi védelem alatt álló műveken való képzés nem tisztességes felhasználás. Úgy vélik, hogy az amerikai nemzetbiztonság függ attól, hogy korlátlanul hozzáférjenek az MI-tréningadatokhoz. Nem először tesznek hasonló drasztikus állítást.
Az OpenAI azt reméli, hogy Donald Trump idén júliusban megjelenő MI cselekvési terve lezárja a szerzői jogi vitákat azzal, hogy az MI-képzést tisztességes felhasználásúnak nyilvánítja, és ezzel megnyitja az utat az MI-vállalatok számára a képzési adatokhoz való korlátlan hozzáférés előtt, ami az OpenAI szerint elengedhetetlen ahhoz, hogy legyőzzék Kínát az MI-versenyben. Jelenleg a bíróságok azt vizsgálják, hogy az MI-tréning tisztességes felhasználásnak minősül-e. A jogtulajdonosok szerint a kreatív alkotásokon kiképzett modellek azzal fenyegetnek, hogy elveszítik a munkájukat és összességében csökkentik az emberiség kreatív teljesítményét.
Az OpenAI csak egy a sok MI-vállalat közül, amely több tucat perben küzd a jogtulajdonosokkal, azzal érvelve, hogy az MI átalakítja a szerzői jogvédelem alatt álló műveket, amelyeken képzést végez, és azt állítja, hogy az MI kimenetei nem helyettesítik az eredeti műveket. Eddig egy mérföldkőnek számító ítélet a jogtulajdonosoknak kedvezett, amikor egy bíró kimondta, hogy az MI-tréning nem tisztességes felhasználás, mivel az MI-kimenetek egyértelműen azzal fenyegetnek, hogy a Thomson-Reuters jogi kutatócége, a Westlaw helyébe lépnek a piacon. Az OpenAI azonban most úgy tűnik, hogy Trumpban bízik, hogy elkerülje a hasonló kimenetelű ügyeket, beleértve a The New York Times által indított jelentős pert is.
"Az OpenAI modelljei úgy vannak megalkotva, hogy ne másoljanak a közönség által fogyasztásra szánt műveket. Ehelyett tanulnak a művekből, és mintákat, nyelvi struktúrákat és kontextuális meglátásokat vonnak ki belőlük” - állítja az OpenAI. „Ez azt jelenti, hogy a mesterséges intelligenciamodelljeink képzése összhangban van a szerzői jog és a tisztességes felhasználás doktrínájának alapvető célkitűzéseivel, a meglévő művek felhasználásával valami teljesen új és más alkotást hozunk létre anélkül, hogy a meglévő művek kereskedelmi értékét csökkentenénk.”
Az OpenAI azt javasolta, hogy az USA-nak véget kellene vetnie ezeknek a bírósági harcoknak azáltal, hogy a szerzői jogi stratégiáját úgy alakítja át, hogy elősegítse az MI-ipar „tanulási szabadságát”. Ellenkező esetben a Kínai Népköztársaság (KNK) valószínűleg továbbra is hozzáfér majd a szerzői joggal védett adatokhoz, amelyekhez az amerikai vállalatok nem férhetnek hozzá, ami feltehetően előnyhöz juttatja Kínát, „miközben az eredeti szellemi tulajdon alkotóinak védelme terén alig nyer valamit” - érvel az OpenAI.
„A szövetségi kormány egyszerre biztosíthatja az amerikaiak szabadságát a mesterséges intelligenciából való tanuláshoz, és elkerülheti, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos előnyünket a Kínai Népköztársasággal szemben elveszítsük, ha megőrzi az amerikai mesterséges intelligencia modellek azon képességét, hogy szerzői jogvédelem alatt álló anyagokból tanuljanak” - mondta az OpenAI. Politikai ajánlásaiban az OpenAI világossá tette, hogy véleménye szerint a lehető legtöbb adatnak az MI-vállalatokhoz való eljuttatása - a jogtulajdonosok aggályaitól függetlenül - az egyetlen út a globális MI-elsőséghez.
„Ha a kínai fejlesztők korlátlan hozzáférést kapnak az adatokhoz, az amerikai vállalatok pedig a tisztességes felhasználási lehetőségek nélkül maradnak, akkor a mesterséges intelligenciáért folytatott verseny gyakorlatilag véget ér” - állítja az OpenAI. „Amerika veszít, ahogy a demokratikus mesterséges intelligencia is. Végső soron a lehető legszélesebb körű forrásokból származó minél több adathoz való hozzáférés biztosítja a még nagyobb teljesítményű, még több tudást nyújtó innovációkhoz való hozzáférést.”
Az OpenAI szerint jelenleg az amerikai székhelyű AI-vállalkozások feszült helyzetben vannak, mivel több száz állami törvény próbálja szabályozni az egész MI-ipart. A MultiState jogszabálykövetője csak 2025-ben 832 törvényt jelölt meg. Az OpenAI figyelmeztetett, hogy e törvények némelyikét szigorú európai uniós törvények mintájára alkották meg, amelyeknek a másolását a szövetségi kormánynak az innováció állítólagos korlátozása miatt el kellene utasítania az OpenAI szerint. Összességében a törvények sokasága „olyan terhes megfelelési követelményeket támaszthat, amelyek akadályozhatják gazdasági versenyképességünket és alááshatják nemzetbiztonságunkat”, mivel valószínűleg nehezebb lesz betartatni őket a kínai vállalatokkal szemben - mondja az OpenAI.
Ha a kínai modellek fejlettebbé válnak és szélesebb körben használják az amerikaiak, Kína manipulálhatja a modelleket, vagy figyelmen kívül hagyhatja az amerikai felhasználóknak okozott károkat „tiltott és káros tevékenységekből, például személyazonossági csalásból és szellemi tulajdonlopásból”, közölte az OpenAI. (Az OpenAI nemrég azzal vádolta meg a DeepSeek-et, hogy az OpenAI adatait helytelenül használta fel a képzéshez).
Az amerikai innovációt fenyegető visszaesések és a nemzetbiztonságot fenyegető kockázatok megelőzése érdekében az OpenAI arra sürgeti Trumpot, hogy fogadjon el egy olyan szövetségi törvényt, amely kiváltja azokat az állami törvényeket, amelyek megpróbálják szabályozni az olyan, a fogyasztók magánéletét vagy a választások integritását fenyegető mesterséges intelligenciát, mint a deepfake hamisítványok vagy az arcfelismerés. Az OpenAI javaslata szerint ez a szövetségi törvény hozzon létre egy „önkéntes partnerséget a szövetségi kormány és a magánszektor között”, ahol a mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatok iparági tudást és modell-hozzáférést cserélnek szövetségi „könnyítésért” és az állami törvényekkel szembeni „felelősségi védelemért”.
Az OpenAI emellett védelmet akar a nemzetközi törvényekkel szemben, amelyek állítása szerint az amerikai mesterséges intelligencia fejlődésének lassítását kockáztatják. Az USA-nak „alakítania kellene a szerzői jogról és a mesterséges intelligenciáról szóló nemzetközi politikai vitákat, és azon kellene dolgoznia, hogy a kevésbé innovatív országok ne kényszeríthessék jogrendszereiket az amerikai mesterséges intelligencia cégekre, és ne lassítsák le a fejlődési ütemünket” - mondta az OpenAI.
Az OpenAI szerint ez az erőfeszítés magában foglalja azt is, hogy az amerikai kormány „aktívan értékelje az amerikai MI-cégek számára rendelkezésre álló adatok általános szintjét, és határozza meg, hogy más országok korlátozzák-e az amerikai cégek hozzáférését az adatokhoz és más kritikus inputokhoz”. Az OpenAI szerint a Trump-kormányzatnak sürgősen el kell fogadnia ezeket és más ajánlásokat az MI gyors kormányzati bevezetésével és az MI-infrastruktúra módszeres kiépítésével kapcsolatban, mivel Kína nyílt forrásból származó fejlett MI-modellje, a DeepSeek „azt mutatja, hogy az előnyünk nem széles, és egyre szűkül”. „A kínai DeepSeek gyors fejlődése és más közelmúltbeli fejlesztések is azt mutatják, hogy Amerika vezető szerepe a mesterséges intelligencia területén korántsem garantált” - mondja az OpenAI.
Az OpenAI azt reméli, hogy Donald Trump idén júliusban megjelenő MI cselekvési terve lezárja a szerzői jogi vitákat azzal, hogy az MI-képzést tisztességes felhasználásúnak nyilvánítja, és ezzel megnyitja az utat az MI-vállalatok számára a képzési adatokhoz való korlátlan hozzáférés előtt, ami az OpenAI szerint elengedhetetlen ahhoz, hogy legyőzzék Kínát az MI-versenyben. Jelenleg a bíróságok azt vizsgálják, hogy az MI-tréning tisztességes felhasználásnak minősül-e. A jogtulajdonosok szerint a kreatív alkotásokon kiképzett modellek azzal fenyegetnek, hogy elveszítik a munkájukat és összességében csökkentik az emberiség kreatív teljesítményét.
Az OpenAI csak egy a sok MI-vállalat közül, amely több tucat perben küzd a jogtulajdonosokkal, azzal érvelve, hogy az MI átalakítja a szerzői jogvédelem alatt álló műveket, amelyeken képzést végez, és azt állítja, hogy az MI kimenetei nem helyettesítik az eredeti műveket. Eddig egy mérföldkőnek számító ítélet a jogtulajdonosoknak kedvezett, amikor egy bíró kimondta, hogy az MI-tréning nem tisztességes felhasználás, mivel az MI-kimenetek egyértelműen azzal fenyegetnek, hogy a Thomson-Reuters jogi kutatócége, a Westlaw helyébe lépnek a piacon. Az OpenAI azonban most úgy tűnik, hogy Trumpban bízik, hogy elkerülje a hasonló kimenetelű ügyeket, beleértve a The New York Times által indított jelentős pert is.
"Az OpenAI modelljei úgy vannak megalkotva, hogy ne másoljanak a közönség által fogyasztásra szánt műveket. Ehelyett tanulnak a művekből, és mintákat, nyelvi struktúrákat és kontextuális meglátásokat vonnak ki belőlük” - állítja az OpenAI. „Ez azt jelenti, hogy a mesterséges intelligenciamodelljeink képzése összhangban van a szerzői jog és a tisztességes felhasználás doktrínájának alapvető célkitűzéseivel, a meglévő művek felhasználásával valami teljesen új és más alkotást hozunk létre anélkül, hogy a meglévő művek kereskedelmi értékét csökkentenénk.”
Az OpenAI azt javasolta, hogy az USA-nak véget kellene vetnie ezeknek a bírósági harcoknak azáltal, hogy a szerzői jogi stratégiáját úgy alakítja át, hogy elősegítse az MI-ipar „tanulási szabadságát”. Ellenkező esetben a Kínai Népköztársaság (KNK) valószínűleg továbbra is hozzáfér majd a szerzői joggal védett adatokhoz, amelyekhez az amerikai vállalatok nem férhetnek hozzá, ami feltehetően előnyhöz juttatja Kínát, „miközben az eredeti szellemi tulajdon alkotóinak védelme terén alig nyer valamit” - érvel az OpenAI.
„A szövetségi kormány egyszerre biztosíthatja az amerikaiak szabadságát a mesterséges intelligenciából való tanuláshoz, és elkerülheti, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos előnyünket a Kínai Népköztársasággal szemben elveszítsük, ha megőrzi az amerikai mesterséges intelligencia modellek azon képességét, hogy szerzői jogvédelem alatt álló anyagokból tanuljanak” - mondta az OpenAI. Politikai ajánlásaiban az OpenAI világossá tette, hogy véleménye szerint a lehető legtöbb adatnak az MI-vállalatokhoz való eljuttatása - a jogtulajdonosok aggályaitól függetlenül - az egyetlen út a globális MI-elsőséghez.
„Ha a kínai fejlesztők korlátlan hozzáférést kapnak az adatokhoz, az amerikai vállalatok pedig a tisztességes felhasználási lehetőségek nélkül maradnak, akkor a mesterséges intelligenciáért folytatott verseny gyakorlatilag véget ér” - állítja az OpenAI. „Amerika veszít, ahogy a demokratikus mesterséges intelligencia is. Végső soron a lehető legszélesebb körű forrásokból származó minél több adathoz való hozzáférés biztosítja a még nagyobb teljesítményű, még több tudást nyújtó innovációkhoz való hozzáférést.”
Az OpenAI szerint jelenleg az amerikai székhelyű AI-vállalkozások feszült helyzetben vannak, mivel több száz állami törvény próbálja szabályozni az egész MI-ipart. A MultiState jogszabálykövetője csak 2025-ben 832 törvényt jelölt meg. Az OpenAI figyelmeztetett, hogy e törvények némelyikét szigorú európai uniós törvények mintájára alkották meg, amelyeknek a másolását a szövetségi kormánynak az innováció állítólagos korlátozása miatt el kellene utasítania az OpenAI szerint. Összességében a törvények sokasága „olyan terhes megfelelési követelményeket támaszthat, amelyek akadályozhatják gazdasági versenyképességünket és alááshatják nemzetbiztonságunkat”, mivel valószínűleg nehezebb lesz betartatni őket a kínai vállalatokkal szemben - mondja az OpenAI.
Ha a kínai modellek fejlettebbé válnak és szélesebb körben használják az amerikaiak, Kína manipulálhatja a modelleket, vagy figyelmen kívül hagyhatja az amerikai felhasználóknak okozott károkat „tiltott és káros tevékenységekből, például személyazonossági csalásból és szellemi tulajdonlopásból”, közölte az OpenAI. (Az OpenAI nemrég azzal vádolta meg a DeepSeek-et, hogy az OpenAI adatait helytelenül használta fel a képzéshez).
Az amerikai innovációt fenyegető visszaesések és a nemzetbiztonságot fenyegető kockázatok megelőzése érdekében az OpenAI arra sürgeti Trumpot, hogy fogadjon el egy olyan szövetségi törvényt, amely kiváltja azokat az állami törvényeket, amelyek megpróbálják szabályozni az olyan, a fogyasztók magánéletét vagy a választások integritását fenyegető mesterséges intelligenciát, mint a deepfake hamisítványok vagy az arcfelismerés. Az OpenAI javaslata szerint ez a szövetségi törvény hozzon létre egy „önkéntes partnerséget a szövetségi kormány és a magánszektor között”, ahol a mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatok iparági tudást és modell-hozzáférést cserélnek szövetségi „könnyítésért” és az állami törvényekkel szembeni „felelősségi védelemért”.
Az OpenAI emellett védelmet akar a nemzetközi törvényekkel szemben, amelyek állítása szerint az amerikai mesterséges intelligencia fejlődésének lassítását kockáztatják. Az USA-nak „alakítania kellene a szerzői jogról és a mesterséges intelligenciáról szóló nemzetközi politikai vitákat, és azon kellene dolgoznia, hogy a kevésbé innovatív országok ne kényszeríthessék jogrendszereiket az amerikai mesterséges intelligencia cégekre, és ne lassítsák le a fejlődési ütemünket” - mondta az OpenAI.
Az OpenAI szerint ez az erőfeszítés magában foglalja azt is, hogy az amerikai kormány „aktívan értékelje az amerikai MI-cégek számára rendelkezésre álló adatok általános szintjét, és határozza meg, hogy más országok korlátozzák-e az amerikai cégek hozzáférését az adatokhoz és más kritikus inputokhoz”. Az OpenAI szerint a Trump-kormányzatnak sürgősen el kell fogadnia ezeket és más ajánlásokat az MI gyors kormányzati bevezetésével és az MI-infrastruktúra módszeres kiépítésével kapcsolatban, mivel Kína nyílt forrásból származó fejlett MI-modellje, a DeepSeek „azt mutatja, hogy az előnyünk nem széles, és egyre szűkül”. „A kínai DeepSeek gyors fejlődése és más közelmúltbeli fejlesztések is azt mutatják, hogy Amerika vezető szerepe a mesterséges intelligencia területén korántsem garantált” - mondja az OpenAI.