SG.hu
A Threads alapkoncepciója miatt nem érhető el Európában
A Meta az Instagramhoz való hozzákapcsolással érte el, hogy már most 100 milliónál több embert toborzott a Twitter riválisra.
A múlt héten debütált a Twitter versenytársa, a Threads. Az alkalmazás kevesebb mint egy hét alatt több mint 100 millió felhasználót szerzett az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és száz másik országban - de az Európai Unióban egyhamar nem lehet majd letölteni. Az alkalmazás a Meta szóvivője, Christine Pai szerint a "szabályozási bizonytalanság" miatt késik, mely mondat az EU digitális piaci törvényére (DMA) utal.
A DMA-hoz hasonló törvények előírják a felhasználók védelmét, ami a technológiai cégek és a szabályozási szkeptikusok szerint visszafogja az innovációt, de ettől függetlenül a Meta még nem jelezte, hogy teljesen lemondott volna az európai bevezetésről. Ha valami, akkor a DMA komolyan arra kényszeríti a vállalatot, hogy lelassítsa a termék bevezetését, és értékelje, hogyan védi a felhasználókat, mielőtt publikussá teszi az EU lakosai számára, még akkor is, ha a Threads diadalmenete a kontinens 400 milliós populációjával együtt még fényesebb lehetne. De az európai szabályoknak való megfelelés alapvető ellentétben lehet azzal a kialakítással, amely miatt a Threads olyan gyorsan növekedett.
Pai és más Meta-alkalmazottak elutasították, hogy a Threads késedelméért Európa számos technológiai szabályozása közül bármelyiket is hibáztassák, de az Instagram vezetőjével, Adam Mosserivel készített interjúk arra utalnak, hogy az EU digitális piaci törvénye a főbűnös. A tavaly elfogadott rendelet számos új szabályt tartalmaz, amelyek célja, hogy a "kapuőrként" definiált - bizonyos nagyságú felhasználói bázist és piaci részesedési küszöböt elérő - vállalatokat megakadályozza az erejükkel való visszaélésben. A Meta és más nagy technológiai cégek, mint a Google és a TikTok, e hónap elején hivatalosan is kapuőrnek minősültek, és hat hónapot kaptak a szerepre való felkészülésre, mielőtt bármilyen intézkedést hoznának velük szemben.
Mosseri a Threads megjelenésének halasztását több okkal magyarázta, de külön kiemelte azokat a szabályokat, amelyek megakadályozzák, hogy a Meta összekeverje a felhasználókról gyűjtött adatokat olyan termékekben, mint a Facebook, az Instagram és a WhatsApp. "Nem csak a közzétételekről és a hozzájárulásról van szó, annak ellenőrzése is fontos, hogy nincs adatszivárgás" - mondta Mosseri. A DMA megakadályozza, hogy olyan nagyvállalatok, mint a Meta, a felhasználó személyes adatait - beleértve a nevet és a tartózkodási helyet - annak beleegyezése nélkül célzott reklámozásra használja fel termékeikben. A Meta saját adatvédelmi irányelvei elismerik, hogy termékei egymás közt megosztják az adatokat a felhasználóknak szóló hirdetések kiszolgálására. Az Apple App Store-ból származó információk arra utalnak, hogy a Threads az érzékeny adatok széles skáláját gyűjtheti, beleértve az egészségügyi és helymeghatározási adatokat, valamint a felhasználó kapcsolatait és keresési előzményeit.
A Threads persze (még) nem gyűjt olyan hatalmas mennyiségű adatot, mint a Meta más szolgáltatásai, és a puszta gyűjtés miatt nem is kerülne bajba. A DMA szabályai az adatkeverésre vonatkoznak, vagyis a felhasználókról gyűjtött adatok kombinálására reklámprofilok létrehozásához, ami viszont már megszegheti a szabályokat. A német szabályozó hatóságok már 2019-ben felszólították a vállalatot, hogy hagyja abba a WhatsApp és az Instagram adatainak felhasználói hozzájárulás nélküli kombinálását. A DMA egész Európában hasonló szabályokat alkalmazna, és arra kényszerítené a vállalatot, hogy az európai felhasználóktól beleegyezést kelljen kérniük, mielőtt a a különböző platformokon összegereblyézett személyes adataik kombinálhatók lennének.
A célzott hirdetések a legtöbb Meta szolgáltatás esetében problémát jelentenek, de mégsem ez a legnagyobb szabályozási gát, amivel a Threadsnek szembe kell néznie. Az alkalmazás azonnali sikerének nagy része az Instagramhoz fűződő kapcsolatának tulajdonítható. Ahhoz, hogy fiókot hozzanak létre a Threads-en, a felhasználóknak össze kell vele kapcsolniuk Instagram-fiókjukat és ugyanazokat a fiókneveket kell használniuk. Ezután az Instagram segítségével automatikusan követhetik azokat a fiókokat, amelyeket már követtek azon a platformon a Threadsben. Az emberek még csak törölni sem tudják a Threads felhasználói fiókjukat, csak az Instagram fiókkal együtt lehet teljesen felszámolni a regisztrációt.
A probléma az, hogy a DMA megtiltja a kapuőröknek, hogy a saját termékeiket kedvezőbb elbánásban részesítsék a platformjaikon a versenytársakéval szemben, amit más néven "önpreferenciának" neveznek. Az önpreferencia azt írja le, hogy az olyan vállalatok, mint az Amazon és a Google hogyan tolják saját termékeiket - például az Amazon Basics és a Google értékeléseit - a felhasználó keresési eredményeinek élére, hátrányos helyzetbe hozva ezzel versenytársaikat. Georgios Petropoulos, a Stanford Digital Economy Lab digitális munkatársa szerint a Threads nem egyértelmű önpreferencia-ügy, de aggodalomra ad okot. "Ha a Meta a meglévő népszerű termékeit, mint az Instagram vagy a Facebook arra használja, hogy ezt az új platformot népszerűsítse, az gond." - mondta Petropoulos. "Ez nem az önpreferencia kötelezettség egyértelmű megsértése, de így is lehet tekinteni". Az EU várhatóan idén ősszel további útmutatást ad a vállalatoknak, ami esetleg tisztázhatja velük a kérdést.
A Meta már korábban is kénytelen volt néhány termékét visszavonni az uniós beavatkozás miatt. 2020-ban a német versenyfelügyelet vizsgálatot indított a Meta ellen, mivel az Oculus (ma Quest) virtuális valóság headset felhasználóinak Facebook bejelentkezéssel kellett bejelentkezniük a fiókjukba. Tavaly a Meta végül beadta a derekát, és függetlenítette a headseteket a közösségi fiókoktól. A Threads Instagram bejelentkezési követelménye hasonló problémákat okozhat a Meta számára, de költségesebb következményekkel. A DMA a jogsértések esetén a vállalat éves bevételének akár 10 százalékáig, ismételt jogsértés esetén pedig akár 20 százalékig terjedő bírságot, valamint további nem pénzügyi jogorvoslati lehetőségeket is lehetővé tesz.
A DMA által felvetett problémák közül sok megoldható lenne azzal, ha a felhasználóknak lehetővé tennék, hogy csak az e-mail címük megadásával létrehozhassanak Threads-fiókot, és ne kelljen hozzá Instagram-fiók. A Meta dönthet úgy, hogy ezt a jövőben megteszi. A kérdés az, hogy ez lassítja-e majd az alkalmazás óriási növekedését, különösen azért, mert mint említettük, a Meta az Instagramhoz kötés miatt csak akkor engedi az embernek törölni a Threads-fiókját, ha az Instagram-fiókját is feláldozza.
A Metának új rendszereket kell létrehoznia annak bizonyítására, hogy a Threads betartja az összes uniós szabályt. Adam Mosseri, az Instagram vezetője a Threads indítását "sokkal inkább yolo indításnak nevezte, mint bármi másnak, amit egy ideje csináltunk". Az alkalmazás finoman szólva is csak félkész, nincsenek benne például személyes üzenetek, kereső, szerkesztési lehetőség vagy hitelesítés. Siettek, mert ki akarták használni Elon Musk Twitteres rombolását, mint az olvasás korlátozása. Ez a nyaktörő indítási sebesség az Egyesült Államokban talán beválik, de az EU egyes törvényhozói úgy tűnik, nem bánják, ha a kontinensen később lesz a szolgáltatás elérhető.
"Az a tény, hogy a Threads még mindig nem elérhető az uniós polgárok számára, azt mutatja, hogy az uniós szabályozás működik" - mondta Christel Schaldemose dán törvényhozó. "Remélem, hogy a Meta megbizonyosodik arról, hogy minden szabály le van fedve és be van tartva, mielőtt megnyitná az uniós polgárok előtt". A Threads sikere miatt nem valószínű, hogy a Meta örökre lemondana az alkalmazás európai bevezetéséről. És mivel az alkalmazás alig néhány funkcióval és időrendi rendezés helyett egy béna algoritmikus feeddel indult, lehet, hogy egy sokkal kiforrottabb platformot kapnak, amely már az adatvédelmet is figyelembe veszi.
A múlt héten debütált a Twitter versenytársa, a Threads. Az alkalmazás kevesebb mint egy hét alatt több mint 100 millió felhasználót szerzett az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és száz másik országban - de az Európai Unióban egyhamar nem lehet majd letölteni. Az alkalmazás a Meta szóvivője, Christine Pai szerint a "szabályozási bizonytalanság" miatt késik, mely mondat az EU digitális piaci törvényére (DMA) utal.
A DMA-hoz hasonló törvények előírják a felhasználók védelmét, ami a technológiai cégek és a szabályozási szkeptikusok szerint visszafogja az innovációt, de ettől függetlenül a Meta még nem jelezte, hogy teljesen lemondott volna az európai bevezetésről. Ha valami, akkor a DMA komolyan arra kényszeríti a vállalatot, hogy lelassítsa a termék bevezetését, és értékelje, hogyan védi a felhasználókat, mielőtt publikussá teszi az EU lakosai számára, még akkor is, ha a Threads diadalmenete a kontinens 400 milliós populációjával együtt még fényesebb lehetne. De az európai szabályoknak való megfelelés alapvető ellentétben lehet azzal a kialakítással, amely miatt a Threads olyan gyorsan növekedett.
Pai és más Meta-alkalmazottak elutasították, hogy a Threads késedelméért Európa számos technológiai szabályozása közül bármelyiket is hibáztassák, de az Instagram vezetőjével, Adam Mosserivel készített interjúk arra utalnak, hogy az EU digitális piaci törvénye a főbűnös. A tavaly elfogadott rendelet számos új szabályt tartalmaz, amelyek célja, hogy a "kapuőrként" definiált - bizonyos nagyságú felhasználói bázist és piaci részesedési küszöböt elérő - vállalatokat megakadályozza az erejükkel való visszaélésben. A Meta és más nagy technológiai cégek, mint a Google és a TikTok, e hónap elején hivatalosan is kapuőrnek minősültek, és hat hónapot kaptak a szerepre való felkészülésre, mielőtt bármilyen intézkedést hoznának velük szemben.
Mosseri a Threads megjelenésének halasztását több okkal magyarázta, de külön kiemelte azokat a szabályokat, amelyek megakadályozzák, hogy a Meta összekeverje a felhasználókról gyűjtött adatokat olyan termékekben, mint a Facebook, az Instagram és a WhatsApp. "Nem csak a közzétételekről és a hozzájárulásról van szó, annak ellenőrzése is fontos, hogy nincs adatszivárgás" - mondta Mosseri. A DMA megakadályozza, hogy olyan nagyvállalatok, mint a Meta, a felhasználó személyes adatait - beleértve a nevet és a tartózkodási helyet - annak beleegyezése nélkül célzott reklámozásra használja fel termékeikben. A Meta saját adatvédelmi irányelvei elismerik, hogy termékei egymás közt megosztják az adatokat a felhasználóknak szóló hirdetések kiszolgálására. Az Apple App Store-ból származó információk arra utalnak, hogy a Threads az érzékeny adatok széles skáláját gyűjtheti, beleértve az egészségügyi és helymeghatározási adatokat, valamint a felhasználó kapcsolatait és keresési előzményeit.
A Threads persze (még) nem gyűjt olyan hatalmas mennyiségű adatot, mint a Meta más szolgáltatásai, és a puszta gyűjtés miatt nem is kerülne bajba. A DMA szabályai az adatkeverésre vonatkoznak, vagyis a felhasználókról gyűjtött adatok kombinálására reklámprofilok létrehozásához, ami viszont már megszegheti a szabályokat. A német szabályozó hatóságok már 2019-ben felszólították a vállalatot, hogy hagyja abba a WhatsApp és az Instagram adatainak felhasználói hozzájárulás nélküli kombinálását. A DMA egész Európában hasonló szabályokat alkalmazna, és arra kényszerítené a vállalatot, hogy az európai felhasználóktól beleegyezést kelljen kérniük, mielőtt a a különböző platformokon összegereblyézett személyes adataik kombinálhatók lennének.
A célzott hirdetések a legtöbb Meta szolgáltatás esetében problémát jelentenek, de mégsem ez a legnagyobb szabályozási gát, amivel a Threadsnek szembe kell néznie. Az alkalmazás azonnali sikerének nagy része az Instagramhoz fűződő kapcsolatának tulajdonítható. Ahhoz, hogy fiókot hozzanak létre a Threads-en, a felhasználóknak össze kell vele kapcsolniuk Instagram-fiókjukat és ugyanazokat a fiókneveket kell használniuk. Ezután az Instagram segítségével automatikusan követhetik azokat a fiókokat, amelyeket már követtek azon a platformon a Threadsben. Az emberek még csak törölni sem tudják a Threads felhasználói fiókjukat, csak az Instagram fiókkal együtt lehet teljesen felszámolni a regisztrációt.
A probléma az, hogy a DMA megtiltja a kapuőröknek, hogy a saját termékeiket kedvezőbb elbánásban részesítsék a platformjaikon a versenytársakéval szemben, amit más néven "önpreferenciának" neveznek. Az önpreferencia azt írja le, hogy az olyan vállalatok, mint az Amazon és a Google hogyan tolják saját termékeiket - például az Amazon Basics és a Google értékeléseit - a felhasználó keresési eredményeinek élére, hátrányos helyzetbe hozva ezzel versenytársaikat. Georgios Petropoulos, a Stanford Digital Economy Lab digitális munkatársa szerint a Threads nem egyértelmű önpreferencia-ügy, de aggodalomra ad okot. "Ha a Meta a meglévő népszerű termékeit, mint az Instagram vagy a Facebook arra használja, hogy ezt az új platformot népszerűsítse, az gond." - mondta Petropoulos. "Ez nem az önpreferencia kötelezettség egyértelmű megsértése, de így is lehet tekinteni". Az EU várhatóan idén ősszel további útmutatást ad a vállalatoknak, ami esetleg tisztázhatja velük a kérdést.
A Meta már korábban is kénytelen volt néhány termékét visszavonni az uniós beavatkozás miatt. 2020-ban a német versenyfelügyelet vizsgálatot indított a Meta ellen, mivel az Oculus (ma Quest) virtuális valóság headset felhasználóinak Facebook bejelentkezéssel kellett bejelentkezniük a fiókjukba. Tavaly a Meta végül beadta a derekát, és függetlenítette a headseteket a közösségi fiókoktól. A Threads Instagram bejelentkezési követelménye hasonló problémákat okozhat a Meta számára, de költségesebb következményekkel. A DMA a jogsértések esetén a vállalat éves bevételének akár 10 százalékáig, ismételt jogsértés esetén pedig akár 20 százalékig terjedő bírságot, valamint további nem pénzügyi jogorvoslati lehetőségeket is lehetővé tesz.
A DMA által felvetett problémák közül sok megoldható lenne azzal, ha a felhasználóknak lehetővé tennék, hogy csak az e-mail címük megadásával létrehozhassanak Threads-fiókot, és ne kelljen hozzá Instagram-fiók. A Meta dönthet úgy, hogy ezt a jövőben megteszi. A kérdés az, hogy ez lassítja-e majd az alkalmazás óriási növekedését, különösen azért, mert mint említettük, a Meta az Instagramhoz kötés miatt csak akkor engedi az embernek törölni a Threads-fiókját, ha az Instagram-fiókját is feláldozza.
A Metának új rendszereket kell létrehoznia annak bizonyítására, hogy a Threads betartja az összes uniós szabályt. Adam Mosseri, az Instagram vezetője a Threads indítását "sokkal inkább yolo indításnak nevezte, mint bármi másnak, amit egy ideje csináltunk". Az alkalmazás finoman szólva is csak félkész, nincsenek benne például személyes üzenetek, kereső, szerkesztési lehetőség vagy hitelesítés. Siettek, mert ki akarták használni Elon Musk Twitteres rombolását, mint az olvasás korlátozása. Ez a nyaktörő indítási sebesség az Egyesült Államokban talán beválik, de az EU egyes törvényhozói úgy tűnik, nem bánják, ha a kontinensen később lesz a szolgáltatás elérhető.
"Az a tény, hogy a Threads még mindig nem elérhető az uniós polgárok számára, azt mutatja, hogy az uniós szabályozás működik" - mondta Christel Schaldemose dán törvényhozó. "Remélem, hogy a Meta megbizonyosodik arról, hogy minden szabály le van fedve és be van tartva, mielőtt megnyitná az uniós polgárok előtt". A Threads sikere miatt nem valószínű, hogy a Meta örökre lemondana az alkalmazás európai bevezetéséről. És mivel az alkalmazás alig néhány funkcióval és időrendi rendezés helyett egy béna algoritmikus feeddel indult, lehet, hogy egy sokkal kiforrottabb platformot kapnak, amely már az adatvédelmet is figyelembe veszi.