Berta Sándor
Több hónapot is kell várni egy mosogatógépre
A logisztikai zavar egyre súlyosabb és már rég nem csupán az autóipart érinti.
Tavaly a chiphiány miatt több autógyártó cég is leállította a gyártósorait. A helyzet érezteti a hatását a szórakoztató elektronika területén is, továbbá megtapasztalható a routerek, a háztartási berendezések, elsősorban a mosógépek és a hűtőszekrények, valamint az okostelefonok piacán. Az érintett eszközök esetében a fogyasztóknak hosszabb kiszállítási időkkel és magasabb árakkal kell számolniuk. Európa legnagyobb háztartási eszközöket gyártó cégének és a Bosch leányvállalatának számító BSH szóvivője a Tagesspiegelnek megerősítette, hogy nyersanyag- és chiphiány miatt az egyes készülékek elkészítésére és kiszállítására akár heteket, sőt, hónapokat is várni kell.
A BSH képviselője hozzátette, hogy a jelenség szinte az összes termékkategóriát érinti, de a legsúlyosabb a helyzet a mosogatógépek piacán. A szituáció súlyosságára jellemző, hogy a gyártó még csak hozzávetőleges időpontokat sem tud mondani az ügyfeleinek az egyes eszközök szállíthatóságáról. Sőt, még a termelést is vissza kellett fogni, illetve egyes esetekben le is kellett állítani. A szóvivő közölte, hogy a háttérben egyértelműen az van, hogy a szükséges nyersanyag- és chipmennyiség egy része nem áll a rendelkezésükre.
Szintén probléma, hogy nem mernek hosszú távra tervezni a fogyasztási cikkek gyártói, hogy követni tudják a vevők hirtelen és kiszámíthatatlanul változó igényeit. Az ágazati szereplők a korábbi 5 év helyett ma már maximum 2 évre előre tudnak tervezni. Ennek elsődleges oka, hogy vevőik az online értékelések és a közösségi média influenszerek posztjai alapján szempillantás alatt változtathatják meg egy-egy termékről kialakított véleményüket, és ez látványosan kihat a vásárlási szokásaikra is. szerint a rugalmasság minden szinten kulcsfontosságúvá válik, legyen szó a beszerzési forrásokról, az értékesítési csatornákról vagy a gyártásról. Az eredményesség fenntartásához vagy akár növeléséhez pedig kritikus fontosságú a boltok gyorsasága.
Tavaly a chiphiány miatt több autógyártó cég is leállította a gyártósorait. A helyzet érezteti a hatását a szórakoztató elektronika területén is, továbbá megtapasztalható a routerek, a háztartási berendezések, elsősorban a mosógépek és a hűtőszekrények, valamint az okostelefonok piacán. Az érintett eszközök esetében a fogyasztóknak hosszabb kiszállítási időkkel és magasabb árakkal kell számolniuk. Európa legnagyobb háztartási eszközöket gyártó cégének és a Bosch leányvállalatának számító BSH szóvivője a Tagesspiegelnek megerősítette, hogy nyersanyag- és chiphiány miatt az egyes készülékek elkészítésére és kiszállítására akár heteket, sőt, hónapokat is várni kell.
A BSH képviselője hozzátette, hogy a jelenség szinte az összes termékkategóriát érinti, de a legsúlyosabb a helyzet a mosogatógépek piacán. A szituáció súlyosságára jellemző, hogy a gyártó még csak hozzávetőleges időpontokat sem tud mondani az ügyfeleinek az egyes eszközök szállíthatóságáról. Sőt, még a termelést is vissza kellett fogni, illetve egyes esetekben le is kellett állítani. A szóvivő közölte, hogy a háttérben egyértelműen az van, hogy a szükséges nyersanyag- és chipmennyiség egy része nem áll a rendelkezésükre.
Szintén probléma, hogy nem mernek hosszú távra tervezni a fogyasztási cikkek gyártói, hogy követni tudják a vevők hirtelen és kiszámíthatatlanul változó igényeit. Az ágazati szereplők a korábbi 5 év helyett ma már maximum 2 évre előre tudnak tervezni. Ennek elsődleges oka, hogy vevőik az online értékelések és a közösségi média influenszerek posztjai alapján szempillantás alatt változtathatják meg egy-egy termékről kialakított véleményüket, és ez látványosan kihat a vásárlási szokásaikra is. szerint a rugalmasság minden szinten kulcsfontosságúvá válik, legyen szó a beszerzési forrásokról, az értékesítési csatornákról vagy a gyártásról. Az eredményesség fenntartásához vagy akár növeléséhez pedig kritikus fontosságú a boltok gyorsasága.