Berta Sándor
Eladná az ügyfelek adatait az iRobot
A cég által gyártott robotporszívók működés közben egyben fel is térképezik a lakást, ami javíthatja a többi okos eszköz hatékonyságát.
Változtat eddigi üzleti modelljén a robotporszívó-gyártó. Az iRobot által készített Roomba robotporszívók bizonyos modelljei nem csupán tisztává varázsolják a lakásokat, de a lakások padlójának tisztításakor fel is térképezik azokat. Ez elsősorban azt a célt szolgálja, hogy optimalizálni lehessen a járművek útvonalait, továbbá elkerülhetők legyenek a virágcserepekkel, a bútorokkal vagy más tárgyakkal való ütközések. Colin Angle, a gyártó első embere ezeket az információkat akarja értékesíteni, de kizárólag akkor, ha ebbe az ügyfeleik beleegyeznek.
Angle azt nyilatkozta, hogy sok eszköz érhető el a hálózatba kötött otthonokhoz, s azok profitálnak az ilyen lakástérképekből. Fontos különbség ugyanakkor, hogy az iRobot modelljeihez képest a jelenleg a piacon lévő hálózatba kötött lámpák és hangszórók, termosztátok és biztonsági kamerák nem ismerik a környezetüket. A Roomba robotok térképei segíthetnek abban, hogy a készülékeket jobban lehessen alkalmazni. Az üzletember a lakástérképek potenciális vásárlói között említette az Apple-t, a Google-t és az Amazont, ezek a cégek ugyanakkor nem kommentálták a felvetést.
Colin Angle, az iRobot vezérigazgatója
Guy Hoffman, a Cornell Egyetem robotikai tanszékének professzora szerint mindez hatalmas áttörést jelenthetne az okosotthon-rendszerek számára, mivel jelenleg úgy működnek, mintha várost nézne valaki New Yorkban anélkül, hogy a metróból feljönne a felszínre. "Van némi fogalmuk a városról, de hiányzik az állomásokon túli világ ismerete." A rendszeresen frissített térképekkel a hangrendszerek alkalmazkodhatnának a lakás akusztikájához, a légkondicionálók a szobához igazíthatnák a légáramlás mennyiségét és az okos lámpák az ablakok helyzete és a napszak függvényében világíthatnának.
Colin Angle kiemelte, hogy az összegyűjtött adatokat semmiképpen nem fogják az ügyfelek engedélye nélkül értékesíteni. Angle mindenesetre bizakodó volt, szerinte nem lesz probléma az adatok eladásával. Úgy vélte, hogy az emberek többsége azért fog beleegyezni a dologba, mert jobban ki szeretné használni az okosotthon-funkciókat. (A Roomba március óta fogadja az Amazon cég Alexa okoshangszórója által hallott parancsokat.)
Az iRobot adatvédelmi irányelveiben már most is szerepel bizonyos formában a személyes információk értékesítése. A dokumentum alapján a gyártó ezeket az adatokat megoszthatja másokkal, többek között a cégnek vagy annak vagyonának eladásakor is. A szövegrészt a Gizmodo nevű blog fedezte fel, és azt írta, hogy a jogi értelmezések szerint mindez akár az adatokra is vonatkozhat.
A porszívógyártónak egyébként az utóbbi időben nagyon szalad a szekér, míg tavaly júniusban 35 dollár volt részvényeik árfolyama, addig most már több, mint a duplája, 87 dollár, azaz egy év alatt a cég értéke 660 millió dollárról 2,5 milliárdra nőtt. Szinte monopolhelyzetben vannak az Egyesült Államok robotporszívó piacán, az ott eladott készülékek 88 százaléka az ő termékük. Mindegyik masinán van rövidtávú infravörös vagy lézerszenzor, a 900-as csúcsszéria pedig 2015-óta kamerával is fel van szerelve.
Az adatvédelmi aggodalmak a versenytársak megerősödését hozhatják, továbbá nem biztos, hogy az emberek drága, mindentudó porszívókra vágynak. A New York Times okosotthon ajánlójában május óta nem a 375 dolláros Roomba 690 vezeti a listát, hanem a 220 dolláros Eufy RoboVac 11, mivel szerintük az előbbiben lévő hálózati funkciók nem érik meg a jóval magasabb árat. Azonban a konkurensek térhódítása előtt van egy hatalmas akadály: az iRobot birtokában van mintegy ezer olyan szabadalom, melyek lefedik a saját navigációra képes háztartási robotporszívók szinte teljes műszaki hátterét. Ezek erejét egy áprilisban indított próbaperrel tesztelik a konkurensek, köztük egy kínai gyártó, melynek eredménye nagyon jelentősen kihat majd az iRobot jövőjére. Angle maga is elismeri, hogy versenyelőnyüket jórészt ezek a szabadalmak jelentik, mivel egy ilyen termék gyártása esetén nagyon nehéz nem belefutni egyik megsértésébe.
Változtat eddigi üzleti modelljén a robotporszívó-gyártó. Az iRobot által készített Roomba robotporszívók bizonyos modelljei nem csupán tisztává varázsolják a lakásokat, de a lakások padlójának tisztításakor fel is térképezik azokat. Ez elsősorban azt a célt szolgálja, hogy optimalizálni lehessen a járművek útvonalait, továbbá elkerülhetők legyenek a virágcserepekkel, a bútorokkal vagy más tárgyakkal való ütközések. Colin Angle, a gyártó első embere ezeket az információkat akarja értékesíteni, de kizárólag akkor, ha ebbe az ügyfeleik beleegyeznek.
Angle azt nyilatkozta, hogy sok eszköz érhető el a hálózatba kötött otthonokhoz, s azok profitálnak az ilyen lakástérképekből. Fontos különbség ugyanakkor, hogy az iRobot modelljeihez képest a jelenleg a piacon lévő hálózatba kötött lámpák és hangszórók, termosztátok és biztonsági kamerák nem ismerik a környezetüket. A Roomba robotok térképei segíthetnek abban, hogy a készülékeket jobban lehessen alkalmazni. Az üzletember a lakástérképek potenciális vásárlói között említette az Apple-t, a Google-t és az Amazont, ezek a cégek ugyanakkor nem kommentálták a felvetést.
Colin Angle, az iRobot vezérigazgatója
Guy Hoffman, a Cornell Egyetem robotikai tanszékének professzora szerint mindez hatalmas áttörést jelenthetne az okosotthon-rendszerek számára, mivel jelenleg úgy működnek, mintha várost nézne valaki New Yorkban anélkül, hogy a metróból feljönne a felszínre. "Van némi fogalmuk a városról, de hiányzik az állomásokon túli világ ismerete." A rendszeresen frissített térképekkel a hangrendszerek alkalmazkodhatnának a lakás akusztikájához, a légkondicionálók a szobához igazíthatnák a légáramlás mennyiségét és az okos lámpák az ablakok helyzete és a napszak függvényében világíthatnának.
Colin Angle kiemelte, hogy az összegyűjtött adatokat semmiképpen nem fogják az ügyfelek engedélye nélkül értékesíteni. Angle mindenesetre bizakodó volt, szerinte nem lesz probléma az adatok eladásával. Úgy vélte, hogy az emberek többsége azért fog beleegyezni a dologba, mert jobban ki szeretné használni az okosotthon-funkciókat. (A Roomba március óta fogadja az Amazon cég Alexa okoshangszórója által hallott parancsokat.)
Az iRobot adatvédelmi irányelveiben már most is szerepel bizonyos formában a személyes információk értékesítése. A dokumentum alapján a gyártó ezeket az adatokat megoszthatja másokkal, többek között a cégnek vagy annak vagyonának eladásakor is. A szövegrészt a Gizmodo nevű blog fedezte fel, és azt írta, hogy a jogi értelmezések szerint mindez akár az adatokra is vonatkozhat.
A porszívógyártónak egyébként az utóbbi időben nagyon szalad a szekér, míg tavaly júniusban 35 dollár volt részvényeik árfolyama, addig most már több, mint a duplája, 87 dollár, azaz egy év alatt a cég értéke 660 millió dollárról 2,5 milliárdra nőtt. Szinte monopolhelyzetben vannak az Egyesült Államok robotporszívó piacán, az ott eladott készülékek 88 százaléka az ő termékük. Mindegyik masinán van rövidtávú infravörös vagy lézerszenzor, a 900-as csúcsszéria pedig 2015-óta kamerával is fel van szerelve.
Az adatvédelmi aggodalmak a versenytársak megerősödését hozhatják, továbbá nem biztos, hogy az emberek drága, mindentudó porszívókra vágynak. A New York Times okosotthon ajánlójában május óta nem a 375 dolláros Roomba 690 vezeti a listát, hanem a 220 dolláros Eufy RoboVac 11, mivel szerintük az előbbiben lévő hálózati funkciók nem érik meg a jóval magasabb árat. Azonban a konkurensek térhódítása előtt van egy hatalmas akadály: az iRobot birtokában van mintegy ezer olyan szabadalom, melyek lefedik a saját navigációra képes háztartási robotporszívók szinte teljes műszaki hátterét. Ezek erejét egy áprilisban indított próbaperrel tesztelik a konkurensek, köztük egy kínai gyártó, melynek eredménye nagyon jelentősen kihat majd az iRobot jövőjére. Angle maga is elismeri, hogy versenyelőnyüket jórészt ezek a szabadalmak jelentik, mivel egy ilyen termék gyártása esetén nagyon nehéz nem belefutni egyik megsértésébe.