SG.hu
Egy korszak vége: a Dell nem gyárt többé XPS számítógépeket
A Dell dobja az XPS márkanevet, amely a karcsú, jó árú PC-ket keresők egyik biztos pontja volt. Ez azt jelenti, hogy nem lesz több Dell XPS ultrakönnyű notebook, 2 az 1-ben laptop vagy asztali számítógép. A Dell a Latitude, Inspiron és Precision márkaneveket is megszünteti.
A jövőben a Dell számítógépek vagy csak egyszerűen Dell márkajelzéssel rendelkeznek majd, amelyeket a Dell bejelentése szerint „játékra, iskolába és munkára tervezték”, vagy Dell Pro márkajelzéssel „a professzionális szintű termelékenységhez”, vagy Dell Pro Max termékek lesznek, amelyeket „maximális teljesítményre terveztek”. A vállalat Dell és Dell Pro márkajelzésű kijelzők, tartozékok és „szolgáltatások” bevezetését tervezi - áll a közleményben. A Pro Max termékcsalád laptopokat és asztali munkaállomásokat tartalmaz majd professzionális szintű GPU-képességekkel, valamint új hőkialakítással.
A Dell azt állítja, hogy a középkategóriás Pro termékcsaládja a tartósságra helyezi a hangsúlyt, „háromszor annyi nyitási ciklust, leejtést és ütést bír ki a rendszeres használat során, mint a versenytársak készülékei”. Az állítás a Dell Pro 14 Plus és a HP EliteBook 640 G11 laptopokon novemberben elvégzett "tartóssági tesztek belső elemzésén” alapul. Szintén a novemberben végzett belső tesztek alapján a Dell azt állítja, hogy a Pro PC-k „20 százalékkal fokozzák a légáramlást, így ezek a Dell eddigi legcsendesebb kereskedelmi laptopjai”. Mindegyik termékcsaládon belül vannak alapmodellek, Plus modellek és Premium modellek.
Egy blogbejegyzésben Kevin Terwilliger, a Dell kereskedelmi, fogyasztói és játék PC-kért felelős alelnöke kifejtette, hogy a Plus modellek „a leginkább skálázható teljesítményt”, a Premium modellek pedig „a mobilitás és a dizájn csúcsát” kínálják. Ezen elnevezési konvenciók alapján a régi Dell-felhasználók az XPS laptopokat nagyjából az új Dell Premium termékekkel azonosíthatják. "A Dell portfóliója még ebben az évben további AMD és Snapdragon X sorozatú processzorokkal bővül” - írja Terwilliger. "Új készülékeket is bevezetünk majd az alapszintű, mindennapi használatot és praktikus dizájnt kínáló eszközökben, valamint a Prémium szintben, amely folytatja a fogyasztók és a profik által egyaránt kedvelt XPS örökségét.”
Eközben a Dell Pro alapmodellek a Dell mára már megszűnt Latitude termékcsaládjára emlékeztetnek, míg a Precision munkaállomásai talán a 2025-ös Dell Pro Max kínálatához igazodnak leginkább. A Dell megtartja Alienware játék PC-k és perifériák termékcsaládját (a Dell 2006-ban vásárolta fel az Alienware-t). A sajtóközleményben a Dell azzal próbálta megmagyarázni a változásokat, hogy az egységesebb márkajelzés révén „könnyebb és gyorsabb lesz megtalálni a megfelelő PC-ket, kiegészítőket és szolgáltatásokat”. Az új marketing taktika egybecseng a Dell (és gyakorlatilag minden más PC-márka) azon törekvéseivel is, hogy az úgynevezett „MI PC-ket” a fogyasztókra erőltesse.
Az éles szeműek talán előre láthatták, hogy ez következik. Amellett, hogy a Dell 2024 elején megosztó dizájnnal - többek között keret nélküli haptikus érintőpaddal, rács nélküli billentyűzettel és kapacitív érintéses funkciósorral - újította meg az XPS termékcsaládot, tavaly megszüntette az XPS 17, az XPS 15 és az XPS 2 az 1-es gépeket is. Másrészt a Dell XPS-családja, valamint üzleti sorozata népszerű volt a megbízható teljesítményt és árakat kereső fogyasztói és üzleti felhasználók körében. A hozzá nem értők számára talán nem volt azonnal nyilvánvaló, hogy miért érdemes XPS-t venni egy Latitude helyett. De a Dell éveken át erőltette ezeket a differenciált termékeket, így aki odafigyelt, megszokhatta már a Dell márkajelzését, azt, hogy az egyes sorozatok nagyjából mit képviselnek, és hogy melyik milyen típusú felhasználókat céloz meg.
Az új termékcsaládok nevei sajnos eléggé hasonlítanak egymáshoz és az alcsoportok elnevezéséhez. A Standard, Pro és Pro Max márkajelzésre való áttérés a Base, Plus és Premium alszintekkel nem feltétlenül közvetíti azonnal, hogy mely termékek készülnek átlagembereknek, és melyek a vállalkozásoknak vagy a kreatív szakembereknek. Azt is nehéz azonnal látni, hogy ez az új márkajelzés hogyan segítene tisztázni a számítógépek mesterséges intelligencia képességeit. Ezzel párhuzamosan az emberek továbbra is szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán szükség van-e mesterséges intelligencia funkciókra a számítógépeikben. Például az Intel novemberben Franciaországban, Németországban és az Egyesült Királyságban 6000 ember körében végzett felmérése szerint a válaszadók 44 százaléka az MI PC-ket „trükközésnek vagy futurisztikus technológiának” tekinti, 53 százalékuk pedig úgy véli, hogy az MI PC-k „csak a kreatívok vagy a műszaki szakemberek számára készültek”. Az új, kevésbé fantáziadús márkaépítés valószínűleg nem fogja eloszlatni ezeket a kételyeket.
A jövőben a Dell számítógépek vagy csak egyszerűen Dell márkajelzéssel rendelkeznek majd, amelyeket a Dell bejelentése szerint „játékra, iskolába és munkára tervezték”, vagy Dell Pro márkajelzéssel „a professzionális szintű termelékenységhez”, vagy Dell Pro Max termékek lesznek, amelyeket „maximális teljesítményre terveztek”. A vállalat Dell és Dell Pro márkajelzésű kijelzők, tartozékok és „szolgáltatások” bevezetését tervezi - áll a közleményben. A Pro Max termékcsalád laptopokat és asztali munkaállomásokat tartalmaz majd professzionális szintű GPU-képességekkel, valamint új hőkialakítással.
A Dell azt állítja, hogy a középkategóriás Pro termékcsaládja a tartósságra helyezi a hangsúlyt, „háromszor annyi nyitási ciklust, leejtést és ütést bír ki a rendszeres használat során, mint a versenytársak készülékei”. Az állítás a Dell Pro 14 Plus és a HP EliteBook 640 G11 laptopokon novemberben elvégzett "tartóssági tesztek belső elemzésén” alapul. Szintén a novemberben végzett belső tesztek alapján a Dell azt állítja, hogy a Pro PC-k „20 százalékkal fokozzák a légáramlást, így ezek a Dell eddigi legcsendesebb kereskedelmi laptopjai”. Mindegyik termékcsaládon belül vannak alapmodellek, Plus modellek és Premium modellek.
Egy blogbejegyzésben Kevin Terwilliger, a Dell kereskedelmi, fogyasztói és játék PC-kért felelős alelnöke kifejtette, hogy a Plus modellek „a leginkább skálázható teljesítményt”, a Premium modellek pedig „a mobilitás és a dizájn csúcsát” kínálják. Ezen elnevezési konvenciók alapján a régi Dell-felhasználók az XPS laptopokat nagyjából az új Dell Premium termékekkel azonosíthatják. "A Dell portfóliója még ebben az évben további AMD és Snapdragon X sorozatú processzorokkal bővül” - írja Terwilliger. "Új készülékeket is bevezetünk majd az alapszintű, mindennapi használatot és praktikus dizájnt kínáló eszközökben, valamint a Prémium szintben, amely folytatja a fogyasztók és a profik által egyaránt kedvelt XPS örökségét.”
Eközben a Dell Pro alapmodellek a Dell mára már megszűnt Latitude termékcsaládjára emlékeztetnek, míg a Precision munkaállomásai talán a 2025-ös Dell Pro Max kínálatához igazodnak leginkább. A Dell megtartja Alienware játék PC-k és perifériák termékcsaládját (a Dell 2006-ban vásárolta fel az Alienware-t). A sajtóközleményben a Dell azzal próbálta megmagyarázni a változásokat, hogy az egységesebb márkajelzés révén „könnyebb és gyorsabb lesz megtalálni a megfelelő PC-ket, kiegészítőket és szolgáltatásokat”. Az új marketing taktika egybecseng a Dell (és gyakorlatilag minden más PC-márka) azon törekvéseivel is, hogy az úgynevezett „MI PC-ket” a fogyasztókra erőltesse.
Az éles szeműek talán előre láthatták, hogy ez következik. Amellett, hogy a Dell 2024 elején megosztó dizájnnal - többek között keret nélküli haptikus érintőpaddal, rács nélküli billentyűzettel és kapacitív érintéses funkciósorral - újította meg az XPS termékcsaládot, tavaly megszüntette az XPS 17, az XPS 15 és az XPS 2 az 1-es gépeket is. Másrészt a Dell XPS-családja, valamint üzleti sorozata népszerű volt a megbízható teljesítményt és árakat kereső fogyasztói és üzleti felhasználók körében. A hozzá nem értők számára talán nem volt azonnal nyilvánvaló, hogy miért érdemes XPS-t venni egy Latitude helyett. De a Dell éveken át erőltette ezeket a differenciált termékeket, így aki odafigyelt, megszokhatta már a Dell márkajelzését, azt, hogy az egyes sorozatok nagyjából mit képviselnek, és hogy melyik milyen típusú felhasználókat céloz meg.
Az új termékcsaládok nevei sajnos eléggé hasonlítanak egymáshoz és az alcsoportok elnevezéséhez. A Standard, Pro és Pro Max márkajelzésre való áttérés a Base, Plus és Premium alszintekkel nem feltétlenül közvetíti azonnal, hogy mely termékek készülnek átlagembereknek, és melyek a vállalkozásoknak vagy a kreatív szakembereknek. Azt is nehéz azonnal látni, hogy ez az új márkajelzés hogyan segítene tisztázni a számítógépek mesterséges intelligencia képességeit. Ezzel párhuzamosan az emberek továbbra is szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán szükség van-e mesterséges intelligencia funkciókra a számítógépeikben. Például az Intel novemberben Franciaországban, Németországban és az Egyesült Királyságban 6000 ember körében végzett felmérése szerint a válaszadók 44 százaléka az MI PC-ket „trükközésnek vagy futurisztikus technológiának” tekinti, 53 százalékuk pedig úgy véli, hogy az MI PC-k „csak a kreatívok vagy a műszaki szakemberek számára készültek”. Az új, kevésbé fantáziadús márkaépítés valószínűleg nem fogja eloszlatni ezeket a kételyeket.