Berta Sándor
Okossá válnak a mosógépek is
A gyártók háztartási berendezései az évek alatt megbízhatók és energiatakarékosak lettek, de az okosotthonok elterjedésével fontossá vált, hogy okosabbak is legyenek.
Eddig aki mosógépet vagy hűtőszekrényt akart választani, általában az árra és a fogyasztásra figyelt. Napjainkban azonban az egyes berendezések már egyre inkább függenek a számítógépektől. A verseny egyre nagyobb, így a gyártók kénytelenek voltak átgondolni az eddigi fejlesztési stratégiáikat, különösen az ázsiai vetélytársak, elsősorban a Samsung sikerei miatt. A dél-koreai konszern azért van komoly előnyben, mert meghatározó az okostelefonok és az érintőképernyők piacán, mindezt pedig az olyan hagyományos cégek, mint a Siemens és a Miele nem mondhatják el magukról.
"Mi már több mint 15 évvel ezelőtt kis vevőegységgel ellátott eszközöket készítettünk. Ez a modul jelentette, ha a mosógép végzett a programjával. Akkor a konkurencia még azt kérdezte, hogy ennek mi az értelme és ezzel, miként lehet pénzt keresni" - jelentette ki Reinhard Zinkann, a Miele ügyvezetője. Az LG és a Samsung már bemutatott néhány olyan modellt, amelyek hatalmas érintőkijelzőkkel voltak felszerelve és ezáltal a lakások digitális központi egységévé válhattak. Így a tűzhely, a mosó- és a mosogatógép egyetlen helyről, érintőképernyő útján való vezérlése már egyáltalán nem álom. A Siemens egyik illetékese ugyanakkor azt nyilatkozta, hogy ugyan be tudnának építeni ilyen kijelzőket a berendezéseikbe, de az álláspontjuk alapján ezek semmilyen többletértéket nem nyújtanának a vásárlóknak. Úgy vélik, végső soron egy tűzhely csak egy tűzhely marad.
Az európai gyártók közül a Miele már 2013-ban megjelent a piacon az M-Touch nevű technológiájával és a Siemens esetében is megoldható a mosógép teljesen érintéssel való vezérlése. Roland Hagenbucher, a Siemens ügyvezetője azonban hangsúlyozta, hogy nem kell minden okoseszköznek hálózatba kötöttnek lennie. A társaság természetesen nem tudja és nem is akarja kivonni magát a trendek alól, éppen ezért a legújabb mosogatógépe önállóan megrendeli az új tisztítótablettákat, ha a készlet jelentős mértékben lecsökkenne.
Reinhard Zinkann biztos abban, hogy mindez csak a kezdet és a következő lépcsőfok az lesz, hogy a vetélytársak termékei is képesek lesznek együttműködni egymással. Ehhez azonban szükség lesz egy szabványosított platformra. Ezen a területen az Apple, az Amazon és a Google már megelőzi a többi vállalatot, igaz, egyelőre nem akarnak háztartási berendezéseket kifejleszteni és piacra dobni.
És hogy mit jelent az ész egy háztartási gép esetében? Például azt, hogy a robotporszívó tudja minek ütközik neki: egy kutyának vagy egy szekrénynek. Mindehhez gépi tanulást használnak, azaz eltárolt képeket hasonlítanak össze a kamerájuk által látottal. Az LG egyik új terméke emellett nemcsak felismeri a tárgyakat és feltérképezi a leghatékonyabb utat a lakásban, de számol az emberi beavatkozással is. Ha a porszívó a lakásban emberrel találkozik, egy pillanatra megáll, és lehetőséget ad az útjában állónak, hogy kitérjen. A bútorok és más rögzített tárgyak esetében azonban pontosan tudja, hogy nincs mire várnia, és egyből tovább haladhat, hogy folytassa a takarítást.
Eddig aki mosógépet vagy hűtőszekrényt akart választani, általában az árra és a fogyasztásra figyelt. Napjainkban azonban az egyes berendezések már egyre inkább függenek a számítógépektől. A verseny egyre nagyobb, így a gyártók kénytelenek voltak átgondolni az eddigi fejlesztési stratégiáikat, különösen az ázsiai vetélytársak, elsősorban a Samsung sikerei miatt. A dél-koreai konszern azért van komoly előnyben, mert meghatározó az okostelefonok és az érintőképernyők piacán, mindezt pedig az olyan hagyományos cégek, mint a Siemens és a Miele nem mondhatják el magukról.
"Mi már több mint 15 évvel ezelőtt kis vevőegységgel ellátott eszközöket készítettünk. Ez a modul jelentette, ha a mosógép végzett a programjával. Akkor a konkurencia még azt kérdezte, hogy ennek mi az értelme és ezzel, miként lehet pénzt keresni" - jelentette ki Reinhard Zinkann, a Miele ügyvezetője. Az LG és a Samsung már bemutatott néhány olyan modellt, amelyek hatalmas érintőkijelzőkkel voltak felszerelve és ezáltal a lakások digitális központi egységévé válhattak. Így a tűzhely, a mosó- és a mosogatógép egyetlen helyről, érintőképernyő útján való vezérlése már egyáltalán nem álom. A Siemens egyik illetékese ugyanakkor azt nyilatkozta, hogy ugyan be tudnának építeni ilyen kijelzőket a berendezéseikbe, de az álláspontjuk alapján ezek semmilyen többletértéket nem nyújtanának a vásárlóknak. Úgy vélik, végső soron egy tűzhely csak egy tűzhely marad.
Az európai gyártók közül a Miele már 2013-ban megjelent a piacon az M-Touch nevű technológiájával és a Siemens esetében is megoldható a mosógép teljesen érintéssel való vezérlése. Roland Hagenbucher, a Siemens ügyvezetője azonban hangsúlyozta, hogy nem kell minden okoseszköznek hálózatba kötöttnek lennie. A társaság természetesen nem tudja és nem is akarja kivonni magát a trendek alól, éppen ezért a legújabb mosogatógépe önállóan megrendeli az új tisztítótablettákat, ha a készlet jelentős mértékben lecsökkenne.
Reinhard Zinkann biztos abban, hogy mindez csak a kezdet és a következő lépcsőfok az lesz, hogy a vetélytársak termékei is képesek lesznek együttműködni egymással. Ehhez azonban szükség lesz egy szabványosított platformra. Ezen a területen az Apple, az Amazon és a Google már megelőzi a többi vállalatot, igaz, egyelőre nem akarnak háztartási berendezéseket kifejleszteni és piacra dobni.
És hogy mit jelent az ész egy háztartási gép esetében? Például azt, hogy a robotporszívó tudja minek ütközik neki: egy kutyának vagy egy szekrénynek. Mindehhez gépi tanulást használnak, azaz eltárolt képeket hasonlítanak össze a kamerájuk által látottal. Az LG egyik új terméke emellett nemcsak felismeri a tárgyakat és feltérképezi a leghatékonyabb utat a lakásban, de számol az emberi beavatkozással is. Ha a porszívó a lakásban emberrel találkozik, egy pillanatra megáll, és lehetőséget ad az útjában állónak, hogy kitérjen. A bútorok és más rögzített tárgyak esetében azonban pontosan tudja, hogy nincs mire várnia, és egyből tovább haladhat, hogy folytassa a takarítást.