Berta Sándor
Szándékosan nem vesz tudomást a következményekről Mark Zuckerberg
A menedzser nem foglalkozik a Facebookon alkalmazott algoritmus negatív hatásaival.
A The Wall Street Journal az elemzésében kiemelte, hogy a közösségi oldalon a hírfolyam szűrésére használt algoritmust az elmúlt időszakban többször is módosították és ennek komoly negatív következményei voltak a platform vitakultúrájára. A negatív vagy megosztó tartalmak azóta sokkal nagyobb közönséget érnek el, mint a hagyományos bejegyzések, például egy háziállatról megosztott hír vagy fotó.
Mark Zuckerberget korábban több alkalommal is tájékoztatták a kiélezettebb tartalmak okozota helyzetről és arról, hogy a munkatársak komoly aggodalmakat fogalmaztak meg az algoritmussal kapcsolatban. A cégvezető figyelmét különböző belső csoportok felhívták arra is, hogy ugyan a módosított szoftver növeli az interakciók számát, de túlzottan a negatív bejegyzések és ezzel párhuzamosan a negatív reakciók elterjedéséhez vezet.
Az amerikai újság információi alapján a menedzser azzal utasította el a felvetéseket, hogy semmi olyasmit nem lehet tenni, amely a felhasználói interakciók számát csökkentené. Vagyis Zuckerberg egyértelművé tette, hogy a minél nagyobb számú ember elérése fontosabb, mint a hírek minősége és azok társadalmi hatása, a megosztottság növekedése. A jelenség hátterében az áll, hogy az algoritmus 2018-as módosításáig folyamatosan csökkent az interakciók száma és a közösségi portál nem tudta kideríteni ennek az okát. A Facebook vezetője ezért attól tartott, hogy idővel az emberek leszoknak a szolgáltatás használatáról.
Az alkalmazottak arra is figyelmeztették a menedzsert, hogy az új algoritmus dühöngővé változtatja a platformot. A módosítások Zuckerberg szerint lehetőséget jelentenek arra, hogy a felhasználók fontosabb tartalmakat lássanak és többet kommunikálhassanak a barátaikkal. A bejegyzéseket azóta egy pontrendszer alapján elemzik. Minél több pontot kap egy anyag, annál több embernek mutatják meg. A negatív emotikon-értékelések és a több hozzászólás több pontot érnek, s mivel egy negatív reakció növeli a hozzászólások számát, a bejegyzés is értékesebb.
A The Wall Street Journal rámutatott, hogy számos európai, indiai és tajvani párt kezdte szándékosan negatívabb hangvételűre formálni a nyilatkozatait. Ezáltal a Facebookon több embert érhetnek el és a portál is nagyobb reklámbevételre tehet szert. 2019 áprilisában különböző módosításokat végeztek a szoftveren, amely oda vezetett, hogy tavaly tavasz óta kevesebb álinformáció jelenik meg. A kiadott utasítások szerint más változtatások azonban csak akkor végezhetők el, ha nem csökkentik a felhasználói interakciók számát.
A The Wall Street Journal az elemzésében kiemelte, hogy a közösségi oldalon a hírfolyam szűrésére használt algoritmust az elmúlt időszakban többször is módosították és ennek komoly negatív következményei voltak a platform vitakultúrájára. A negatív vagy megosztó tartalmak azóta sokkal nagyobb közönséget érnek el, mint a hagyományos bejegyzések, például egy háziállatról megosztott hír vagy fotó.
Mark Zuckerberget korábban több alkalommal is tájékoztatták a kiélezettebb tartalmak okozota helyzetről és arról, hogy a munkatársak komoly aggodalmakat fogalmaztak meg az algoritmussal kapcsolatban. A cégvezető figyelmét különböző belső csoportok felhívták arra is, hogy ugyan a módosított szoftver növeli az interakciók számát, de túlzottan a negatív bejegyzések és ezzel párhuzamosan a negatív reakciók elterjedéséhez vezet.
Az amerikai újság információi alapján a menedzser azzal utasította el a felvetéseket, hogy semmi olyasmit nem lehet tenni, amely a felhasználói interakciók számát csökkentené. Vagyis Zuckerberg egyértelművé tette, hogy a minél nagyobb számú ember elérése fontosabb, mint a hírek minősége és azok társadalmi hatása, a megosztottság növekedése. A jelenség hátterében az áll, hogy az algoritmus 2018-as módosításáig folyamatosan csökkent az interakciók száma és a közösségi portál nem tudta kideríteni ennek az okát. A Facebook vezetője ezért attól tartott, hogy idővel az emberek leszoknak a szolgáltatás használatáról.
Az alkalmazottak arra is figyelmeztették a menedzsert, hogy az új algoritmus dühöngővé változtatja a platformot. A módosítások Zuckerberg szerint lehetőséget jelentenek arra, hogy a felhasználók fontosabb tartalmakat lássanak és többet kommunikálhassanak a barátaikkal. A bejegyzéseket azóta egy pontrendszer alapján elemzik. Minél több pontot kap egy anyag, annál több embernek mutatják meg. A negatív emotikon-értékelések és a több hozzászólás több pontot érnek, s mivel egy negatív reakció növeli a hozzászólások számát, a bejegyzés is értékesebb.
A The Wall Street Journal rámutatott, hogy számos európai, indiai és tajvani párt kezdte szándékosan negatívabb hangvételűre formálni a nyilatkozatait. Ezáltal a Facebookon több embert érhetnek el és a portál is nagyobb reklámbevételre tehet szert. 2019 áprilisában különböző módosításokat végeztek a szoftveren, amely oda vezetett, hogy tavaly tavasz óta kevesebb álinformáció jelenik meg. A kiadott utasítások szerint más változtatások azonban csak akkor végezhetők el, ha nem csökkentik a felhasználói interakciók számát.